Post your lemmikki

77 posts, 4 pages, 11,024 views

Avatar
#61 • • Taedium Guest

Ymmärtääkseni allergia ei tule niistä karvoista vaan sen karva(ttoman)kasan tuottamasta hilseestä.

Jub jub.

Kun mulla todettiin allergia, niin mulle kerrottiin, että se on just se hilse. Olisin käärmettä halunnu siihen aikoihin ja ku allergia todettii koitin sanoo, että ei käärmeellä oo karvoja, mutta sit tuli tää ilmi ja jäi käärmeen hankkiminen.

Nyt on taas sitten lieventynyt allergia siten, että esmes koirista en saa ollenkaan reaktioo aikaseks. Kukat, kissat ja sen sellaset taas pistää nokan valuu ja silmät kutisee. (Ei se nokan valuminen haittaa mut se silmien kutina on niin ... no ne joille siitepöly tuottaa silmä-ärsytystä tietää.)

Ja lekuri sano, että allergiasta 60% on psyykkistä. Ehkä se on niin, sillä koirista tykkään ja koirat ei aiheuta allergiareaktiota. Kissoista en tykkää ja niiden lähellä en kauaa voi ollakkaan. Vaikka testien mukaan pahimmat top kolme mulla oli:

1. Lehmä (en oo onneks sellasta hankkimassa kotieläimeks)
2. Kissa
3. Hevonen / Koira - Ne anto molemmat saman.
Avatar
#62 • • valo Guest

Kun mulla todettiin allergia, niin mulle kerrottiin, että se on just se hilse. Olisin käärmettä halunnu siihen aikoihin ja ku allergia todettii koitin sanoo, että ei käärmeellä oo karvoja, mutta sit tuli tää ilmi ja jäi käärmeen hankkiminen.



Tosta taitaa olla muutama vuosi? 80-luvulla (ja kai aiemminkin, evt) toi oli ihan yleinen lääkärien suhtautumistapa. Jos sut todettiin allergiseksi, niin kaikki eläimet pois ja jos oot esim. kissalle allerginen niin oot varmasti koirallekin ja blaa blaa. Ja täähän ei siis pidä paikkaansa. Nykyään linja ei oo yhtä jyrkkä, mutta varmasti vieläkin löytyy tiukkapipoisia lääkäreitä.

Mut todettiin eläimille allergiseksi 3-vuotiaana, mutta meillä on nyt ollu kohta kymmenen vuotta koira, eikä oireita ole ollut. Kissoille ja esim. kaneille taas olen aina ollut selvästi allerginen.

Sitä paitsi kuulostaa kyllä vähän huuhaalta että käärmeestä irtoaisi hilsettä, nehän luo nahkansa aika ajoin. Toisaalta en omaa varmaa tietoa asiasta, mutta olen itse aina elänyt siinä luulossa, että hilsettä on vain oikeasti karvaisilla eläimillä. Ja toisaalta; onhan olemassa kuusenkin siitepölyä, mutta ei sille kukaan ole allerginen :)
Avatar
#63 • • LindaGP Guest

Ja toisaalta; onhan olemassa kuusenkin siitepölyä, mutta ei sille kukaan ole allerginen :)



Väärin. Kuusen siitepölylle voi olla allerginen siinä missä muullekin siitepölylle. Hyvänä esimerkkinä äitini. Hän on kuitenkin nykyään niin allerginen koko havupuulle, ettei joulukuusta edes voi ottaa jouluksi sisälle.

Mitä vielä tulee eri eläinten allergisuuteen, minut on todettu testeillä allergiseksi koiralle, mutta en kissalle. Koiria meillä on aina ollut kotona, niistä tykkään ihan possuna; kissat eivät juurikaan minusta pidä (on ollut yksi poikkeus). Toisaalta kissan allergisoiva hilse ja koivun siitepöly kuulemma ovat molekyylirakenteeltaan hyvin samankaltaset, joten kaiken logiikan mukaan minun pitäisi olla hyvinkin allerginen kissoille. Mutta en ole.
Avatar
#64 • • Taedium Guest

Tosta taitaa olla muutama vuosi? 80-luvulla (ja kai aiemminkin, evt) toi oli ihan yleinen lääkärien suhtautumistapa. Jos sut todettiin allergiseksi, niin kaikki eläimet pois ja jos oot esim. kissalle allerginen niin oot varmasti koirallekin ja blaa blaa. Ja täähän ei siis pidä paikkaansa.

Niin, mä kävin kahdesti testeissä. Ekalla kerralla lyötii koko käsi täytee piikkejä ku testattii eläimet. Tokalla kerralla kasvit. (Herranjestas ku tokalla kerralla koko käsi oli turvonnu ja punanen.) Kai ne niistä turvonneista palluroista jotain päätteli, mutta kuten sanoit, varmaa ihan huuhaata. Eipä ne lääkärit ikinä mitään oikeesti tiedä.

Sitä paitsi kuulostaa kyllä vähän huuhaalta että käärmeestä irtoaisi hilsettä, nehän luo nahkansa aika ajoin.

Niin, no käärmeen ulkoisin osa nahkasta on kuollutta. Senhän takia ne sen luokin. Sinunkin ihosi ulkokerros on. En jaksa uskoa, että kuollut ihokerros, vaikkakin se irtoaa lähes kokonaisena, ei hilseilisi yhtään.

Ja toisaalta; onhan olemassa kuusenkin siitepölyä, mutta ei sille kukaan ole allerginen :)

_o/

Kuusen siitepölylle voi olla allerginen siinä missä muullekin siitepölylle. Hyvänä esimerkkinä äitini.

Yay! Mä en oo ainoo! Vielä jos löytyy joku, joka joutuu ettimään sellaista hammastahnaa kaupoista, joka ei polta suuta rakkuloille, niin tuntuu, etten ole ainoa kummallinen.

Toisaalta kissan allergisoiva hilse ja koivun siitepöly kuulemma ovat molekyylirakenteeltaan hyvin samankaltaset, joten kaiken logiikan mukaan minun pitäisi olla hyvinkin allerginen kissoille. Mutta en ole.

Mä olen sekä kissoille, että koivulle.

Pahimmat kasvit mulla oli:
1. Raiheinä (Mikä ihme se on? Rairuohon tiedän ja Sleeppareitten Rai Rai Rai kappaleen. Ja tää puhe rai rai raista saa mun tekee mieli olutta.)
2. Koivu
3. Öh... mikäs heinä se oli? Joku heinä. Ne on pahoi.
Avatar
#65 • • drS Guest


2. Koivu



tää on nihkeetä. pelkkä keväinen kävely terassille saa mut henkitoreisiin ja silmät ja nenä vuotaa ku niagaran putoukset..
Avatar
#66 • • Edited Taedium Guest

tää on nihkeetä. pelkkä keväinen kävely terassille saa mut henkitoreisiin ja silmät ja nenä vuotaa ku niagaran putoukset..

Vaikkakin Freestyle puolella ollaan, niin silti vastasin muualle. Meni sen verran offtopiciksi, niin perustin uuden.
Avatar
#68 • • te i nie m mi Guest

Olisko tommosella karvattomalla kisulla vähemmän allergiareaktioita aiheuttava vaikutus? No, eipähän tarttis niitä karvoja siivoilla koko ajan.



Ymmärtääkseni allergia ei tule niistä karvoista vaan sen karva(ttoman)kasan tuottamasta hilseestä. Itse olen valitettavasti allerginen koirille ja varsinkin kaneille. Kissan voisin testien mukaan ottaa. Katsotaan tuleeko meille omakotitalohuumassa miukukin hankittua.



jep blondie on kyl aivan oikeessa, eli kyllä karvatonkin
allergiaa useimmille aiheuttaa.
tosin esimerkiksi kasvattaja, jolta sherkan ostettiin, oli
ollut tavallisille kissoille allerginen. sfinxeista hänelle ei tullut
kuitenkaan oireita pienen totuttelun jälkeen, joten kaikki on
selvästikin yksilöllistä. se mikä sfinxeissä on ehkä allergikoille
hyvä, on se että kissa pestään aika usein ja siinä pesun
yhteydessä se hilse ja muu vastaava saa kyytiä.
kandee kuitenkin muistaa et se allergianaiheuttaja ei oo pelkkä
hilse, vaan myös sylki ja esimerkiks se stuffi mitä kissoille
kynsien alle kerääntyy jne (en todellakaan tiedä miksi sitä kut-
suisin).
Avatar
#70 • • ~goddess~ Guest
luca.JPG
Avatar
#71 • • SamZa Guest
[img]http://us.f2.yahoofs.com/users/4060450c_5df5/bc/c754/__sr_/6fc2.jpg?ph4mEYABGfQxSDLQ[/img]

Kamera ei ole kaikkien kaveri! Muuten ihan Chilli kisu! :excellent:
Avatar
#72 • • Gi@na Guest
Poppi

Poppi3.jpg

Pahoittelen kuvan suurehkoa kokoa...
Avatar
#73 • • l'aubergine Guest
lambi.JPG
Niin suloinen, niin viattoman näköinen...

VÄÄRIN! Oceaniallakin tuhoaan tehnyt hullu lampaamme, hyvin mielikuvituksettomasti nimetty Lambi, tykkää säikytellä ihmisiä ja tehdä pepputemppuja.. Ask no more. Seuraavaksi hankintavuorossa huomattavasti isokokoisempi ja tyynempi eläin, jättiläispanda [onk bambui?] :rolleyes:
Avatar
#74 • • JsL Guest

lambi.JPG



Hei, mä tunnen ton. :D
Lambia kidutettiin laivalla. :sad:
Avatar
#75 • • pakana Guest
:angry: :angry: :angry:

Kuka teki mitä?

Gonna get them suckas!


P.S. Kiitti hyttiseurasta! (ja ilmeisesti pakollinen Oceanianjälkeinen anteeks :scared: :D)
Avatar
#76 • • JsL Guest

:angry: :angry: :angry:

Kuka teki mitä?



En tiiä kuka, mutta mee itte ikkunalaudalle verhon ja ikkunan väliin, luulis olevan ahdistavaa. :D

P.S. Kiitti hyttiseurasta! (ja ilmeisesti pakollinen Oceanianjälkeinen anteeks :scared: :D)



Heh, joo kiitos vielä kerran ja anteeksi. Toivottavasti hytti ei ollu koko reissun ajan saastunut sen alkutaipaleen vahingon jälkeen. :sad:
Avatar
#77 • • insertxox Guest
Onko lemmikilläsi jokin "fetissi" tai omanaispiirre.

Miukulla on. En tiedä miksi, mutta herään aamulla nauruun kun kyseinen kissa nuolee minun kainaloita :laugh: ..
Niin ja tämä jatkuu siten, että kun heitän t-paidan (käytetyn koko päivän päällä) sohvalle niin kissa hyökkää t-paidan kinppuu ja alkaa nuolla sitä kun hullu.

Että sellainen hiki fetissi.

Off: kissan omistajat kokemuksianne kissanmintusta (AK Cat Mari...)
Omani: liika on liikaa :happyroll: