Mita ihmetta on tapahtunut?

80 posts, 4 pages, 9,977 views

Avatar
#41 • • Samus Aran Guest


Suomi vaan sattuu olemaan niin hemmetin pieni maa että täällä tällainen marginaalikultturi on niin älyttömän sisäsiittoista että ei ihme että dissaus alkaa... Kaikki dissaavat kaikkia.



No tässä kannattaa sit taas ottaa huomioon 'dissauksen' monet eri vivahteet ;) Eli perusteltu kritiikki jotain ihmistä, musiikkia tai tapahtumaa kohtaan on aivan eri juttu kuin perusteeton ja tietämätön omasta 'mielipiteestään' pakonomainen kiinnipitäminen. Nämä asiat saattavat jonkun ulkopuolisen korvissa sekoittua ja soppa onkin valmis..


Ja mikä vielä kaiken lisäksi.... Dissataan musiikkityylejä. Voi jeesus. Yritetään sanoa että konemusiikki on ainoaa "oikeaa" musiikkia ja haukutaan ja solvataan muuta musaa.



Enpä ole kyllä tällä forumilla törmännyt tähän ilmiöön kovinkaan usein? Omasta näkökulmastani täällä ollaan suhteellisen suvaitsevaisia genrerajojen ylityksille, kunhan musiikki itsessään maistuu.
Avatar
#42 • • Daniel Braun Guest
Joo, suhteellisen suvaitsevaisia täällä ollaan. Mutta, yleistämiseksi menee, niin yleistä konemusapiireissä on ns. "akustisilla" "oikeilla" soittimilla tehdyn musiikin dissaaminen. Harmi sinänsä, koska mielestäni hyvää musiikkia on se, mikä tuo hyvät fiilikset... Ei kannata asettaa ennakkoluuloja/musiikkirasistisia käsityksiä eri genreistä.

Vaikka plattari onkin monessa suhteessa suvaitsevainen, useat täällä mielestäni liikaa sortuvat pitämään konemusaa juuri sinä ainoana ja oikeana. :rolleyes:
Avatar
#43 • • Samus Aran Guest


Joo, suhteellisen suvaitsevaisia täällä ollaan. Mutta, yleistämiseksi menee, niin yleistä konemusapiireissä on ns. "akustisilla" "oikeilla" soittimilla tehdyn musiikin dissaaminen. Harmi sinänsä, koska mielestäni hyvää musiikkia on se, mikä tuo hyvät fiilikset... Ei kannata asettaa ennakkoluuloja/musiikkirasistisia käsityksiä eri genreistä.

Vaikka plattari onkin monessa suhteessa suvaitsevainen, useat täällä mielestäni liikaa sortuvat pitämään konemusaa juuri sinä ainoana ja oikeana. :rolleyes:



Hmm. Piirit on tietty erilaiset, mutta kuten sanoin, en oo kyllä itse huomannut tuota, mun kokemuksen pohjalta se dissailu on tullut enemmänkin sieltä klassisten soittimien puolelta koneisiin päin. Plattarille kirjoittajat tuntuvat taas olevan suvaitsevampia ja uskaliaampia mitä tahansa musiikkia (genrenä) kohtaan kuin useat muut yhteisöt. Vai oonko missannut joitain rajuja topikkeja? Se, että monet omat suosikit löytyy juuri 'konemusiikin' alueelta ei kai automaattisesti tarkoita, että henkilö pitäisi sitä ainoana oikeana musiikkina..
Avatar
#44 • • Quu Guest
Plattarihan on pirun suvaitsevainen foorumi. Piste.


nimim. juuri tappelemassa foorumilla x siitä, että soittaako Carl Cox esso/ibiza/homoneekeri/superteinimazkuu.
Avatar
#45 • • Ana-- Guest




Hmm. Piirit on tietty erilaiset, mutta kuten sanoin, en oo kyllä itse huomannut tuota, mun kokemuksen pohjalta se dissailu on tullut enemmänkin sieltä klassisten soittimien puolelta koneisiin päin. Plattarille kirjoittajat tuntuvat taas olevan suvaitsevampia ja uskaliaampia mitä tahansa musiikkia (genrenä) kohtaan kuin useat muut yhteisöt. Vai oonko missannut joitain rajuja topikkeja? Se, että monet omat suosikit löytyy juuri 'konemusiikin' alueelta ei kai automaattisesti tarkoita, että henkilö pitäisi sitä ainoana oikeana musiikkina..



Sa et tiia mistaan mitaan. Sa oot se muija metroidista ;)

Noei.. Kyl taa dissailu on ihan samanlaista kun missa tahansa
muussa ryhmassa ihmisia, voin itte sanoo useemmassakin eri
genren viiteryhmassa osallisena olleena etta dissauksen maara
on vakio, ainoastaan dissauksen kohteet muuttu. Dissaus on tapa
pitaa ylla illuusiota yhtenaisyydesta silloin, kun ei ole mitaan posi-
tiivista sanottavaa yhteisista asioista.

Sitapaitsi, plattari noin foorumina on mielestani ollut
suvaitsevainen vain ja ainoastaan "oikeaa" (lue: kone-)musiikkia
kohtaan, kaikenlainen plurhopina on pelkkaa yaddayaddaa
niin kauan kun joku sanoo yhdenkin pahan asian mista tahansa.

Whatever. Ihmisiahan tas vaan ollaan, kaikilla on oikeus mieli-
piteisiinsa, vaik toiset mielipiteet olevaisuuden absoluuttisessa
nollapisteessa osoittautuisivatkin oikeammiksi kuin muut.

Keep it real :)
Avatar
#46 • • Samus Aran Guest




Sa et tiia mistaan mitaan. Sa oot se muija metroidista ;)



:cool:

Sitapaitsi, plattari noin foorumina on mielestani ollut
suvaitsevainen vain ja ainoastaan "oikeaa" (lue: kone-)musiikkia
kohtaan, kaikenlainen plurhopina on pelkkaa yaddayaddaa
niin kauan kun joku sanoo yhdenkin pahan asian mista tahansa.



Hmmm. Ois edelleen hauska nähdä topikkeja, joissa "konemusaa" julistetaan ainoaksi oikeaksi musiikiksi ja se saisi vielä kannatusta. Ehkä mä oon sit missannut jotain..?
Avatar
#47 • • Taedium Guest


Suomen bile-scene on vähän kavala, toiset haukkuu toisia selän takana ja kaikki tappelee genreistä sun muista

Bile-scene ylipäänsä kyllä nyt (tiedä häntä, kuinka monennen kerran kirjoitan tän) on minun mielestäni monta kertaa suvaitsevampi, kuin vaikkapa rokki-scene. Tunnustan joskus itsekin katsoneeni kieroon sellaista, joka tulee selittämään maalaismurteella Corner barissa Children Of Bodomin nimen historiaa - eikä tää tyyppi edes soittanut mitään soitinta itse. Kyllä välillä on huomannut, että varsinkin sellaiset henkilöt, jotka eivät soita rokkisoittimia, joutuvat tekemään huomattavasti enemmän töitä päästäkseen rokkipiireissä mihinkään. Kyllä ainakin minun silmääni bile-scene on huomattavasti esmes rokkipuolta suvaitsevampi. Klubi-illan jälkeen ei saa edes turpaansa jos ei ole kokonaan mustaa nahkaa yllään.


Mutta, yleistämiseksi menee, niin yleistä konemusapiireissä on ns. "akustisilla" "oikeilla" soittimilla tehdyn musiikin dissaaminen.

Mutta, yleistämiseksi menee, niin yleistä rokkimusiikkipiireissä on ns. "koneilla" "ei oikeilla" soittimilla tehdyn musiikin dissaaminen.

Meneppä joskus Masseen tai Kantikseen tai Corneriin keskustelemaan musiikista. Kun mainitsetkin konemusiikin, he kertovat sinulle, että koneella tehty musiikki ilman soittimia ei ole musiikkia. He kertovat, että DJ hommat ei ole muusikon hommia - painaa vaan play-nappia. Konemusiikkia tekevähän ei ymmärrä musiikista, sillä eihän hän edes soita oikeita soittimia. Laittaa vaan ääniä tietokoneella peräkkäin. Ja lopuksi painaa "play".

Varsinkin rokkijätkät kun dissaa konemusiikkia noin voimakkaasti, niin en yhtään ihmettele, jos konemusiikkipuolelta tulee edes 10% vastakaikua takasin. Ehkä se rokkipuolen ylitsevuotavainen vihan malja konemusiikkia kohtaan juuri nostattaa levynimiä, kuten "No More Rock 'n' Roll".


Plattarille kirjoittajat tuntuvat taas olevan suvaitsevampia ja uskaliaampia mitä tahansa musiikkia (genrenä) kohtaan kuin useat muut yhteisöt.

Kyllä. Demo tracks osaston alla kun oli joku parisen kuukautta sitten niitä Suomi-rap juttuja, niin sinne kyllä kirjoitti moni, joka mainitsi, ettei koko musiikkityylistä edes pidä. Silti siellä tuli välistä ihan järkevääkin kommenttia. Ja vaikka negatiivistakin sanottavaa oli, niin rakentavaakin sieltä löytyi. Solid #69 kun pisti jonku piisin sinne, niin esmes Sniffiltä tuli erittäinkin hyviä vinkkejä ko. kappaleen parantamiseen. En pidä sitä missään muotoa negatiivisena asiana.
Avatar
#48 • • Edited osenoko Guest


Hmmm. Ois edelleen hauska nähdä topikkeja, joissa "konemusaa" julistetaan ainoaksi oikeaksi musiikiksi ja se saisi vielä kannatusta. Ehkä mä oon sit missannut jotain..?



Toi ei olekaan se "Plattarin vitsaus" vaan se, että [rankka kärjistys] musan pitää olla über-ug -jynkkyä tai muutoin se on paskaa. [/rankka kärjistys]

Makuasioistahan ei voi (muuta kuin) kiistellä, mutta mielestäni pieni suvaitsevaisuus "kaupallista hömppää" kohtaan ei tekisi pahaa. Tämä asenne heijastuu pitkälti kaikkiin keskusteluihin Plattarissa, esim. piratismiaiheissa kuului kommentteja tyyliin "isot lafkat saa mun puolesta mennä nurin ku ne tekee vaan rahaa" jne. On kuitenkin hyvä pitää mielessä että samaan tapaan joku kirjallisuuden ystävä saa kicksit venäläisistä klassikoista ja joku toinen taas Harlekiini -sarjasta - ja kenelläpä meistä olisi auktoriteettiä lähteä toisen musamakua kritisoimaan.

"Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven" ;) Itse en ole pitkiin aikoihin jaksanut stressata näillä asioilla, jos haluttaa kuunnella Scooterin "Move Your Ass" niin eikun levy soimaan, ja perään vaikka Goldfrappia jos siltä tuntuu. Different strokes jne. jne. :)

edit : lukihäiriö off
Avatar
#49 • • Samus Aran Guest


Toi ei olekaan se "Plattarin vitsaus" vaan se, että [rankka kärjistys] musan pitää olla über-ug -jynkkyä tai muutoin se on paskaa. [/rankka kärjistys]



Ei munkaan mielestä, mutta ei kyllä toi toinenkaan ole saanut osakseen muuta kuin nopeita tyrmäyksiä heti, kun se on nostettu pöydälle. Vai oonko missannut nämäkin kommentit kokonaan? Olihan sulla tossa noi kärijstykset merkitty, mutta kärjistystä se just vaatii, että vois tollasen yleisleikkauksen Platinumin käyttäjäkunnasta antaa, juurikin siis noiden välittömien tyrmäysten takia.


Makuasioistahan ei voi (muuta kuin) kiistellä, mutta mielestäni pieni suvaitsevaisuus "kaupallista hömppää" kohtaan ei tekisi pahaa.



Mun kokemuksen perusteella taas useat Platinumille kirjoittavat tuntuvat ymmärtävän ja hyväksyvän "kaupallisen" musiikin viihdyke-arvon normaalille massakuluttajalle. Sen ei silti pitäisi estää enemmän asiaan perehtyneitä kritisoimasta itse musiikin laatutekijöitä.


Tämä asenne heijastuu pitkälti kaikkiin keskusteluihin Plattarissa, esim. piratismiaiheissa kuului kommentteja tyyliin "isot lafkat saa mun puolesta mennä nurin ku ne tekee vaan rahaa" jne.



Jep, itseänikin arveluttaa tuonsuuntaisten kommenttien kirjoittajien ymmärrys ja kokonaisvaltainen näkemys asiaan.


On kuitenkin hyvä pitää mielessä että samaan tapaan joku kirjallisuuden ystävä saa kicksit venäläisistä klassikoista ja joku toinen taas Harlekiini -sarjasta - ja kenelläpä meistä olisi auktoriteettiä lähteä toisen musamakua kritisoimaan.



Noitakin asioita voi kyllä tarvittaessa vertailla eri kriteereillä, mutta toisen mieltymyksiä on mielestäni turha yrittää väkisin muuttaa. Suvaitsevaisuus on eri asia kuin asioihin perehtyneisyys, toinen vaatii vain kerättyä tietoa ja toinen ymmärrystä ihmisistä ja elämästä yleensä.
Avatar
#50 • • Edited jUSSi Guest
[quote="Markus-L[/i]
Tämä asenne heijastuu pitkälti kaikkiin keskusteluihin Plattarissa, esim. piratismiaiheissa kuului kommentteja tyyliin "isot lafkat saa mun puolesta mennä nurin ku ne tekee vaan rahaa" jne.[/quote]

Originally posted by Samus Aran"]
Jep, itseänikin arveluttaa tuonsuuntaisten kommenttien kirjoittajien ymmärrys ja kokonaisvaltainen näkemys asiaan.



Muuten, Markus-L tuossa onnistuneesti kärjisti myös eräiden
ihmisten mielipiteet (ainakin allekirjoittaneen) ja tiivisti erittäin
monisyisen asian yhteen lauseeseen mikä ei tässä tapauksessa
onnistu, ellei tarkoituksena ole osoittaa toista osapuolta sormella
ja sanoa että "sun mielipitees on perseestä". En ala ruotimaan
tätä piratismiasiaa tässä, koska sillä on oma topikkinsa, mutta
tahdon painottaa, että yhden lauseen kuvaukset ovat aina
kärjistettyjä, kun puhutaan ihmisten mielipiteistä.

Avoin mieli ja terve järki pitäisi pyrkiä sisällyttämään joka asiaan.
Ei riitä, että niitä käyttää vai silloin tällöin, niitä on käytettävä
varsinkin silloin kun kyseessä on itselleen intohimoinen asia.
Kuten tiedämme, minun ja Markuksen mielipiteet menevät
melkoisella varmuudella ristiin, kun puhutaan piratismin
vaikutuksista musiikkiteollisuuteen, joten tuon heiton voi
sivuuttaa surutta.

Voin sitten Ville sun kanssa jauhaa tästä asiasta joskus kauniina
kesäpäivänä enemmän :)

edit: quotet kuntoon jumppaamalla!
Avatar
#51 • • Edited Samus Aran Guest


Voin sitten Ville sun kanssa jauhaa tästä asiasta joskus kauniina
kesäpäivänä enemmän :)



Kuulostaa hauskalta ;)
Avatar
#52 • • dixoff Guest
Plattarin musakeskustelu tietty sisältää aina välillä kommentteja yhdenlaisten musiikillisten mieltymysten puolesta jotain toista musiikillista mieltymystä vastaan, esimerkkeinä vaikkapa jotain teknoihmisten napinaa polkasta, kiksuihmisten mielipiteitä teknosta. Joskus tämä tuntuu menevän vielä enemmän nyanssitasolle, tyyliin jonkun housejäbän mielestä joku muu housejäbä soittaa vääränlaista housea tms. Eli sellaista pikkuista mun musa on parempaa kuin sun musa -vääntämistä eri konemusagenrejen välillä ja jopa niiden sisällä.

Tuollaista mielestäni pitää ollakin. IMO tämä foorumi olisi aivan pehvasta, jos kaikki diggailisivat samoja biisejä ja olisivat kaikesta musiikista aina samaa mieltä. Eroja mieltymyksissä on ja niitä on keskustelufoorumilla luontevaa tuoda esiin. Kuitenkin täällä mielestäni annetaan aika hyvin tilaa omasta poikkeaville musiikkimauille, eikä homma juuri koskaan tunnu onneksi menevän sellaiselle "kuin sä voit kuunnella tollaista paskaa"-tasolle. Hyvä niin. Välillä toki mielipiteet kärjistyvät, ja ne sitten - sopivassa määrin ilmentyneinä - tuovat toki edelleen lisää väriä keskusteluun.
Avatar
#53 • • Edited l e b e u Guest


...eikä tää tyyppi edes soittanut mitään soitinta itse.


:001: :001: :001:

Noi opiskelukiireet on varmaan yksi syy, miksi väki on kadoksissa. Itsekin yritän pänttää pääsykokeisiin (Eiköhän *ituix mene).

Pitäisikö tässä alottaa joku tosi hörö topikki vain voidakseen osoittaa suurta rohkeutta. :p

Täytyy myöntää, tää topikki on todellinen Metatopic. :D On näitä varmaan aikasemminkin ollut...
Avatar
#54 • • Daniel Braun Guest



:001: :001: :001:

Noi opiskelukiireet on varmaan yksi syy, miksi väki on kadoksissa. Itsekin yritän pänttää pääsykokeisiin (Eiköhän *ituix mene).



Itseasiassa, juuri pariminuuttia sitten samasta asiasta tyttöystävälle puhuin. Toi tosiaankin saattaa olla syy plattarin hiljenemiseen. Näin keväisin noita koulujuttuja tuntuu keräytyvän. Päättötyöt, yo-kirjoitukset, ennakkotehtävät, pääsykokeisiin luku... Ylipäätän kouluihin haku... Tietenkin, työelämässä vilkastuu tietyillä sektoreilla, joten sekin tietenkin saattaa vähentää työssäkäyvien plattarilaisten aikaa kirjoittaa tänne.

Ja viitaten edelläolevaan keskusteluun... Todellakin, rock-skenestä tulee paljon dissausta. Mutta ei ihme, tuleehan sitä myöskin konemusaskenestä rockia kohtaan. Olen kuullut useasti, ollut myöskin mukana (pienessä hiprakassa baarissa) keskusteluissa rock <-> konemusa-paremmuudesta. Kyllä konemusan ystäviltäkin tällöin tulee paljon kommentteja rockin kauheudesta.

Tosiaankin, Platinum tuntuu olevan "hyper-super-ug" henkinen, kaikkea kaupalliselta haiskahtavaakin tunnutaan karsastavan. Yeistämistä taas, mutta verrattuna esim. Findanceen jossa useat uskaltavat rohkeasti myöntää kuuntelevansa Scootteria & yms pop-matskua. Veikkaisin että täälläkin usea diggailee jostakin popimmasta tavarasta, mutta sitä pidetään niin tabuna että siitä vaietaan.

Kirjoitan/seuraan aktiivisesti platinumin lisäksi Findancea sekä mikseri.net:in foorumeita, ja voin sanoa että Plattari on tietyllätapaa "aikuismaisin" foorumi, mutta osaltaan ahdasmielisin. Mikserissä keskustelevat hiphop porukka techno porukan kanssa sopusoinnussa ja sekaan heitetään vielä hevarit & muut. Tosin, siellä tuntuu olevan keski-ikä sen 15v, joten.. Ja osalta liikaa omastamielestään "ammatimaisia" musantekijöitä, jotka dissaavat aloittelijoita minkä kerkeävät. Findance... Mitä siitä voisi sanoa, nimi kertoo kaiken. Hauskaa keskustelua ilman rajoja. Mutta, Plattari menee silti ykköseksi. :cool:
Avatar
#55 • • Taedium Guest


Kyllä konemusan ystäviltäkin tällöin tulee paljon kommentteja rockin kauheudesta.

Tulee kyllä, mutta se rokin morkkaaminen ei ole suuri osa sitä konemusiikin ystävien yhteishenkeä. (En varmaan sano sitä P:llä alkavaa abbreviaatiota, vaikka sitä tarkoitankin.) Rokkipuolella konemusiikin dissaaminen ja rokkisoittimen soittaminen tuo lisää katu-uskottavuutta. (Kuten metalligenren mukainen ulkoasukin. - Joka myöskin on huomattavasti konemusiikin ystäviä tiukempi.)

Mä nyt en oikee keksi sanoja tolle erolle, mikä se dissausero on, mut se ero on kumminkin siinä syyssä, miksi dissaa, ei siinä miten dissaa tai kuinka paljon dissaa. Näin ainakin itse olen kokenut.


myöntää kuuntelevansa Scootteria & yms pop-matskua.

Mulla on kotona alkuperäsinä CD:inä mm. Vengaboysin Party Album. icon_redface.gif

Vengaboys sopii kesäpäivään, kun istuu pihalla, juo Harvey Wallbangeria ekstrajäillä ja lukee Kamuja, eikä halua ajatella.
Avatar
#56 • • Pinkki Guest

Originally posted by Quu
nimim. juuri tappelemassa foorumilla x siitä, että soittaako Carl Cox esso/ibiza/homoneekeri/superteinimazkuu.


hmm. jos sä viittaat postaukseen mist löytyy mm. lause "Oha Carl kuuluisa 3 dekin kikkailuista ja yleisön tyytyväisenä pitämisest, vaik ei soitakkaa mitää pelkää ibiza, esso, perserekkalesbo (toi o tiukka termi), homoneekeri, superteini matzkuu.", niin musta tos kyl sanotaa et carl Ei soita kyseistä matskua, tätäkö vastaan sä siis tappelet? ;)
Avatar
#57 • • Mrrshan Guest




Toi ei olekaan se "Plattarin vitsaus" vaan se, että [rankka kärjistys] musan pitää olla über-ug -jynkkyä tai muutoin se on paskaa. [/rankka kärjistys]



Jos väitteestä poistetaan kärjistys niin mitä jää jäljelle?

Ongelmana näyttää olevan enemmänkin se, että musiiikkityyleihin kohdistuvat negatiiviset kommentit otetaan henkilökohtaisena loukkauksena jos itse sattuu pitämään siitä.
Avatar
#58 • • LindaGP Guest


Hmm. Piirit on tietty erilaiset, mutta kuten sanoin, en oo kyllä itse huomannut tuota, mun kokemuksen pohjalta se dissailu on tullut enemmänkin sieltä klassisten soittimien puolelta koneisiin päin.



Tämä kyllä pitää paikkansa. Olen todennut sen aika monta kertaa. Ennenkuin itse sotkeuduin mukaan konemusiikiin ja bilekulttuuriin, suhtauduin aika epäilevästi koko touhuun. Hymyilin työkaverille kun hän kertoi bileistä. Nyt olen itse samassa tilanteessa, minulle hymyillään ja minulta kysytään maanantaisin, että olinko bilettämässä.

Olen soittanut akustista kitaraa kohta 16 vuotta, klassistakin 6 vuotta aikoinaan. Laulaa osasin ennenkuin opin puhumaan. Musiikkimakuni on ollut joskus suppeampi, joskus laajempi. Kun minulta kysytään mitä musaa itse skitalla soitan, vastaan että kaikkea klassisesta metalliin. Olen oppinut tämän elämyksen myötä olemaan avoimempi kaikkia musiikkilajeja kohtaan. Levyjen soittamisen kuitenkin jätän niille jotka sen osaa... Näin asiat muuttuu. Rokkibeibistä tuli kiksukissa. Mutta edelleen kuuntelen Maidenia... :D
Avatar
#59 • • Quu Guest
Kyllä teistä laardiperseistä pitäisi irrota enemmän kun joku pari postausta päivässä!

Mitä hittoa mä teen koulussa jos tämä jatkuu tälläisenä?
Avatar
#60 • • LindaGP Guest


Mitä hittoa mä teen koulussa jos tämä jatkuu tälläisenä?



Menet töihin...?