rewind wrote:
Se matalaääninen kähisijä, joka on vallannut puolet mainoksista ja osan ohjelmistakin Maikkarilla ja Subbarilla rupeaa suoraan sanottuna vituttamaan.
Word. Ei pysty ymmärtämään miten firmat sallii saman äänen käytön lähes joka ikisen tuotteen mainonnassa. Samassa mainoskatkossa sama väsyny kähisijä spiikkaa kaikkea terveyssiteistä autoihin ja däääääänsssexplousooooooonnnhhhhh- hittikokoelmiin. :angry:
Miten firmat pystyy erottumaan mainoksellaan massasta kun spiikkeri on aina sama ja vetää kaikki täsmälleen samalla, ärsyttävällä kähinällä. :scared:
Se tuskin on sama mies, joka ne kaikki mainokset lukee, eikä olekaan. Televisio-ja radiomainosalalla on vaan eräänlainen "standardi" mainosäänen ja sen spiikkisoundin suhteen, että aika moneen spottiin halutaan mieluiten neljässä kymmenissä oleva tumma ja matalaääninen miesspiikkeri, jolta löytyy se kuuluisa viskibasso ja jonka äänestä saadaan vielä miksattua jos mahdollista vieläkin rouheampi. ( Ainakin tällainen näkemys mulla on asiasta. ) Sellainen ääni kun mainostaa jotain tuotetta ja palvelua on yleensä paljon uskottavampi kuin joku vasta muutama vuosi sitten äänenmurroksestaan selvinnyt pojankloppi. Varsinkin kun mietitään sitä missä ikäryhmissä Suomessa se suurin ostovoima on ja ketkä sitä rahaa käyttää. Tietenkin se riipuu myös aina siitä mitä mainostetaan.
Toki, kun se samantyylinen viskibasso alkaa olemaan sitten miltei joka mainoksessa ja eroa ei niin paljoa eri spiikkereiden välillä ole, niin helposti se alkaa kuullostamaan siltä että sama lukija spiikkaisi kaikki spotit ja tämä ei todellakaan ole se, niinkuin sanoitkin, mihin pyritään, koska mainosten erottuvuus kärsii. Radio Nova on tästä mun mielestä karmein esimerkki. Sillä kanavalla missä itse työskentelen on käytäntö se, ettei ainakaan saman ihmisen lukemia mainoksia tulisi koskaan peräkkäin mainoskatkossa.
Toi mainosten lukeminenkin on ihan oma "taiteenlajinsa" ja se voi olla yllättävän vaikeata. Itse sitä on kohta neljä vuotta harjoitellut ja nyt alkaa vasta pääsemään edes vähän jyvälle siitä hommasta. ( Sana "sisustussuunnittelija" pitäis kyllä lailla kieltää, siihen ei meinaa kieli taipua. )