Miksei?
Toisaalta, mun mielestä on hyvä että tästä asiasta "tiedotetaan" julkisesti, eipä tarvii elää pelkillä Iltalehtien lööpeillä.
Siksei, että median läsnäolo saattaa alkaa vaikuttaa sekä syyttäjien, asianajajien ja tuomareiden työskentelyyn. Voi olla, että oikeudenkäynteihin otetaan mediaa kosiskelemaan mukaan sellaisia elementtejä (kuten raflaavia videoita tjsp) jotka eivät ole olennaisia itse jutun käsittelyn kannalta. Oikeudenkäyntien kuvaus aiheuttaa monenlaisia paineita oikeussalissa istuville, ja nämä paineet saattavat jopa vaikuttaa oikeusprosessin kulkuun.
Toiseksikin maikkarin motiivi uutisoida Tony Halmeen oikeudenkäynti ei suinkaan ole informoida kansaa, vaan tehdä viihdettä (mitä suomalainen oikeussalikäytäntö kaikessa tylsyydessään ei onneksi tue, mutta alkaako kenties jonkin ajan kuluttua tukea). Todistajia sentään on suojeltu, eli heidän osuuttaan ei saada kuvata. Mutta alkavatko toimittajat julkaista paljastuksia ja vihjeitä näistä todistuksistakin?
Kuvaamisesta tulee myös monenlaisia eettisiä ongelmia. Pitääkö molemmat puolet kuvata tasapuolisesti, vai voivatko toimittajat leikata oikeudenkäynnistä vain tiettyjä pätkiä. Miten nämä näytetyt pätkät vaikuttavat yleiseen mielipiteeseen. Miten yleinen (kenties tuomitseva) mielipide vaikuttaa syytetyn saamaan rangistukseen? Pitääkö syytetyn vielä oikeustuomionsa lisäksi kärsiä kansan antama tuomio? Nythän on jo näkyvissä suuntaus, että tiedotusvälineet "tuomitsevat" joitan rikoksesta epäiltyjä tietyllä kirjoittelutyylillä jo ennen kuin varsinainen tuomio on julistettu (vrt. esim. Jussi Ahde).
Ja kyllä oikeudenkäynneistä saa muutakin tietoa kuin "iltapäivälehtien lööpit". On asiallisempiakin tiedotusvälineitä, ja jos asia oikeasti kiinnostaa, niin oikeudenkäyntiasiakirjathan ovat kaikkien luettavissa.
Eli yksinkertaisuudessaan: musta tämä on kielteistä kehitystä, vaikka itsekin olen toimittaja, niin rajansa kaikella.