kun kukaan ei enää kehdannut toistaa. toistaa. toistaa

36 posts, 2 pages, 6,104 views

Avatar
#21 • • JussiS Guest

On siinä kuule aika monta mahdollista sointukuviota ja melodia mahdollisuutta kun on 12 nuottia käytettävissä ja laskepa siihen vielä kuinka monessa eri järjestyksessä niitä voi soittaa...


No mutta kuinkas moneen järjestykseen niitä voi laittaa niin, että ne kuulostaa hyvältä? Ei moneenkaan.

Ei esim trancen taso ole siitä kiinni onko melodioita jäljellä vai ei, vaan siitä, että mitä levy-yhtiöt hakevat. Nykyään kun juustokuorrutettu "senhetkenhitin" kopio signataan varmasti, vaikkei se kiinnosta juurikaan ketään (dj:tä), kun taas oikeasti nerokkaat kappaleet jätetään julkaisematta.
Avatar
#22 • • Hexe Guest

On siinä kuule aika monta mahdollista sointukuviota ja melodia mahdollisuutta kun on 12 nuottia käytettävissä ja laskepa siihen vielä kuinka monessa eri järjestyksessä niitä voi soittaa...


No mutta kuinkas moneen järjestykseen niitä voi laittaa niin, että ne kuulostaa hyvältä? Ei moneenkaan.

Ei esim trancen taso ole siitä kiinni onko melodioita jäljellä vai ei, vaan siitä, että mitä levy-yhtiöt hakevat..



Sointuja voi vaihdella aika vitusti, meinaan sävelasteiden vaihdokset avaa aina uusia portteja. Ei soinnut siihen lopu jos otat vaan neljä tai viis sointua jotka sopii samassa sävelasteessa... Uusi sävelaste tuo uudet soinnut ja uudet soinnut tuo uusia mahdollisuuksia, on sit vielä olemassa tietenkin joitain aivan ihme sointuja jotka tuo lisää vielä, tiedätkin ton kyl jo mut kuiteski...

Tosta levy-yhtiö hommasta tiedät enemmän kun mä, ja oikeessa olet... Nehän siihen vaikuttaa eniten!
Avatar
#23 • • LyoN Guest
Lukekaapa ihan huvikseen esim. Erkki Salmenhaaran kirjoittamaa "Sointu analyysi" -kirjaa. Avartaa kummasti käsitystä sointujen monipuolisuudesta. Ehkä ne kaikkein oudoimmat soinnut ei sovi semmoisenaan esimerkiksi trance-genreen, mutta mihinkään tiettyyn genreen sitoutumatta voi kyllä uusia melodioita keksiä (myös hyviä sellaisia).
Cutoff

Posts: 14

#24 • • Cutoff

Lukekaapa ihan huvikseen esim. Erkki Salmenhaaran kirjoittamaa "Sointu analyysi" -kirjaa. Avartaa kummasti käsitystä sointujen monipuolisuudesta. Ehkä ne kaikkein oudoimmat soinnut ei sovi semmoisenaan esimerkiksi trance-genreen, mutta mihinkään tiettyyn genreen sitoutumatta voi kyllä uusia melodioita keksiä (myös hyviä sellaisia).



Salmenhaara rules ok. Paras teos aiheesta (vaikkakin moni asia on sanottu hieman vaikeasti).

Meitsin mielestä konemusassakin on "melodia" lähtenyt omille teilleen...vähän silleen kun klasissessa musassa irtauduttiin jostain tonaaliteetin säännöistä. Jos tarkotatte jotain kiksumelodioita (puhdas esimerkkigenre) niin siellä varmaan kyllästymispiste on jo aikoja saavutettu, mutta esim. idm musiikissa on paljonkin freeshejä melodioita. Ne vaan nyt ei kuulosta silleen "samalta".
Itse en kauheasti enää kaipaa sellaista selkeää melodiaa biiseihin. Äänet on ottanut sen paikan. Voidaan aivan hyvin ohittaa ne intervallirajat jotka länsimaisessa musiikissa vallitsee. Tulos voi jostakusta kuulostaa vain meteliltä tai randomilta (sattumanvaraisuus säveltämistekniikassa on kans sit ihan oma mielenkiintoinen juttunsa), mutta joillekkin se on melodiaa.
Avatar
#25 • • sauce Guest


Sointuja voi vaihdella aika vitusti, meinaan sävelasteiden vaihdokset avaa aina uusia portteja. Ei soinnut siihen lopu jos otat vaan neljä tai viis sointua jotka sopii samassa sävelasteessa...


toi on totta. mutta sellaisesta musasta tulee sitten taas helposti sellainen "hei katsokaa mä osaan soittaa" -fiilis. ja pahimmillaan se on hirveetä.

mitä sitten taas tulee idm:ään niin, noh, mä en vaan oo tarpeeks intelligent:)
Avatar
#26 • • sonni Guest
ideoiden loppumisella ei ole mitään tekemistä
musiikin kanssa.
Avatar
#27 • • Hexe Guest


Sointuja voi vaihdella aika vitusti, meinaan sävelasteiden vaihdokset avaa aina uusia portteja. Ei soinnut siihen lopu jos otat vaan neljä tai viis sointua jotka sopii samassa sävelasteessa...


toi on totta. mutta sellaisesta musasta tulee sitten taas helposti sellainen "hei katsokaa mä osaan soittaa" -fiilis. ja pahimmillaan se on hirveetä.



Kunteleppas vaikka Jean Michel Jarrea... Siinä on tarkoittamaani parhaimmillaan! Ja jos joltain tulee sellanen "hei mä osaan soittaa" biisi, niin tuskinpa kukaan sitä ostaa, ja ilman kuuntelijakuntaa ei pitkälle pötkitä!

En tosin odotakaan et mistään mitään uutta Jarrea tulis, mut meinaan et historiasta voi oppia... Senkin äijän salaisuus on siinä että se teki rokkareiden rokatessa ns. klassista konemusaa, mikä ei ollu tullu kellekkään mieleen edes koittaa :hah: ... Jotain omaa ja uutta täytyy olla.
Ja Hyvässä kappaleessa ei vält. tarvita sointuja ollenkaan... Esim joku Techno/HH raita pumppaa vitun hyvin ilmankin. :cool:
Avatar
#28 • • :t:c: : : Guest
On kaks tapaa tehdä esim musaa, saviastioita tai vaikka tauluja.

1) Voit kopioida
2) Tehdä omaa

Tää pätee aika kattavasti. Tänä päivänä, kun esim yks musagenre perustuu johonkin Ferry Corstenin yhteen hittiin, toi voidaan todistaa aika helposti. Usein puhutaan kuitenkin näiden yhdistelmästä. Esimerkiks 4/4 suorabiitti ja vaik 909 open hi-hat takatahtiin on kuitenkin aika dominoiva elementti :)
Avatar
#29 • • da_chef Guest

On kaks tapaa tehdä esim musaa, saviastioita tai vaikka tauluja.

1) Voit kopioida
2) Tehdä omaa



Pyh.

1) Voit kopioida
2) Voit varastaa
Avatar
#30 • • :t:c: : : Guest

On kaks tapaa tehdä esim musaa, saviastioita tai vaikka tauluja.

1) Voit kopioida
2) Tehdä omaa



Pyh.

1) Voit kopioida
2) Voit varastaa



Pyh.

0) Voit lukea ja ymmärtää luetun

:D

(kopiointi = baittaamista = varastamista = acid burn etc)
Avatar
#32 • • mekaanikko Guest

En tosin odotakaan et mistään mitään uutta Jarrea tulis, mut meinaan et historiasta voi oppia... Senkin äijän salaisuus on siinä että se teki rokkareiden rokatessa ns. klassista konemusaa, mikä ei ollu tullu kellekkään mieleen edes koittaa :hah:



No ei Jarre nyt kyllä "ihan" nyt yksinään konemusaa vääntänyt tossa 70-80 -luvun vaihteessakaan. Esimerkiks tulis mieleen mm. semmoiset "suht tuntemattomat" artistit kuin Vangelis, Kraftwerk, Kitaro, Jan Hammer, Telex, Art of Noise, Giorgio Moroder, Yellow Magic Orchestra, Mike Oldfield, Tangerine Dream jne. jne. + tuhat tuntemattomampaa artistia. Sit tohon päälle vielä elektroninen "taidemusiikki" (Cage, Stockhausen, Glass, Riley, Reich, Schaeffer jne. jne.), progebändien elektroniset kokeilut, elektroninen disko, elektroninen elokuvamusiikki...

Ei sillä etteikö Jarre olis ihan mainioita juttuja duunaillut, mutta ei se nyt mikään innovaattori tosiaankaan kyllä ole. Pioneeripisteet menee kyllä IMO muualle. Elektronisen musiikin popularisoinnissa toki Jarrella on ollut iso rooli, tosin kyllä silläkin saralla reittaisin jonkun Schneider-Hütter parivaljakon korkeammalle.

Ja mitä tulee itse thradin aiheeseen niin ei kyllä taatusti ole maailmasta melodiat loppumassa. Miettikää huviksenne sitä, että maailmassa arvioidaan julkaistun yhteensä n. 1,4 miljoonaa (eri) CD:tä(lähde), siihen päälle kaikki levyttämätön musiikki (esim. kansanmusiikki), ainoastaan vinyylillä, kasetilla tms. julkaistu musiikki, pienten, tilastoimattomien levy-yhtiöiden julkaisut ja omakustanteet, mp3 only -julkaisut jne. jne. jne.

Vaikka olettaisimme, että uusia sävellyksiä on vain 10% koko määrästä ja loppu 90% kierrättää samoja biisejä uudestaan ja uudestaan, maailmassa olisi varovaisestikin arvioiden niin paljon erilaista musiikkia, että sen soittaminen putkeen levyiltä 24/7 vaatisi useita kymmeniä vuosia. Sitten voitte vilkaista omaan levyhyllyynne ja arvioida kuinka suuren osuuden tuosta musiikista olette kuulleet ja kuinka laajalla skaalalla kulutatte musiikkia. Ja miettiä uudestaan, onkohan teillä kovin hyvät perusteet väittää että maailmasta ovat melodiat loppu?

Ihan puhtaan matemaattisesti ajatellen: Yhteen oktaaviin mahtuu länsimaisessa sävelasteikossa 13 eri ääntä. Jos määrittelemme melodian esimerkiksi 16 nuotin sarjaksi, niin vaikka vain yksi miljoonasta mahdollisesta eri nuottien yhdistelmästä olisi "hyvän kuuloinen", mahdollisia melodioita olisi silti yli 660 miljardia. Ja tässä tapauksessa melodian määritelmä on vielä aika suppea: otetaan mukaan rytmi, ei-länsimaiset sävelasteikot jne. ja määrä kasvaa eksponentiaalisesti.

Se on sitten toinen juttu jos esimerkiksi kiksu junnaa tällä hetkellä paikoillaan. Mutta ei se melodioiden loppumisesta maailmasta kyllä johdu.
Avatar
#33 • • Hexe Guest
Mun pointti ei olut väitellä kuka keksi konemusan, sillä eihän sellasta voi oikeen tietää.... Kuten sanottu tossa ylhäällä...Monet ovat siihen vaikuttaneet... En tosin paria noista yllämainituista tiennyt.

Mike Oldfield ei muuten ollut konemuusikko, tosin kokeiluja oli kuten sanottiin... Cage? Sehän oli se hullu äijä joka pisti niitä kaikenmaailman lusikoita ja muuta häröö pianon kielien päälle, ja teki sen hiljaa-olo biisin, olikohan sen nimi 4min.33sek.... Konemusaako se teki myös?

Ei ilmeisesti ymmärretty mitä ajoin takaa. Arvasin heti et joku pistää jotain tuollaista... Sitähän tää palsta on, tietojen hakua ja antoa...
Mutta toi Jarre oli vaan esimerkki siitä että kehitystä ei tapahdu ilman mitään uutta! Täytyy tehdä jotain omaa että erottuu...Tosin kaikkihan ton tietää... Joku kun väitti että liiasta kikkailusta tulee "hei osaan soittaa" musaa...Enkä ole väittänyt että melodiat mihinkään loppuu, jos lukee noita edellisiä kommentteja...
Päinvastoin. Melodisuus on se miksi mainitsin Jarren... Tosin kaikkea en ole kuullut...
Mekaanikko tietää kyl paremmin...
Cutoff

Posts: 14

#34 • • Cutoff

Cage? Sehän oli se hullu äijä joka pisti niitä kaikenmaailman lusikoita ja muuta häröö pianon kielien päälle, ja teki sen hiljaa-olo biisin, olikohan sen nimi 4min.33sek.... Konemusaako se teki myös?



Hei, eipä morkata minimalisteja ;) Tollasen musiikin säännöt eivät nöyristele tonaliteettia ja harmoniaa. Pikemminkin keskitytään dynamiikkaan ja nyansseihin.
Avatar
#35 • • djsakke Guest

Cage? Sehän oli se hullu äijä joka pisti niitä kaikenmaailman lusikoita ja muuta häröö pianon kielien päälle


Hullusta en tiia, mutta tarkoitat Preparoitua Pianoa. En tiia sit mita ihmeellista siina on et soitinta modataan.
Avatar
#36 • • sauce Guest

Joku kun väitti että liiasta kikkailusta tulee "hei osaan soittaa" musaa...Enkä ole väittänyt että melodiat mihinkään loppuu, jos lukee noita edellisiä kommentteja...
Päinvastoin. Melodisuus on se miksi mainitsin Jarren... Tosin kaikkea en ole kuullut...
Mekaanikko tietää kyl paremmin...



hehe. mutta kyllä mulle on aina tullut jarresta sellainen "richard clayderman" -fiilis. eikä siinä mitään. mutta lähinnä ne sen viisut huvittaa. mutta yhdyn esitettyyn mielipiteeseen hänen roolistaan konemusiikin popularisoijana.

itse "soittaminen" ei ole mulle ongelma, sillä en sitä osaa. painelen vaan niitä mustia ja valkoisia siinä järjestyksessä mikä korvaa miellyttää :)

ja mitä tulee corsten viittaukseen "modernin" trancen isänä niin totta. eikö SE biisi ollut "out of blue"? mutta se että käytetään 909+hihat+saha niin ei mun mielestä silti tee kaikesta trancesta kopiointia?! tai sitten kaikki kitara+rummut+basso musa on vaan jonkun alkuorkesterin kopioita(taas huono esimerkki mistä tulee pyyhkeitä :laugh: )...

mitään matemaattista lähestymistapaa musiikkiin en oikein ymmärrä, johtunee siitä etten ymmärrä matematiikkaa, mutta kyllä mulle tulee sellainen fiilis niin rokissa/popissa/trancessa/teknossa/hiphopissa/rnb:ssä että kuultu on. mikäköhän olisi viimeksi oikeesti tuntunut tuoreelta... hmmm... Johhny Cashin "hurt". ja sekin on coveri NIN:ltä. ja ninnin tuntien voi olla rippaus miltä tahansa (viittaus siihen yhteen WASP lainaan:)...

ja mitä tulee johonkin "taiteilijoihin" niin mä en kuulu siihen koulukuntaan joiden mielestä kaikki äänet on musiikkia. joku on tokaissut että "maailma on sävellys"... niin no, tai elokuva, tai kirja tai, well, taide on taidetta ja musiikki musiikkia (jokainen vetäköön itse rajansa).

joo, ja sitten, olen ERITTÄIN samaa mieltä siitä että erillaisuus ja kokeilut synnyttäää uusia juttuja. se on aina se ug:n rikkaus. mutta väkistenkin siitä tulee sitten populaarimusiikkia. eli kehitys on siis kaks OSC siniaalto.