Fätti basso

5 posts, 1 page, 1,430 views

Avatar
#1 • • Edited Supa Guest
Oon huomannu et nykyään aika mones kiksubiisis on alettu käyttämään tommosta todella fättiä hardtrancessa usein(?)tavattua bassoa. Alko vaa mietityttämään että mitenhän tommosen saundin sais tehtyä? Yritin vaikka miten kikkailla filtterin verhokäyrää ja kaikkee mutten saa vaan tommosta tietyntyylistä "bounssia" ja mureutta aikaan :/

Onkohan kenelläkään kokemusta kyseisen saundin vääntämisestä ja millähän synalla/softalla tommosta sais helposti tehtyä?

Kyseistä bassoa kuulee mm. tämmösissä biiseissä:
Deejay Y - Wonderland (todella hyvä esimerkki)
Dickheadz - Suck my...
Norman Bass - Clap Your Hands
O.E.G - Endless Horny
jne.
Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
Huoh. Tulipas raiskattua sana "kiksu" sitten kunnolla.
Noi biisit oo kiksuu nähnykää, ite kutsun tota
saksapurkkapoppieurotrancepaskaksi ;)

Anyway ton polkkabasson voi tehdä melkein millä vain. Särötä
kanttiaaltoa. Tossa Deejay Y:n biisissä tuntu olevan seassa
saha-aaltoaki eikä ollu filtteriäkään käytelty.
Avatar
#3 • • Supa Guest
Nojoo sori ei noi esimerkkibiisit nyt ollukkaa kiksua jooh ei, sori mut kumminkin.

Täytyypi kokeilla tuota
Avatar
#4 • • Happo Guest
Bassosoundeja saa tosiaan tehtyä melkein millä vaan analogi- tai VA-synalla. Nykyään se onnistuu mainiosti myös softasynilla. Tässä perusohjeet basson rakentamiseksi (töissä on aikaa kirjoitella... :) ).

- Oskilaattorissa varma valinta aaltomuodoksi on saha-aalto. Jos käytät pulssia, voit kokeilla moduloida pulssin leveyttä envelopella niin että leveys on soundin alussa pieni mutta loppua kohti se muuttuu kanttiaalloksi. Tarvitset myös toisen oskilaattorin joka soi oktaavin tai kaksi alempaa. Tämä sub-oskilaattori on yleensä kanttiaalto, mutta muitakin voi kokeilla, esim. 25% pulssi, kolmio tai sini. Saha ei yleensä toimi sub-oskilaattorissa. Sub-oskilaattori ei yleensä soi yhtä kovaa kuin pääoskilaattori, joten kokeile säätää sopiva suhde synan mikseristä. Mitään detunausta tai pitchin modulointia ei bassosoundeissa kannata käyttää.

- Filtterin resonanssi kannattaa säätää aika pieneksi. Kovemmilla resoilla tuo äänen "paksuus" helposti häviää ja soundista tulee kireämpi happobasso. Cutoffin voi säätää melko pieneksi tai jopa nollaan, synasta riippuen. Cutoffia pitää moduloida verhokäyrällä, siinä olet oikeilla jäljillä. Säädä "Env Depth" reilusti positiiviseksi. Tämä on tärkeä parametri ja se kannattaa tweekata kohdalleen sitten biisin soidessa. Toinen tärkeä parametri filtterissä on "Key Follow" (joskus myös Keytrack tai "KYBD" vanhoissa Rolandeissa). Tuota kannattaa säätää jonkin verran positiiviseksi, varsinkin jos teet bassokuvion jossa on nuotteja useammasta oktaavista.

- Ainoa parametri mitä filtterin verhokäyrässä kannattaa säätää on decay. Kokeilemalla löytää biisiin sopivan pituuden (riippuu tietenkin temposta ja bassokuviosta). Muut parametrit (A, S ja R) voi laittaa nollaan. Monissa synissa tosin joutuu asettamaan attackin ja releasen hiukan nollasta poikkeavaksi jotta vältetään nopeista muutoksista aiheutuva napsuminen.

- Amp envelopessa voi käyttää samaa käyrää kuin filtterissä, mutta decay saa olla pitempi jos se on mahdollista.

Noilla ohjeilla pääset varmasti alkuun. Kannattaa tietenkin itse kokeilla säätää kaikkea ja opetella miten mikäkin nuppi vaikuttaa soundiin. Syntikan lisäksi kunnon bassosoundiin tarvitaan tietenkin EQ, kompressointi ja efektit. Mutta jos soundi oli alunperin lattea, ei sitä yleensä saa noilla korjattua. :)
Avatar
#5 • • Supa Guest
Kiitokset dj_hapolle todella hyvästä selostuksesta!, kokeilin ja wow, kyllähän se sitte onnistu :)

Mul oli ollu mm. liikaa resonanssia ja liikaa cutoffia sekä sub oskari oli ollu sawina, ni siks ei oikee kuulostanu eka hyvältä mut nyt on just hyvä ja kun viel vähä twiikkailee ni jam!