TV:ssä tänään/Platinum TV guide

551 posts, 28 pages, 106,506 views

#161 • • Tres Guest

Minä taas näkisin, että tuollaisen kansaa kiinnostavien oikeudenkäyntien televisioinnin voisi ottaa tavaksi yleisemminkin.

Totta! Mä olisin mielelläni voinut mennä
vaikka varta vasten jonkun TV:n omaavan
tutun luokse katsomaan tallennetta oikeudenkäynnistä,
jossa mm todetaan:

Oikeuden mielestä härnäävä puhe homolehdestä heikensi vastaajan kykyä noudattaa lakia.

#162 • • dixoff Guest

Periaatteessa tälläinen voisikin olla ihan ok, mutta tässä Halmeen oikeudenkäynnin televisioimisessa mua nyppii se, että se tehdään pelkästään siksi, että syytetty sattuu olemaan Tony Halme. Esim. taannoinen Merenkulkulaitoksen lahjusjupakkaa käsitellyt oikeudenkäynti oli yhteiskunnallisesti huomattavasti merkittävämpi tapaus, mutta miksi kenellekään ei tullut mieleenkään lähettää sitä suorana? Juuri siksi, koska Tony Halmeen pyssynpaukutus on huomattavasti mediaseksikkäämpää.

Juu, siinä olet aivan oikeassa, että nimenomaan mediaseksikkyys on tässä tapauksessa oleellinen juttu. Toivottavaa kyllä olisi, jos sieltä joskus tulisi muutakin, koska itseäni ei tuo tapaus Halme jaksa kiinnostaa pätkääkään, ja yhteiskunnan kannalta oikeasti tärkeät oikeustapaukset ovat jossain aivan muualla.

Mutta miksi juuri Halme... Uskoisin, että tässä on kysymys jatkosta prosessissa, jota edusti mm. suora lähetys HIMin uudenvuodenkeikalta: Yhtiö haluaa saada sohvaperunat kiinnostumaan digi-tv:sta, jotta saisivat kalliille digi-investoinneilleen vastinetta ( = katsojia). Siinä mielessä ei yhtään hassumpi tapa hoitaa tätä puolta, kun laittavat digikanavalleen riittävän erikoista ja eksklusiivista - ja kaikesta päätellen myös aika yllättävää - materiaalia.
#163 • • LindaGP Guest

Tänään se "Skene" sitten tulee kello 21.20 TV1.

Ehdin vasta tänään katsoa Skenen ekan osan (silitin samalla vaatteita). Kivasti tehty, musa sopi hyvin. Ei ollut huono missään nimessä. Tunsin vain, että olen liian vanha kohderyhmää ajatellen. Mutta sehän ei ole tekijöiden syy. :)
#164 • • Mrrshan Guest

Katsoin skenen ja mua se ei vakuuttanut. Nimestä alkaen moni asia oli turhan yksoikoisesti esitetty. Animaatiot ja musat oli kyl suomalaiseks tekeleeks aikas kivoja.

Mutta mitä tulee tohon asennoitumiseen skeneä kohtaan, ni se selvii vasta kun toinen osa on tullut. Saako päähenkilö "ansionsa" mukaan, joutuu linnaan yms...silloin hyvää kuvaa suurelle yleisölle ei varmasti jää. Eri asia on se, jos päähenkilö rikastuu huumeiden myynnillä, menee naimisiin, saa lapsia ja elää loppuelämänsä "hymyillen" Karibialla.

Toi eka osa oli aika yksipuolisen ekstaasimyönteinen. Päähenkilö sai kavereita, poikaystävän, paljon rahaa ja hauskuutta nipsujen avulla... kunnes poliisi perkele tuli pilaamaan ilon.

Mutta olihan se ihan viihdyttävä.
#165 • • Karo Guest

Miksei?
Toisaalta, mun mielestä on hyvä että tästä asiasta "tiedotetaan" julkisesti, eipä tarvii elää pelkillä Iltalehtien lööpeillä.

Siksei, että median läsnäolo saattaa alkaa vaikuttaa sekä syyttäjien, asianajajien ja tuomareiden työskentelyyn. Voi olla, että oikeudenkäynteihin otetaan mediaa kosiskelemaan mukaan sellaisia elementtejä (kuten raflaavia videoita tjsp) jotka eivät ole olennaisia itse jutun käsittelyn kannalta. Oikeudenkäyntien kuvaus aiheuttaa monenlaisia paineita oikeussalissa istuville, ja nämä paineet saattavat jopa vaikuttaa oikeusprosessin kulkuun.

Toiseksikin maikkarin motiivi uutisoida Tony Halmeen oikeudenkäynti ei suinkaan ole informoida kansaa, vaan tehdä viihdettä (mitä suomalainen oikeussalikäytäntö kaikessa tylsyydessään ei onneksi tue, mutta alkaako kenties jonkin ajan kuluttua tukea). Todistajia sentään on suojeltu, eli heidän osuuttaan ei saada kuvata. Mutta alkavatko toimittajat julkaista paljastuksia ja vihjeitä näistä todistuksistakin?

Kuvaamisesta tulee myös monenlaisia eettisiä ongelmia. Pitääkö molemmat puolet kuvata tasapuolisesti, vai voivatko toimittajat leikata oikeudenkäynnistä vain tiettyjä pätkiä. Miten nämä näytetyt pätkät vaikuttavat yleiseen mielipiteeseen. Miten yleinen (kenties tuomitseva) mielipide vaikuttaa syytetyn saamaan rangistukseen? Pitääkö syytetyn vielä oikeustuomionsa lisäksi kärsiä kansan antama tuomio? Nythän on jo näkyvissä suuntaus, että tiedotusvälineet "tuomitsevat" joitan rikoksesta epäiltyjä tietyllä kirjoittelutyylillä jo ennen kuin varsinainen tuomio on julistettu (vrt. esim. Jussi Ahde).

Ja kyllä oikeudenkäynneistä saa muutakin tietoa kuin "iltapäivälehtien lööpit". On asiallisempiakin tiedotusvälineitä, ja jos asia oikeasti kiinnostaa, niin oikeudenkäyntiasiakirjathan ovat kaikkien luettavissa.

Eli yksinkertaisuudessaan: musta tämä on kielteistä kehitystä, vaikka itsekin olen toimittaja, niin rajansa kaikella.
#166 • • diezel Guest

Eli yksinkertaisuudessaan: musta tämä on kielteistä kehitystä, vaikka itsekin olen toimittaja, niin rajansa kaikella.

Vähän off-topiccia, mutta insinöörinäkökulmasta tämä on kyllä oikean suuntaista kehitystä mtv3+:n puolelta digiboksien menekkiä ajatellen. Eli oikeasti tarjotaan jotain sellaista digipuolella mitä ei analogipuolella ole mistä jo taidettiinkin mainita.
#167 • • :t:c: : : Guest

Koska kaikkihan skenessä vetää sitä doussii...

Itsekin olen odottanut koska jossain klubielämä-kuvauksessa näytetään minun kaltaisiani känniääliöitä (jotka kylläkin saattavat oksentaa päällesi), sen sijaan että kaikki vetäisivät essoa. :D

Se et otetaan joku pieni kaistale bileiskäyvis tyypeistä ja onnistutaan saamaan kuva et kaikki on samanlaisia, on kyl aika vi#un saavutus.

Skenen käsis/ohjaus olis kyl kaivannut 'jotain pientä' lisää, esim hieman lahjakkuutta.

Disclaimer: Mun mielipide :)(:
#168 • • :t:c: : : Guest

Vähän off-topiccia, mutta insinöörinäkökulmasta tämä on kyllä oikean suuntaista kehitystä mtv3+:n puolelta digiboksien menekkiä ajatellen. Eli oikeasti tarjotaan jotain sellaista digipuolella mitä ei analogipuolella ole mistä jo taidettiinkin mainita.

Jengi on vaan kade ku ei o boxii ;D

Olihan toi nyt älyttömän LUKSUS :D Toivottavasti tulee kaikkee spesua lisääkin, kun noi kanavat on normaalisti niin nirsoja tosta normaalista ohjelma-ajasta.
#169 • • Edited ---[-]--- Guest

Toi eka osa oli aika yksipuolisen ekstaasimyönteinen. Päähenkilö sai kavereita, poikaystävän, paljon rahaa ja hauskuutta nipsujen avulla... kunnes poliisi perkele tuli pilaamaan ilon.

Mutta olihan se ihan viihdyttävä.

Viihdyttävä ja viihdyttävä. Menee mun rajamailla.

Tollanen pintapuolinen kärjistys (Skene) menee helposti ihmisten ymmärrysten yli. En mäkään kiinnostunu täst skenestä doussin takia, vaan musiikin, sosiaalisten ihmisten ja hyvän käyttäytymiskoodin omaavien ihmisten takia ja tollaset "elokuvat" ei ainakaan sitä mielikuvaa meistä paranna. Olis ees siin leffas ollu niitten kuosaajien vieres se yks absolutisti, joka vetoaa vakaumukseensa ja ei käytä mitään. Siinäkin olis ollu enemmän pohjaa...
#170 • • ---[-]--- Guest

Skenen käsis/ohjaus olis kyl kaivannut 'jotain pientä' lisää, esim hieman lahjakkuutta.

Ohjauskin oli viel ihan menettelevä, mut se käsis jumalauta... :crybaby:
#171 • • A-E Guest
Muistetaan sitten lapset katsoa tänään "Skenen" jännittävä loppuhuipennus TV1 klo. 21.20 alkaen.
#172 • • :t:c: : : Guest

Ohjauskin oli viel ihan menettelevä, mut se käsis jumalauta... :crybaby:

Mua vaan on aina ärsyttänyt sellanen 'tönkkönäyttely' et seistään ja luetaan/ylinäytellään korttien mukaan :| Kaikki rispekti tekijöille, mut silti mielestäni ohjaajan tehtäviin se kuuluu huomata ja karsia sellaiset pois. Homma korostuu erityisesti siinä vaiheessa kun huomaa, että osa kohtauksista on vedetty tosi hyvin ja sit taas osa on sellasta 'joo näkyyhän tää nyt teatterin takariville asti -menoo' :]

Käsis tosiaan sit antaa ikävämmän kuvan kun 10 vuoden IS lööpit yhteensä ja se on kyl todella surullista... Tokihan se oma joukkonsa tähänkin voi samaistua, mut tarinan tosiaan olis voinut kertoa muullakin tavalla.
#173 • • ---[-]--- Guest
edit.
#174 • • yana Guest

Toiseksikin maikkarin motiivi uutisoida Tony Halmeen oikeudenkäynti ei suinkaan ole informoida kansaa, vaan tehdä viihdettä (mitä suomalainen oikeussalikäytäntö kaikessa tylsyydessään ei onneksi tue, mutta alkaako kenties jonkin ajan kuluttua tukea).

mihin sä perustat tän väitteen?

kymmenen uutisetkin on sitten varmaan yhtalailla uutisviihdetta?
#175 • • Tres Guest

kymmenen uutisetkin on sitten varmaan yhtalailla uutisviihdetta?

Tos on kyl vinha perä. Siis toimituksen näkökulma
uutisoitavaan aiheeseen lähinnä kaiketi ratkasee
mennäänkö yleisönkosiskelun puolelle vai
pyritäänkö puhtaasti tiedotuksellisiin päämääriin.
#176 • • Funkatronik Guest
Keskiviikkona tulee oivalta kuulostava dokkari:

Dokumenttiprojekti: Kadonneen Kung Fun metsästäjät
TV2 klo 23.25

TV2 keskiviikkona, 21.1.2004

DOKUMENTTIPROJEKTI:
KADONNEEN KUNG FUN METSÄSTÄJÄT

- kiinalainen kung fu kaukana mietiskelystä ja mielenrauhasta

"Kuvittelin pitkään, että maineikkaassa Shaolin kung fussa ja muissa itämaisissa taisteluperinteissä ei olisi ensisijaisesti kysymys väkivaltaisesta kamppailusta, vaan oman itsensä kehittämisestä ja vastuuntuntoisesta suhtautumisesta maailmaan - ei toisten ihmisten brutaalista alistamisesta. Jouduin kuitenkin kohtaamaan totuuden toisen,
pelottavamman ja pimeämmän puolen." Näin toteaa dokumentin ohjaaja John Hakalax.

Suomessa leviävät yhä mitä monimuotoisemmat itämaiset taistelulajit, joissa välineet vaihtelevat omista käsistä ja jaloista keppeihin ja miekkoihin. Yhteistä kaikille lienee ainakin näennäinen pyrkimys johonkin henkisenpään. Korostetaan sielun voimaa ja elämän filosofiaa. Kannustetaan pasifismiin ja lähimmäisen rakkauteen.

Todellisuus näiden taistelulajien syntysijoilla, Kiinassa, on usein jotain aivan muuta.

John Hakalaxi dokumentissa johdatetaan katsoja matkalle Kiinan halki tutustumaan lännessä toistaiseksi tuntemattomaan maailmaan. Tämä road movie tuo eteemme kung fun ammattilaisia, jotka ovat hyvin kaukana utopiankaipuisille länsimaalaisille kehitellyistä meditoivista ja mielenrauhaa pursuavista karikatyyreistä. Hongkongilaisen kung fun suurmestari James Manin johdolla katsoja kohtaa maailman, joka on väkivaltainen, mielipuolinen ja demoninen.

Tässä samanaikaisesti koomisessa ja shokeeraavassa filmissä näkyy se raaka todellisuus, jossa tuhannet kung fua harrastavat, vähän paremmasta elämästä haaveilevat kiinalaiset elävät.
#177 • • Edited ---[-]--- Guest
Skene osa2

Olipas ennalta-arvattava kakkososa. Ella jäi kiinni ja tarinaan saatiin lisäksi moraalinen opetus. Juuri tuollainen holhous on sitä, minkä itse toivoisin kuihtuvan koko yhteiskunnasta. Lopun vuodatukset tekivät selväksi sen, että tarina oli vain kertomus Ellasta, joka muutti maalta kaupunkiin ja alkoi elämään jonkinsortin todellisuuspakoa omissa pilvilinnoissaan. Skenen merkitys jäi hyvin vähäiseksi. Hyvääkin tosin löytyi. Ohjaus ja leikkaus toimi edes jotenkin. Tekstarit kuvastivat hyvin skenen lämmintä suhdetta sähköisiin viestimiin ja flyerit seinällä taas jonkinlaista suhdetta normibilettäjään. Muutamat asiat taas oli toteutettu hyvinkin pinnallisesti. Poliisien toiminta ei ainakaan minua vakuuttanut ja käsis oli yhtä tönkkö alusta loppuun asti. Lavasteet olivat perussuomalaista tasoa. Kaikki mahdollisimman halvalla. Jopa pillerit olivat kaikessa värikkyydessään eri värisiä eri kohtauksissa. Ei tämä nyt aivan pohjanoteeraus ollut, mutta karsea yleistys. Ja jos haluaa vertailla jengin asennoitumista asiaan, niin vaikutus liippaa läheltä sitä, kun

- Fox esittää Irakin sodan aikana kuvaa Saddam Husseinin hiustyylistä ja yhdistää sen muuhun hiusmuotiin samalla kun omia sotilaita ja siviilejä kuolee rintamalla. <ivaa irakilaisia kohtaan ja toisaalta ylemmydentunnetta omaa kulttuuria kohtaan>

Vai mitä mieltä olet? Vaikutus suuren yleisön mielipiteeseen on suunnilleen sama kuin

- Tekno ei voi toimia ilman huumeita. Se nähtiin jälleen kerran. Käytkö sinä teknobileissä? Silloin sinun on käytettävä huumeita. Skene = Huumeet. <ivaa skeneä kohtaan ja toisaalta ylemmyydentunnetta omaa kulttuuria kohtaan>

Näin se nähdään. Hyvänä viihteenä ja näin oikeasti suuri yleisö asian tulkitsee. Yleistäen heille valmiiksi syötetyn muotin. Jotkut varmasti pureskelevat asian jyrsimällä, mutta asiaan vihkiytymättömälle se on luonnostaan vaikeampaa. Se varmasti on selvää. Ihan mukava sinällään, että Mobyn Go on saatava jokaiseen skeneleffaan. Onhan se hyvä biisi, mutta milloin riittää??? Olisi puolestaan mukava tietää, että kuinka lyhytkatseisia ovat olleet produktiossa mukana olleet skenetahot. Niitähän lopputekstit olivat pullollaan. Onhan se mukava nostaa liksaa, mutta jälleen yleistäen Screen = Huumeklubi. Tollaset pätkät liippaa lähelle propagandaa. Tuotos oli aika vitun shittiä suoraan sanoen. Eikö ketään muuta pistä vihaksi, vai onko huonokin saippua parhaimmillaan hyvää viihdettä? Näin tuntuu valitettavasti olevan. Inkinen kirjoitti jo aikanaan Tekno- kirjassa yhden kappaleen huumeista. Niin se olisi tällaisessakin produktiossa pitänyt tehdä. Fakta on, että kaikki eivät käytä huumeita. Nyt elokuva oli tehty varoitukseksi 12-14v. ikäisille nuorille, joilla ei ole kehittynyt vielä omaa ajattelutapaa ja jotka elävät Salatuissa elämissä. Onneksi kysymyksessä ei ollut maikkarin sarja, jossa viikottaisin häpäistäisiin kaikki teknoa kuuntelevat, mitä se ikinä tarkoittaakin. Nyt vaikutus ja sarjan saama huomio jää väkisinkin suppeammaksi. Jumalalle kiitos siitä.
#178 • • sixtus Guest

Skene osa2

Olipas ennalta-arvattava kakkososa. Ella jäi kiinni ja tarinaan saatiin lisäksi moraalinen opetus. Juuri tuollainen holhous on sitä, minkä itse toivoisin kuihuvan koko skenestä. Lopun vuodatukset tekivät selväksi sen, että tarina oli vain kertomus Ellasta, joka

Joo totta osa 2 oli kyllä pettymys. Tais jäädä käsikirjoittajalta kosketuspinta aiheesta kun kasvo kuviot liian suuriks sen verran pahasti ontu tässä jälkimmäisessä osassa.

Mutta pakko kommentoida vielä ensimmäistä osaa koska sekin sai ainakin tällä foorumilla oikeestaan pelkkää kritiikkiä..mikä sinänsä ei mikään yllätys ole koska vaikuttaa siltä että osalla tänne kirjoittavista henkilöistä näyttää olevan taipumus löytää asiasta kuin asiasta vain pelkkää negaa :scared:
Mut joka tapauksessa, ite tykkäsin ensimmäisestä puoliskosta:) lähinnä varmaan siksi että se toi mieleen paljon rakkaita muistoja ja tunteita vuosien takaa. Eivätkä näitä muistoja tuoneet paljon mainostetut huumeet vaan elokuvassa olleet IMO varsin aidon tuntuiset tilanteet :happyroll:
Ja eikös hyvän televisioviihteen kriteerinä voida pitää sitä, että se herättää katsojassa vahvoja tunteita eli joo tykkäsin kyllä tästä..
#179 • • JussiS Guest
Niinpä. Toinen osa oli enemmänkin perinteistä Suomalaista rikosdraamaa, eikä keskittynyt enää bileisiin. Kuitenkin mun mielestä toi kuvaus oli kokonaisuudessaan melko todellinen. Suomi on kuitenkin täynnä tollasii pikkudiilereitä jotka ei vaan tajua omaa parastaan, ja jossain vaiheessa joudutaan todellisiin hankaluuksiin.

Hauskaa viihdettä kokonaisuudessaan.
#180 • • ---[-]--- Guest

Suomi on kuitenkin täynnä tollasii pikkudiilereitä jotka ei vaan tajua omaa parastaan, ja jossain vaiheessa joudutaan todellisiin hankaluuksiin.

3000 nappii kerralla. Ei se nyt ihan pientä ole. Bileissä käyvistä ihmisistä mennään varmaan alle prosentin reippaasti. Bileiden järjestäminen vaan vaikeutuu tällasilla pätkillä.