Ravintolat

193 posts, 10 pages, 29,560 views

#1 • • Tapi T Guest
Edes minä en aina jaksa tehdä ruokaa itse, vaan annan tehtävän jollekin muulle. Nyt onkin siis aika listata parhaat ravintolat ja ikimuistoiset ravintolakokemukset. Myös muu keskustelu ravintoloista ja kaikesta niihin liittyvästä julistetaan avatuksi.

Mä pyrin valitsemaan ruokapaikkani siten, että sillä olisi jotain annettavaa omalle harrastukselleni - siis kaikki Chicosit, Amarillot, Memphisit, Santa Fèt yms. on nähty jo kauan sitten. Em. kuppiloiden pöperöillä ei ole juuri muuta funktiota kun täyttää vatsa ja ruoka on äärimmäisen persoonatonta tusinatavaraa - halvemmalla ja parempaan lopputulokseen pääsen jos ostan tarvikkeet kaupasta ja teen ruoan itse.

Omia suosikkejani Helsingissä ovat Tapasta uudenmaankadulla ja Via Ludwiginkadulla. Näistä varsinkin Via loistaa huikealla sisustuksellaan ja kohtuullisen persoonallisella listallaan. Tapasta on mukavan nuhjuinen ja mutkaton paikka, jossa ruoka maistuu sille mitä se on.

Palkkapäivänä suosittelen PalacenRantaa, Nokkaa tai Georgea. Nuo kaikki ovat miljööltään todella hienoja ja niiden keittiöt ovat ehdotonta kaupungin huippua. Hinnaltaan nämä ovat tosin melko suolaisia mutta hinta/laatu on jokaisessa paikassa kuitenkin kohdallaan.

Jos löydät taskujesi pohjalta ylimääräiset 250e, niin suosittelen Chez Dominiquen yhdeksän ruokalajin illallista viineineen - Chez Dominique on siis ravintola, jolla on kaksi Michelin-tähteä ja on mielestäni aivan oma lukunsa. Yli 200e ruoasta vaikuttaa mielipuoliselta, mutta annoksiin, raaka-aineisiin ja valmistustapaan ollaan todella panostettu koko rahan edestä. Suosittelen, kerran se vaan kirpaisee!
#2 • • Bio Guest
Turun poikana olen kaikista ravintoloista pitänyt eniten Haraldista.
Siellä on jännä viikinkitunnelma ja paikka on myös erittäin viihtyisä.. Kaikki lautaset ja mukit ovat vanhoillisia ja työntekijöillä keskiajan vaatteet..
Ruoatkin ovat erilaisia.. hieman kalleita, mutta sen arvoisia.

Suosittelen lämpimästi :excellent:
#3 • • Fusione Guest
Mäkissä tulee käytyä 2-7 kertaa viikossa... :excellent:
#4 • • Mikko Guest
kiitsa tapi, loisto topic. voisko tätä vaan kehittää silleen et duunais tänne plattariin jonkun sellasen isomman kaupuki-infon..
#5 • • Edited Tapi T Guest

kiitsa tapi, loisto topic. voisko tätä vaan kehittää silleen et duunais tänne plattariin jonkun sellasen isomman kaupuki-infon..

No mikä ettei. Tässä alla linkit tossa mun listassa löytyneiden ravintoloiden kotisivuille. Chez Dominique loistaa tässäkin sarjassa:

Chez Dominique
Via
George
PalacenRanta
Nokka
#6 • • Mikko Guest
tampereella massasta ehkä parhaiten edukseen erottuu hella & huone

hella & huone
#7 • • diezel Guest

Yli 200? ruoasta vaikuttaa mielipuoliselta, mutta annoksiin, raaka-aineisiin ja valmistustapaan ollaan todella panostettu koko rahan edestä. Suosittelen, kerran se vaan kirpaisee!

En tiedä uskaltaako tähän edes vastata, mutta 200? tosiaan tuntuu mielipuoliselta ;) ajatella mitä muuta sillä saisi. Mutta mitä itse topicciin, niin itse tykkään opiskelijabudjetilla selvittävistä etnisistä ruokapaikoista, esim. Bamboo Center tai Satkar Lönkalla. Suosituksia muista etnisistä olisi ihan kiva kuulla.
#8 • • pie Guest
Valitettavasti ei ole ollut vielä koskaan laitaa rahaa esim Chez Dominiquen tai Nokkaan, joten satunnaisten Carrols/kebab-mestojen lisäksi tulee käytyä joskus paikoissa jotka ovat tyyliä Manhattan Steakhouse tai esim Itiksen Momento. Sitten kun oon vanha, varakas ja isomahainen voin mennä syömään noissa Tapi T:n suosikkipaikoissa.

Tapasta kuitenkin pitää käydä joskus koeajamassa, luulisi siellä olevan jotain kohtuulliseenkin hintaan? Kohtuullinen hinta taas on aika venyvä käsite ;)
#9 • • Edited Zapa Guest
tuolla Chezissä käynyt kerran kun eräs virma maksoi :) Syötiin alkupalat, jotain salaattia.. pääruoaksi joku pihvi, ei voi muistaa mikä se oli. mut nätisti oli aseteltu ja hilavitkutinta päällä. olihan se ihan hyvää ja jälkiruokaakin syötiin jotain sorttia, mut en itse kyllä omilla rahoilla menis sinne.

parhaat ravintolakokemukset ovat ulkomailta. Siellä ravintoloiden miljööt ovat aivan toista luokkaa kun Suomessa.
#10 • • Tapi T Guest

Valitettavasti ei ole ollut vielä koskaan laitaa rahaa esim Chez Dominiquen tai Nokkaan, joten satunnaisten Carrols/kebab-mestojen lisäksi tulee käytyä joskus paikoissa jotka ovat tyyliä Manhattan Steakhouse tai esim Itiksen Momento. Sitten kun oon vanha, varakas ja isomahainen voin mennä syömään noissa Tapi T:n suosikkipaikoissa.

Jotkut vetävä änkyräkännit bileissä, jotkut ostavat överikalliit muotipöksyt, jotkut ostavat levyjä ja jotkut käyvät syömässä hyvin... Luuletko, että mä laitan useinkin yli 50e syömiseen?

Tapasta kuitenkin pitää käydä joskus koeajamassa, luulisi siellä olevan jotain kohtuulliseenkin hintaan?

Tapasten hintahaarukka on muistaakseni n. 2-4e, joten tuolla syö hyvää ruokaa kohtuullisen halvalla.
#11 • • Juba Guest
No laitetaan nyt muutama paikka Helsingistä, mitä tulee mieleen:

Bamboo center:
Currynauta on vaan niin hyvää *nammm*

Limon:
Oltiin täällä porukalla syömässä joulukuussa. Erittäin positiivinen kokemus... Ruoka oli hyvää, eikä hintaakaan ollut liikaa.

Vespa:
Oikein mainio italialainen. Täälläkin on varaa syödä omilla rahoilla.

Saslik:
Sittenku ei tarvii maksaa omalla rahalla :) Täällä saa vatsansa täyteen ja ruoka on kyllä hyvää. Väittävät vissiin erääksi euroopan parhaista venäläisiksi ravintoloiksi.

Mitä tulee aikaisemmin mainittuihin, niin Via on ihan ok mesta. Ruoka on kohtuuhintaista, mutta hieman yllätyksetöntä. Cantina Westit ja Santa Fet on kyllä hyviä, varsinkin kunnon porukalla. Mutta niissä on tullut syötyä aika monesti...
#12 • • climate Guest

Chez Dominique

Aika heikosti oli kasvisvaihtoehtoja ( = 0 kpl ) ...harmi sinänsä, koska kaipaan todella paljon syömistä "hyvässä" ravintolassa...
#13 • • Daniel Braun Guest

Turun poikana olen kaikista ravintoloista pitänyt eniten Haraldista.
Siellä on jännä viikinkitunnelma ja paikka on myös erittäin viihtyisä.. Kaikki lautaset ja mukit ovat vanhoillisia ja työntekijöillä keskiajan vaatteet..
Ruoatkin ovat erilaisia.. hieman kalleita, mutta sen arvoisia.

Suosittelen lämpimästi :excellent:

Toimii mullekin :hearts:
Hyvää safkaa, mukava tunnelma ja hintataso suht kohdillaan.
En mä sitä kalliiksi paikaksi sanois, suht perus raflatasoa...
Tietenkin jos on tottunut suomään 6,50,- maksavia wieninleikkeitä jne niin sitten saattaa noi hinnat tuntua kalliilta.
Parikyt euroa ei oo mun mielestä paha hinta raflaateriasta.
#14 • • LindaGP Guest
Sundmansin alakerta, eli Sundmans krog. Ja tietysti Saslik. Siinä mun feivöritit Stadissa.
#15 • • vaavu Guest
Opiskelijaruokalat. Kahdella eurolla vatsa täyteen. :scared:
#16 • • silr Guest
Ehdoton suosikkini on Wellamo Katajanokalla.
Sopivan lähellä, kaunis "no-frills" miljöö, vaihtuvat näyttelyt seinillä, välitön palvelu, ruoka on tehty hyvistä raaka-aineista ja taidolla, ilman turhaa kikkailua, opiskelijankin budjetille sopiva.
#17 • • jUSSi Guest
yksi on yli muiden: Kynsilaukka :king:

vannoutuneena valkosipulin ystävänä on tämä paikka aivan ehdoton. Loistavaa ruokaa, hyvä miljöö, hyvä palvelu ja paikka on auki vuoden jokainen päivä.

Sundsmanissa (eiks tää oo se missä oli ennen zinzano?) olen käynyt, eikä tehnyt vaikutusta. Ruoka oli hyvää, mutta ei mielestäni sen hinnan väärti. Via:n ohi olen monesti kävellyt, kertaakaan ei paikka ole sisäänsä imaissut, eli ensivaikuttelmasta puuttuu jotain. Muista paikoista ei ole mitään muistikuvaa jäänyt, joten taisivat olla "ihan hyviä".

Helsingin etnisistä paikoista suurin osa on jäänyt mieleen surkeina, varsinkin nepalilaiset. Aioinaan jossain bulevardin suunnalla oli joku hawaiji/karibialaistyyppinen ravintola joka säväytti, en vain muista nimeä.
#18 • • mekaanikko Guest
Yhdessä vaiheessa tuli todella paljon syötyä ulkona mutta viime aikoina vähemmän kun palasin koulun penkille. Ehkä jotain hyvästä hinta-laatu -suhteesta vihjaa se, missä ravintoloissa tulee näin opiskelijabudjetillakin käytyä:

- Ysi (Pasta Pomodoro on ehdoton, ja hintakin on vain pari euroa jonkun perus kebabpizzerian roiskeläpän yli)
- nepalilaiset ravintolat (sen jälkeen kun Mountain lopetti, Satkar peri IMO kaupungin parhaan nepalilaisen tittelin, kakkosena olis ehkä Himalaya)
- Sanomatalon Namaskaar & Wokit

Via oli kans hyvä aikanaan mutta ei ole tullut piiiitkään aikaan käytyä. Joku kyllä sanoi että taso olisi laskenut alkuajoista? Tapasta on myös jees mutta kasvissyöjällä on aina pientä ninjailua toi tapasten kanssa askartelu kun niistä niin suuri osa on lihapitoisia.
#19 • • Tapi T Guest

Aioinaan jossain bulevardin suunnalla oli joku hawaiji/karibialaistyyppinen ravintola joka säväytti, en vain muista nimeä.

Puhut ilmeisesti Bahia-nimisestä mestasta, joka oli muistaakseni aikoinaan juuri Tapastan tiloisssa. Itsekin kävin kerran ja paikka kyllä toimi.
#20 • • Peter Skogberg Guest
Tampereella Coussicca on melkoisen hyvä Venäläinen ravintola...