VST rumpusyntikat

16 posts, 1 page, 3,451 views

Avatar
#1 • • Edited Happo Guest
Edit: Vaihdoin otsikkoa "LinPlug RM IV - Kokemuksia?" -> "VST rumpusyntikat". Kenelläkään ei ilmeisesti ole vielä kokemusta tosta LinPlugista... Pitäisi varmaan laittaa polli että millä (softalla) te sitten teette rumpunne??

----
Olen ajatellut vihdoin alkaa kehittämään kotistudion perkussio-osastoa ja taidan hankkia HW-rumpukoneiden täydentäjäksi jonkun kunnollisen softan. Onkos kellään kokemusta tuosta LinPlugin uudesta RM IV -softasta?

http://www.linplug.com/Products/RM_IV/rm_iv.htm

Näyttää aika mainiolta... Tuossa on siis samaan softaan yhdistetty rumpusyntikka ja -sampleri. Mukana tulee CD:llä 170 rumpukittiä / 2500 samplea (~1GB), tosin noiden laadusta ei ole tietoa. Webbisivun demot kuulostivat kyllä ihan hyvältä.

Toi olis myös aika edullinen, eli 149e LinPlugin webbikaupasta.

Toinen vaihtoehto samassa hintaluokassa olisi kai Battery, mutta siinä ei ole syntikkaa ja samplen muokkausmahdollisuuksia näyttää olevan paljon vähemmän. Niin ja noita sampleja tulee mukana vain puolet siitä mitä LinPlugin kanssa. -> Aika helppo valinta jos nuo ovat ainoat vaihtoehdot. :)
Avatar
#2 • • Happo Guest
Laitoin tuon softan sitten tilaukseen LinPlugilta Saksasta. Maksu tapahtuu webbikaupassa näppärästi luottokortilla ja 149e sisältää alv:n ja postituksen. Tota softaa ei jaeta sähköisesti koska siinä tulee ne samplet mukana.

Eilen kokeilin tuolta webbisuvulta saatavaa demoa ja vakuutuin sen toimivuudesta. Rumpuja on aika helppo luoda ja äänimaailma on paljon laajempi kuin esim. Novationin Drumstationissa. Erilaisia synteesialgitmeja on 10 kpl (basarit, snaret, clapit, haitsut jne.). Jokaisessa algoritmissa on noin 10 parametriä mitä säätää.

Yhtäaikaa on käytössä 18 kanavaa joista jokaiselle voi valita erikseen minkä tahansa synteesialgoritmin tai sitten samplen. Myös looppeja voi soittaa. Jokaiselle kanavalle on oma 6x6 modulaatiomatriisi ja efektit: särö, multimode filtteri (jossa ADHSR-envelope), kompressori ja "varizer" (jolla saa ajoituksiin ja äänen väriin satunnaisuutta).

Erilliset ulostulot löytyy tietenkin, joten kaikkia rumpuja voi efektoida tarvittaessa lisää. Tämä onkin ehkä tärkein syy miksi haluan siirtyä softaan. Rautarumpukoneissa on kyllä erilliset ulostulot, mutta mulla ei riitä miksereissä kanavat siihen että efektoisin kaikki kilkutukset erikseen. :(
Avatar
#3 • • R24 Guest
Ootko testannut Waldorf Attackia?

Sillä saa aika häröjä rumpusaoundeja aikaan.

Virtual-analog sound creation
Percussive bass and lead sounds (polyphonic)
8 outputs (2 stereo, 4 mono)
Polyphony - up to 64 voices
24 Percussion sounds per kit
Parameter control
Two integrated and synchronizable modulation-delays

http://waldorf-ag.com/products/attack/
Avatar
#4 • • bulk Guest

Ootko testannut Waldorf Attackia?

Sillä saa aika häröjä rumpusaoundeja aikaan.

Virtual-analog sound creation
Percussive bass and lead sounds (polyphonic)
8 outputs (2 stereo, 4 mono)
Polyphony - up to 64 voices
24 Percussion sounds per kit
Parameter control
Two integrated and synchronizable modulation-delays

http://waldorf-ag.com/products/attack/



Osa porukasta kehuu Attackia yli taivaan ja maan, mutta mä en tykkää siitä yhtään. :confused:

Musta siinä on ohkainen saundi ja huonot filtterit ja envelopet ei toimi mun makuun. Presetit etenkin on aika aunarista. Mutta täähän on (taas) vain _mun_ 5c.

Batterystä sen sijaan diggaan paljonkin, lähinnä sen "hands on" meiningistä, vaikka itse sampleen kohdistuvat raiskaukset ei onnistu ihan normaalisamplereiden malliin.

Mitäs muita niitä (ei samplepohjaisia) nyt onkaan?
Avatar
#5 • • Happo Guest
Mäkin kokeilin joskus Attackin "demoversiota" enkä tykännyt siitä yhtään. Se olisi varmaan vielä monipuolisempi kuin RMIV, mutta se tuntui paljon vaikeammalta käyttää. Soudiltaankin se on aika erilainen, mutta varmasti sopii monenlaiseen musaan.

Muita rumpusyntikoita on ainakin Computer Musicin mukana tullut ilmainen CM-505. Se on myös LinPlugin tekemä ja siinä on paljon samaa tekniikkaa kuin tuossa RMIV:ssa. Tietenkin se on paljon yksinkertaisempi, eikä siinä ole sampleja.

Jotkut ovat kehuneet myös Andreas Erssonin simppeliä, mutta ilmaista ErsDrumsia.
Avatar
#6 • • pakana Guest
Vähän myöhässä tulee, mut ainoo vaihtoehto tolle RMIVlle on samanhintanen Fxpansionin DR-008, muut rumpuvstit on joko pelkkiä sampleplayereita tai sitten puhtaita rumpusynia. DR-008 on yks ylistetyimpiä softia, mut LinPlug on sekin laatufirma... mun on pitkään jo pitäny poistaa niiden Delta III.

Attackissa ohut soudi? Onkohan meillä ollu eri versiot :confused: mulle tulee siitä ekana mieleen munakkuus ja napakkuus :) ja vielä jollain tapaa "kallis" laadukkuus. Presetit on rapaa muutamaa bankkia lukuunottamatta, mut Attack muuttuu omaks itsekseen vasta kun sitä ruuvaa oikeilla nupeilla... looppi pyörimässä. Kestää tovin päästä sen kanssa sinuiks, ei mikään loogisin layout siinä ruudulla. Me lämpee.

Toi CM-505 oli aika huvittava tuttavuus, presetit ei tehny muhun mitään vaikutusta kylmiltään kuunneltuna, mut vähän ruuvattuna se istuu mainiosti mixiin ilman mitään kummempaa käsittelyä.
Avatar
#7 • • Happo Guest
No niin, RMIV tuli perille perjantaina. Kölnistä lähtenyt paketti oli perillä postilaatikossa alle 3 vuorokauden kuluttua tilauksesta eli kiitettävän nopeaa toimintaa LinPlugilta. :)

Kovin paljon en ole tota vielä ehtinyt testaamaan, mutta aika hyvältä vaikuttaa. Sampleja tuli tosiaa mukana reilu giga, mutta lähinnä olen kokeillut perus 808 ja 909 settejä. Samplet ovat laadukkaita ja yllätyin siitä miten paljon niitä pystyy softalla muokkaamaan.

Rumpusynakin toimii loistavasti. Haitsuihin olen hiukan pettynyt, mutta toisaalta en ole ikinä saanut millään rumpusynalla kunnollisia hihatteja ja teenkin yleensä aina sampleilla.
Avatar
#8 • • gerry Guest
Saaks Waldorf Attackkiin ollenkaan omia rumpusampleja?
Avatar
#9 • • bulk Guest

Saaks Waldorf Attackkiin ollenkaan omia rumpusampleja?



Attack on syntikka, ei siis sampleplayeri. Vastaus on siis ei.

Pakanan vauhdittamana testailin attackia uudemman kerran, ei säväyttänyt vieläkään. Envelopet onnistuu kyllä vääntämään sopiviksi, mutta esmes täysin kliiniä basaria ei vain saa aikaiseksi, aina jää pikkuisen rupiseksi.

Haikkareihin ja virppoihin toi just välttää, mutta parempiakin vain on. En jaksa itse enää perehtyä.
Avatar
#10 • • OSC8 Guest

Envelopet onnistuu kyllä vääntämään sopiviksi, mutta esmes täysin kliiniä basaria ei vain saa aikaiseksi, aina jää pikkuisen rupiseksi.

Haikkareihin ja virppoihin toi just välttää, mutta parempiakin vain on. En jaksa itse enää perehtyä.



Joo vähän sama fiilis itellekkin tuli kun testas, oli ihan hauskaa kun esmes cläpin sai tehtyä ihan ite envelopesta asti (ja tosi häröi soundei siinä sivus), mut (ainakaan mun hermoilla) ei saa tarpeeks hyvää jälkee aikaseks.

Jotain ite tehtyjä cläppejä ja kickejä tosta vois ehkä sämplätä talteen. Niit vois sit vuorostaan koklata layeroida parempien sämpleen kanssa päällekkäin.
Avatar
#11 • • gerry Guest
Vituttaa ku en saanut toimimaan Native Instrumentsin Battery (joku 1.01 versio?) multi outputtia toimimaan cubase sx2 sen kans... Nyt tarvii joka haitsulle ja clapille/kikille otta oma battery joka SYÖ TURHAA tehoa...

Paskan marjat...

Täytyy vissin rewirettaa cubase reasoniin ja sielät sit... Tosin haluan et biisi saataan aikaiseksi yhel softal, näin myös biisien jälkikäteinen arkistointi on helpomppaa ku ei tarvii välittää siitä esim. millä reason versiolla on biisin rummut tehty....
Avatar
#12 • • gerry Guest
Tutustuin täs virtual sampler (2.5) nimiseen ohjelmaan ja pakko hehkuttaa et se poisti kaikki rumpuhin liittyvät ongelmat! Multimoodi, layerit, efektoinnit tooodella helppokäyttöisiä sekä hyviä! Hakkaa jopa halionin kenties jopa batteryn säätöjen sekä ominaisuuksien puolesta... :roll:
Avatar
#13 • • aleksivirta Guest
nopeiden ja toimivien rumpusamplereiden kingi on kyllä imo edelleen fxpansionin dr008. sitä pystyy vaan käyttämään niin vikkelästi verrattuna batteryynkin jos haluu ihan sitä playbackia. batteryssä on kyllä niitä friikkailuominaisuuksia paljon enemmän jos sitä kaipaa. dr008:n tekijöiltä fxpansionilta on tulossa ilmeisesti drum nine-niminen uus vehjes jatkamaan tota dr-sarjaa, odotan innolla.

microtonic on puolestaan ollut perkussiosyntsapuolelta hirveen hehkutuksen kohteena ilmestymisestään asti ("hemmetti, en oo käyttänyt mitään muita juttuja rumpuihin ku tätä sen jälkeen ku tää tuli ulos"), eipä oo saanut vaan aikaseks testata pc:llä ja mäkkiversiota ei oo enkä tiedä tuleekokaan.
Avatar
#14 • • gerry Guest
Edellisen battery ongelman sain ratkaistua... Kyse oli vaan logikasta joka ei auennut mulle ihan heti;)


Mutta kysymys liittyen Waldorf Attackkiin. Kuis sillä saa muldimoodin käyttöön?? Manuskas oli vaan ohjeit soundien tekemiseen eikä teknisiin termeihin... Plugari luo kyl SX mikseriin ulostulot, mut ulos se antaa kaikki äänet 1atak kanavalta? Mistä sitä voi määritellä mille kanavalle mikäkin ulostulo :confused:
Avatar
#15 • • kode Guest

Mistä sitä voi määritellä mille kanavalle mikäkin ulostulo?



ihan siitä outuput-valikosta kannattaa koittaa.
Avatar
#16 • • gerry Guest
(gerry löysi silmät, eikä tarvinnut nolota itseään totaalisesti :excellent: ) Postaus poistettu.