Mut pakkohan ihmisten on pystyä ne pyörät aina välillä jonnekin lukitsemaan... Ei pyörällä hirveästi tee mitään jos sillä ei pääse liikkumaan paikasta A paikkaan B ilman että molemmissa päissä sen voi raahata sisätiloihin.
Pointti olikin, että arvopyörän omistajalla ei riitä se, että sen tsygän laittaa vain lukkoon kun asioi jossain. Tokihan niin voi, ja usein on myös pakko tehdä juuri siksi, että ei sitä mankelia voi raahata mukana joka paikkaan. Silloin vain täytyy elää siinä toivossa, että juuri siihen paikkaan mihin pyörä on pysäköity, ei osu juuri sillä hetkellä ketään ammattilaista jolla on välineet mukana.
Sitten on vielä erikseen nämä tällaiset tapaukset, jotka ohikulkiessaan voivat kähveltää fillarista kaiken irtilähtevän, joko pöllimis-, tai ilkivaltamielessä. Erityisen hyvät edellytykset tähän tarjoavat kaikenlaiset pikalukitukset... Siksikin on vähän rasittavaa, että edes kohtuullisen amatöörinkestävän suojan vuoksi pitäisi kantaa aina pyöräretkillä mukana joko kahta lukkoa (kummallekin pyörälle) tai lukkoa ja ketjua/vaijeria. Itse useimmiten otan riskin, että kun pistän fillarin vaan ihan tavallisesti lukkoon, ja kiinni johonkin vaikeasti liikuteltavaan, niin eiköhän se siinä pysy. Toistaiseksi on onneksi pysynyt.
Ainiin, sitten vielä loppuun kyyninen näkemys turvamerkinnästä. Fillariinhan voi kaivertaa omistajan tiedot, jolloin tavara voidaan palauttaa omistajalleen, jos se löytyy. Yhden fillariliikkeen pitäjä sanoi aina kaikille, että hän ei suosittele moista kenellekään. Nimittäin, jos tavara löytyy, ja se on löydettäessä ihan paskana, niin se on sitten aika pitkälti omistajan murhe. Korvauksia ei välttämättä tipu ollenkaan, riippuu vakuutuksesta, eikä varkaaltakaan saa kuitenkaan mitään takaisin, vaikka sattuisikin jäämään kiinni...
Yhdelle kaverille kävi niin että häneltä vietiin kotipihasta sellainen 500 euron fillari. Pyörä sitten löytyi, kun varas (sellainen 13 v vähän tyhmä pikkupahis) sattui asumaan kahden korttelin päässä ja kuvitteli, ettei sitä tsygää tunnisteta kun sen maalaa kauttaaltaan lateksilla valkoiseksi. Kun pyörä oli muutenkin paskana, ei kaveria kiinnostanut alkaa tekemään asiasta mitään juttua, vaan mieluummin kävi vähän kierittelemässä varasta ojan pohjalla, ja otti paremman fillarin vakuutusyhtiöltä.