Taediumilta pyydän anteeksi kysymykseni puuttellista alustusta mutta pyytäisin samalla muistamaan, että kaikille nämä tietotekniset asiat eivät ole vielä niin arkipäiväisiä, että kysymyksen asettelussa automaattisesti osaisi heti kiinnittää huomion niihin kaikkein oleellisimpiin tietoihin. Pahoittelen jos kysymykseni jotenkin ärsytti.
Missään asiassa, oli se sitten tietokoneisiin liittyen eli ei,
normaali ihminen ei ikinä ota tarvittavia tietoja mistään asiasta kun kysyy ongelmaan ratkaisua.
Yskittää - Sulla on tuberkuloosi. (Ai sä tupakoit... jaa no voi se sit ehkä...)
Sattuu ku koskee sormella rintaan ja korvaan. - rinta- ja korvasyöpä. (Ai löit eilen kätes... jaa no ehkä se sittenkin...)
Auto ei liiku. - moottori rikki. (Ai et oo tankannu viikkoon...)
Mistä saisin asunnon? - Vuokraa kartano. (Ai siis yhdelle, ja alle 400e?)
Tietokoneympäristössä ja virallisten asiapapereiden hoidossa kukaan ei ikinä ota riittävästi tietoa mukaansa. Olen outo ja kummallinen, kun aina ennen kun apua pyydän mistään, otan niin paljon tietoa kun vain kykenen mukaani, kaikki paperilaput ja kuitit. Kummaa, mutta itse olen saanut useasti avun tarvittaessa ja ihan nopeasti. Ihan oikeesti tuntuu kummalliselta. Ehkä pitäis jättää kaikkee kivaa tietoo pihtaukseen tästä lähtien, jotta olis ees jotain jännitystä ku tarvii apuu.
Oma ohjeeni itselleni kun haen apua: Ota mukaan mieluummin liian paljon tietoa, kuin se yksi juttu liian vähän.
edit: Esimerkki omasta elämästä: Kuulemani mukaan on hankalaa rekisteröityä Hollantiin. Itse ennen, kuin rekisteröin, otin selvää
kaikesta mitä minun pitää tehdä. Ja homma meni niin, että kävelin ekaan paikkaan ja sen jälkeen toiseen sen ekan paikan papereiden kanssa ja siitä eteenpäin. Mihinkään ei tarvinnut palata lisätetojen kanssa.
Nyt tällä hetkellä lupasin auttaa kaveria, joka ei ole EU kansalainen, saamaan paperinsa kuntoon. Ennen kuin edes kerron hälle mihin mennä, otan selvää mitä tulee tehdä. Ennen kuin edes esitän kysymyksen rekisteritoimistoon, otan selvää mitä heille tulee vastata mahdollisiin jatkokysymyksiin.
Hitto, että on outo toimintatapa, ja outoo on, että mulla ei vaan oo niin hirveesti ongelmia oikeastaan missään asiassa.