Plattarin virallinen kodin sisustustopic

769 posts, 39 pages, 223,446 views

#1 • • Mikco Guest
Eli nyt olis kiinnostavaa tietää millä tavalla jengi sisustaa kämppäsä/ oman huoneensa.
Suositko jotain tiettyä tyylisuuntaa vai kaikkea sekaisin vai mikä on sun sisustustyylisi?
Mistä hankit kaikki huonekalusi?
Paljonko käytät rahaa sisustukseen?

Vapaata keskustelua aiheesta olkaa hyvät :)

Itse suosin eniten materiaaleissa tummaa puuta,lasia ja alumiinia.
Huonekalut ja sisustuselementit hankin yleensä Skannosta, Emporiumista, Alessilta tai Zazasta.
Ikeaan en enää halua eksyä purkka-teippi -viritysten takia (Sotkasta puhumattakaan) vaikka viimeksi mainitussa en ole ikinä käynytkään,mutta mainokset kertovat kaiken...

Esteettisyys on joka tapauksessa kaiken A ja O ja
Minimalismi on vastaus sisustustyylissäni :)
Mielummin laatua kuin määrää.
#2 • • Edited Tres Guest
Minimalistiselta Indonesia/Japani -akselilta päivää.

Pellavaa ja villaa tekstiileissä valaisimissa paperia
ja bambua, Pähkinäpuuta pöytätasoissa.

Metallia, lasia ja muovia sekä vältetään viimeiseen
asti, väriskaala on lähinnä puun eri sävyjä, hallitsevana
värinä luonnonvalkoinen ja siellä täällä tummempia
ruskean sävyjä, lähinnä pähkinäpuuta kontrastivaikutelman
takia.

Nimim. vieläki liikaa huonekaluja :mad:
#3 • • Tapi T Guest
Omat taikasanani; klassinen mutta moderni. Ajaton, kodikas ja persoonallinen. Laadun ja designin puolesta kaupungin ykkösputiikit: Skanno, Emporium, Papagena, Kuisti, Zaza ja huippulla Aero. Harmi vain, että noissa ostoksilla käymiseen pitää varata melkoinen tukku käteistä.

Täältä löytyy lisää sisustusläppää: http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=4318

( Jos jollain on myytävänä Eero Aarnion Poni, niin mä ostan heti pois! :D )
#4 • • ville Guest

Nimim. vieläki liikaa huonekaluja :mad:

Mutta ei sentään mustaa sohvaa :hah:

Mulla ja vaavulla ei oikeestaan ole mitään tyyliä vaan ostetaan lähinnä sitä mikä istuu sisutukseen ja budjettiin. Väreissä punaisen/valkoisen/harmaan eri sävyt toistuvat useita kertoja. Materiaaleista sekä metalli että puu, mutta puun pitää olla valkoista tai tummaa. Metallissa parhaiten toimii grafiitin harmaa. Muovi ei oikein innosta ....

Me halutaan vaavun kanssa ehdottomasti asua ympäristössä, joka on meidän näköinen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ostetaan kaikki itse eikä suostuta ottamaan niitä mummon vanhoja lipastoja ...

Kaupoista tutuiksi on tullut käytännössä kaikki suuret liikkeet, sillä pieniin designputiikkeihin ei ole ollut varaa. Ikeassa tulee aina välillä käytyä, mutta siellä pitää tietää mitä ostaa: suurin osa tavarasta on luokatonta tusinaa, mutta joukossa on todellisia helmiä varsinkin keittiö ja kangaspuolella.

Tällähetkellä huonekalujen laatu, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, ei ole niin korkea kuin mitä me haluttaisiin. Tavoite on, että kun joskus päästään muuttamaan täältä pois ja sisustamaan eka oma kämppä, niin laadukkuus on huomattavasti tärkeämpi kriteeri. Silloin pitää ehdottomasti ostaa nollanollan neliön muotoinen ruokapöytä :heart:

Yksi tärkeä asia meille on riittävä valo. Makuuhuoneen katto on täynnä halogeenejä ja olohuoneessakin on katossa halogeenivalo. Näiden lisäksi molemmissa huoneissa on tehokkaat halogeenijalkalamput. Välillä kun menee käymään jollain tutulla, jolla on katossa yksi 60W lamppu niin ei voi kuin ihmetellä, miten kyseinen henkilö selviää talven yli ilman pahaa masennusta.

Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin tässä olisi meidän olohuone.
#5 • • JussiS Guest
Eiks paras sisustuselementti oo levyt? Ne menee viel kivasti joka paikkaan. Seinille, lattioille, pöydän alle, kaappeihin, pöydän päälle... Sellasii kasoja vaan joka paikkaan. Keskelle huonetta pitää sijoittaa soittimet, ja jonnekin nurkkaan tietokone.
#6 • • OCS Guest

Eiks paras sisustuselementti oo levyt? Ne menee viel kivasti joka paikkaan. Seinille, lattioille, pöydän alle, kaappeihin, pöydän päälle... Sellasii kasoja vaan joka paikkaan. Keskelle huonetta pitää sijoittaa soittimet, ja jonnekin nurkkaan tietokone.

Näinhän se on. Levyt sopii mulla hyvin tuohon huoneen keskiosaan ja jos niitä olisi enemmän niin kyllä ne seinillä olisi. Soitellessa joutuu tuijottamaan ikävä kyllä seinää, mutta vois hankkia siihen jonkun bile-henkisen taulun niin pääsisi oikeaan tunnelmaan. Tietokone on nurkassa :P Mahtuu tässä kämpässä juuri ja juuri liikkumaankin!
#7 • • Taedium Guest
Kaverit ja sukulaiset kinuu kuvia meiltä, ni otin oikee kuviakin:
http://www23.brinkster.com/reverend/himatmp

Tuossa on kämppä, lukuunottamatta muutamaa huonetta. Keittiökuvasta sen käytävän päässä on yksi iso huone ja pesuhuone. Kämppiksen huone puuttuu ja vielä sen entinen huone, joka nyt on vierashuoneena. Ja muut vessat ja suihkut paitsi omani.

Kaikki kuvat on samalla sivulla ja Brinksteriin on tullu tilalimitti. Eli motulla ei kande avata tota ja sit kun se sanoo, että ei saa enää bandwithia, niin seuraavana päivänä uusiks. (Jos kiinnostaa.) Ja no aika sekasin noi kuvat on ku oon vasta tekemässä dhtml käyttöliittymää siihen, mutta siis raakavedosta on teilläkin mahdollisuus katsella - ja vieläpä keskeneräisenä.

Mutta aiheeseen:

Oma makuni on jälleen kerran dualistinen.

Omassa sängyn ympäristössä kaiken muun edelle menee hedonismi. (Siksi se huone onkin sekainen.) Muissa tiloissa askeettisuus on kaunista. Keittiö/ruokailusali on mun lempimesta omaa huonetta lukuunottamatta. Mut koristeina mä diggailen aika paljon työmaakrääsää (niinku olkkarissa noi tietyökartiot) ja isoja teollisia juttuja. Niinku se iso punanen metallinen "A" chillouttihuoneen nurkassa. (Niin, housunikin olen ostanut Snickersiltä.) Isoa ja yksinkertaista. Kuitenkin jos tilaa on vähän, niin silloin ei laiteta mitään koristeita. Ehkä joku taulu seinälle. Tätsit.

No mutta kyllä sellainen tribaalihenkinen krääsä on hienoa kans. Jos se on riittävän isoa ja yksinkertaista. Mitään sellasia miljoonaa hedelmällisyyssymbolia en rupeis laittaa seinille, mutta muutama joku iso juttu.

Tossa kämpässä on valmiiks kaikki, mutta jos itse saisi sisustaa, olisi siellä tosi paljon puupintaa - ei ihme että keittiö/ruokailusali on mielimestojani. Yksinkertaisia värejä yksinkertaiselle ihmiselle. Eli ei mitää värimyräkkää. Ei myöskään ihan valkoista, mutta vaaleaa.

Nahkasohva olis mielisohva jos sellaiseen olisi varaa. Mut kivat sohvat on kalliita.

Lasiin ja muoviin ei tarvii koskee. Metalli pitää sopia jotta sitä voi käyttää, mutta jos se sopii niin se on oiva sisustusmateriaali. Kuten myös voisin kuvitella laittavani pöydänjaloiksi esmes lekaharkkoja. Ehkä taas tulee mun työmaafetismi esiin.

Muuten, kun muutetaan kämppiksen kanssa tuolta pois, niin varmaan kolmen viikon päästä meillä olis seuraavat isot bileet - läksiäis sellaiset. Halukkaita?
#8 • • diezel Guest

Yksi tärkeä asia meille on riittävä valo. Makuuhuoneen katto on täynnä halogeenejä ja olohuoneessakin on katossa halogeenivalo. Näiden lisäksi molemmissa huoneissa on tehokkaat halogeenijalkalamput. Välillä kun menee käymään jollain tutulla, jolla on katossa yksi 60W lamppu niin ei voi kuin ihmetellä, miten kyseinen henkilö selviää talven yli ilman pahaa masennusta.

Toi on todellakin totta ja toinen asia mistä itse en pidä on keltaiset (~2700K) peruslamput jotka ovat ahdistavat ja kuumottavat. Kaikki kodin hehkulamput on jo korvattu korkeamman värilämpötilan lampuilla, päähän vain ottaa tuo olohuoneen kattohalogeenivalaisin, joka on varustettu niin uudella kannalla ettei siihen ole vielä päivänvalohalogeeneja saatavilla.

Todennäköisesti pitää ostaa uusi halogeenikattovalaisin olohuoneeseen johon saisi noita päivänvalohalogeeneja ja heittää tuo vanha eteiseen jossa keltaisuus ei niin haittaa kun valo ei ole kuin hetkittäin päällä.

Mitä sisustukseen tulee niin itse haluaisin kaikki kalusteet hopeisesta metallista/lasista (kromi/harjattu teräs) vaikka akustiset ominaisuudet ehkä tästä kärsisikin. Pehmeät osat voisivat olla mustaa nahkaa. Lattialle sopisi materiaaliksi marmori. Mutta eipä näitä palikoita paljoa ole vielä kasassa :(

Suunnitelmissa olisi teettää kyllä tietokonepöytä kokonaan metallista sekä kirjahylly, jos saisi jossain ammattioppilaitoksessa suht halvalla teetettyä. Leppävaarassa ainakin lienee joku metallialan ammattioppilaitos. Puuta välttäen viimeiseen asti

Ikeasta huonoja kokemuksia, onneksi ei paljoa ole sinne rahaa laitettu, mutta se vähäkin on ollut niin huonolaatuista.
#9 • • Moraani Guest

Onkos tuo sohva ihan sohva vaiko vuodesohva levitettynä? Me ollaan jo pitkään haaveiltu ns. sänkysohvasta. Vuodesohva meillä on, mutta ei se ihan samaa asiaa aja, kuitenkaan ne ei ole mitään kovin mukavia levitettynä. Sohvan pitää olla röhnötettävissä mitä kummallisemmissa asennoissa.

Sitten kun ostetaan oma kämppä jaksaa alkaa panostaan siihen enemmän. Tuntuu jotenkin turhalta kun tietää että nykyinen mesta on vain väliaikainen. Tottakai ollaan tehty tästä kuitenkin ihan viihtyisä, mutta sitten joskus. Oli kyllä ihan luksusta kun asu vielä porukoilla ja rakennettiin uus kämppä. Lapset asusti yläkerrassa ja saatiin itse suunnitella sinne kaikki sisustus tapeteista/väreistä/vessan laatoituksesta huonekaluihin. Se oli luksusta! Nyt ne on taas rakentamassa uutta taloa, ja mä en asu enään kotona :(

Tumma puu, viininpunainen, moderni ja antiikki yhdistettynä sekä japani-henkisyys lämmittää mun mieltä. Tummaa puuta on tosi vaikea löytää, aika usein se on kirsikkapuuta, mikä ei ole ihan se oikea mun makuun mutta menettelee.
#10 • • ville Guest

Onkos tuo sohva ihan sohva vaiko vuodesohva levitettynä? Me ollaan jo pitkään haaveiltu ns. sänkysohvasta.

Toi on sohva, jonka edessä rahi. Molempien päällä on vaan tollanen peitto, joka suojelee sohvaa tahroilta, joita tulee leffaillan aikana yllättävän monta ...

Tolla tavalla toi on tosi kätsy, kun rahin voi työntää sivuun tai sitten pitää tossa edessä. Suurimman osan ajasta se on kyllä tossa edessä ....
#11 • • A-E Guest
Koska asun viellä vanhempieni luona on vain oma huone sisustettavana. Oman huoneeni sisustus lähtee siitä mihin saan mahtumaan levarit, mikserin ja kaiuttimet, sen jälkeen alan miettimään mihin sähky, tv ja tietokone viellä mahtuu.

Vaikka oma huoneeni on talon suurin maakuhuone on sen ongelma parveke jonne tulee mahdollistaa helppo kulkeminen. Parvekkeen oven sijainti huoneessa aiheuttaa mulle aina aivan uskomattoman paljon pään vaivaa kun alan miettimään mihin saan tavarani mahtumaan.

Opiskelijana tarvitsen työpöytää ja kirjahyllyjä, eikä minulla ole näille enää tilaa, koska kirjahyllyt ovat täynnä vinyyli levyjä. Huoneeni lattialla on kolme levylaukullista vinyylejä, johtoja ja kaapeleita, joten tila liikkua huoneessani on hyvin rajallinen.

Joten ymmärrätte varmasti hyvin, jos sanon että oma huoneeni on siis kaikkea muuta kuin huolellisella suunnittelulla toteutettu asuin ympäristö.
#12 • • Timmo Guest

Molempien päällä on vaan tollanen peitto, joka suojelee sohvaa tahroilta, joita tulee leffaillan aikana yllättävän monta ...

Laita tähän se likainen vitsi, joka tuli mieleen. :roll:
#13 • • NoStatus Guest
Lähes kaikki huonekalut oon tehny itse ja väliaikaisuuteen vedoten
valitettavasti materiaalina on pääasiassa mdf. Kunhan muutan omaan
kämppään, niin alan väsäämään kalusteita oikeista materiaaleista.
Itsetekemällä saa just sellasta kuin haluaa - käytännöllistä, tyylikästä ja
mikä tärkeintä "henkisesti" arvokasta. Mulle koti on olla tuttujen asioiden
ympäröimänä, ja mikäs on sen tutumpaa kuin itse tehdyt tavarat. :)

Tyylisuuntana on enemmänkin lämminhenkinen ja elämänmakuinen
harkittu kaaos, kuin ylisliipattu-sairaalasteriili-wannabe-designer-musta-
valkoinen-harmaa -look.
#14 • • Hansu Guest
Kyseessä on ensimmäinen yhteinen koti joka lienee vielä aika pitkäaikainenkin, joten ollaan haluttu tehdä tästä mahdollisimman kodikas. Keittiössä on vihreetä (ei mitään myrkynväristä) ja puun väristä, makkarissa sinistä ja olkkarissa rusehtavaa / puun väristä. Itse tykkään eritoten sinisestä, edellinen asuntoni (yksiö) oli lähes kokonaan sininen. Se on raikas väri, tuo mieleen itselle tärkeät meren ja saariston.
Mulle olennaisinta sisustuksessa on pienet yksityiskohdat (esim. kummalliset esineet siellä täällä), kirjahylly täynnä kirjoja ja sarjakuvia (EI maljakkoja ja lasiastioita!)ja täpötäysi cd-hylly jotka molemmat houkuttelevat uppoutumaan niiden sisältöön. Miehelleni tärkeintä tuntui olevan musantekovehkeiden ja kajarien oikeaoppinen sijoittaminen :)

Jos jotain vielä kaipaisi, niin se olisi jonkunlainen suihkukoppi tms. "kaukalo" pelkän suihkuverhon sijaan, ei tarvitsisi aina kastella sukkiaan kun menee suihkun jälkeen vessaan. Niin ja uusi sänky olisi mun mielestä paikallaan, semmonen kunnon sälepohjainen "tavallinen" sänky jossa olen koko tätä edeltävän ikäni nukkunut. Nykyinen joustinpatjasänky ei mielestäni ole niin hyvä, se on jotenkin liian pehmeä ja kiikkerä eikä aluslakana tahdo pysyä aloillaan.

Ai niin, jos olisi rahaa niin voisin ostaa joitakin (hillittyjä) Marimekon tekstiilejä tms. Nyt on vain makkarissa siniset (kuinkas muutenkaan...) Unikko-verhot, jotka kyllä ostin ennen tämän ylitsevuotavan ja älyttömyyksiin menevän buumin alkua :mad:
#15 • • vaavu Guest

Tosta kyllä näkyy hyvin kuinka keskeneräinen meidän sisustusprojekti koko ajan on. Ja kuinka väliaikaista tää opiskelijakämpässä asuminen on. Kun tietää että täältä joka tapauksessa on muuttamassa parin vuoden sisään veke, ei tosiaankaan liikaa voi panostaa ympäristöön.

Mä odotan innolla sitä kun muuttaa täältä veke ensimmäiseen omistusasuntoon. Siinä vaiheessa todennäköisesti lähtee mäkeen vanha sisustus, ja homman voi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä. Vielä kun tohon saisi yhdistettyä asunnon täysimittaisen remontin, niin ah. :heart: Siinä vaiheessa voikin suunnitella ympäristönsä juuri sellaiseksi kuin haluaa. Tosin rahaa tollaseen projektiin voikin varautua laittamaan ns. helvetisti, erityisesti jos haluaa ostaa vain parhaita huonekaluja.

Tollanen puhtaalta pöydältä aloitus tapahtui myös silloin kun muutin pois kotoa ensimmäiseen omaan asuntoon. Mä en huolinut mitään vanhoja huonekaluja mukaani, vaan ostin kaikki tavarat ja samalla sovitin ne toisiinsa sointuviksi. (Tämän vuoksi asunnossa ei nyt olekaan mitään muuta kuin valkoista ja punaista + vähän mustaa mausteeksi.) Köyhänä opiskelijana ei tuolloin ollut kauheasti varaa ostaa mitään parempaa tavaraa, joten aika paljon Ikean tavaraa tuli sitten ostettua. Onneksi tulevaisuudessa pystyy panostamaan mieluummin vaikka nollanollaan.

Onkos tuo sohva ihan sohva vaiko vuodesohva levitettynä?

Toinen kuva tosta sohvasta löytyy täältä, edellisestä asunnosta. Tommon sohva + rahi -kombo on siitä kätevä, että siinä voi röhnöttää suoraan jalat eteenpäin ja katsoa leffoja. Tommonen semimakaava asento on kaikkein paras siihen touhuun.
#16 • • ville Guest

Tavoite on, että kun joskus päästään muuttamaan täältä pois ja sisustamaan eka oma kämppä, niin laadukkuus on huomattavasti tärkeämpi kriteeri. Silloin pitää ehdottomasti ostaa nollanollan neliön muotoinen ruokapöytä :heart:

Tossa on se pöytä:

http://www.nollanolla.com/kuvat/tila2.jpg

Ihastuttiin habitaressa tohon niin paljon, että ihailtiin sitä varmaan 15 minuuttia .... ehkä sitten jonain päivänä on rahaa ostaa toi :)
#17 • • Tapi T Guest

Onneksi tulevaisuudessa pystyy panostamaan mieluummin vaikka nollanollaan.

:eek: Ohhoh, turkulaiseksi putiikiksi valmistavat tosi päheetä tavaraa!!
#18 • • dixoff Guest
Mä en kyllä oiken lämpene noihin, en mä vaan haluais että mun hima näyttäis joltain neukkarilta :)
#19 • • Karo Guest
Hmm... Mistäköhän sitä alottais? Sisustukseni kolme pääväriä ovat musta, puu ja vihreä. Pääosin siten, että nojatuoli ja tv-taso sekä kaksi kirjahyllyä ovat kokonaan mustia. Kolmas kirjahylly, kirjoituspöytä ja ruokapöydän tuolit ovat sekoitus mustaa ja puuta. Tekstiilit kuten matot, pöytäliinat ja sängynpeite ovat vihreitä. Loput huonekalut ovatkin sitten puunvärisiä, mukaanlukien puinen rullaverho. Lastulevystä en tykkää, vaan kokopuiset kalusteet ovat kivempia.

Sisustus kuvastaa mielestäni aika hyvin persoonaani. Kirjoja, lehtiä, sarjiksia, papereita jne. sälää on hyllytolkulla. Levyjä jonkinverran, ja kaikenlaista (turhaa?) sälääkin löytyy. Värikkäät kirjat ja levyt ovat mielestäni kauniita hyllyssä, ja olennainen osa sisustusta.

Haluaisin pitää sisustukseni pelkistetympänä, mutta elämäni on yksinkertaisesti niin monimutkaista, että materiaa kertyy väistämättä. :rolleyes:

Kun on jossain elämänsä vaiheessa harrastanut mm. maalausta, piirrustusta, keramiikkaa, valokuvausta, ompelemista, korujen väsäystä, kirjoittamista, erinäköistä elektroniikkaa, liikuntaa ja musiikkia kaikissa muodoissaan jne., niin sitä roinaa kyllä kertyy. Tähän vielä päälle kosmetiikka, vanhat päiväkirjat sekä muut lapsuus- ja nuoruusmuistot, c-kasetit, rintamerkit, laukut, kengät, vaatteet, seksilelut, kangasvärit, työkalut jne., niin mitään tyylikästä desing-sisustusta ei saa aikaan kirveelläkään. Onneksi kämppä on sen verran iso, että sen kerran kun täällä on siistiä, niin vaikutelma on kaikesta huolimatta kohtuu avara.

Huonekalujen lisäksi olen sisustuksessani panostanut kauniisiin astioihin. Nekin enimmäkseen vihreitä tai mustia. Pikantteina yksityiskohtina toimii mm. laavalamppu ja kaksi hienoa peiliä. Tietokone on tietysti yksi hallitseva elementti. Näyttö kun on aika isokokoinen litteä näyttö, ja itse kotelo taasen musta.

Viihdyn kotona hyvin, mutta kuten sanottu, tavaraa saisi olla vähän vähemmän.

Huu, tulipa sellainen olo kuin olisi jotenkin "avannut sielunsa" kun kuvaili kämppäänsä. :eek:

p.s. Tavarasta puheenollen, ostakaa mun vanha tietokone! Lisää tietoa täältä: http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=11205
:winkwink:
#20 • • xybo Guest
Tää ei oo mun päivä. Kirjotin pitkän sepustuken ja vahingossa
sormi osui hiiren sivunapulaan joka on back. Joten todella
raakaa "lyhytversio"

- Ikean semmoinen valkoinen levyhylly (puuta - paksu) + levyt <3
- Vaaleesta puusta väsätty L-muotoinen ATK pöytä jossa kaikki lelut

Tuossa oli myös lyhennelmä mun elämästä ;)

Vielä kirjottelin jotain läpinää siitä, että jos en asuis vuorkalla
haluisin kalustaa vaaleilla ja kliinisillä huonekaluilla. Ja siitten
tietty mustaa tasapainottamaan. (tylsää, mut mä diggaan).
Itämainen sistus ois kans todella jees...

-- xybo