Laki ja asetukset

24 posts, 2 pages, 4,247 views

#21 • • dixoff Guest

Mutta niin kauan, kun valtio tukee alle 23-vuotiaiden opiskelijoiden harmaata taloutta, niin minä en pistä vastaan.

Tästä voisikin laittaa liekitystä tuonne mummotopikkiin, mutta hommahan menee niin, että Suomessa kukaan ei käytännössä maksa omia eläkkeitään, vaan duunarit rahoittavat paraikaa eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeitä. Käytännössä ansiotaso siis määrää kaksi asiaa, jotka ovat erillään toisistaan, mutta jotka on kytketty hämäävästi yhteen. Ensinnäkin ansiotaso määrää, kuinka paljon duunarin pitää niitä muiden eläkkeitä rahoittaa. Toiseksi se määrää, kuinka paljon sitten tulevaisuudessa muut maksavat sinun eläkkeitäsi.

Muistaakseni jostain luin, että tuolla tyeläkelafkojen rahastoissa olevat miljardit riittävät nykyisten eläkeläisten n. neljän vuoden eläkkeisiin.
#22 • • jaksu Guest

[Muistaakseni jostain luin, että tuolla tyeläkelafkojen rahastoissa olevat miljardit riittävät nykyisten eläkeläisten n. neljän vuoden eläkkeisiin.

mitä sitten? rahastoihin tulee jatkuvasti uutta pääomaa TEL-maksujen muodossa.
#23 • • dixoff Guest

mitä sitten? rahastoihin tulee jatkuvasti uutta pääomaa TEL-maksujen muodossa.

Enhän minä muuta ole väittänytkään. Jos nyt vielä vähän selvennetään, niin idea on siinä, että tässä maassa moni kuvittelee säästävänsä omaa eläkettään maksaessaan niitä maksuja. Asia ei siis ole näin, minkä esimerkkini konkreettisesti osoittaa.
#24 • • valo Guest

Tietämättömyys on just suurin ongelma siihen kun jengi manaa omia työolosuhteitaan.

Suomessa on todella kattava työntekijän oikeusturva puhumattakaan työehtosopimuksista, mutta silloin kun työntekijä ei oikeuksiaan tiedä ja työnantaja ei niistä välitä, ei niistä ole mitään hyötyä.

Totta eli ne sopimukset kannattaa kyllä lukea ajatuksella ennen kuin allekirjoittaa mitään. Epäselvyystapauksissa kannattaa ottaa yhteys esim. liiton lakimieheen. Työnantajan toimintatavoissa ei välttämättä tarvitse edes olla mitään lakiteknisesti väärää, sekin riittää asian riitauttamisen perusteeksi, että kokee tulleensa väärin kohdelluksi + saa tukea ns. arvovaltaiselta taholta kuten joku lakimies.

Itse olen monesti miettinyt mahdollisia tulevia työhaastatteluja siinä valossa, että varmasti joku tulee jossain vaiheessa kysymään mahdollisista perheenperustamissuunnitelmistani. Sitähän ei oikeastaan saisi edes kysyä (syrjintää sukupuolen perusteella jne.). Hyvä tapa olisi varmaan ottaa jonkun sortin nauhuri mukaan ja sanoa haastattelijalle, että "sua ei varmaan haittaa jos mä nauhoitan tän haastattelun... noin niinkuin oppimistarkoituksessa..." Ja leveä hymy perään. Toinen vaihtoehto on tietenkin erään tuttuni suunnitelma sanoa ettei edes voi saada lapsia :hah: