Off-topic jatkot

152 posts, 8 pages, 18,714 views

Cutoff

#101 • • Cutoff

House on huussista paitsi nyt Jori Hulkkonen.

Sitäpaitsi mikä siinä Hulkkosessa on, että se mielestäsi eroaa koko houseskenestä?

Hän on tunnetuin suomalainen house nimi, jos et paljoa tajuis haussista niin todennkäkösesti mainitsisit hänet massata poikkeavana, eikö. ;) :scared:

Ei kun...Hulkkonen on alunperin Torniosta.
#102 • • sektori Guest
vai oliko sittenki Kemistä ?
#103 • • Taedium Guest

vai oliko sittenki Kemistä ?

Oli täällä soittamassa Voodoo Loungessa ja ne kyseli sitten enne keikkaa sähköpostilistoilla, että mistä tämä "Jori Hulkkonen" on kotoisin. Se oli vähä sekavasti kysytty, joten vastasin Suomi, Kemi ja jotain muuta läppää, (eikös se ollu Kermassakin resitenttinä jonku aikaa) niin ne ihmetteli että miten mä tiedän niin paljon, pelkkä Suomi ois riittäny. No ei ne sitä maata sanonu, vaan mistä se on kotosin. No laitto ne nimen ovelle että ilmatteeks pääsisin sisään, vaan emmä omaa nimee muistanu ovella joten maksoin tyhmänä. No ei se montaa euroo ollu kummiskaa ja hyvää musaa siellä tuli.
#104 • • Daniel Braun Guest

Joo :) Tää on kyl taas niin tätä. Toi on todellakin sun mielipide, ite taas edustan sitä koulukuntaa, et mun mielestä tota letkeilyä on aivan helvetin helppo miksata. Ja millasia korjaukset on riippuu varmaan korjaajasta? Kannattaa myös muistaa, et nopeassa tavarassa epätarkkuus kostautuu nopeammin ku hitaassa. Ja nopeassa on yleensä rankempi basso ku hitaassa, eli senki suhteen tarkuutta pitää olla enempi, koska pienetki epätarkkuudet kuulee selvästi.

Nopeassa tavarassa epätarkkuus korostuu kyllä nopsemmin, se on totta.
Mutta hitaamman matskun nopeuden paikalleen saaminen kestää kauemmin (ainakin mulla) kun taas nopeamman tavaran saa kohdilleen tosta vaan.
Viuh ja vauh säädetään vähän ja tossa on...
Korajukset on nopeita ja virheetkin saa korjattua nopeasti takaisin.
Kevyemmässä kamassa saattaa ikävästi tapahtua niin että jos korjailee erehdyksissä väärää levyä väärään suuntaan niin hups hei, kaikki menee päin vittua...
Tosin, kevyemmässä kamassa ei tartte kyllä pahemmin korjailla jos sen biitin on tarkasti kuunnellu kohdilleen.

Ja toisaalta asiaan vaikuttaa paljon sekin että millaisia vaihtoja kukakin arvostaa...
Toiset etsivät tarkkoja ja tyylikkäitä vaihtoja, toisille ne parhaat vaihdot ovat ne räkäiset "korjataan sinne tänne ja eq:n käytö on sitä basso pois/päällä" ;)

Nopsaa musiikkia voi soittaa kaameassa kännissäkin, mutta ~115bpm house + siitä hitusen ylöspäin tuottaa kyllä allekirjoittaneelle ongelmia jos on sellainen "nukun kolme minuuttia vaihtojen välillä" känni :scared:
Pieni humala vain lisää luovuutta ja uskallusta.
En mä tiedä, tää on vaan asia minkä mä olen huomannu.
Tosin, selvinpäin kevyemmän musiikin vaihdot sujuvat paljon paremmin kuin tiukemman.
Outoa...
#105 • • djsakke Guest

Pieni humala vain lisää luovuutta ja uskallusta.
En mä tiedä, tää on vaan asia minkä mä olen huomannu.
Tosin, selvinpäin kevyemmän musiikin vaihdot sujuvat paljon paremmin kuin tiukemman.
Outoa...

mulle toi on kyl ihan fiilisjuttu. jonain paivana toisentyyppinen matsku on helppoo, toisena joku muu. ja usein hyvanakin iltana alkuilta on vahan takkuisempi, homma rupee suoriutuun yleensa paremmin tunnin parin lammittelyn jalkeen kun paasee ns vauhtiin. joskus kay niinkin et ne vaikeimmat biisit miksata (omituiset rytmitykset tms) on helppoja ku porkkana ja sit ei millaan saa mitaan suoraa biittia kohdalleen - ja oon kuitenki soitellu kohta 11 vuotta :) mulle toi kalja ei sovi ns. toissa soittaessa, menee vaa turhan blurriksi hahmotuskyky eika soittamisesta tuu pian akkia mitaan; selvinpain on kivempi soitella.
#106 • • Al Tapone Guest

Toiset etsivät tarkkoja ja tyylikkäitä vaihtoja, toisille ne parhaat vaihdot ovat ne räkäiset "korjataan sinne tänne ja eq:n käytö on sitä basso pois/päällä" ;)

Nämä mainitsemasi "räkäiset" vaihdot ovat usein paljon mielenkiintoisempia ja teknisesti enempi taitoa vaativia, ku sellaset pitkät kikattomat vaihdot missä ei tapahdu mitään. Vertaa esim. orkidean ja nessin soittotyylejä.

Ja sit noi yleensä oon dixoffin kans samaa mieltä siitä, et teknisesti taitava ja musiikkituntemukseltaan/levyvalikoimaltaan riittävän laaja heppu sitten omaakin paremmat edellytykset soittaa helposti ja letkeästi ihan mitä vaan.
#107 • • Daniel Braun Guest

Nämä mainitsemasi "räkäiset" vaihdot ovat usein paljon mielenkiintoisempia ja teknisesti enempi taitoa vaativia, ku sellaset pitkät kikattomat vaihdot missä ei tapahdu mitään. Vertaa esim. orkidean ja nessin soittotyylejä.

Orkideaa ja Nessisä on mun mielestä turha edes lähtä vertailemaan, kuitenkin kyseisillä levynpyörittäjillä on niin erilaiset soittotyylit, musatyyli ja muutenkin...

Kyl mun mielestä teknisesti tarkka työskentely (sä et vaan katsos kuule niitä kikkija kun ne eivät ole vain sitä kanavan paukuttelua...) pitkät vaihdot ja siisti miksaustyyli on IMO parempi kuin "laukkaa korjaus laukkaa korjaus vinks vonks eq sinne eq tänne bumb bumb korjaus korjaus bumb bumb" vaihto...
Jokaisella on makunsa...

Mulle vaan toimii vähän tarkempi työskentely.
Ei oiken uppoa "hyviksi" miksauksiksi mitkään tuhnuiset, teknisesti heikot(niinkuin mulle "tekninen" tarkoittaa, niin hyvä mikserin & eq:n käyttö jne) ja rakenteettomat miksaukset...
#108 • • Rich Guest
On toi miksaaminen yleisesti käsiteltynä muutenki aika vaikea aihe ihan jo senkin puolesta että, jos olis vaikka sellanen tilanne että on kaksi dj:tä joilla pysyy biitti yhtähyvin hanskassa, mut toinen soittaa vaikka voimakkaalla melodialla varustettua vakaalihousea ja toinen taas jotain kohtalaisen monotoonista housea. Siinä on hiukkasen enemmän tekemistä et soittaa ne vokaalit ja melodiat silleen ettei tuloksena oo puuroo. Eihän asia tietenkään näin yksinkertainen oo ja molemmista löytyy omat erilaiset haasteensa, mut kuitenkin... Eli sanotaan vaikka näin että on se miksaaminen jo ihan "tekniselläkin" tasolla hyvin erilaista eri musiikkilajien välillä, saati sit se "fiilispuoli".
Yleisesti on vaan tullu hiukan sellanen olo et tällä forumilla keskitytään enemmän tohon biittimiksauksen tarkkuuteen ja unohdetaan muut seikat, ihan ku se biittimiksaus olis joku hyvän dj:n merkki. Hyvä dj osaa kyllä biittimiksata, mut jos osaa biiittimiksata hyvin, ni se ei kyllä tee kenestäkään vielä hyvää dj:tä.
#109 • • Rich Guest
Laitetaas tähän perän vielä et kyllähän täällä moni sitä miksausten kokonaisuuttakin arvostelee. :)
#110 • • djsakke Guest

Siinä on hiukkasen enemmän tekemistä et soittaa ne vokaalit ja melodiat silleen ettei tuloksena oo puuroo.

Varsinkin nykyaan kun biiseissa ei oo enaa sellaista perinteista rakennetta ja monen biisin aanimaailma on tungettu ihan tayteen kamaa. ennen voi aina luottaa siihen et biisi meni intro-sakeisto-kertosae-sakeisto-kertosae-valiosa-miksauspaikka -meiningilla. nykyaan mennaan alku-keskiosa-loppu menolla joka tarkottaa sita et monet biisit joutuis soittaan loppuun asti ennenkuin on mitaan toimivaa miksauspaikkaa, ja se on usein ihan liian pitkaan yhta biisia (vaikka se 12 min biisi olis kuinka killeri tahansa kotosalla, se ei valttamatta toimi lattialla kun 3 minsaa), joten pitaa aina runnoo sit vaan vakisin jotenkin edes vahan sopivaa matskua aikasemmin sisaan.. joku joskus taisi jossain dokkarissa sanoakin et yleiso ei valttamatta halua kuulla koko biisia vaan parhaat palat siita ja allekirjoitan tuon kyl, patee usein.
#111 • • hexasonik Guest

Hyvä dj osaa kyllä biittimiksata, mut jos osaa biiittimiksata hyvin, ni se ei kyllä tee kenestäkään vielä hyvää dj:tä.

veit jalat suustani. tämä on niin totta.
#112 • • Taedium Guest

Hyvä dj osaa kyllä biittimiksata, mut jos osaa biiittimiksata hyvin, ni se ei kyllä tee kenestäkään vielä hyvää dj:tä.

Vaikka kaikki parturit oliskin huoria, ei kaikki huorat ole partureita.
#113 • • Al Tapone Guest

tästä maasta löytyy noita levyjukkia xxxx+n kappaletta joten veikkaisinpa vähän että jokaikinen soittaja ei todellakaan pysty vaatimaan mitään. Jokaisen noname-dj:n on aivan turha ryhtyä olettamaan että hän voi vaatia sitä ja tätä promoottorilta.
Jos nimisoittajatkaan eivät ihan kaikkea voi vaatia niin miksi sitten noname soittajat sitä voisivat tehdä?

Ei täs mun käsittääkseni ollu kyse pelkästään noname dj:stä. Ja aivan kuten tos sanoitki, pyyntojä voi esittää vaikkei ne aina toteudukkaan :winkwink:

Ja tosta jos sinä järjestäisit bileet...
Siitä vaan, se oliskin hauska nähdä kun bileiden kustannuksiin täytyis laskea suht kohtuullinen summa rahaa pelkästään backstage tarjoiluihin.
Tosiaankin, se muutama siideri/kalja/drinksu on ok, eip enempää.
Vai ajattelitko mahdollisena järjestäjänä kykeneväsi kaikkien muiden menojen jälkeen hoitamaan tarjoilun 3-5 soittajalle?
Kalliiksi tulisivat bileet, olettaen siis että ne eivät todellakaan olisi mitkään 1000+n asiakasta vetävät bileet.

Ei se paljoo kuule maksa nykysillä hinnoilla jos siellä on vaik muutama pullo viinaa ja korillinen siideriä ja kaljaa. Sielt vois sitte ite tehä juomia oman tahdin mukaan toiset soittajat huomioiden. Ja onko joku väittän, et bileiden järjestäminen olis halpaa puuhaa? :hah:
#114 • • Daniel Braun Guest

Ei se paljoo kuule maksa nykysillä hinnoilla jos siellä on vaik muutama pullo viinaa ja korillinen siideriä ja kaljaa. Sielt vois sitte ite tehä juomia oman tahdin mukaan toiset soittajat huomioiden. Ja onko joku väittän, et bileiden järjestäminen olis halpaa puuhaa? :hah:

Gröhöm!!
Ja mitenköhän se lainsäädäntö taas menikään noiden alkoholijuomien suhteen?
Kuitenkin bileet useasti järjestetään ravintolassa...
Sä et todellakaan voi jossakin soittopöytien takana soheltaa parilla viinapullolla ja kaadella niistä omia paukkuja (käyttäen mittana "noin" desi)...

Ja ei ne uudet hinnat vaikuttais bilejärjestäjään kovinkaan kummoisesti.
Alkosta juu saat halvalla viinaa, mutta sinne ravintolaan sä et sitä alkon pulloa kanna vaan se alkoholi ostetaan sieltä ravintolasta.
Ja vaikka halvalla sais sovittua, olis se silti kovasti kalliinpaa kuin Alkossa.

Bileiden järjestäminen ei todellakaan ole halpaa puuhaa, mutta tarkoitus on vähintään selvitä +- 0 tuloksella, ei käydä tekemään hyväntekeväisyyttä ja maksamaan omasta pussista xxxx+n euroa bileiden ylimääräisiin kustannuksiin...
Mikäs siinä jos olis lottovoittaja, mutta mä en todellakaan järjestäis tapahtumaa josta ei olis varmuutta selvitä about omilleen.
Eli kyl sieltä jätettäis kaikki turhat tarjoilut väliin.
Ja kuten sanoin, ne parit kaljat/siiderit/paukut on ok tarjota soittajalle, mutta ei mitään järjetöntä känniä keikan jälkeen.
Sama pätee myös muihin tarjoiluihin...
#115 • • Al Tapone Guest

Ja mitenköhän se lainsäädäntö taas menikään noiden alkoholijuomien suhteen? Sä et todellakaan voi jossakin soittopöytien takana soheltaa parilla viinapullolla ja kaadella niistä omia paukkuja (käyttäen mittana "noin" desi)... Alkosta juu saat halvalla viinaa, mutta sinne ravintolaan sä et sitä alkon pulloa kanna vaan se alkoholi ostetaan sieltä ravintolasta.

Bäkkäri kaiketi on jossain muulla ku soittopöytien takana, vaikka itellänikin on tapana viettää aikaa toisten soittaessa kopin välittömässä läheisyydessä tai peräti kopissa :winkwink: Kyse ei siis oo silloin varsinaisesta ravintolatilasta. Aivan samalla tapaa sä et saa naida raflan puolella, mut takahuonessa aktia ei kiellä kukaan.

Bileiden järjestäminen ei todellakaan ole halpaa puuhaa, mutta tarkoitus on vähintään selvitä +- 0 tuloksella, ei käydä tekemään hyväntekeväisyyttä ja maksamaan omasta pussista xxxx+n euroa bileiden ylimääräisiin kustannuksiin... Mikäs siinä jos olis lottovoittaja, mutta mä en todellakaan järjestäis tapahtumaa josta ei olis varmuutta selvitä about omilleen.
Eli kyl sieltä jätettäis kaikki turhat tarjoilut väliin.

Toi on ihan järkeenkäyvä periaate silloin jos tahtoo tehä tienestiä bileillä. Mut voihan sitä ajatella silleen, et jollain on bileiden järkkäys harrastuksena ja harrastukset maksaa, eikä niistä saa rahaa. En mä tarkota et väkisin tehään tappiota, mut kyl mun bileis olis tarjoilu kohallaan, siitä mä en lähtis säästää.

Kumman bileisiin soittajat tulis mielummin? Sun vai mun :hah:
#116 • • JussiS Guest

(vaikka se 12 min biisi olis kuinka killeri tahansa kotosalla, se ei valttamatta toimi lattialla kun 3 minsaa)

IMO täysin päinvastoin, eli kotona biisit ei toimi pitkänä hyvin, mutta klubilla kyllä. Kuuntelussa musassa voi kuitenkin tapahtua enemmän lyhyessä ajassa kuin tanssiessa. Makuasia varmaan toikin, eikä estä sitä tosiasiaa, että biisi ei toimi, oli se sitten 3 tai 12 minuuttia, jos se on paska.
#117 • • Quu Guest

(vaikka se 12 min biisi olis kuinka killeri tahansa kotosalla, se ei valttamatta toimi lattialla kun 3 minsaa)

IMO täysin päinvastoin, eli kotona biisit ei toimi pitkänä hyvin, mutta klubilla kyllä. Kuuntelussa musassa voi kuitenkin tapahtua enemmän lyhyessä ajassa kuin tanssiessa. Makuasia varmaan toikin, eikä estä sitä tosiasiaa, että biisi ei toimi, oli se sitten 3 tai 12 minuuttia, jos se on paska.

Tämähän riippuu juuri tasan tarkkaan itse biisistä. Lisäksi on sen verran luettava kuuntelijoita, että ovatko he valmiita kuuntelemaan sen 12min sitä samaa länkytystä.

Itse vaihtelen hyvälle päälle sattuessani parin minuutin välein. Tällä tavalla mielenkiinto pysyy yllä tanssilattialla. Tosin jotkut raidat ovat pituudestaan huolimatta pakko luukuttaa kokonaisina. Pepe Braddockin "Deep Burnt" tulee lähes aina soitettua kokonaisena, vaikka pituudessa päästään siihen kymmenen minuutin tienoille.
#118 • • Tapi T Guest
Pitkistä biiseistä sen verran, että suosittelen perehtymään Sunday Clubin tuotantoon. Lähes kaikki biisit kestävät yli kymmenen minuuttia ja toimivat alusta loppuun niin kotona kuin tanssilattiallakin.
:excellent:
#119 • • Samuel Guest

Tämähän riippuu juuri tasan tarkkaan itse biisistä. Lisäksi on sen verran luettava kuuntelijoita, että ovatko he valmiita kuuntelemaan sen 12min sitä samaa länkytystä.

Itse vaihtelen hyvälle päälle sattuessani parin minuutin välein. Tällä tavalla mielenkiinto pysyy yllä tanssilattialla. Tosin jotkut raidat ovat pituudestaan huolimatta pakko luukuttaa kokonaisina. Pepe Braddockin "Deep Burnt" tulee lähes aina soitettua kokonaisena, vaikka pituudessa päästään siihen kymmenen minuutin tienoille.

heh, mun mielestä taas tota Bradockia ei paljon yli 3 minsaa kandee soittaa, no joo maku asioita MUTTA todella harva biisi oikeesti toimii 12 minsaa, 99% rupee saletisti puuduttaan...eli toi 3 biisii puolessa tunnissa linja ei kyllä mua sävähdytä, oli musiikkilaji mikä hyvänsä
#120 • • Quu Guest

heh, mun mielestä taas tota Bradockia ei paljon yli 3 minsaa kandee soittaa...

Aivan.

Yleensä jos soitan tuon kokonaan, on kyse jostain lounge-henkisestä menosta, eikä tanssilattian kontrolloinnista.