Meitsi on soitellu aika pitkään tolla tyylillä. Eteneminen on aika suhteellista, ehkä korkein etenemisen aste ravintoladeejiinä on se, et voi elättää ittensä sillä hommalla.
Sun kohdalla suurin etenemisen este on ollut, ja tulee aina olemaan jumalaton ego, ja paska asenne työnantajaa (= ravintolaa) kohtaan.
Eivätkä ne purkkadeejiitkään viihdytä kaikkia asiakkaita, vaan jättävät kaikki tiukemmat biisit soittamatta, vaikka niitä pyydettäis. Ja vain siksi, et ravintolan johto ei tykkää.
Taas sitä kompastellaan omiin "tietoihin". Kaikkea voi soittaa, mutta jos ravintolalla on tietty linja, ei sitä tieten tahtoen ruveta muuttamaan sellaiseksi kuin mitä itse haluaa. Dj on töissä ravintolassa (oli sitten ohjelmatoimiston tai suoraan ravintolan alaisuudessa). Alaisuudessa tarkoittaa sitä, että silloin tehdään mitä muut sanoo (tekee mieli kysyä että mitä teit intissä? vai olekko vielä käyny?).
Ravintolan linja määräytyy joko siitä että sinne halutaan tietynlaisia asiakkaita, tai siitä minkälaiseksi se on vuosien varrella muotoutunut. Jos ravintolan musiikkilinjaa vaihdellaan jatkuvasti, muotoutuu se ravintolalle ongelmaksi kun vanhat asiakkaat lähtee, ja uudet ei ehdi vanhaa paikkaa löytää ennenkuin tyyli muuttuu taas.
Mulle dj on paikan musiikkipäällikkö. Ja tää perustuu nimenomaan siihen, etten ole koskaan tavannut yhtään asiansa osaavaa ravintolapäällikköä. Ehkä muutan mielipiteitäni sitte, ku ensimmäinen dj-soitosta tajuava pikkuhitleri osuu kohalle.
Tuossa on juuri se syy minkä takia esm (huom, vain esimerkiksi) Haminan Seurahuoneelta oli tullut viestiä että tuota kaveria ei tänne enää soittamaan oteta (juu, se on ihan fakta, ikävä pudottaa sut pilvilinnoista).
Muistaakseni olet ihmetellyt minkä takia kaikki "nuoremmat deejiit" kuten Daniel Braun aikoinaan, minä, Mikis ja parit muut on menny sun ohi näissä kymenlaakson hurjissa kapakoissa? Muistaakseni olen myös kuullu jonkun tahon kautta (vai peräti sulta itseltään) että sua vituttaa kun jotkut "uudet" jotka sinä olit löytänyt, pannaan soittamaan parempiin paikkoihin ja itse jäät nuolemaan näppejäsi.
Syy on, ja oli täysin siinä että olit niin paska työntekijä liki kaikissa ravintoloissa että rav.päälliköt eivät halunneet noin omapäistä deejiitä ravintolaansa soittamaan!
Itseäni vitutti suuresti se, että Daniel pääsi soittamaan Kotkan Seurahuoneelle, ja Marineroon jnejne ja itse soittelin mesikämmenessä sekä haminan seurahuoneella (ja siellä soittelin lähinnä siksi että hoidin hommani paremmin kuin sinä).
Sitten kun tuli vuosi tai kaksi ikää lisää, ja olin tutkiskellut omaa sielunelämääni ne pari vuotta, tajusin miksi näin oli käynyt:
Danielin kohdalta tajusin että DB hoitaa Kotkan Seurahuoneen paljon paremmin kuin mitä itse koskaan pystyin, tai pystyisin (iso käsi siitä), ja kun vihdoin tajusin että Kotkan Seurahuoneen paikat (Sirkus, ja Marinero) eivät ole minulle tarkoitettuja, hokasin että on huomattavasti parempi niin firman (kuin jopa itseni) kannalta että niissä soittaa ne henkilöt jotka sinne parhaiten sopii..
Itse olin varmaan Wombatin paskimpia asiakaspalvelijoita juuri siitä syystä että oma pää ei kestänyt typeriä asiakkaita (toisin kun esm Daniel, tai Mikis). Tästä johtuen Mesikämmenestä kehkeytyi se paikka jossa tykkäsin soittaa, ja jossa oli ne mukavimmat asiakkaat.
Ikävä neuvoa noin "kauan" soittanutta deejiitä siitä että ravintoladeejiin taitoihin kuuluu paljon muutakin kuin polkan miksaaminen.
Mä olen soittanu ravintoloissa 6 vuotta ja aina sen mukaan mikä vetää parhaiten ja mikä saa parhaimman menon aikaan.
Jos puhutaan asioista oikeilla nimillä, niin olet kuuden vuoden aikana soittanut ravintoloissa.. et missään tapauksessa ole soittanut ravintoloissa kuutta vuotta!
Sekin aika kun itse soitin, samaan aikaan kun mikis ja daniel, käytännössä hoidettiin kaikki ne paikat joissa olit itse soittanut aikaisemmin. Toisin ku eräältä, meiltä ei keikkoja puuttunut.. itseasiassa sain hurjan stressin siitä työmäärästä mikä minulle tuli kaikista keikoista. Lopulta viisastuin ja huomasin etten sovi ravintolaan soittamaan.
Mä en koskaan ole soittanu pelkkää rockia, vaik ravintolapäällikkö olis sellaset ohjeet antan, jos olen huomannu et esim. rappi toimii paremmin.
Yksikään ravintolapäällikkö ei tietääkseni ole moisia ohjeita antanut niissä paikoissa missä sinä olet soittanut (joo, olen itse soittanut liki kaikissa samoissa). Ainoana poikkeuksena on ne teema-illat.
Originally posted by Analogia
Sitäpaitsi, ei kukaan muista kuka se DJ oli, joka ne hyvät biisit
soitti. Tää meidän "uugeempien" hemmojen
starakulttilegendahehkuttelumeno on aika kaukana DJ'n
ammatista... Ei ne sun naamaa muista, tai niitä hyviä biisejä,
ainakaan enää huomenna kun känni on ohi. Sori vaan.
Tää kommentti osottaa et sul ei mitään käsitystä koko ravintoladj-kulttuurista. Kyl ne muistetaan ja tiedetään. Porukka oppii nopeesti sen, et kuka dj saa hyvän meiningin aikaseks ja kellä on hyviä biisejä.
Tuo taas osoittaa minkälaisessa haavemaailmassa sinä elät..
Jos ne samat naamat tulee sulta pyytämään niitä rankkoja, ei tarkoita sitä että kaikki niistä tykkää...
Ne ravintolat missä Wombatin dj:t soittaa, on paikkoja missä osa tanssii, ja loput haluaa kuulla hyvää musiikkia.. Katseletko paljon pöytiin, vipattaako jollain jalka, naputtaako se tahdissa pöytään, heiluuko pää tahdissa.. vai sokaistutko edelleen vain täydestä tanssilattiasta?
HUOM!
Muille sitten tiedoksi että soitin itse aikoinaan samassa firmassa kuin mitä Daniel Braun, ja Al Tapone. Tiedän siis jokseenkin mistä puhun... Kaikki mitä olen yllä kirjoittanut olen kuullut joko suoraan mainitsemiltani henkilöiltä, tai luotettavan välikäden kautta (esm tuttu ravintolatyöntekijä kertoo mitä pomo on sanonut kaikille tms).
Edit: v2.7 Eroteltu Kotkan Seurahuone, sekä haminan seurahuone (joka on muuten ainoa paikka suomessa missä on enemmän puutteita kuin kohdallaan olevia asioita).