Akai MPC1000

33 posts, 2 pages, 8,823 views

Avatar
#21 • • Matlab Guest
Itse omistin kyseisen laitteen noin 2 kuukautta, jonka jälkeen myynti oli edessä. Olen aiemmin myös omistanut 2000XL:n.

Pieni koko on näppärä, mutta padit tuntuvat aika jäykiltä ja pieniltä 200seen verrattuna. Suuri miinuspuoli on myös samplejen editoinnin puutteet, yksi tärkeimmistä eli time stretch puuttuu ja tempotiedot puuttuvat myös täysin. Efektit on ihan ok, mutta mielekkäämpänä pidän silti räkkiefektien käyttöä.

Tallennutsmediana CF on hyvä, tosin kallista hankkia useita kortteja. Mutta toisaalta varmuuskopiointi onnistuu sekunneissa koneelle, joten oarilla kortilla pärjäilee kevyesti ja tiedostojen hallinta on helpompaa koneelta käsin kuin zip-aseman levyjen kanssa (siis jos tietokoneesta ei löydy vastaavaa).

Yhteenvetona pidemmittä puheitta MPC1000 oli pettymys siihen nähden mitä odotin. Ostaisin mieluummin 2000XL:n, jos pitäisi valita noiden väliltä.
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#23 • • jk73 Guest
MPC2500:sta ei ole kokemuksia mutta täytyy vaan todeta, että nyt kun AKAI sai viimein MPC1000:n uuden 2.10 käyttiksen ulos tammikuussa niin alkoi taas MPC:n kanssa vääntäminen tuntua melkein yhtä hienolta kuin ekaa kertaa laitteen saadessa. ilmaisella päivityksellä sai uusia efektejä, time stretch ja muita editointi-työkaluja, uusi mikseri audio thru:lla jne.jne.jne.

tossa uudessa käyttiksessä on nyt sitten kaiketi melkein kaikki 2500:n ominaisuudet? luin myös MPC-tutorin foorumeilta, että 2500:ssa on edelleen bugeja enemmän kuin laki salliin, siellä väitettiin mm. että toinen pari midi-liittimiä ei toimi lainkana ja jotain muutakin kumma. plus hinta on IMO ihan kohtuuton...
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#24 • • samo Guest
Nyt taitaa olla mpc 1000:n hommaus aika, niin pakko nyt vielä tarkistaa, että onko tuo ohjelmointi (niin siis rumpujen) joku träkkerityylinen edes jossain määrin. Jos on, niin loistava homma. Tarkoitus ois pistää tuo ja hommata kaveriksi esmes Novation Drumstation ja se tr-606 mikä tuossa pöydällä on hetken lojunut.
Koneella ohjelmointi ei kiinnosta, kun ei sitä voi ottaa matkaan minnekkään. Rm1x oli jonkun aikaa, mutta oli helvetillisen vaikea.

Kiitän vastaajaa.
Avatar
#25 • • Chunky Guest
Periaate on sekvensserissä ihan sama kun träkkereissä. Jos ton ostat niin suosittelen vahvasti japanilaisen neron tekemää käyttöjärjestelmää (joka maksaa kyllä 30$, mutta se ei oo paha kun miettii mitä kaikkee siihen tulee lisää) http://www7a.biglobe.ne.jp/%7Empc1000/
Tai no saa tuolta ilmaseks ton ekan versionkin. Suosittelen!!

Ainoa miinus tossa laitteessa on se että se on aikas kehnosti rakennettu, padeistä voi mennä kosketus herkkyys, data wheeli meni itellä paskaks ym..
Avatar
#26 • • Tech-X Guest
Minuakin alkoi kiinnostamaan tuo MPC-1000. Käytän tällä hetkellä RM1x:ää sequna, ja jotenkin se alkaa jo kyllästyttämään, ei oikein inspiroi enää. Ja muutenkin sen 16 raitaa/16 midikanavaa tuntuu liian rajoittuneelta nykyisen setuppini ohjaamiseen. Eikä toistaseks kovin innosta nuo softatkaan, joten olisiko tuosta MPC-1000:sta korvaamaan RM1x? Aika hip hop koneeksihan noita MPC:itä on sanottu, ja oma tyylisuuntani on pääasiassa trance, techno,
house ja drum&bass.. Mut kait se ihan huoletta taipuu myös noihin genreihin?

Edit: Ja mitenkäs muuten filttereiden ym. parametriarvojen vaihtelu??? Tuossa kun ei ole potikoita, joten kait tuosta joku kätevä automaatio toiminto
löytyy???? Vai joutuuko hommaamaan jonkun ulkoisen kontrollerin?
Avatar
#27 • • Ryvon DJ Guest
Mielenkiintonen galluppi / kysely: miten moni vielä duunaa hardwarekamoilla musaa? Itse siis allerkirjoitan ja ymmärrän täysin MPC et. mu kovissekkarimeiningin, mutta totuus on että tietokoneille on nykyään hemmetisti ihanaa softaa ja tavaraa. Jonkun hullun pitäisi mitata, että onko *oikeasti* eroa jonkun MPC:n sekkari looppaamaalla biitillä vs. esim. joku nyky tietokoneträkkerin seku... Tottakai oikeat HW synat voittaa soundissa mallinnetu aika usein.

Se on se fiilis mikä tekee myös osan musasta, että duunaa jollain Rolandilla tai Akailla ne biitit, melko primitiivisesti mutta toimivasti ja varmasti kuitenkin. Faktahan on että Acid tracksia ei olisi koskaan tehty tietokoneella.
Avatar
#28 • • J Raninen Guest
Sanotaanko, että 80% tehdyistä omista räpellyksistä on softan ansiota, mutta heti jos pitää livenä soittaa jossain, niin raudat naftaliinista lavalle. Ei siks, että pitäs brassailla, vaan sen takia, että niillä on kivempi soittaa.

Summa summarum: Levyt tehdään softalla, keikat raudalla.

Mutjoo, ei kellään sattus oleen tota, että pääsis jollain reissulla testaamaan?
Avatar
#29 • • master bator Guest
Mä teen raudalla ja nautin siitä. Yhtä pelimusaprojektia varten tein biisit silleen, että tein kaikki luupit raudalla ja kasasin niistä biisit softalla, mutta muuten tulee aika pitkälti soiteltua livenä kaikki biisit nauhalle 100% raudalla.
Avatar
#30 • • näköradiomies Guest
softalla ja raudalla, nyt oon tosin harkinnu myyväni synatkin veks ja käyttää softasyniakin..jaa samplata niitä sitte nauhan läpi, ja kierrättää deskin läpi toki. lopputulos on yhtä paska, teenkö raudalla vai en niin turhaa tuota romua nurkissaan oikeestaan pitää
Avatar
#31 • • MikkiHiiri Guest
Rummut ja kaikki muu samplemateriaali kyllä ehdottomasti softalla. Ei ole parempaa tapaa saada yhtä isoa skaalaa soundeja käsien ulottuville ja yhtä nopeasti ja helposti. Soitan kaikki aina koskettimilta ja livenä (+ kvantisaatiot päälle) ja kun soundeja on se 30-60kpl / setti rivissä, niin alkaa improvisaatio toimimaan biittien tekoon ihan toisella tavalla. Padien räplääminen tappaa soittofiilikset samalla tavalla kun hiirellä nuottien mättäminen sequun.

Synasoundit sitten raudasta. Mut hardis sekvensseriin ja moniraitureihin en koskis pitkällä tikullakaan, koneet hallitsee sinua, etkä sinä koneita
Avatar
#32 • • R24 Guest

Padien räplääminen tappaa soittofiilikset samalla tavalla kun hiirellä nuottien mättäminen sequun.



Kukin taplaa tyylillään, mut musta paras himastudio hankilnta aikoihin on ollu TriggerFinger. Padeilla on hauska paukutella kunnolla menemään :D

Livellä choppaan soundit ja droppaan impulseen ja sitten vaan nakuttelemaan. Kun choppailee koko biisejä/bassolinjoja ja soittelee niitä pädeillä niin tulee instant Dj Shadowta :D

EXS24 ei ole mikään unelma samplailyyn. Pitäis varmaan hankkia Keymap joka vaikuttaa demovideoiden perusteella aika päheeltä.

Oonk kyllä itse harkinnut vakavasti MPC tonnisen hankintaa. Vaikka softalla oon thnyt musaa jo vuosia, niin MPC sekussa on kyllä sitä jotain. jos ei muuta, niin suffle mitä ei löydy softista muuten kuin MPCstä kopiotuna ;)
Avatar
#33 • • Tech-X Guest
Minä en vain toistaseks jaksa syventyy noihin Cubaseen ym. koska niissä on hirveesti kaikkee turhia ominaisuuksia, joita tuskin koskaan tulee käytettyä. Ei myöskään Fl studio ja Reason miellyttänyt minua. Äänityksiin kuitenkin käytän joko Cubasea tai Sound Forgea. Rautasequt (eivät kaikki kuitenkaan) on mielestäni paljon yksinkertaisempia käyttää, eikä tule latenssiongelmia synien ohjaamisessa.

Muuten.. tietääkö joku onko noissa MPC:issä ns. midi delay -ominaisuus??