Noh, ehkäpä suo itselleen sitten kunnon limpparia raskaan laihdutusviikon päätteeksi.
Periaatteessa joo, mutta käytännössä ihminen pystyy kyllä totuttelemaan moniin kevyempiin versioihin, ja loppupelissä saattaa käydä niin että se alkuperäinen versio alkaakin maistua pahemmalta. Mulla esimerkiksi on käynyt niin kermavaahdon kanssa, nykyään se maistuu lähinnä margariinilta korkean rasvapitoisuuden takia. (Myös mascarpone on yksinään liian rasvaista mun suuhuni.) Samaten otan mieluummin leipäni päälle maustettua kevytsulatejuustoa kuin margariinia.
Siitä olen kyllä samaa mieltä että laihiksellakin pitää pystyä herkuttelemaan aina välillä, koska muuten siihen hommaan kypsyy alta aikayksikön.
Jos juo limua kohtuudella, niin onko limun versiolla terveyden kannalta loppupeleissä edes niin erityisen paljon väliä?
Tietysti ensin pitäisi määrittää mitä tarkoittaa kohtuus... Jos sanotaan että juo vaikka 0,5l pepsin päivässä, ja vaihtaa sen 0,5l pepsi maxiin, niin päivässä säästää 5*195kJ=975kJ. Kuukaudessa tämä tekee 30*975kJ=29250kJ eli n. 6970kcal. Ja kun yhden rasvakilon laihduttaminen vaatii noin 7000kcal, voidaan päätellä että pelkällä limumerkin vaihdoksella laihtuu noin yhden kilon kuukaudessa eli 12 kiloa vuodessa.
Jos dietti on hyvin tiukka, niin veikkaisin silloin olevan kaikenlaiset juomat vettä ja proteiinijuomia lukuunottamatta pannassa?
En tiedä yleisesti urheilijoiden dieeteistä, mutta yksi tuntemani triatlonisti juo säännöllisesti pepsi maxia juuri sen sokerittomuuden vuoksi. Kaipa niitä toisaalta on myös sellaisia dieettejä joissa ei saa juoda muuta kuin vettä, mutta varmaan niissäkin on olennaisinta se missä muodossa se päivittäinen energia tulee.
Paljonko he juovat limuja? Onko heidän hampaansa vielä tallella?
Ymmärtääkseni luokkaa 1,5l limua päivässä. Siitä olen kyllä samaa mieltä että tuollainen määrä hapanta limsaa tekee hallaa hampaille, vaikka se olisikin sokeritonta.
Tähän väliin viikon sitaatti: Mun pizzaan sipulii, salamii ja homejuustoo. Juomaks laittikokis, koska oon laihiksella. - Kaverin pikkusisko viime lauantaina.
Joo, tämä on tosi tyypillistä ja oikeastaan se suurin ongelma mikä kevyttuotteissa on. Ihmiset käyttää sitä keveyttä verukkeena sille että sitten voi syödä enemmän määrällisesti, jolloin laihtuminen jää vain puheeksi. Kevytversioissa tärkeätä olisi nimenomaan se että niillä korvattaisiin jotain päivittäisessä käytössä olevaa ruoka-ainetta, koska silloin kumuloituva laihdutus toimisi kaikkein parhaiten. Tuollaiset pienet päivittäiset säästöt energiamäärässä merkitsee vuositasolla usein yllättävänkin isoa eroa.