paras mäsäri

102 posts, 6 pages, 14,594 views

#81 • • Mrrshan Guest

Huh!

Tuosta mättösanasta pitää kyllä nyt avautua.

Vuosi oli 95, kun yläasteella naureskeltiin kaverin kanssa parakin takana tupakalla, että riisipohjaista ruokaa voi kutsua "mättöruuaksi" koska sitä moi "mättää" vauhdilla. Siitä jotenkin ruvettiin käyttämään tuota sanaa vakiona, koskien helposti lapioitavaa ruokaa.

Juuri ennenkuin luin tuon, meinasin avautua että kuka ***** on keksinyt noin typerän sanan tarkoittamaan ruokaa. :D

Taisi olla pari-kolme vuotta sitten kun kirjoitin newsgrouppeihin viestin jossa arvostelin USA:n politiikkaa ja laitoin nimimerkiksi Yrjö Puska... en tiedä oliko George W. Bushista aikaisemmin käytetty sellaista nimitystä mutta aika pian sen jälkeen huomasin sen yleistyneen. :cool:
#82 • • osm Guest

Taisi olla pari-kolme vuotta sitten kun kirjoitin newsgrouppeihin viestin jossa arvostelin USA:n politiikkaa ja laitoin nimimerkiksi Yrjö Puska... en tiedä oliko George W. Bushista aikaisemmin käytetty sellaista nimitystä mutta aika pian sen jälkeen huomasin sen yleistyneen. :cool:

Kyllä tota käytettiin yleisesti jo isä-puskan aikoina. :)
#83 • • Remotion Guest

Paketillinen tomusokeria.

Mies ei muuta tarvitse.

:laugh: tipuin tuolilta, noh ei ollu pitkä matka
#84 • • Funkatronik Guest

Mies ei muuta tarvitse.

Eikun tuo on oikeasti hyvää. :)

Vähän kuin karkki mutta siinä ei ole mitään turhaa.
#85 • • weed Guest
Current favorite:

PITACO-Tennispalatsi................ mitä vaan listalta ja mässyt lähtee ;)
#86 • • ipe Guest

Mies ei muuta tarvitse.

*ISO-KÖH!* Mä meinasin tukehtua barbeque nachoihin. Nautitaan tulisen Pirkka salsadipin kera. Mmm.
#87 • • Revelation Guest
Juuri kerkesin postata että pitäis laihduttaa ja sitten eksyn tämmöistä lukemaan, taispa mennä yösyömiseksi.
#88 • • osenoko Guest

Neljä rosamunda perunaa uunin 1.5 tunniks.
Kastikkeeksi kermaviilistä, valkosipulidippistä ja katkaravuista tehty kastike.

Uuniperuna muuten valmistuu mikrossa erittäin kätevästi ja nopeasti. Ei muuta kuin potaatti lautaselle ja kupu päälle (alumiinifoliohan jätetään tällä metodilla tietysti pois), aikaa menee alle 10 minsaa. Kypsyys varmistetaan normaaliin tapaan haarukkametodilla.

Mikrossa kypsyy myös kanamuna -> riko vaikkapa 3 munaa isolle laakealle lautaselle, vispaa hieman haarukalla niin että keltuaiset sekoittuvat, ja sit mikroon kunnes kypsyysaste on mieluinen. Siitä on sitten helppo leikata sopivat slaissit esim. leivän päälle. Valmistustapa on myös paistamista terveellisempi koska rasvaa ei tarvita lainkaan.
#89 • • mark hamilton Guest
Syökää kanaa!
#90 • • tR3mONt Guest
eilen vedettiin kouluruokaa kaverin kans.
PINAATTIKEITTOA
GRAHAMLIHAPIIRAKOITA(monta)
MUNAA(monta)

UUUUh :hearts:

TESTAKKAA!
#91 • • Salla Guest
jos joskus tekee mieli mässätä vaan pienesti niin sitte ostetaa ehdottomasti Apetit feta snack:jä. Ne on just hyvii NAM :excellent: mutt kunnon mässyissä menee mikä vaan. Joskus oikein repeää leipomaan siinä samalla, lettuja tai suklaa muffinsseja.
Uunitonnikalaleivät on tosi törkeen hyvii ja rasvasii :panic:
Tai mansikka tai vadelmarahkaa (maitorahkaa,mansikoita ja kermavaahtoa).
#92 • • Karo Guest

Btw, Pommac on paras limu mitä löytyy. \o/

Totta. Pommac ei ole liian makea, sen maku on persoonallinen ja hienostunut. Me gourmet-pellet arvostamme Pommaccia myös siksi, että sitä ollaan "kypsennetty" tammitynnyreissä.
:cool:

Yksi Pommac-fani lisää ilmottautuu! En oikeastaan koskaan juo mitään muita limuja, mutta pommac maistuu kyllä krapulassa ja joskus muutenkin. :excellent:
#93 • • Tweeek Guest
Tällaisen söin tänään:
3 nakkia vierekkäin, päälle 6 lihapullaa 2x3 riveissä ja juustoa reilusti koko kasan päälle. Mikroon niin että juusto sulaa kunnolla.

Viereen nuudeleita ja pari vapaavalintaista vihannesta (voidaan myös jättää pois).

Toimii hyvin ja on nopea syödä kiinteän rakenteensa ansiosta.

Eikä sit mitään helvetin vuohenjuustoo ku oikeeta ruokaa.
#94 • • vaavu Guest

Rahkat on kyllä hyviä mässyruokia. Pehmeää vaahtoa suussa joka on yhtä aikaa raikasta ja makeaa. Pystyy syömään vaikka kuinka paljon kerralla.

Viime aikoina me ollaan kokeiltu myös erilaisia itse tehtyjä jätskejä / sherbettejä. Helpolla pääsee, jos sekoittaa esim maustamatonta jogurttia, kermavaahtoa / vaniljavaahtoa, marjoja ja sokeria ja heittää jäätelökoneeseen pyörimään.
#95 • • Tweeek Guest

Rahkat on kyllä hyviä mässyruokia. Pehmeää vaahtoa suussa joka on yhtä aikaa raikasta ja makeaa. Pystyy syömään vaikka kuinka paljon kerralla.

Ja jos siitä jättää kermavaahdon pois / vähemmälle son ihan hyvä proteiinilisä. Siis sekä hyvää että terveellistä :excellent:
#96 • • LindaGP Guest

Noni, nyt on pakko tehdä vatturahkaa. Perkule teitä.
#97 • • Quu Guest

Btw, Pommac on paras limu mitä löytyy. \o/

Totta. Pommac ei ole liian makea, sen maku on persoonallinen ja hienostunut. Me gourmet-pellet arvostamme Pommaccia myös siksi, että sitä ollaan "kypsennetty" tammitynnyreissä.
:cool:

Yksi Pommac-fani lisää ilmottautuu! En oikeastaan koskaan juo mitään muita limuja, mutta pommac maistuu kyllä krapulassa ja joskus muutenkin. :excellent:

Odottakaa vaan, kun Brasilian kansallisjuoma, Guarana Antarctica rantautuu tänne Pohjois-Eurooppaan asti. :heart:
#98 • • vaavu Guest

Nachos supreme kahdelle
...
- la perferita juustokastikepurkki (HUOM: ei mikään pocoloco, santamaria jne)

Eilen formuloita katsottaessa syötiin taas tätä klassikkomäsäriä. (Oli muuten ihan helvetin tylsät kisat, vaihdettiin sitten suosiolla se Simpsoneiden katsomiseen.)

Ongelma tässä mäsärissä on, että sille kertyy helposti aika paljon hintaa, jos ostaa kaikki valmiskastikkeet (tomaattisalsan ja juustokastikkeen). Siksi me ollaan aikaisemmin tehty tomaattisalsa itse, kuten reseptissä on kuvattu. Eilen me tehtiin kuitenkin uusi innovaatio: myös juustokastikkeen voi tehdä itse. Juustokastike on ihan homokallista kaupassa, mutta itse tehtynä sen hintaa saa tiputettua murto-osaan.

Juustokastikkeeseen tarvitaan voita, jauhoja, maitoa, cheddarjuustoa ja mausteita, eli cheddaria lukuun ottamatta ihan peruselintarvikkeita. Tuolla itsetehtyllä kastikkeella tuli ehdottomasti parhaat nachos supremesit tähän mennessä. Kastikkeen määrä ja löysyys toivat sopivaa mehevyyttä ruokaan. Varmaan muissakin meksikolaisruoissa (esim. burritoissa) toi kastike toimisi oikein hyvin.
#99 • • Karo Guest
Näille meksikolaistyyppisille mätöille pitäisi melkein avata oma topic. :)

Että kaikki saisivat sitten kertoa oman versionsa. Meillä se menee näin:

Itse tehtyjä tai kaupan tortilloita (riippuen viitseliäisyydestä). Itse tehtyihin vehnäjauhoja ja sitten lisäksi maissi- tai perunajauhoja kaapin sisällöstä riippuen.

Äijälle jauhelihakastiketta, minulle joko mustasilmäpapukastiketta tai soijarouhekastiketta tilanteen mukaan.

Itse tehtyä salsaa (kaupan salsat ovat pahoja). Tässä vähän fuskaan ja teen salsan chilillä maustetusta tomaattimurskasta, jonka maustan sipulilla, chilillä, suolalla, pippurilla ja tuoreella korianterilla. Tölkkimurskassa tomaatin maku on mielestäni jotenkin tiivistyneempi kuin jos tekisi tuoreista tomaateista.

Itse tehtyä guacamolea (kaupan guacamolet ovat pahoja), johon tulee mm. avokadoa, sipulia, valkosipulia, suolaa, pippuria, limeä ja runsaasti tuoretta korianteria. Muistakaa ostaa niitä tummempikuorisia avokadoja, vaaleat eivät ole niin hyviä!

Lisäksi väliin jalopenoja, salaattia ja paprikaa.

Aaaaahhhh....
:excellent: ::p:

Sama salsa ja guacamole toimivat myös maissilastujen dippikastikkeina. Maissilastut ovat muuten käsittääkseni melkoisesti terveellisempiä kuin esim. perinteiset perunalastut tai juustonaksut.
#100 • • Tapi T Guest

Tässä vähän fuskaan ja teen salsan chilillä maustetusta tomaattimurskasta, jonka maustan sipulilla, chilillä, suolalla, pippurilla ja tuoreella korianterilla.

Mä diggailen laittaa mukaan vähän hedelmiä. Tässä oman spesiaalisalsani ohje, joka on meksikonherkkujen lisäksi omiaan esim. kalan ja uusien perunoiden kumppanina.

1tlk tomaattimurskaa
2 punasipulia
1 tuore vihreä chili
2 valkosipulinkynttä
puolikas tuore mango
puolikas tuore ananas
kourallinen tuoretta korianteria
kourallinen tuoretta minttua
suolaa mustapippuria
1 rkl oliiviöljyä

1. Pilko sipulit reippaiksi lohkoiksi ja hienonna valkosipulinkynnet. Poista chilistä siemenet.

2. Freesaa sipulia, chiliä ja valkosipulia oliiviöljyssä pari minuuttia. Lisää tomaattimurska ja ota pois levyltä. Sekoita mukaan pieneksi kuutioidut mangot, ananakset ja hienonnetut yrtit.

3. Mausta koko komeus suolalla ja pippurilla ja anna vetäytyä kylmässä pari tuntia.

Tölkkimurskassa tomaatin maku on mielestäni jotenkin tiivistyneempi kuin jos tekisi tuoreista tomaateista.

Suomessa 90% tomaateista myydään raakana. Mä teen yleensä siten, että pidän tomaatteja viikon verran huoneen lämmössä, jolloin niiden väri tummuu ja maku paranee huomattavasti. Tällä käsittelyllä tomaateista tulee lähes yhtä hyviä, kuin tölkkitavarasta.