jos joku osais vähän vinkittää että mitenkä sitä ja C4:ää (taikka LinnMB:tä) kandee käyttää järkevästi niin olen enemmän kuin iloinen neuvoista :)
kompressorin ja muiden dynamiikkaprosessorien käyttö lienee vaikeimmin opittavia asioita, ainakin itselleni. kestikö ehkä noin 5 vuotta ekan kompressorin hankinnasta ennenkuin opin kuuntelemaan jotenkin kuulostaako asetukset hyviltä tai kannattaako kompressoida ylipäätänsä :) oonko lienee hieman hidas tai muuten vaan hitaalla.. (ja eiköhän se oppiminen jatku lopun ikää)
varsinkin jos kyseessä on multiband-kompressori kuten C4, niin mitään järkeviä neuvoja on mahdoton antaa. säädöt riippuu aina kuitenkin siitä mitä haluaa, mikä instrumentti ja musiikkisuuntaus on kyseessä ja mitä päivän trendit vaatii. ja ennen kaikkea miten se uppoaa muuhun miksaukseen.
jotain voi sanoa: yleisesti ottaen toi "jätä kompressori pois jos kuulostaa paremmalta ilman sitä" on täysin totta ja sitä pitää noudattaa aina. ei kompressori ole mikään efekti (muutenkaan) jota pitäisi aina käyttää.
niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, itselläni kesti vuosia ennen kuin tajusin miltä kompressori kuulostaa. vaikka periaatteessa sen toiminta on helppo tajuta, niin käytännössä oli vaikea sanoa mikä säätö vaikuttaa mitenkin soundillisesti. opettele painamaan usein bypass-nappia jotta kuulet alkuperäisen soundin niin pystyt sanomaan mennäänkö oikeaan suuntaan tai pitäisikö unohtaa koko kompura. säädä kompressorista output leveli siten, että soundi kuulostaa kompressoituna yhtä kovalta kuin ilman kompressoria, niin kuulet bypass:illa nopeasti miten asetukset vaikuttavat soundillisesti. itse pidän usein kanavan hetken aikaa solo:na kun about oikeantyyppinen asetus löytyy ja sitten säädän tarkemmin muiden kanavien kanssa kuunneltuna.
useat instrumentit eivät kaipaa paljoa kompressointia. sen vaikutukset ovat vaikeammat kuulla kuin jonkun perusefektin, joten helposti tulee liioiteltua. tarkoitus on kuitenkin tehdä instrumentista paremman kuuloinen, ei kompressoidun kuuloinen, eli usein säädöt on silloin parhaimmillaan kun et tajua kompressorin olemassaoloa muuten kuin bypass-vaihtelulla, mutta mittaristossa tapahtuu kuitenkin jotain eloa. rummut (tai muut perkussiiviset lyhyet soundit) vaatii usein tanssimusiikissa kompressoria runsaammin, ihmisaivot kun tulkkaa lyhyet soundit kovemmiksi kuin ne "oikeasti" on, joten ne usein hyppii ulos miksauksesta ilman kompuraa. ja bassoon useimmiten kannattaa laittaa reilummalla kädellä, taas toki tyylistä riippuen.
soft/hard: soft on "more musical", joten useimmiten instrumentteihin, hard rummuille..
arvoihin sit ei voikaan antaa mitään järkevää lausuntoa. usein eri kirjoissa ja netti-opuksissa annetaan jotain lähtöarvoja threshold/ratio:lle mutta sanoisin että riippuvat niin siitä mitä hakee, että parempi kokeilla itse.
pakana: kokeilin ton TC native bundlen "demoversiota" ja täytyy sanoa että on aika hienon kuuloinen kompressori mun tarpeisiin. muutenkin bundlen muut softat ovat rahan väärtejä.. yksi juttu kuitenkin pelottaa: johtuukohan tosta "demoversiosta" vai kaataako logiccia herkästi kaupasta ostetulla versiollakin? meinaan kun kompressoreita+muita tc:n vst:itä on käytössä joku n. 15 niin aletaan mennä siinä riskirajalla flippaako logic..