Äänikortin monitorointi latenssi(?)

4 posts, 1 page, 1,385 views

Avatar
#1 • • Supa Guest
Ostin juuri uuden äänikortin M-audion Delta Audiophile 2496:n siinä toivossa että oisin päässy eroon ongelmasta mikä oli myös vanhan äänikortin kanssa (Terratec EWX 24/96) mutta eipä auttanut...

Eli ongelma on semmonen että esim. mulla on midiraita cubasessa (sx) missä soi bassolinja ja se menee midipiuhaa pitkin Korgin Ms2000:seen. Sitten cubasessa on luotu audioraita jossa on aktivoitu monitorointi nappi että ms2k:sta tuleva audiosignaali tulis sille raidalle ja kuulisin tuon bassolinjan myös kun pistäsin vain play ilman siis että nauhoittaisin audiota vielä. No jos pistän sen play että cubase soittas sen midiraidalla olevan bassolinjan ms2k:lla ja kuulisin sen in real time niin audio tuleekin jäljessä, ja nytten mulla on siis äänikortin mixeristä IN-kohta mutella jotta audiosignaali menee suoraan cubaseen. No sittenkun otan muten pois ääni tuleekin ihan real time koska se ei mene cubasen kautta.

Mutta sittenkun olen äänittänyt audion raidalla ja pistän play niin ääni tulee ihan oikees ajas, ja tuo monitorointi latenssi on siis todella pieni, soittaessa sitä ei edes huomaa mutta jos pistää tollee play ja siinä soi taustal vaikka rummut ni kuulee, ja midiraita on quantizoitu kyllä täysin tarkasti et siinä se ongelma ei ole. Ja sitte myöskään ongelmaa ei esiinny VST:tten kanssa, et ainoastaan sisääntulevan audion kanssa.

Meni ehkä vähän sekavaks mut toivottavasti joku ymmärtäis, oon tapellu tän kaa jo tarpeeks kauan. Eli kysymys kuuluu, mikä mättää?

:/
Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
Tässähän on kyseessä se, että monitorointi menee ASIOn läpi,
jolloin se bassolinja tulee äänikortin latenssin verran jäljessä
muuhun ääneen verrattuna (kone prosessoi Cubasessa ääntä,
esim efektoi, niin se ei voi tulla täysin reaaliajassa)..
Tähän kuitenkin auttaa se, että Cubasessakin taitaa olla Logicin
tapaan se toiminto, jolla ne tahdistetaan soimaan samaan aikaan,
eli tässä tapauksessa MIDI-laitteita soitetaan latenssin verran
(esim 4ms) aiemmin kuin sekvensserin audiota tai VST-plugareita.
Oiskohan toiminto nimeltään joku 'plugin time compensation'..
hitto ku ei muista.

Ite kun omistin samaisen Terran, ajastin MIDIt soimaan sen 4ms
aiemmin, jolloin rec-vaiheessakin ne pysy synkassa audion
kanssa. Nykyään kyseistä hommaa ei enää tarvitse tehdä.

Joku muu varmaan valaisee
Avatar
#3 • • Supa Guest
Joo no niihä se on, no yritin kyl kattoo tuota kohtaa cubasesta mutten löytäny :/

Ehkä joku osaa valaista mistä sen löytää...
Avatar
#4 • • Supa Guest
Ärh, voisko joku kertoo mistä ton kohdan löytää, kun ittekki oon sitä mieltä et ainakin vst32:ssa ois kyseinen juttu kai ollut ja pitäs olla cubase sx:ssäkin mutta missä? olisin tosi kiitollinen jos joku viittis kertoo kun en itte löydä :/

Oon senverran kauan jo tapellu asian kaa et hajoo pää