Huhhuh mitä masseja jengillä menee remppoihin :panic:
No mut noi näkyy suoraan asunnon arvossa joka on merkittävä asia jos ei aio asua talossa koko ikäänäs
Meillä ei oo menny viidenvuoden aikana koko talon (220m2) remppoihin noin paljoa. Tosin ei olla uusittu muita kodinkoneita kuin liesituuletin. Keittiö kyllä laajeni parikertaa isommaksi ja kaikki tasot & kaapit uusittiin. Ei kyllä käytetty mitään bulkkikamaa vaan kaikki on rakennettu itse ja se o säästäny muutaman centin.
No jos te ootte remontoineet 220 neliötä alle 10 000e niin vaihtoehdot ovat:
- Kaikki halvinta bulkkikamaa
- Te saatte kaiken sisäänostohintaan ja siltikin ostatte halvimmasta päästä
- Te ette oo oikeesti laskeneet kaikkea yhteen, vaan ainostaan suurimmat jutut kuten keittiön kaapit, maalit ja pari konetta.
Mä just yks päivä ynnäilin taas vähän lisää meidän remonttibudjettiin ja se ylittyi tosiaan karvan verran yli 18ke. Tämä piti sisällään 65 neliön kolmion, kaikki tehty itse (paitsi sähköt ja putket) eikä vessaan koskettu yhtään. Laskelma sisältää ihan kaiken, eli jokaisen ruuvin ja mutterin, mutta ei mitään sisustukseen liittyvää.
Jako about seuraava (kirjotettu klubitukseen marraskuun alussa)
Keittiö about 10 00e:
- 4500e keittiön koneet
- 3500e keittiön kaapit, vetimet, hana, allas, jalat, valot, välitilan kisko ja kaikki muut pikkujutut
- 1700e kivitaso
- 500e kettiön lattia ja välitilan lasit
Rautakaupat eli k-rauta, teesi, bauhaus, biltema 4500e
- Suurin ostos oli lattia, 3sauvanen merbau joka maksoi about 2000e. Seuraavaksi suurimmat yksittäiset kuluerät olivat työkalut, joihin upposi lähelle 1000 ja maaleihin saman verran. Ja sit tietysti hillitön kasa kaikkea pientä ruuvia, mutteria, pidikettä, listaa, ovenkahvaa jne jee jne
Sähköt: 1500e.
- Nää tuli oikeestaan kokonaan "nälkä kasvaa syödessä". Pistokkeita tuli kämppään lisää about 10kpl, kaikki vaihtui maadoitetuiksi, jokainen valokatkaisia vaihdettiin, sähkökaapista pari ylimääräistä vetoa ja kaukosäädettävät rasiat olohuoneeseen, makuuhuoneeseen ja eteiseen nosti hintaa aika paljon. Jos ostaa vanhan kämpän ja haluaa nykyaikastaan sen sähköt, tähän pitää varata rahaa kohtalaisen paljon. Meidän alkuperäinen budjetti sähköille oli 200e, eli aika rankasti meni reisille.
Putket: 500e
- Sisälsi keittiön vesipisteen siirron ja vesisyötön jääkaappiin. Jos tarvii vaan liittää uudet putket niin tässä selviää alle puolella tästä.
Puukeskus: 450e.
- 3500*600*40mm merbautaso ja kasa rimaa esim ovenkarmeihin
Sälää: 1000e
- Yks kaappirivi ja kaikkea pientä mitä on hakenut sekalaisista liikkeitä. Lisäksi mm vuokraava oy:a erilaisia vuokraustarvikkeita, pikkusen tapettia, pakuvuokrauksia, kuljetuksia jne
Tästä 18ke olisi voinut tinkiä vaihtamalla esim seuraavat asiat:
- Keittiötä n. 4.5ke verran. Tosin tällöin koneet olisivat olleet kaikkein halvinta, samoin keittiön pöytätaso. Keittiö olisi silloin ollut mahdollisimman halpa bulkkikeittiö (ei sinällään, että siinä mitään vikaa olisi, samalla tavalla se toimisi kuin nykyinen)
- Sähköissä 1100e jos ei olisi teettänyt lisää rasioita ja halunnut tyylikkäitä valokatkasijoita. Toisaalta kerrostalon sähköt on pakko nykyaikastaa jossain välissä .... vaatimukset on hieman kasvaneet viidessäkymmenessä vuodessa.
- Lattiassa 1500e. Mut sit taas toisaalta, aito parketti on aito parketti ja sen sekä tuntee että kuulee. Laminattitalossa olen asunut ja se ei oikein sytytä.
- Siinä yhdessä kaappirivissä, joka nyt maksoi 800e. Toisaalta ei haluttu 200e lastulevykaappia, joka sekä näyttää että tuntuu 200e kaapilta.
Eli ehkä joku vajaa 8000ee olisi siten säästetty hyvin helposti.
Mä uskoisin, et suurimmat erot budjeteissa tulee materiaalivalinnoissa (jos ei lasketa työkuluja). Toiselle riittää parketti, toiselle laminaatti ja joku haluaa välttämättä maalata seinänsä kalleimmilla mahdollisella maalilla.
Mut mä myös veikkaan, että hirvittävän suuret erot tulee puhtaassa laskemisessa. Moni ynnää remonttikuluksi vain viikonlopun "jättireissut" kun rautakaupasta haetaan tavaraa pari kuutioita. Tämän lisäksi rautakaupassa tai marketissa tulee käytyä vajaa 100 kertaa ja joka kerta mukaan tarttuu vähintään parillakympillä tavaraa. Jos ja kun näitä kuluja ei laske mukaan remonttibudjettiin niin budjetti ei oikeasti ole vertailukelponen sellaisen kanssa jossa on ihan oikeasti laskettu jokainen sekoitussanko ja kaapimen vaihtoterä.