Talon rakentamisen ABC

16 posts, 1 page, 2,907 views

Avatar
#1 • • vartio Guest
tämmöistä aihetta ei ole täällä ollutkaan.

Housemusiikkia on monenlaista, mutta varsinaiset softakalut
ovat hyvin määrittelemättömiä monityökaluja. useimmat
tarjoavat melko perus-soittimia tai transsahtavia leadeja.

mutta mistä lähtee funkeimmat soundit ja groove? millä
työkaluilla saa sen housesoundin, jota ennen kaivettiin
irti raudalla ja lujalla tahdolla?

itse olen ollut huomaavinani, että pro53 tarjoaa suhteellisen
freshin ja liikkuvan soundin, jos kyseessä on samainen
housegroove. v-station heittää mukavat bassot.

rummuista ei ota selkoa. itse kun tein raudalla, tein samplerilla.
nyttemmin softautuneena en saa konkreettista otetta
semmoiseen vireeseen kun sai raudalla. sekvensserillä
voi toki ottaa rumpuohjelmointiin hyvää settiä, mutta se
nupikka jolla voit antaa nykivää groovea puuttuu.

millä tehdään housea?
Avatar
#2 • • R24 Guest


mutta se
nupikka jolla voit antaa nykivää groovea puuttuu.



Groowe quantize?
Avatar
#3 • • vartio Guest




Groowe quantize?



ei toimi audioraidoille. vai toimiiko?

joskus cakewalk-aikoina tuli jassotettua 16t-grooveja,
vaikka se onkin hyvin hyvin vääräoppinen tapa.
Avatar
#4 • • MikkiHiiri Guest


millä tehdään housea?



Hanki stabeja, akustisia lyömäsoittimia, määkimisiä, funkkikitaroita.
Rippaile looppeja, käytä filtteriä... jnejne :)

ei toimi audioraidoille. vai toimiiko?



Looppeja pitäisi saada groovattua? pHatmatic Pro vois auttaa.
Avatar
#5 • • Sykä Guest
Ei liikaa hifistelyä tai viilausta?
Avatar
#6 • • Daniel Braun Guest


Ei liikaa hifistelyä tai viilausta?



Jeps, tämä on mielestäni se housen syvimmän luonteen rakentamisen peruslähtökohta.
Ei turhaa viilausta (kuten trancessa tunnutaan nykypäivänä tekemään...) jätetään kylmästi sopivan rosoiseksi...
"Grooven" saaminen tietysti riippuu ihan tekijän ammattitaidosta :D

Mutta, aina on muistettava että houseakin on monenmoista.
Aina ei tartte sen läskin basson mouruta ja funk-kitaran laulaa taustalla... Riittää napakka bassoriffi, tukevat urkusoundit tms...
Groovea saa aikaan monella tapaa...
Ja aina ei tarvitse olla niitä "oikesita" lähteistä napattuja sampleja. Kyllä mielestäni perus rumpukoneella (siis synteesiin perustuvalla...) saa aikaan todella loistavia rumpulinjoja houseen.
Makuasiahan se on. Mutta, mulle maistuu house niin eri laidoilta, että loppupelessä toimii kaikki sopivan maistuva letkeä gruuvailu...

:)
Avatar
#7 • • Edited OSC8 Guest


ei toimi audioraidoille. vai toimiiko?



Ainakin Cubase SX:n hitpointsien avulla onnistunee. Myös toisinpäin, eli rumpuloopin "grooven" saa napattua käyttöön midiraidoille.

Muutenkin tota SX:n groovea ei pysty IMHO hehkuttaan liikaa. Kiva feature on se, että kun raidassa on groove-quantisointi päällä, editorissa näkyvät "pystyraidat" liikkuvat grooven mukana. Helpottaa todella paljon grooven tekoa. Esim. cakewalkissa nuotit näkyivät aivan ihmeellisesti (tai no, realistisesti) ikäänkuin offbeatissa.

R0k! :p
Avatar
#8 • • Roz Guest
Reason 2.5 on kyllä mielestäni aika lyömätön housevekotin. Ei haittaa vaikkei uskomattomia JP8K-übersaw-kixxuleadeja saakaan tehtyä :) Etenkin uuden vocoderin ja särön myötä en kaipaa siihen enää kuin monialuekompuraa. Muistaakseni recycle-filujahan saa myöskin groovatettua sillä, ja hardisrumpukoneiden ystäville Reasonin Redrum on varmasti tuttua kauraa (olettaen että löytyy hyviä rumpusampleja) :)

Samplen käytön määrää ei tietenkään sovi myöskään aliarvioida. Kattava sample-cd kokoelma on poikaa!

Loppu onkin sitten artistista kiinni.
Avatar
#9 • • Edited P.Korhonen Guest

millä tehdään housea?


Samplet + filtteröinti + fiilis.

Ei turhaa viilausta (kuten trancessa tunnutaan nykypäivänä tekemään...) jätetään kylmästi sopivan rosoiseksi...


Niinpä.. pätee muuhunkin musiikkiin.
Avatar
#10 • • MikkiHiiri Guest


Reason 2.5 on kyllä mielestäni aika lyömätön housevekotin



Reasonissa on vaan niin paska audio engine :(

Daniel Braun:
Ei turhaa viilausta (kuten trancessa tunnutaan nykypäivänä tekemään...)



On housessakin miksaus viilattava tai se kuulostaa demopaskalta.
Housen soundi perustuu rupuisuuteen (rahisevia vinyylisampleja
jne), trancessa ne soundit tehdään pääosin ite..
Avatar
#11 • • R24 Guest
Armand van helden selitti kerran lehdessä miten se tekee housea: "Otan nipun house vinyylejä, avaan samplerin, samplaan biitit ja soundit, sekvensoin, äänitän datille ja suljen samplerin seivaamatta sampleja. Jos pitää tehdä uusi miksaus niin teen saman alusta."

Haastattelu oli joskus -98 tai jotain.
Avatar
#12 • • Timmy Guest


Etenkin uuden vocoderin ja särön myötä en kaipaa siihen enää kuin monialuekompuraa.



Jonkinlaisen mb-kompuran saat tehtyä jakamalla haluamasi signaalin spiderillä neljään osaan, laittamalla jokaisen perään vocoderin eq-moodissa (512 bandia), tappamalla jokaisesta kaistasta kaiken paitsi haluamasi kaistan kompuraa varten ja laittamalla lopuksi perään kompuran. Nämä neljä yhdistelmää kasaan spider-mergerillä ja se on siinä. Vaatii vaan helvetinmoista säätöä Reasonin paskojen kompuroiden vuoksi et tolla oikeasti tekis mitään hyödyllistä.
Avatar
#13 • • vartio Guest


Samplet + filtteröinti + fiilis.



+ layerointi ja equtus. perusdiskoluupin pistäminen rumpuluupin
kanssa vaatii vähintään 3 kanavaa samaista diskoluuppia. yhdestä
basso, yhdestä muita elementtejä ja viimeiseen vaikkapa efekti.
tuokin on tosin makuasia miten tuon haluaa tehdä.

en ole törmänny niin laadukkaaseen softakompuraan,
jossa sidechain olisi yhtään niin pehmeä kun missä
tahansa rautakompurassa. noissa softissa pienikin
sliderin säätö vääntää jo liian lineeariseksi tuubaksi
koko halutun pumppaamisilmiön á daftpumppunk.
Avatar
#14 • • serotonot Guest
Kyl melkein joutuis sanoo et vähintään kori bissee perustuksiks. Pakko sinne on kuitenki jotain tukee laittaa ettei se uppoo liikaa. Muuten tulee mainstream. Se taas tarkottaa rahaa ja vaikeuksii. Ja naisii ja lisää vaikeuksii. Eli mielummin ehkä kaks koria saman tien. Filttereit ei tarvi jos keuhkot kestää ilman, mä kyl suosin, mut aika bypass.
Cutoff

Posts: 14

#15 • • Cutoff


Samplet + filtteröinti + fiilis.



en ole törmänny niin laadukkaaseen softakompuraan,
jossa sidechain olisi yhtään niin pehmeä kun missä
tahansa rautakompurassa. noissa softissa pienikin
sliderin säätö vääntää jo liian lineeariseksi tuubaksi
koko halutun pumppaamisilmiön á daftpumppunk.



enpä uskalla perustaa topikkia, mut tää on aina kovasti kiinnostanut. Mitenkä tää sidechain käytännössä toimii? C1:llä oon joitain kokeiluja tehnyt. Lähinnä kaikki vaan kusee. Siinä on hyvä idea, mut jotenkaan se ei käytänössä toimi vaikka kuinka säätää. Toimiiko hardiksella silleen että syötetään sidechainiin esim. vaikka basarin signaali joka triggeroi gaten muuhun tavaraan, vaiko tehdäänkö se temppu asettamalla EQ sidechainiin ja määrittelemällä siihen tarvittavan triggeritaajuden? näin siis jos haetaan vaikka sellaista daftpunkkimaista juttua.
Avatar
#16 • • vartio Guest


enpä uskalla perustaa topikkia, mut tää on aina kovasti kiinnostanut. Mitenkä tää sidechain käytännössä toimii? C1:llä oon joitain kokeiluja tehnyt. Lähinnä kaikki vaan kusee. Siinä on hyvä idea, mut jotenkaan se ei käytänössä toimi vaikka kuinka säätää. Toimiiko hardiksella silleen että syötetään sidechainiin esim. vaikka basarin signaali joka triggeroi gaten muuhun tavaraan, vaiko tehdäänkö se temppu asettamalla EQ sidechainiin ja määrittelemällä siihen tarvittavan triggeritaajuden? näin siis jos haetaan vaikka sellaista daftpunkkimaista juttua.



tästä on ollut juttua aikaisemmin (täälläjossain), mutta sanoisin
että tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi se. toisaalta ei sen triggerin
tarvitse olla välttämättä kick, sehän voi olla simppeli aaltomuoto.