Musanteko (DAW) konetta rakentamassa - vinkkejä kaivataan!

16 posts, 1 page, 4,159 views

Avatar
#1 • • Edited draft Guest
Olen suunnitelemassa/kokoamassa kämppikselleni konetta musantekoa varten ja olisi mukava saada vastauksia saman asian läpikäyneiltä ihmisiltä. Koneessa olisi tarkoitus käyttää lähinnä softasyntikoita.

Mitä mieltä olette kannattaisiko rakentaa AMD vai Intel pohjainen järjestelmä? Jos AMD linjalle lähtee niin Nvidian Nforce piirisarjat lienevät paras ratkaisu? Ja Intelin puolelta sit varmaankin Intelin piirisarjaa käyttävät emolevyt. Macintosh koneet voi tiputtaa pois laskuista. :)

AMD pohjaisista järjestelmistä on jäänyt hieman mieleen vaan jotain VIA:n piirisarjoja käyttävien emolevyjen ja parempien äänikorttien yhteensopivuus ongelmat, joten sen takia ehkä toi AMD puoli ei kuulosta niin houkuttelevalta? Käsittääkseni kaikki tälläiset ongelmat on saatu ratkaista ja AMD on nykyään yhtä varteen otettava vaihtoehto kuin Intelkin musakoneeksi? AMD puolella on muutenkin parempi hinta/teho suhde.

Kämppikseni on tilannut jo Saksasta seuraavanlaista laitteistoa:
- Oberheim MC 1000 masterkeyboardi
- Evolution UC-33 midikontrolleri
- Echo MiaMIDI äänikortin

Käsittääkseni tuon MiaMIDI äänikortin pitäisi olla laadukas vehje. Onko kenelläkään kokemuksia?

Käyttöjärjestelmäksi olisi tarkoitus pistää Windows XP Professional mihin asennetaan pelkät musa ohjelmat jne ja sen lisäksi vielä Linux nettisurffailuun ja muuhun säätöön.

Muistia koneeseen olisi tarkoitus hankkia 1GB ja kovalevyjä 2x 160GB. Olisiko kannattavaa hankkia emolevyä missä on RAID ohjain integroitu (tai ostaa erillinen kortti) ja laittaa striping moodiin nuo kovalevyt?

Näyttikseksi olisi tarkoitus hankkia joku halpa Radeoni ja sen kaveriksi 17" flatti näyttö. Sen lisäksi joku edullinen perus koppa, langaton (?) hiiri/näppis ja hiljainen virtalähde + prosu tuuletin (esim. Nexus:n tuotteita), polttava CD-asema.

Ohjelmiksi olen suunnitellut: Cubase SX, Reason, FruityLoops, SoundForge, Acid, Buzz jne...

Löytyykö Suomen kielisiä konemusan tekemistä käsitteleviä foorumeita muita kuin Platinumin Audio Tech ja SLSX:n foorumi?

Viesti voi vaikuttaa vähän sekavalta, mutta tämä on postattu tosi myöhään. Onneksi on huomenna vapaapäivä. :happyroll:
Avatar
#2 • • Jukka I Guest
Tuolta löytyy vastauksia useimpiin kysymyksiisi.
Avatar
#3 • • sauce Guest
seuraavassa mietteitäni asian tiimoilta, viisaammaat puhukoot enemmän.


Mitä mieltä olette kannattaisiko rakentaa AMD vai Intel pohjainen järjestelmä? Jos AMD linjalle lähtee niin Nvidian Nforce piirisarjat lienevät paras ratkaisu? Ja Intelin puolelta sit varmaankin Intelin piirisarjaa käyttävät emolevyt.


Tähän kysymykseen en itse saanut viime lokakuussa mistään vastausta. yleensä ihminen huutaa oman merkkinsä puolesta, oli se amd, intel tai mac. kaikissa lienee omat hyvät/huonot puolensa. mä päädyin Intteliin, vaikka se on hiukan kalliimpi, lähinnä koska erinäiset auktoriteetit epäilivät sen olevan vakaampi. ja kyllä on hyvin toiminut.

Macintosh koneet voi tiputtaa pois laskuista. :)


hintansa ja käyttöliittymänsä puolesta päädyin samaan ratkaisuun. tosin sittemmin kun olen tapellut yhteensopivuusongelmien kanssa, olen hetkittäin himonnut mäkkiä.


Käsittääkseni tuon MiaMIDI äänikortin pitäisi olla laadukas vehje. Onko kenelläkään kokemuksia?


joo, ostettuani ensin halvan ja"muka hyvän" Inca 88:n päädyin tohon miaMidiin. ei ole ollut valittamista. tosin en käytännössä tiedä mitä se yks DSP prossu siinä tekee, kunnei ole ollut vertailukohdetta. tuskin ainakaan mitään ihmeitä... hiukan mä olen nyttemmin ihmetellyt muutamia "ominaisuuksia" siinä. lähinnä mua ihmetyttää että miksi se mutettaa aina kun käynnistän Cubasen niin vasemman kanavan? sitä saa olla aina ronkkimassa? onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?


Muistia koneeseen olisi tarkoitus hankkia 1GB ja kovalevyjä 2x 160GB. Olisiko kannattavaa hankkia emolevyä missä on RAID ohjain integroitu (tai ostaa erillinen kortti) ja laittaa striping moodiin nuo kovalevyt?


mä en tiedä mitä tosta raidaamisesta on hyötyä musakäytössä. ehkä joku viisaampi vois kertoa. editoinnissa ymmärrän, mutta einakaan mulla ei ole hakunopeudet sitä luokkaa että olis ollut 7200rpm levyt polvillaan...

Näyttikseksi olisi tarkoitus hankkia joku halpa Radeoni ja sen kaveriksi 17" flatti näyttö.


en myöskään ihan vielä ymmärrä tota flätti huumaa, siihen hintaan saa kaksi 19' CRT joka on kyllä vielä parempi kokoonpano, sekä audiossa että editoinnissa. niinkus mun mielestä.


näin, tovottavasti on jotain apua. ja kuten sanottu, tietävämmät paikkailkoot.
Avatar
#4 • • R24 Guest


mä en tiedä mitä tosta raidaamisesta on hyötyä musakäytössä. ehkä joku viisaampi vois kertoa. editoinnissa ymmärrän, mutta einakaan mulla ei ole hakunopeudet sitä luokkaa että olis ollut 7200rpm levyt polvillaan...



Mä oon kyllä saanu 7200rpm sata levyn pätkimään. Mulla on kaksi 120gb SATA levyä striping raidina ja ei enää pätki ;)

Esimerkki: 160gb SATA levyllä 1gb filen koppaus (ctrl+c, ctrl+v) n.40sec. Raidilla n.4sec. (En muista filekokoa/npeuksia tarkalleen mutta tasan 10 kertaa nopempi raidi oli).
Avatar
#5 • • OSC8 Guest
Täällä on jo näemmä päässyt keskustelu hyvin vauhtiin. Tossa heti etusivulla olis kyllä ollut ultimate musa-PC -topik, mut menköön nyt kun juttuu riittää.. :cool:

Tosiaan draftille tosta flättinäytöstä, jos nyt silti sellasen haluut niin varmista että mallista saa kunnon resoluution ulos. Nykyiset flätit jää monesti vaan siihen 1024x768 tilaan ja täyspainoinen musanteko sellasella on aika hiljasta..

Eli joko kunnolla rahaa siihen flättiin tai sit suosiolla vaan 19" CRT..
Avatar
#6 • • Peter Lemon Guest
TFT näyttöjä suositaan niitten tarkemman ja välkkymättömän kuvan takia, joka ei siis rasita silmiä pitkässäkään jamisessiossa ja johtuu kuvanmuodostus tekniikasta. Isot flätit on kuitenkin kalliita ja 1600 resot alkaa vasta 20" TFT -monitoreista. Mutta onhan TFT:t myös ilmoitetun kokonsa mukaisia toisin kuin kuvaputkinäytöt. Eli käytännössä 17" TFT näyttö vastaa työpöydän kooltaan 18-18,5" CRT näyttöä. Mutta nykyään noi CRT näytöt on aivan ilmaisia joten samalla pakettiin pompsahtaa kaksikin näyttöä ja sitten on kotona ainakin työpöytää millä leikkiä. :happyroll:

AMD:n heikkouksia on oikeastaan se, ettei CPU valmistaja tee enää piirisarjoja ja laudan ja prossan valmistaja tulisi olla sama jotta voidaan taata hyvä yhteensopivuus koneen ehkä kahden tärkeimmän osan välillä. Samoin AMD:llä on ollut taannoin ongelmia lämpöjen kanssa ja AMD:n prosessorit käyvät lämpimämpinä, jolloin ne vaativat suuremman viilennystehon joka vastaavasti aiheuttaa enemmän melua ja se ei varsinkin musiikkikäytössä ole hyvästä.

Intelin heikkouksiin voidaan lukea korkeampi hinta ja laskentatehoon nähden huonommin optimoidut CPU:t. Intelit tosin käyvät aika pienillä lämmöillä ja ne ovat AMD:tä paremmin kellottuvia. Musiikkikäytössä tosin kannattaa kellottaa todella maltillisesti, mutta 800mhz prossista saa kyllä 5-10% aivan ilmaiseksi. Asuksen lautoja kannattaa suosia intelin 865 ja 875 piirisarjoilla - niistä on yleisesti ollut hyviä kokemuksia DAW käytössä.

Ja kannattaa pitää mielessä, että PC:t ovat enemmän tai vähemmän rakennussarjoja joissa pitää hieman fiilata ja höylätä. Jos osaa ja "käy hyvä tuuri" niin PC on erittäin kykenevä ja vakaa. Usein kuitenkin kuulee kuinka porukka valittelee kun kone kaatuilee. Yleensä syynä on halvat tai vialliset komponentit ja oma tiedottomuus. Komponentit voi olla piiloviallisia, että ne toimii, mutta ei sit kuitenkaan toimikaan ihan kybällä. Siksi kannattaa kaikessa ostaa vain laatua joka kylläkin maksaa. Jos menee sortumaan hieman heikkolaatuisiin komponetteihin niin kyllä voin taata, että se jossain vaiheessa sitten harmittaa todella paljon ja sitten kaikki maailman PC:t on ihan PA*****. :excellent:

Ja mitä raidiin tulee niin on ollut juttua että kun nämä yleisimmät halpisraidit on native prosessoituja niin ne veisivät paljon tehoa. 2.4Ghz prossalla mittasin niin vei 1% eli ei juuri mitään. Tarvitaanko raidia vai ei on lähinnä tarpeista kiinni. Kahdella 7200 levyillä pääsee jo erittäin pitkälle ja eihän MAC:kään käytä G5 superkoneessaan raidia vaan ainoastaan Serial ATAa.

Jos tuntui liian vaikealta niin kannattaa ostaa Omena. :D
Avatar
#7 • • Edited FoFlow Guest

Samoin AMD:llä on ollut taannoin ongelmia lämpöjen kanssa ja AMD:n prosessorit käyvät lämpimämpinä, jolloin ne vaativat suuremman viilennystehon joka vastaavasti aiheuttaa enemmän melua ja se ei varsinkin musiikkikäytössä ole hyvästä.



Ongelmia tuskin enää on, mutta tuo kyllä muuten... Ainakin verrattuna esim P4 Northwood <-> AMD XP prossuihin. Mutta uudet Penat sitten taas käyvät kuumana kuin atomipommi. Joten tuskin tuo kriteerinä pätee. Hiljaisia jäähyjä on kumpaankin. Eikä hinnoissa eroja ole. Eli tämä ei ole erotteleva tekijä.


Intelit tosin käyvät aika pienillä lämmöillä ja ne ovat AMD:tä paremmin kellottuvia. Musiikkikäytössä tosin kannattaa kellottaa todella maltillisesti, mutta 800mhz prossista saa kyllä 5-10% aivan ilmaiseksi.



Höpö höpö... MHz mitattuna Intelit ehkä kellottuvat paremmin, mutta tehoissa mitattuna ollaan kuitenkin samoissa asemissa. Ja kellotus on aina yksilöistä kiinni. Yleistyksiä on turha tehdä. Aina silloin tällöin valmistajan siirtyessä esim valmistamaan vain (AMD) XP 3200+ corella varustettuja prossuja, tulee vastaan XP 2500+ erä, joka kellottuu kuin jänöpupu. Sama päteen Inteliin.



Ja kannattaa pitää mielessä, että PC:t ovat enemmän tai vähemmän rakennussarjoja joissa pitää hieman fiilata ja höylätä. Jos osaa ja "käy hyvä tuuri" niin PC on erittäin kykenevä ja vakaa. Usein kuitenkin kuulee kuinka porukka valittelee kun kone kaatuilee. Yleensä syynä on halvat tai vialliset komponentit ja oma tiedottomuus. Komponentit voi olla piiloviallisia, että ne toimii, mutta ei sit kuitenkaan toimikaan ihan kybällä. Siksi kannattaa kaikessa ostaa vain laatua joka kylläkin maksaa. Jos menee sortumaan hieman heikkolaatuisiin komponetteihin niin kyllä voin taata, että se jossain vaiheessa sitten harmittaa todella paljon ja sitten kaikki maailman PC:t on ihan PA*****. :excellent:

Jos tuntui liian vaikealta niin kannattaa ostaa Omena. :D



Tähän ei voi muuta sanoa kuin Amen. Kyä se vaan niin on että viimeiset 2 vuotta on "säädetty" PC:n kanssa ja jos jotain kaipaa niin se on se käyttiksen vakaus ja työskentelyn helppous. Vielä taannoin sitä jaksoi kikkailla noiden kellotusten yms kanssa ja säätää vimpan päälle konetta. Mutta nykyään aikaa ei enää riitä siihen "harrastukseen" vaan sitä mieluummin tekis sitä ihtiään, eli musiikkia.

Jos haluat uuden harrastuksen musiikin rinnalle, kasaa PC. Jos haluat tehdä täysipainoisesti musaa, sijoita vähän enempi (minkä arvon laitat omalle ajallesi?) ja osta omena. T-Kaupasta tupla 1,8 GHz n. 2500e. Tosin noikin pitäs varmaa kohta päivittyä.

[edit: sanasekoilua]
Avatar
#8 • • draft Guest
sauce: Itse olisin melkein ennemmin ottamassa AMD Athlon XP ja NForce2 piirisarjalla varustettua emolevyä. Intel P4 + Intelin piirisarjalla varustettu setti olisi kyllä käsittääkseni takuu varma yhdistelmä, joten toi AMD:n kanssa räpläily vähän jännittää. Yhteensopivuus ongelmien selvittäminen ei ole mukavaa hommaa.

Mitä noita hintoja tänään katselin niin hyperthreadingia tukevat 2,8GHz P4 prosujen hinnat olisi hieman alle parista sadasta eurosta alkaen. AMD Athlon XP (Barton) 3000+ ois ~180EUR. Eli aika samoissa tuntuu nuo hinnat olevan.

triip: Kämppis halusi kokoonpanoon kuulemma ehdottomasti flatti näytön. 1024x768 on kyllä aika pieni resoluutio. 1280x1024 varmaan alkaa olemaan jo riittävä. Kakkosnäytöksi voi ottaa vaikka jonkun vanhan putkinäytön, jos ei työala riitä. Mihin resoluutioon tuon flatin pitäisi sinun mielestäsi sitten pystyä? Kai nuo uudet 17" flatit nyt tohon
1280x1024 resoluutioon venyy?

Peter Lemon: Käsittääkseni nykyisissä prosessoreissa Intelin lämmöntuotto saattaa olla jopa suurempi, kuin AMD:n vastaavissa. En ole kyllä aivan sata varma asiasta.

---

Tietääkö kukaan muuten voiko Radeon 9200:lla käyttää eri resoluutioita eri monitoreissa?

Mahtaako tuollainen emolevylle integroitu RAID piiri olla mistään kotoisin vai kannattaisiko ennemmin suosiolla ostaa lisäksi RAID kortti?

Koneita on tullu säädettyä pikku pojasta asti, joten säätö aspekti ei tässä pelota.

Myös tuo SATA RAID juttu alkoi kiinnostamaan. Täytyy ottaa asia harkintaan.
Avatar
#9 • • Peter Lemon Guest
Joo siis tollaset 5-10% kellottuu turvallisesti prossa kuin prossa ja tiedän, että moni pienempi prossa kellottuu paremmin kuin tän hetken tehokkaimmat. Mut kuten sanottu kellottaminen on pelaajille ja musiikin kanssa ei paljoa kannata kellotella.

Ja onhan noi lämmötkin yksilökohtaisia. Kuitenkin testasin juuri Athlonin XP 3000 joka kävi idlenä n. 50C ja toinen vastaava Intelin 3ghz prossa käy n.37C. Kuormalla Intel nostaa suhteessa enemmän lämpöjä kun tuuletus on heikompi mutta silti käy niin hiljaisena että jääkaappikin on äänekkäämpi. Mutta toihan on siis ihan makuasia että mikä prossa tai mitkä osat on parhaita. Silti oon huomannut että laatu korreloi usein myös hintaan ja jos säästää laadussa niin turha ihmetellä jos ei kone toimi. :happyroll: MACit on kasattu laadukkaista osista ja siksi ne toimii mutta myös maksaa. Kun XP:tä hieman optimoi niin siitä saa täysin kaatuilemattoman käyttiksen joka vie saman verran tehoa kuin 98. :) Yleensä ongelmana on vaan, että PC:n pitää toimia netti-, peli-, musa-, kirjoitus-, toimisto- ja nettisuunnittelukoneena. Niin ja siis nämähän on ihan henkilökohtaisia kokemuksia eli ei mitään absoluuttisia totuuksia. Jos olen väärässä niin kertokoon joku miten asia oikeasti on. :excellent:
Avatar
#10 • • Transistor Guest
Voin lämpimästi suositella MiaMidiä. Loistava kortti ja toimii varmasti.
Avatar
#11 • • Ana-- Guest
Nonii.. Yks mikä kannatta ottaa huomioon on se, millä softa-alustalla te-
kee. Mikäli käyttöön tulee Cubase SX 2, kannattaa oottaa p4 Hyper Thre-
ading - ominaisuuksilla, cubasen uusin tukee sitä, mikä johtaa (kuulemma)
noin 35-40% tehonlisäyksiin. Tiedä sitten siitä, todelliset arvot on varmaan
pienemmät.
Avatar
#12 • • Ana-- Guest

Tietääkö kukaan muuten voiko Radeon 9200:lla käyttää eri resoluutioita eri monitoreissa?

Mahtaako tuollainen emolevylle integroitu RAID piiri olla mistään kotoisin vai kannattaisiko ennemmin suosiolla ostaa lisäksi RAID kortti?

Koneita on tullu säädettyä pikku pojasta asti, joten säätö aspekti ei tässä pelota.

Myös tuo SATA RAID juttu alkoi kiinnostamaan. Täytyy ottaa asia harkintaan.



17" natiiviresoluutio on lähes poikkeuksetta 1280x1024, ja radeoneitten
pitäis kyl tukee molemmille montuille omaa resoa. Se voi sitten tosin olla
aika säätöä softan kanssa jos sen venyttää molemmille näytöille kun
alareunasta jää kaistale pois.. siinäs kikkailet :) Ota suosiolla kaks flättiä,
alkaa muuten ottamaan päähän se ruma iso CRT siinä flätin vieressä.
Sitäpaitsi käsittääkseni nää TFT:t pysyy hengissä pitempään ku perus
CRT:n se viis vuotta. Vai..?

RAID:ista kannattaa kattoa mitä väylää se käyttää hyväkseen. Joissakin
emoissa RAID-piiri on tungettu sellaiselle väylälle, että se tappelee liiken-
teestä PCI-väylein kanssa, tää ei oo mikään kuningasjuttu kun esim.
kovonauhoituksia tekee. RAID stripen teoreettinen maksiminopeushan
on toki sitten vain kaksinkertainen kovalevyn maksiminopeuteen verrat-
tuna, en sitten tiedä onko käytännön nopeus muka kymmenkertainen
kuten tossa väitettiin.. itte en oo huomannu mitään supernopeuksia,
mutta kyllä noi SATA-levyt jouhevasti pyörii. 7200 Barracuda SATA 120gb on
oiva valinta; hiljainen ja nopsa. Noita kun ostat pari ja lyöt esim Asus
P4P800 Deluxen SATA-RAID:iin kiinni ni ei ainakaan kovo tee
pullonkauloja nauhotukseen. Kannattanee ostaa vielä joku snadimpi (joku
20 gig) backup-kovoksi, koska jos raid-kovoista toinen posahtaa, menet-
tää kaiken tiedon molemmilta. Toinen toki on vielä formatoitavissa ja
ihan käyttökelpoinen mut bitit on jo bittien taivaassa.

RAID-kortti jakaa tietty kanssa PCI-väylää, että tossa mielessä muistaak-
seni ICH5:seen integroitu RAID-ohjain ois vinkee valinta.. Tai sit muistan
väärin, ja se ICH5 oli se joka ohjaa myös PCI:tä.. Nörtit apuun!
Avatar
#13 • • sauce Guest


MACit on kasattu laadukkaista osista ja siksi ne toimii mutta myös maksaa.


hahahahahahaha.

lainaus toisesta replystäni:
hehe... joo, mutta mä yritän polttaa showreelDVD:tä mäkillä toista päivää... muka G5 tms. paska se on.

jos kaikki toimisi samalla vauhdilla kuin macinKOSH, niin pyramidit olisivat vielä kesken. -päivän ja eilisenkin mietelause.
Avatar
#14 • • pakana Guest
En tiedä muiden sekkareiden näyttöalatarpeista, mut Cubase SX ei vaan IMO mahdu yhteen näyttöön 1600x1200 pienemmillä resoilla. 1280x1024-resolla ikkunat on sikinsokin limittäin, ja klaustrofobia iskee kun kaikkea informaatiota ei näe kerralla.... vähän kun kurkistelis vallankumousta pikkuruisesta sellin ikkunasta.

Tämä siis 19" CRT-näytön käyttäjältä. Onhan toi melko iso pömpeli, mut 2 x 17" TFT tuskin vie juurikaan vähempää tilaa pöydältä.

Langattomat näppis+hiiricombot on aiheuttanu joillekin selvittämätöntä audion rutinaa ja pätkimistä.
Avatar
#15 • • MikkiHiiri Guest


lainaus toisesta replystäni:
hehe... joo, mutta mä yritän polttaa showreelDVD:tä mäkillä toista päivää... muka G5 tms. paska se on.



G5:n SuperDrive on Pioneerin DVD-RW, joten jos ongelmia esiintyy niin
vika on varmaan Pioneerin ;)
Sama asema on myös PC:lle myytävänä ollu jo pitkään, mut "jostain" syystä se toimii
PC:llä huonommin ku mäkissä
Avatar
#16 • • Ana-- Guest

En tiedä muiden sekkareiden näyttöalatarpeista, mut Cubase SX ei vaan IMO mahdu yhteen näyttöön 1600x1200 pienemmillä resoilla. 1280x1024-resolla ikkunat on sikinsokin limittäin, ja klaustrofobia iskee kun kaikkea informaatiota ei näe kerralla.... vähän kun kurkistelis vallankumousta pikkuruisesta sellin ikkunasta.

Tämä siis 19" CRT-näytön käyttäjältä. Onhan toi melko iso pömpeli, mut 2 x 17" TFT tuskin vie juurikaan vähempää tilaa pöydältä.

Langattomat näppis+hiiricombot on aiheuttanu joillekin selvittämätöntä audion rutinaa ja pätkimistä.



Ainakin mulla toi vahvistin poimii hiiren radiosignaalia niin, että sieltä
kuulu sellanen tosi hiljanen ininä ku liikuttaa hiirulaista tai rullaa. Voi olla
et halvat äänikortit rutisee ku niissä on kehno häiriönsuojaus.