Netti-addiktio

40 posts, 2 pages, 5,901 views

#1 • • Homegrove Guest
Tässä linkki Helsingin Sanomissa Nyt-liitteessä olevaan artikkeliin netti-addiktiosta ja sen vaikutuksesta parisuhteessa. http://www.nyt.fi/juttusivu.asp?path=1;466;468;19262;28469;386251

Ainakin henk koht tuo laittoi todella pohtimaan omaa internetin käyttöäni. Kotona ollessa hälyttävän iso osa ajasta tulee vietettyä tässä koneen edessä. Ja hiukan on asunnon toiselta asukiltakin tullut mutinaa että aikaa voisi muuallakin viettää.

Mites muualla?
#2 • • Laite Guest

Kotona ollessa hälyttävän iso osa ajasta tulee vietettyä tässä koneen edessä. Ja hiukan on asunnon toiselta asukiltakin tullut mutinaa että aikaa voisi muuallakin viettää.

Lähe baariin seuraavalla kerralla. eiköhän se rutina lakkaa.
#3 • • Daniel Braun Guest
Kyllä...
Vaimokkeeni kitisee useasti sitä että vietän netissä aikaani aivan liian paljon.
No, osa ajasta nyt menee siinä että viihdytän itseäni surffailemalla netissä silläaikaa kun toi avokki on koulussa.
Tietenkin illallakin enen töihinlähtöä/silloin kun vaimoke katselee telkkarista hänen lempiohjelmansa tulee vielä jonkinverran istuttua koneella.

Olen yrittänyt perustella tätä Plattariin kirjoittelua/muuta nettisurffailua sillä että olen päivisin jonkinmoisessa yhteydessä ihmisiin.
Kuitenkin mun elämää vaikeuttaa rankasti se, että yötyötä tekevänä unirytmini on kääntynyt siihen että nukun klo 06.00-15.00...
Joten toi sosiialinen kanssakäyminen jää hieman vähemmällä, siis näin tosielämässä.
Joten, Plattari korvaa tän kaiken... :)
#4 • • da_chef Guest
http://newsroom.ucla.edu/page.asp?RelNum=4849

Social activities: Internet users vs. non-users

In contrast to television viewing, Internet users in all of the surveyed countries spend more time than non-users in social activities.

Internet users in all of the surveyed countries spend more time or as much time as non‑users socializing with friends or exercising, and spend more time reading books in all of the countries except Germany and the United States.

Mitä vikaa nettiaddiktiossa on?
#5 • • OSC8 Guest

Ja hiukan on asunnon toiselta asukiltakin tullut mutinaa että aikaa voisi muuallakin viettää.

No... Naiset nyt perkele valittelee muutenkin aina "yhteisestä laatu-ajan puutteesta" tai "tehdään jotain yhdessä" tms sellaista.

Koko artikkeli haiskahtaa muutenkin joltain naistoimittajien salaliitolta. Me pitkään parisuhteessa olleet miehet halutaan vain olla edes hetki rauhassa, ilman että tarvii keskustella uusista verhoista tai muustat yhtä mielenkiintoisesta asiasta... Pliis, mä rukoilen.. :panic:

;)

No mut vakavasti, ehkä noi esimerkit on senverran hooceita (lievästi sanottuna pahasti elämästä vieraantuneita nuo tyypit), että en mä usko että toi yhteinen ajankäyttö on kenellekkään normaalille tyypille mikään erityinen ongelma.

Mun omat kokemukset ja ystävien parisuhteet (vierestä seurattuna) on antanu mulle sellasen tuntuman, että yleensä naiset haluaisivat aina enemmän jotain määrittelemätöntä "yhteistä aikaa" kuin mitä miehet. Esim. jätkille on tärkeetä päästä frendiporukalla puuhaamaan jotain tai muuten vaan harrastaa jotain poissa kotoa, kun taas muijat painottaa sitä yhteistä toimintaa ja keskusteluhetkiä.

Sitä mä en tiedä mistä toi johtuu, mut noin se vaan mun elämänkokemuksen mukaan menee. Et disclaimerina: tää on vain mun fiilis asiaan.
#6 • • valo Guest

Mun omat kokemukset ja ystävien parisuhteet (vierestä seurattuna) on antanu mulle sellasen tuntuman, että yleensä naiset haluaisivat aina enemmän jotain määrittelemätöntä "yhteistä aikaa" kuin mitä miehet. Esim. jätkille on tärkeetä päästä frendiporukalla puuhaamaan jotain tai muuten vaan harrastaa jotain poissa kotoa, kun taas muijat painottaa sitä yhteistä toimintaa ja keskusteluhetkiä.

Sitä mä en tiedä mistä toi johtuu, mut noin se vaan mun elämänkokemuksen mukaan menee. Et disclaimerina: tää on vain mun fiilis asiaan.

Ei vain sun fiilis, kuulosti nimittäin ihan tutulta. Itsekin muistan kuinka oman suhteen alussa huomauttelin vähän väliä poikaystävälle esim. vaikka Platinumissa tai ircissä roikkumisesta... Se oli jotenkin outoa, kun hän kuvitteli, että se riittää kun ollaan ylipäätään samassa tilassa eikä tajunnu olevansa ajatuksineen ihan jossain muualla (jos vaikka sanoin jotain niin se jäi jotenkin roikkumaan ilmaan ja sitten tuli se "mitä sä sanoit..."). Erityisesti ärsytti, kun poika aina vetosi siihen, että "kyllähän me ollaan koko ajan yhdessä" ja että pitää sen nähdä kavereitaankin välillä. Avauduin asiasta "muutaman" kerran... :rolleyes: Kyllä se sit tehosikin :happyroll:

Pikkuhiljaa ajan myötä molemmat on tietysti tasaantunu ja oppinu toisen tapoja ja ymmärtämään ehkä enemmän...Täällä Platinumissahan mäkin roikun nykyään :hah:
#7 • • ipe Guest
Kyllä meilläkin tulee sillointällöin sanomista netissä roikkumisesta(kin!). Välillä tulee vietettyä useita tunteja illassa täällä mun 'Headquartersissa'. Meillä on tämmönen ATK-hermokeskus kämppämme alakerrassa. (2 x PC + PS2). Nykyään kun olen pienen lapsen isä niin netissä tulee oltua vasta illalla kun Kiia on jo nukkumassa. Niinsanottu 'laatuaika' jää välillä melko vähälle Miran kanssa kun toinen on lähes TV-addikti ja minä jonkin sortin netti-addikti. (Musiikillisista addiktioistani en viitsi lähteä tässä vuodattamaan).
#8 • • Mikko Guest

Mites muualla?

nimim. ~8000 postia gu:n boardilla... :D
#9 • • LindaGP Guest
Mietittyäni vähän aikaa totesin että olen addikti. Tässä kämpässä asustaa kaksi netti-addiktia. Jos ollaan yhdessä oltu vaikka kaupassa, niin kotiintullessa on hirveä skaba siitä kumpi ehtii ensin koneelle. Minä jään yleensä toiseksi, koska poden huonoa omatuntoa, jos ruokatavaroita ei heti kotiintultua laita jääkaappiin.

Varsinkin nyt kun olen ollut kotona reilun kuukauden, niin huomaan usein arkisin, että perkules, kello on jo 14 ja en ole saanut mitään aikaiseksi.

Joskus pelottaa, että mitä sitten jos saan semmoista työtä etten samalla voi vaikka lukea Platinumia tai jutella Tarskan kanssa messarilla? Ensi viikolla nähdään miten käy. Tai mitäs sitten jos saan työpisteen jossa on tietokone, mutta ei nettiä? :panic:
#10 • • Daniel Braun Guest

huomaan usein arkisin, että perkules, kello on jo 14 ja en ole saanut mitään aikaiseksi.

Häh...
Mitä ihmeellistä tossa muka on.
Minä nukun vielä tohon aikaan :D

Tänäänkin heräsin tossa kolmen jälkeen ja kömmin sohvalle nukkumaan vielä tunniksi.. :excellent:
#11 • • Tapi T Guest
Mulle ei oo (vielä) mitään varsinaista nettiaddiktiota päässyt syntymään, koska ei oo konetta himassa. Tosin työpäivät tulee vietettyä täysin koneen ääressä ja lähes kaikki Plattariin tulevat viestit luetaan (=D) ja touhutaan siinä sivussa sitten kaikkea muutakin epämääräistä.

Parin päivän tauko ei tunnu missään, mutta jo kolmantena päivänä on pakko päästä koneelle, jotta tietää missä mennään. (Tai ehkä mulla sittenkin on addiktio, mene ja tiedä.)

Olen usein kelannut, että kuinka ihmeessä jengillä riittää aika kaikkeen netin ulkopuoliseen, koska ainakin mulla voi pelkän Plattarin antaumukselliseen lukemiseen ja kirjoittamiseen mennä monta tuntia! Esim. Mikon ~8000 postia GU:n boardilla panee ihmettelemään; moiseen on mennyt varmasti ihan järjettömästi aikaa. Mikä on salaisuutesi?
:D

Tai mitäs sitten jos saan työpisteen jossa on tietokone, mutta ei nettiä?

Mitä töissä muka tehdään jos ei ole nettiä?
#12 • • Homegrove Guest

Esim. Mikon ~8000 postia GU:n boardilla panee ihmettelemään; moiseen on mennyt varmasti ihan järjettömästi aikaa. Mikä on salaisuutesi?

Mikon kommentti tais olla kuitti mulle, vajaa 8000 postia löytyy tosiaan tuolta. Ne on kyllä tullut kolmessa vuodessa jos se joku selitys... :D
#13 • • okiru Guest

Olen usein kelannut, että kuinka ihmeessä jengillä riittää aika kaikkeen netin ulkopuoliseen, koska ainakin mulla voi pelkän Plattarin antaumukselliseen lukemiseen ja kirjoittamiseen mennä monta tuntia! Esim. Mikon ~8000 postia GU:n boardilla panee ihmettelemään; moiseen on mennyt varmasti ihan järjettömästi aikaa. Mikä on salaisuutesi?

Osoita tuo kysymys arvoisalle Homegrovelle :D Hän on tämä ihmeellinen vibraattori ja kerro oi Hannu kerro miten olet saavuttanut tämän! Taidat olla yks ahkerammista hymiön laittajista siellä :laugh: :winkwink:

Mutta joo takaisin aiheeseen:

Itselläni on kyllä aika paha addiktio. Aikaa menee joka päivä n. 2h ellei enemmänkin :eek: kaiken tarpeellisen tutkimuksen tekemiseen ja siihen vielä päälle irkkaaminen :panic: Kotoväki on asiasta huomautellut ja äitini vakiokommentteihin kuuluu "Olet naimisissa tuon koneen kanssa". Ja uhkaus ottaa sähköt pois sähkökaapista on osoittautunut erittäin toimivaksi taktiikaksi saada tämä jamppa siivoamaan :panic: Mutta, kyllä ihan IRL sosialisointia tulee harrastettua erittäin paljon ja minuun tuon kyseisen artikkelin väittämät eivät sovi (tosin minulle ei ole ketään kauniimpaa puolisua nalkuttamassa :D vielä ) Mutta joo on tämä minusta hieman turha tapa viettää aikaansa ja erittäin haitallista siihen hyötyyn minkä saavuttaisi tekemällä jotain muuta. Mutta jos on liikaa vapaa-aikaa niin tähän se menee. 10-15 vapaata (kaverit töissä tai koulussa) 16-21 meitsi koulussa joten yhtälö on hieman perseestä.
Yhteenveto: Olen addikti ja en ole ylpeä siitä :D
#14 • • timppa^ Guest

No... Naiset nyt perkele valittelee muutenkin aina "yhteisestä laatu-ajan puutteesta" tai "tehdään jotain yhdessä" tms sellaista.

Koko artikkeli haiskahtaa muutenkin joltain naistoimittajien salaliitolta. Me pitkään parisuhteessa olleet miehet halutaan vain olla edes hetki rauhassa, ilman että tarvii keskustella uusista verhoista tai muustat yhtä mielenkiintoisesta asiasta... Pliis, mä rukoilen.. :panic:

;)

....

Mä olen sitten kai nainen, koska mun viimeisimmässä, jo edesmenneessä suhteessa, mä olin se osapuoli, joka vaati laatuaikaa yms. Tästä sitten toinen osapuoli ahdistui ja näytti tuossa viikko sitten missä on OVEN paikka. Siitä edelleen toipuessa. :( Mut joo. Musta tuntuu, että "nykyajan tytöt/naiset" on enemmän tollasta tuuliviirityyppistä porukkaa kun pojat/miehet. Ei ole ihan yks eikä kaks kertaa, kun mulle on tyttö sanonut, että "en mä halua mitään vakavaa" tai "en mä halua sitoutua". Että näin tässä tapauksessa. Kai tässä muutama vuosi pitää varttua, ennenkun seuraavan kerran rupean haaveilemaan jostain parisuhteesta. :rolleyes:
#15 • • Mikko Guest
jep, huolimattomasti quotattu, piikki oli siis homegrovelle päin.. ;)
#16 • • Mrrshan Guest
Netin käyttöön kuluu mullakin kohtuuttomasti aikaa, olisin varmaankin valmistunu vuoden pari aikaisemmin ilman tätä. Ei voi valitettavasti lakkauttaa liittymääkään kun se on niin tarpeellinen.
#17 • • Mrrshan Guest

Itselläni on kyllä aika paha addiktio. Aikaa menee joka päivä n. 2h ellei enemmänkin :eek: kaiken tarpeellisen tutkimuksen tekemiseen ja siihen vielä päälle irkkaaminen :panic:

Eihän tuo ole vielä paljoa...
#18 • • Ana-- Guest
Mun mielestä himassa ei oo oikeestaan paljoo muuta tekemistä kun nä-
pyttää konetta, telkun puutekaan ei haittaa kun kaikki tv-sarjat saa let-
kulla p2p-verkosta, ilman mainoskatkoja :)
#19 • • xybo Guest
Mulla netissä roikkuminen on enemmän elämäntapa kun
mikään addiktio. Heti kun tulee jotain tekemistä, missä
ei ole koneenääressä meen tekemään sitä. Olen netissä
ja koneenääressä kaikki muut ajat paitsi silloin kuin menen
duuniin, tulen duunista tahi käyn treeneissä tai henggaan
jossain frendien kanssa. Telkkaria ei todellakaan tarvitse,
itseasiassa vituttaa suunattomasti kaikki mestat jossa telkkari
on päällä.

-- xybo
#20 • • rjv Guest
Muutin syksyllä kotoa pois ja olen ollut sen jälkeen ilman nettiyhteyttä kämpillä. On ollut aika helvetin vaikeeta välillä, kun kotona asuessa ei oikeastaan muuta tullutkaan tehtyä kuin istuttua irkissä ja muutenkin koneen ääressä, eipä tosin ollut muutakaan tekemistä.
Nyt kun yhä asun pienellä paikkakunnalla, niin alkaa kyllä sinänsä hajoilla pää kun ei pääse nettiin silloin kun haluaa, on meinaan vaan ihan saatanan tylsää ja on jotenkin yksinäinen olo.

Jos edes pääsis irkkiin himasta niin ei tuntis oloaan niin yksinäiseks, varsinkin viikonloput on välillä suhteellisen perseestä.

Toisaalta muutenkin on raivostuttavaa se, että jos pitää saada biisi nettiin kaverin työstettäväksi, niin pitää polttaa se rw:lle ja juosta koululle ja uppia ftp:lle se yms sen sijaan että sendisi suoraan kaverille.