Newbie koskettimien kimppuun. Apuja, kiitos.

10 posts, 1 page, 2,101 views

Avatar
#1 • • jokanane Guest
Terve,

Tausta:
. Ikä: 27v.
. Soittanut kitaraa: 1.5v.
. Innostusta: Paljon.

Tavoite:
. Oppia soittamaan koskettimia.
. Ei oman musiikin tekeminen.

Tarvitsen siis jonkun sortin koskettimet, mitä pääsis naputtelemaan. Kaverini kertoi, että tältä forumilta vois saada hyviä vinkkejä. En tarvinne 500 eri ääntä tuottavaa laitetta ja hulluja miksausmahdollisuuksia, vaan semmosen vehkeen, mistä tulee hyvät perussoundit ja joilla pystyy soittamaan nuoteista "pianomaisia" biisejä. Mutta voihan se olla, että nälkä kasvaa syödessä ja kohta tekis mieli enemmän biittejä taustalle...

Lähtökohtana on kuitenkin se, että koskettimet olisivat mekaanisesti laadukkaat: ei semmoset löysät muoviset lutkut vaan paremmalla pianomaisella touchilla olevat. Kävin tänään parissa oululaisessa soitinliikkeessä ja mulle lyötiin käteen Casion ja Yamahan digi-pianoiden esitteet. Mielipiteethän ovat aina subjektiivisia, mutta oisko joku merkki, jonka tuotteet olisivat kuitenkin verrattain edullisia laatuunsa nähden. Budjetti ehkäpä 1000e.

Ja siis kuulostaako digi-piano järkevimmältä lähtökohdalta tarpeisiini vai olisiko joku midi-kiippari & PC -yhdistelmä kuitenkin pidemmällä tähtäimellä parempi vaihtoehto? Mun PC on aika vanha rakkine ja se pitäis päivittää samalla. ADSL-yhteys löytyy kotoa, joten soundien latailu netistä onnistuu helposti.

Kiitokset kaikista vastauksista etukäteen.

t. Jouni
Avatar
#2 • • osenoko Guest
Tsekkaapa ensalkuun keskusteluntynkää vaikkapa täältä.

Tulevaisuuteen kantavampi ratkaisu on varmastikin hommata kunnon painotettu midikoskettimisto, ja tietokoneeseen sitten sekvensseri + softasampleri + laadukas pianosamplesetti. Lopputuloksena loputtomasti soundeja sekä laajennettavuus totaalisesti eri planeetalta kuin pelkällä ns. sähköpianolla soitellessa.
Avatar
#3 • • bulk Guest
Mä itse asiassa katselen kanssa "parempia" koskettimia itselleni (ja pianoa soittavalle tyttöystävälleni) ja eräs potentiaalinen vaihtoehto olisi Studiologicin uusi kontrolleri:

http://www.studiologic.net/vmk-88.html

Tohon yhdistää jonkun hyvän pianosamplepackin ja perus-sustain-pedaalin, niin soittelu varmaan onnistuisi aika mukavasti.

Jos haluaa pianotatsilla, niin sitten vaihtoehto olisi varmaan tämä:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-123331.html

Ja jos haluaa lisätä pianotatsiin vielä äänentuoton, niin varmaan tämä:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-144582.html

Yks vaihtoehto, jos haluaa organ/sähköpianosaundia ja "helpompaa" koskettimistoa, niin Nord Electro (tää tais mennä ulos budjetista):

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-150117.html


Itse todennäköisesti päädyn jompaan kumpaa noista ensimmäisistä, pitäisi vaan päästä testaamaan jossakin.
Avatar
#4 • • walt Guest
Kuumana vinkkinä, Helsingin musiikista näyttäisi löytyvän käytettyjen listalta Kurzweilin PC88, joka on siis painotettu täyspitkä midikontrolleri ominaisuuksilla varustettu keyboard laadukkailla soundeilla. Hintaa kapistuksella näyttäisi olevan 500 euroa, eli aika polkuhinnoilla irtoaa.

Itselläni tuo on masterkeyboardina. Tuntuma on oikein mukava pianofiilistelyihin ja tunnetustihan nuo Kurzweilin pianosoundit eivät nyt ihan huonoimmasta päästä ole. :D

Tulevia laajennuksia ajatellen myös nuo midikontrolleriominaisuudet ovat erittäin hyviä.

Kannattaa ainakin käydä kokeilemassa.
Avatar
#5 • • jokanane Guest

Kuumana vinkkinä, Helsingin musiikista näyttäisi löytyvän käytettyjen listalta Kurzweilin PC88



Kiitos vinkistä. Olin tänään sattumoisin Helsingissä työmatkalla ja kävin kysäisemässä tuosta ja muista tarjolla olevista. Tuo Kurzweil ei ollut loppujen lopuksi koskaan tullut myyntiin. Se oli ollut tulossa vaihdossa, mutta kaupat olivat peruuntuneet lopulta.

Seikkailu jatkuu. Se kyllä pitää todeta, että toistaiseksi olen aika pettynyt tapaamiini myyjiin. Jos kerron, etten laitteista juuri mitään ymmärrä, niin pitäis heidän tajuta, että tarvitsen enemmän taustatietoja ja opastusta kuin asiakas, joka tietää kaikesta kaiken. Kyselemään joutuu paljon, mutta kun ei tiedä, mitä kysyä, niin välillä jää vähän tyhjä olo jutustelujen jälkeen. No, kaippa tässä vähitellen jotain oppii....

t. Jouni
Avatar
#6 • • bulk Guest



Kiitos vinkistä. Olin tänään sattumoisin Helsingissä työmatkalla ja kävin kysäisemässä tuosta ja muista tarjolla olevista. Tuo Kurzweil ei ollut loppujen lopuksi koskaan tullut myyntiin. Se oli ollut tulossa vaihdossa, mutta kaupat olivat peruuntuneet lopulta.



Juu oli kuulemma tuo yksilö ottanut sen verran penaltyä, etteivät olleet huolineet sitä myyntiin.

Noh, enivei, kävin eilen poistamassa tossa justiinsa toisen samanlaisen eräältä yksityiseltä, siis Kurzweil PC88:n puolipainotetulla koskettimistolla (ei siis se X-versio) puolikovan bägin kanssa hyvinkin inhimilliseen hintaan. Kunto oli proper ja hinta noin puolet uuden hinnasta. Aina kannattaa tinkiä. :)

Käyttökokemuksia vähän tuonnempana, kun saa laitteeseen vähän tatsia. Midiominaisuudet pitäisi olla aika ehdotonta luokkaa, mm. koskettimet saa splitattua kolmeen osaan (lähettämään kaikki eri kanavalla), molemmat modulaatioribbonit + pitch-bendin saa lähettämään mitä tahansa cc:tä, velocity-responsen voi ohjelmoida itse etc etc.

Pitää varmaan tänään karata etuajassa töistä, että pääsee heit testaamaan. :excellent:
Avatar
#7 • • whuf. Guest
Kurzweil = laatua :)
Eli semmosen hommaus ei ole ikinä huono ostos.. ja samat sanat Fatarista. Oon silti ite hieman eri mieltä siitä että paras vaihtoehto olis midikiippari+pc yhdistelmä. Paljon mukavempi musta ainakin soitella synalla ilman että tarvii aina käynnistellä konetta tai säätää jotakin ääniasetuksia/sekkaria/softasampleria tms. Napsauttaa vaan hardiksen päälle niin toimii.. eikä tarvitse kuunnella koneen hurinaa.
Joku käytetty hyvälaatunen painotetulla koskettimistolla varustettu syntikka vois olla se sun juttu, eli hyvä siirto toi Helsingin Musiikissa käynti. Jotain vanhoja Ensoniqeja kannattaa esim tsekata.
Voihan sen ääntätuottavan laitteenkin sitten tökkästä pc:n perään kiinni ja testailla mitä soundia siitä irtoo.. eli paskapuhetta toi "laajenettavuus parempi" läppä :D
Sekkari+softasampleri tulis maksaan kuitenkin jo niin paljon että tuskin kannattaa niitä hankkia jos ei tosissaan jotain omaa musaa tee.
Avatar
#8 • • cellcookies Guest
Mulla olis Ensoniqin SQ-1 + lisäkortti myytävänä. Laita privaa, jos kiinnostaa.
Avatar
#9 • • bulk Guest
Nyt on pari iltaa mennyt nyplätessä tota Kurzweiliä, niin mä olen ihan ihastunut :heart:. Vähän häiritsee toi kryptinen käyttöliittymä (midihommeleiden osalta), mutta kai siihenkin kohta tottuu. Puolipainotettu tatsi on kyllä tosi hyvän tuntuinen ja koneen saunditkin tukevat tuota laadukasta olemusta.

Laite todellakin oli sen 450e panostuksen arvoinen. Hyvä, etten todellakaan pistänyt rahojani mihinkään ediroleihin tai muihin.

Suosittelen muillekin lämpöisesti. :heart:
Avatar
#10 • • olliS Guest
Mee pianotunneille ;)