Plattarin virallinen kodin sisustustopic

769 posts, 39 pages, 223,914 views

#61 • • Quu Guest

vos joku halua kikkaillu uv:n kanssa niin näyttävää jälkeä saa esim rakentamalla mahd. paksusta läpikuultavasta kalastus SIIMASTA vaikkapa katon reunasta reunaan ulottuvan hämähkinverkon.

Olen nähnyt jonkun kämpässä kaiuttimien riippuvan siiman varassa katosta. Se oli tyylikästä. Pimeällä niitä siimoja ei edes näe.
#62 • • hexasonik Guest

Asunnon pohjaratkaisussa tärkeintä olisi joko todella suuri keittiö

tämä on niin totta. niissä pienissä kanakopeissa, joissa on tullut asuttua vituttaa eritoten liian pienet keittiöt, joihinkin kun ei ole meinannut mahtue edes itsekseen (enkä ole kovinkaan läski) puhumattakaan siitä että keittiössä hääräilisi joku muukin.

itse haluaisin suuren tupakeittiön, jossa voisi olla baarimainen ratkaisu. meinaan joka tapauksessa jossain vaiheessa hankkia suurehkon talon jostain hieman maaseudummalta, kun olen saanut kaupunkielämästä tarpeekseni.
#63 • • timppa^ Guest
Tällä hetkellä asustan sisustuspainajaisessa. Kämppä on faijan firman, ja joudunkin sitten faijan kanssa tässä asustamaan 4 päivää viikossa. Loput päivät itsekseni.

Isin mielestä oli oikein helvetin hyvä idea raahata kotoa jotku mutsin tädiltään perimät helvetillisen rumat keittiötuolit ja ostaa siskoltaan joku ylimääräiseksi jäänyt keittiönpöytä. Oli myöskin hienoa raahata tänne aivan kamalannäköinen punaruskea nahkainen nojatuoli. Sotka-design. Hrrr. Jos ei tuollainen silmäänpuukotus vielä riittänyt, niin yksi kaunis sunnuntai-ilta kämpille saapuessani, huomasin kauhukseni, että mutsi oli jostain taikonut tähän lattialle yhden universumin kauheimmista matoista. Musta, kotikutoinen, reilusti turpaansa saanut yksilö.

Loput rojut sohvaa lukuunottamatta onkin sitten Ikea-sontaa. Ihan järkevännäköistä sontaa sentään. Sohva on mekaanikonkin mainostama Innovationin Slider-futoni. Punainen :heart:. Varsin ankea istua, mutta kun tuo palvelee myös sänkynäni, se on ylivoimainen levitysmekanisminsa ja nukkumismukavuutensa johdosta. Seuraavassa kämpässä saa palvella vaikka vierassänkynä sitten.

Tarvitsisin erillisen huoneen levareille ja musisointikalustolle tai sitten pitäisi ruveta keräilemään vanhaa analogigearia ja sensellaista, joita voisi käyttää myös sisustuselementteinä olohuoneen nurkassa. Niissähän on paljon seksikkäitä puuosia ja jälkiä elämästä. Mun sisustusunelma vähän hakee paikkaansa vielä. Nyrkkisääntönä mun tyylimieltymyksistä vois pitää sen, että lämpimiä värejä pitää olla. Ne tuovat mukavasti kotoisaa fiilistä. Modernit, mutkattoman simppelit, kulmikkaat kalusteet ovat mieleen, joskin joku vanha ja kulunut nojatuolin rähjä ois kiva kaiken keskellä kontrastina. Tykkään myös levyistä, kirjoista, leffoista ja lehdistä sisustuksen kannalta. Notkollaan olevat hyllyt täynnä vinyyliä, cd:itä ja dvd:itä ovat hienoja. Lopuksi sanottakoon, että täysin valkoisella sisustetussa lumilinnassa en asuisi.
#64 • • Taedium Guest

Tärkeää olisi myös maisemat, varsinkin kun nyt on tottunut pikkuseen parempaan.

Laaja maisema on hieno, varsinkin jos asuu korkeella. Kerrostalot ja teollisuusalueet vaan on ikävästi monessa suomalaisessa maisemassa mukana. Ellei muuta skutsiin. On toisenlainenkin maisema ihan hieno.
#65 • • ville Guest
Ootteko koskaan miettineet millainen olisi unelmakämppä pohjaltaan tai mitä siinä pitäisi olla?

Mulla ainakin on mielessä aika tarkalleen pohja, jollainen kämpän pitäisi olla. Johtunee varmaan siitä, että oon käynyt katsomassa toistasataa kämppää vanhempien kanssa silloin kuin ne etsi uutta asuntoa ... niistä sitten muotoutui aika selvä kuva mikä olisi kivaa ja mikä ei ...

Oma unelma olisi tietysti kohtalaisen suuri, pari kerrosta, paljon ikkunaa, eri tasoja ja korkeat huoneet + todella korkea olohuone. Voisinkin varmaan pirtää tollasen :)

(vai pitäiskö tälle perustaa oma topic)
#66 • • Remotion Guest

Tärkeää olisi myös maisemat, varsinkin kun nyt on tottunut pikkuseen parempaan.

Laaja maisema on hieno, varsinkin jos asuu korkeella. Kerrostalot ja teollisuusalueet vaan on ikävästi monessa suomalaisessa maisemassa mukana. Ellei muuta skutsiin. On toisenlainenkin maisema ihan hieno.

Itse tykkäisin tälläisestä asunnosta jossa maisemat vaihtuu luonnostaan http://amsgrant.com/files/ams18.html :hah:
#67 • • Taedium Guest

Itse tykkäisin tälläisestä asunnosta jossa maisemat vaihtuu luonnostaan http://amsgrant.com/files/ams18.html :hah:

Ja osoitteeksi: Poste Restante - Kuusessa Hevon.
Asuu viikon Kuubassa, toisen Trinidad-Tobaccossa, sen jälkeen Barbadokselle viikoks, sitten asuu hetken Kreikassa, Gibraltarilla, Sisiliassa...

Näin dokkaria hetken pätkää jokunen aikaa sitten, jossa olivat Kreikan saaristossa jossain pikkumestoissa kattelemassa eri asuntoja. Siis arkkitehtuuria tms. Siltojakin katselivat. (Saksan TV:stä tulee kaikkee kivaa, sitä joskus jaksaa kattoo jopa varttia pidempää, vaikken telkkaria muuten katsokkaan. Oppis vielä kielen sujuvasti.) No mut wanyayes. Siellä oli semmonen kylä, missä eräs kämppä loppui kallioseinämään. Ja siinä seinät merelle päin lasia, ja siellä päässä oli pyöreä, ikkunaseinäinen huone. Sinne pistäisin kyllä chilloutmestan, jos semmonen kämppä olis. Mut just sellanen järkyttävän iso, meren vierellä, paljon ikkunaa merelle, paljon tyhjää tilaa. Pihalta meni sit siinä sivussa omalle hietsikkarannalle portaat semmosta viheristutusta sivuten.

Ja siellä voisin toteuttaa haaveenikin. Sitten joskus kun olen miljonääri, niin pitää saada Phantom II kermanvärisenä ja isoikkunainen huone, jonne ainoastaan flyygeli. Ja sillä flyygelillä opettelisin soittamaan "Great balls of fire" -kappaleen, kuitenkin polttamatta flyygeliä. Ja sillä flyygelillä ei saisi mitään muuta musiikkikappaletta soittaa - ikinä.
#68 • • greenie Guest

Ootteko koskaan miettineet millainen olisi unelmakämppä pohjaltaan tai mitä siinä pitäisi olla?

Ei kai sitä uutta aihetta pidä perustaa sentään. Arkkitehtuuri menee kuitenkin aika läheltä. Joka tapauksessa;

Unelmakämppä tai pitäisikö sanoa talo olisi mulla erittäin avara ja valoisa. Huoneet olis enemmän neliön muotoisia, kuin suorakulmaisia, joita on ainakin omasta mielestäni erittäin nihkeä sisustaa mitenkään järkevästi. Huonekalut olisi funktionaalisia ja sisustus hyvin valkeaa, eikä talosta löytyisi yhtään tummaa ja aistikasta "sikarihuonetta". Ulkoa taloni olisi virtaviivainen, ei ulkonevia osia (esim. ulospäin sojoittavia parvekkeita) tai Itä-Helsingin vessakaakelitaloille tyypillisiä koristeita (esim. epämääräisiä seinään pultattuja metallikolmioita, jotka ovat vielä maalattu pastellisävyillä).

Vaikutteita voisi hakea vaikka Aallon Riihitien talosta, Ateljeesta tai Villa Maireasta. Mikäli siis oletetaan, että mun taloni olisi Suomessa. Esimerkiksi Espanjan rannikon taloni näyttäisi aivan erilaiselta kuin Suomessa. Frank Lloyd Wrightin ideologiaa mukaillen - talon tulisi olla rehellinen ympäristölleen, eikä se saisi (suora lainaus) huorata vanhoilla ideoilla.

Pitäisiköhän laatia ehkä suunnitelma tulevasta talostani :)
#69 • • Hansu Guest
Unelmakämppä: 50-l. kaksikerroksinen puinen rintamamiestalo. Piste.

No jatketaan nyt kuitenkin vähän. Siinä pitäisi olla pieni lasitettu kuisti (jossa voisi syysiltoina istua kynttilän hämyssä), takapihalla puutarhakeinu ja puiset tuolit ja pöytä sekä grilli. Oma piha, ei liian iso että jaksaa ajaa ruohon muttei mikään ihan lilliputtikaan, jotta saa rakennettua kunnon krokettiradan. Omenapuu, ehkä pari vadelmapensasta. Jossakin tontin kulmassa hyvin pieni (lue: helppohoitoinen) kasvimaa, jossa kasvaisi pelkästään raparperia, tilliä ja persiljaa ja siipalle retiisejä, miksei myös muutama auringonkukka kasvimaan laidalla. Pihalla voisi olla myös pari isohkoa kivenjärkälettä, joiden pinnalla kasvaisi sammalta / jäkälää.

Itse talossa pitäisi olla kellarikerroksessa sauna, kodinhoitohuone ja esim. jonkunlainen "harrastushuone", jonne voisi laittaa pingis- tai koronapöydän. Maan tasalla vois olla keittiö, olkkari ja vaikka jonkunlainen työhuone / kirjasto mun ziljoonille kirjoille ja sarjiksille. Yläkertaan veisi ihanat kiemurat puuportaat (joita olisi varmaan tosi kiva imuroida...), ja ylhäällä olisi makkari(t) ja vaikka jonkunlainen pieni oleskelutila / lukusoppi. Ja yläkerran ehdoton vaatimus on vino katto.

Jos mä tollasen joskus kykenen hankkimaan, en lähde sieltä kirveelläkään.
Edit: Tässä se on. Maalaisin sen vaan eri väriseksi, vaikka vanhalla kunnon punamullalla.
#70 • • Remotion Guest
heitkö tää topic kuoli? :sad:
#71 • • Quu Guest

Unelmakämppä: 50-l. kaksikerroksinen puinen rintamamiestalo. Piste.

Melkein koko lapsuus asuttu kuvailun mukaisessa talossa. Niisä on kyllä jotain erityistä.

Mummi ja Ukki rakensi sen 50-luvulla. Oli ne kovia sällejä. Mulla oli oma huone yläkerrassa, ja parisänky juuri sen vinon katon alla. Pihalla on useita omenapuita, luumupuut sekä karviaspuskat.

Kellarissa oli autotallin, saunan ja kodinhoitohuoneen lisäksi keväisin noin 20cm vettä. :D Muistelen vieläkin niitä "kello neljältä aamulla" herätyksiä kun koko perhe pääsi lappaamaan vettä saaveihin. Muutama vuosi sitten kyllä porattiin autotallin kulmaan kunnon kaivo, jossa on tälläkin hetkellä pumppu odottamassa pohjaveden nousua. Aika hyvin on pysynyt kurissa tuolla menettelyllä.

Tuskin kuitenkaan isona enään vartavasten haluaisin muuttaa Rintamamiestaloon.
#72 • • Hugo Guest
Onko kukaan huomannut jossain tiikerin taljaa muistuttavaa mattoa? Saisi olla buklee versio, nahka+karva-combo tai mikä vaan (melkein). Kaikenlaisia muita elukoita on löytynyt eri materiaaleista, mutta tota tiikerin taljaa ei ole vielä missään tullut vastaan. Eikaise niiiin rauhoitettu ole, ettei siitä feikkiä tehtäisi :eek:
#73 • • Remotion Guest
Aika monistakin perusliikkeistä on saanut seepran selkiä jotka on tiettävästi leikattuja ja maalattuja lehmän tai hevosen nahkoja. tiikeriin en ole ihan viime aikoina törmännyt mutta uskois että löytyy... :confused:
#74 • • Hugo Guest

Aika monistakin perusliikkeistä on saanut seepran selkiä

Juu. Tommosen meinaan varmaan hankkia nyt "varalle" odottamaan sitä että löytää sen tiikerin. Voi sitte vaikka viedä porukoille sen ylijäämän: "Täs olis tämmönen, tykkäätte varmaan tosi paljon..." :rolleyes:
#75 • • Daniel Braun Guest
Tollasta olis meillä...
Alussa pari kuvaa vanhasta kämpästä ja kaikki loput uudesta asunnosta.

Pieni Tanja avokkini + minä :scared:
Eip hyvä yhdistelmä sisustuksen suunnittelussa.
Noh, opiskelijabudjetilla ja yhteistuumin tehtyjä ratkaisuja...
Kyllä täällä elelee mainiosti :)
#76 • • Hansu Guest

Tollasta olis meillä...

Viihtyisän näköstä! Teillä on kivoja pikkulamppuja siellä täällä. Harrastan niitä itsekin, olkkarissa on sininen ja punainen kananmunan mallinen lamppu jotka molemmat yhtä aikaa päällä antaa hauskan violetin valon. Oman lisänsä tuo myös vanha 60-l. iso karttapallo, jossa on kauniin sinertävä valo. Onkos teillä, Daniel, muuten joku fiksaatio kumiankkoihin ja -sammakoihin? :D
Tämmönen kysymys putkahti mieleen tätä topikkia lukiessa: mistä huonekalustasi et luopuisi mitenkään?
Oma vastaukseni on sohva: Ikeasta ostettu ensimmäiseen omaan kotiin, väri harmahtavan vaaleansininen, päällys jotakin "nypykkäistä" kangasta. Kuulostanee useimpien mielestä karmealta, mutta ihanampaa löhöpaikkaa saa hakea. Sohva on myös saanut lisänimen "itsesäälisohva", koska se on niin upottava että sinne on hyvä vajota kun maailma murjoo kaksin käsin. Sohva on mulle niin rakas, että näin kerran jopa unta siitä kuinka joku oli varastanut sen...
#77 • • Daniel Braun Guest

Onkos teillä, Daniel, muuten joku fiksaatio kumiankkoihin ja -sammakoihin? :D

Juuh :hearts:
Kumiankat on se mun juttu.
Jokaisen kylppärissä on aivan pakko olla kumiankkoja!
Mulla nyt on se menny ehkä vähän överiksi...
Sieltä löytyy ~kymmen kumiankkaa + seinäkoristeankat.

Tanja taas on sammakkoimmeinen.
Tykkää kovasti sammakoista...
Siksi löytyy meiltä sammakko säästöpossua ja Tanen avaimenperästä sammakkoja jne...

Erilaiset pienet lamput ja kynttilälyhdyt & tuikkukupit ovat tosi :hearts:
Tuovat kivasti tunnelmaa ja viihtyisyyttä.
Meilläkin saa niin monenmoista valaistusratkaisua järjestettyä noiden lamppujen kanssa...
Tossa kuvassa näkyvä valo on semmoinen painava läpikuultava kivenjärkäle.
Valo siivilöityy sen läpi mukavasti punertavan sävyisenä.
Kuvassa ehkä hieman kökön näköinen mutta livenä paljon mukavamman oloinen.
#78 • • [zaler] Guest
nahka (musta & valkoinen), metalli ja lasi.... :hearts: noihin oon ihan rakastunut... tuleva koti tulee varmaan näyttämään vähän joltain toimistolta... tällä hetkellä huoneessa pelkkiä oransseja lamppuja, kattolampun tilalla roikkuu punanen lasi-tuikkujuzka :laugh: vähän intia / afrikka tyylinen
#79 • • mekaanikko Guest

Aika monistakin perusliikkeistä on saanut seepran selkiä jotka on tiettävästi leikattuja ja maalattuja lehmän tai hevosen nahkoja. tiikeriin en ole ihan viime aikoina törmännyt mutta uskois että löytyy...

Vanhemmilla olis aito seeprannahka ullakolla lojumassa, jos olis tilaa kämpässä niin vois kyllä ottaa tänne. =)
#80 • • m_a Guest
Meidän olohuone näyttää tältä http://www.edu.stadia.fi/~0301913/main.html

Tärkein tossa on toi parveke ja sen takana merinäköala, must on tullu ihan näköalafriikki, enkä vois ajatella et asuisin jossain naapureiden silmien alla. Yhel seinällä on mun taidemaalaritädin kuvittama seinä, sanoisin et aika ainutlaatuinen mut ei pompi liikaa silmille. Viikko sitten laitettiin fosforitähtiä kattoon ja joskus on uv-valot+lavalamput+Kynttilät ja suitsukkeet on tunnelmanluojina. Ostin ton joku 2v sitten. Ja lainaa se 13v jäljellä, jee

Toisella meistä on hirvee hinku käyttää lasi ja metallipintoja, kun taas toisen sydän sykkii luonnon väreille sekä materiaaleille.. mm. viherkasveille.. köynnökset yms tilataiteet oliskin kyl makeita.

Oon itse aika tyytyväinen tähän, oma koti tuntuu kodilta.