Elokuvalevittäjät vaan haluaa rahastaa dvd:llä samoin kuin cd:lläki.
Ei se ihan näin yksinkertaista ole ... CD tosiaan yritetettiin rahastaa ja tulos on nyt nähtävissä (eli myynti laskee rajusti). Nämä kaksi formaattia eivät kuitenkaan ole täysin vertailukelposia jos vaikka ajatellaan seuraavia asioita (käyttäjän näkökulmasta nykyhetkellä):
Miksi MP3 on parempi kuin CD:
* Lähes kaikki koneet myydään äänikorttien kanssa ja multimediapakeiteissa on aina vielä skobet mukana. Täten musiikkia on helppo kuunnella koneelta
* MP3 formaatti on Defacto standardi, jota tuntuvat käyttävän kaikki. Tämä johtaa siihen, että jokainen player tukee mp3 musiikkia ja siten kuunteleminen on helppoa
* Poltto-ohjelmat sisältävät kaiken maailman wizardeja, joilla pässikin osaa tehdä CD->MP3 muunnokset
* MP3 musiikki on niin hyvin pakattua, että sitä on helppo ladata vaikka modemilla ja normaalinkin käyttäjän levylle mahtuu paljon musiikkia
* MP3 musiikin kanssa tietää yleensä millaista laatua saa
Miksi DivX ei ole DVD:ä parempi:
* Tietokoneet eivät ole aina paikassa, jossa on mukava katsoa elokuvaa ja harvalla on kone liitetty televisioon (huono esityslaitteisto)
* DivX ei ole vielä helppo Defacto standardi, vaan netti on pullollaan palstoja, joissa kysytään miksi juuri minun soitin ei näytä jotain leffaa (huono käyttöliittymä)
* DivX elokuvan tekeminen ei ole yhtä helppoa kuin mp3 rippaus, joka johtaa siihen että rippaus tehdään helposti huonosti (huono laatu)
* DivX leffat ovat niin suuria, että niiden imutus kestää pitkään eikä kaikilla ole tarpeeksi kovalevytilaa (hankala käyttää)
* DivX leffan laadusta tuskin voi olla varma ennenkuin sen näkee (epävarma)
(tietysti moni näistä DivX ongelmista poistuisi jos elokuvayhtiöt alkaisivat ajamaan asiaa: laatu olisi ok, soittimet yhteensopivia jne)
Leffat netissä on varmasti tulevaisuuden juttu ja käsittääkseni elokuvastudiot ovat kehittämässä kyseistä palvelua ... mutta tosiasia taitaa olla, että tällähetkellä tekniset esteet ovat käyttäjäpuolella niin suuret, että saamme odotella vielä todella monta vuotta ennenkuin tietokone yleistyy esityslaitteistona.
Ja mitä tuohon rahastukseen tulee, niin nimenomaan itse elokuvayhtiöiden kannattaisi mennä nettiin, sillä tällöin he voisivat myydä tavaraa suoraan kuluttajalle. Tällöin välistä poistuisi monta "tukkuria", jolloin elokuvayhtiön voitto voisi jopa kasvaa, vaikka hinta olisi halpa.
Ennenkuin tätä kaikki toteutuu sitä voi mennä ostamaan lähikaupasta oman DVD:n kahden leffalipun hinnalla tai vuokrata filmin parilla eurolla :)
(ps itse olen kyllä täysin HTPC kannalla ja sellainen olisi tarkoitus kasata)