wtf is tech trance?

14 posts, 1 page, 2,063 views

Avatar
#1 • • k1mm0 Guest
olen jo pidemmän ihmetellyt, että mitä mahtaa olla ns. tech trance.

tuo "tech" tuntuu minusta vain kovin teennäiseltä etuliitteeltä. esimerkiksi friik ilmoittaa soittavansa tech trancea -
ja enkä minä ainakaan löydä villen saundista mitään kovin techiä kirveellekään (trancea sitäkin enemmän).

vai olisiko tech trance sopiva nimitys psytrancen teknommalle puolelle? (vrt. midi miliz tai x-dream).

kiinnostaa vain tietää että mitä ihmiset pitää tech trancena, vai onko koko termi ihan tuulesta temmattu.
eikä sitten mitään "onko kaikki pakko lokeroida" tai "vuonna 500 ennen kristusta tech trance oli sitä ja tätä"-läppää...
Avatar
#2 • • JussiS Guest
Tech Trancella tarkoitetaan yleisesti ottaen sellaista reippaampaa (~145 BPM) Saksa / Italia-trancea.
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest
Mun mielestä techtrance on kolisevia rumpupatterneja sekä paikallaan
junnaavia, nousevia ja laskevia trancesoundeja (pädejä, huminoita,
melodioita) päällekkäin. Bassolinet on teknompia (ei nuotteja niinkään).
Huomattavasti menevämpää kuin esim progetrance. Yleensä myös aika
synkkää. Esim Marco V soitteli ja teki ainakin ennen osaksi techtrancee,
samoin Mauro Picotto, Tiestonkin seteissä löytyi joskus.

Plattarissakin oli muinoin yks demo (Khatt:n tekemä) joka kuvasti
mielestäni hyvin mitä on tech trance (siis millaisena itse sen käsitän).

edit:korjauksii
Avatar
#4 • • happosepi Guest
Itse tykkään soitella nykyään tyyliä, jonka luokittelisin lähinnä tech tranceksi. Trancebiitti, mutta vähän melodioita ja vokaaleja, jos ollenkaan. Ei positiivisuutta, ei hehkutusta. JussiS:n mainitsema nopeus ei mielestäni ole se juttu, vaan soundit. Toisaalta mitä teknompaa trancesoundia, sitä paremmin se toimii myös nopeampana. Olen havainnut, että tällaista soundia näyttäisi tulevan Hollannista aika paljon, vaikka se kiksumaana tunnetaankin.

Toisaalta käsittääkseni psykepiireissä tech tranceksi taas mielletään ihan toisentyyppinen matsku ja tuo mun määritelmä on niiden mielestä polkkaa tai jotain :)

Röyhkeä mainos: Käykää kuuntelemassa mun Darkroom 2 demo mixesistä ja sanokaa onko tech trancea vai ei ;)
Avatar
#5 • • Al Tapone Guest


Marco V soitteli ja teki ainakin ennen osaksi techtrancee,
samoin Mauro Picotto, Tiestonkin seteissä löytyi joskus.



Paras määritelmä tähän mennes. Mun mielest just toi Marco V:n kama on tech trancea. Nessi soitti yhes vaihees tech trancea. Biiseistä vois sanoo, et esimerkiks mun mielest Megamindin "Taub" on tech trancee.
Avatar
#6 • • Johnny D Guest
Itse olen aina mieltänyt esim. Saccomanin "The Recall"-biisin tech tranceksi ja tech trancen "trancen ja teknon sekoitukseksi" tjsp. (raaka yleistys)...

BXR-lafkalta löytynee paljon muitakin vastaavia esimerkkejä? Pitäisikö se Marco Zaffaranon "Weltklang"-biisin synkkä versio luokitella technoksi vai tech tranceksi?
Avatar
#7 • • kosmo Guest
Mikki määrittelikin jo tech-trancen imo kaikenkattavasti. Se on sellasta vähän teknohtavaa transsia! :crybaby:

mun mielestä ihan hyvä genre olla olemassa.. hullumpiakin uktripalgaragefuusiohappoelvismetalli virityksiäkin oon kuullut.
Avatar
#8 • • k1mm0 Guest
yep, se nopee saundi on ainakin mun mielestä vaan ihan saksalaista peruskiksupolkkaa :D

mutta mun mielestä indigon supapsytechrobotribal-mixaus edustaa aika hyvin tech trancea... mainos :D -> http://www.indigo.sininen.piste.org/robotribal.mp3
Avatar
#9 • • da_chef Guest
Kysy Pete Inputilta, se tietää nämä jutut
Avatar
#10 • • Quu Guest

Kysy Pete Inputilta, se tietää nämä jutut



*reps* :D
Avatar
#11 • • durango Guest
kaikki on kiksua, paitsi polkka.
Avatar
#12 • • k1mm0 Guest

kaikki on kiksua, paitsi polkka.

:laugh:
Avatar
#13 • • JussiS Guest

kaikki on kiksua, paitsi polkka.


Äh. Virallisen luokittelun [tm] mukaan:

120-130 BPM = House
130-140 BPM = Kiksu
140-XXX BPM = Polkka.

Tämä on totuus. Älä kyseenalaista totuutta.
Avatar
#14 • • Pete Input Guest

Kysy Pete Inputilta, se tietää nämä jutut



Olen kyllä aika hyvin perillä eri termeistä ja tyyleistä, johtuen kiinnostuksesta musiikkiin parin kymmenen vuoden ajan.
Turhaan sä siinä auot päätäs. :(