En tosin odotakaan et mistään mitään uutta Jarrea tulis, mut meinaan et historiasta voi oppia... Senkin äijän salaisuus on siinä että se teki rokkareiden rokatessa ns. klassista konemusaa, mikä ei ollu tullu kellekkään mieleen edes koittaa :hah:
No ei Jarre nyt kyllä "ihan" nyt yksinään konemusaa vääntänyt tossa 70-80 -luvun vaihteessakaan. Esimerkiks tulis mieleen mm. semmoiset "suht tuntemattomat" artistit kuin Vangelis, Kraftwerk, Kitaro, Jan Hammer, Telex, Art of Noise, Giorgio Moroder, Yellow Magic Orchestra, Mike Oldfield, Tangerine Dream jne. jne. + tuhat tuntemattomampaa artistia. Sit tohon päälle vielä elektroninen "taidemusiikki" (Cage, Stockhausen, Glass, Riley, Reich, Schaeffer jne. jne.), progebändien elektroniset kokeilut, elektroninen disko, elektroninen elokuvamusiikki...
Ei sillä etteikö Jarre olis ihan mainioita juttuja duunaillut, mutta ei se nyt mikään innovaattori tosiaankaan kyllä ole. Pioneeripisteet menee kyllä IMO muualle. Elektronisen musiikin popularisoinnissa toki Jarrella on ollut iso rooli, tosin kyllä silläkin saralla reittaisin jonkun Schneider-Hütter parivaljakon korkeammalle.
Ja mitä tulee itse thradin aiheeseen niin ei kyllä taatusti ole maailmasta melodiat loppumassa. Miettikää huviksenne sitä, että maailmassa arvioidaan julkaistun yhteensä n. 1,4 miljoonaa (eri) CD:tä(
lähde), siihen päälle kaikki levyttämätön musiikki (esim. kansanmusiikki), ainoastaan vinyylillä, kasetilla tms. julkaistu musiikki, pienten, tilastoimattomien levy-yhtiöiden julkaisut ja omakustanteet, mp3 only -julkaisut jne. jne. jne.
Vaikka olettaisimme, että uusia sävellyksiä on vain 10% koko määrästä ja loppu 90% kierrättää samoja biisejä uudestaan ja uudestaan, maailmassa olisi varovaisestikin arvioiden niin paljon erilaista musiikkia, että sen soittaminen putkeen levyiltä 24/7 vaatisi
useita kymmeniä vuosia. Sitten voitte vilkaista omaan levyhyllyynne ja arvioida kuinka suuren osuuden tuosta musiikista olette kuulleet ja kuinka laajalla skaalalla kulutatte musiikkia. Ja miettiä uudestaan, onkohan teillä kovin hyvät perusteet väittää että maailmasta ovat melodiat loppu?
Ihan puhtaan matemaattisesti ajatellen: Yhteen oktaaviin mahtuu länsimaisessa sävelasteikossa 13 eri ääntä. Jos määrittelemme melodian esimerkiksi 16 nuotin sarjaksi, niin vaikka vain yksi miljoonasta mahdollisesta eri nuottien yhdistelmästä olisi "hyvän kuuloinen", mahdollisia melodioita olisi silti yli 660 miljardia. Ja tässä tapauksessa melodian määritelmä on vielä aika suppea: otetaan mukaan rytmi, ei-länsimaiset sävelasteikot jne. ja määrä kasvaa eksponentiaalisesti.
Se on sitten toinen juttu jos esimerkiksi kiksu junnaa tällä hetkellä paikoillaan. Mutta ei se melodioiden loppumisesta maailmasta kyllä johdu.