Sen minä ainakin muistan sukkuloissa käytettävästä raudasta, että se on luokkaa 286 - 486.
Hm. Vanhemmissa ei ainakaan käytetty intelin x86 prossuja. Käsittääkseni ne prossut on jostain armeijan kehittelemistä (käyttämistä) prossuista omat muunnokset. Mutta ne nopeudet ei tosiaan ole mitään suurta.
Syy ei ole siinä, etteikö tarvittaisi tai sitä suurta tehoa saataisi hyödynnettyä. Käsittääkseni vanhemman ja hitaamman tekniikan käyttäminen perustuu siihen, että kun jotain prosessoria tai muuta rautaa kehitetään muutamia vuosia (kymmeniä) niin ei sitä testattua, tuettua, varmaa ja tuttua prosessoria vaihdeta uusimpaan Xeoniin ihan noin vain testailematta. Ehkäpä vuonna 2027 lähtevässä raketissa on Xeon 900MHz tekniikkaan pohjautuvia prossuja käytössä. Ehkäpä, ehkäpä ei.
Mutta knoppitietoa: Ne OTTO automaatit, joissa on se vihreä näyttö on ihan tavallisia PC koneita sisällöltään. Siellä on
yleisimmin 8086 prossullinen, noin 4MB muistilla, ja 9600 tai 14400 motulla ja Hercules-näytöllä varustettu PC. Ja vielä MS-DOS pohjainen, muistaakseni. Ja ei, ei kannata koittaa hakkeroida sinne motun kautta. Se on suljettu verkko.
Uudemman malliset, värinäytölliset ovat käsittääkseni myös DOS pohjaisia, mutta vähän tehokkaampia 486 (tai sitä luokkaa) olevia koneita. Mutta niistä en muista juurikaan mittään.
koska rautaan on usein varsin hankala paasta kasiksi on melko iso bonus ja hyoty siita etta kayttojarjestelmankin voi paivittaa suuremmankin matkan paasta. aariolosuhteissa kaytettavalle raudalle on myos omat vaatimukset, kuten quu totesi, mutta se ei silti vaadi etta kayttojarjestelma on raudassa.
Jaa että käyttistä päivitellään puolivälissä kuuta? (Illegal operation: System Halted. Please contact your system administrator...)
Uskomukseni perustuu lähinnä siihen, että esmes ydinaseita kun käytetään, niin se linkkiauto omaa elektroniikkaa. Kun ydinlataus possahtaa, rauta vedetään hiljaiseksi EMP:n takia ja kaikki softa on nimenomaan firmiksessä.
Epäilin, että avaruussukkuloissa vaadittaisiin myös vähän rankempaa varmuutta. Se skaalattavuus ja muu on käsittääkseni NASAlla toisarvoinen sen varmuuteen ja turvallisuuteen verrattuna.
Tietysti jos sitä joutuu koodaamaan kesken lennon, niin tottakai se softa kandee olla semmosessa mediassa, että sitä voi muuttaa. Kuulostaa vaan kummalliselta, että kesken lennon joutuisi jotain ossia päivittämään. No jos se noin epävarmaa ja näin kesken tutkimusten (kesken tutkimusten: ossi ei ole riittävän vakaa, joudutaan päivittämään kesken) pukkaa rautaa ilmakehään, se NASA, niin en sitten ihmettele, että niitä välillä possahteleekin ennen ku on tarkoitus.