sars-keuhkokuume

58 posts, 3 pages, 8,855 views

#41 • • Taedium Guest

kuolevuudeksi 10.9 %.

Toi kuolleisuus nyt ei oo paljoa pahempi ku flunssalla. Jos se nyt on siinä 4-10%, niin menköön. Enemmänkin olen huolissani siitä, että mitä sitten näille "parantuneille" käy. Onko siinä jälkioireita, jälkitauteja, komplikaatioita tms.

Meneekö keuhkot niin pahaan kuntoon, että sitten ei tarvi enää yli nelikymppisenä paljo hengitellä? Jääkö virus vereen? Mitä se tekee vuosien kuluessa?

Entä onko tapauksia, joilla ei ole oireita, mutta kantavat tautia? Mitä tauti tekee vuosien piilossaolon jälkeen?

Ja myös, mitä radiosta kuulin, eli virus elää noin 20 tuntia elottomalla pinnalla lähes millaisissa olosuhteissa tahansa. Tuo on pakko olla jo propagandaa. Elottomalla pinnalla virusten ja bakteerien ei tulisi elää montaakaan minuuttia.

No mutta itse en ainakaan aio vähentää matkailuani tai edes klubeilla käyntiäni. Julkisilla paikoilla kaiteiden nuolemista kuitenkin aion välttää jatkossa.
#42 • • olliS Guest

Toi kuolleisuus nyt ei oo paljoa pahempi ku flunssalla.

Tarkoitat varmaankin influenssaa...
#43 • • Felis Guest

Ja myös, mitä radiosta kuulin, eli virus elää noin 20 tuntia elottomalla pinnalla lähes millaisissa olosuhteissa tahansa. Tuo on pakko olla jo propagandaa. Elottomalla pinnalla virusten ja bakteerien ei tulisi elää montaakaan minuuttia.

"Hongkongilaisten ja saksalaisten tutkijoiden mukaan koronaviruksiin kuuluva sarsin aiheuttaja pysyy elossa ainakin 24 tuntia muovipinnalla huoneenlämmössä."
Propagandasta en tiedä, mutta ainakin se selittäsi joitain avoimia kysymyksiä sarsin tarttumisesta. --> http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20030506UL3
#44 • • taro Guest

AIDSin (tai siis hiv) kuolleisuus voi olla 100%, mutta tossa luvussa on pakostakin mukana muutama tapaturmaisesti tai muuten vain vanhuuteen kuollut.

Ja näin ajattellen, ihmisten kuolleisuus elämässä on 100%, syistä väliä. Vai väittääkö joku ettei tule kuolemaan...? :D
sitähän minäkin.
#45 • • Edited Taedium Guest

Tarkoitat varmaankin influenssaa...

Jep. Sinat sakasin.

(Flu and cold are two different things...)

Ja näin ajattellen, ihmisten kuolleisuus elämässä on 100%, syistä väliä. Vai väittääkö joku ettei tule kuolemaan...?

Tällä hetkellä tällä pallukalla on reippaat 6 miljaaardia ihmistä. Ne eivät ole vielä kuolleet. Todista minulle, että esmes kuolemattomuuden mahdollistavaa rokotetta ei tulla keksimään.

Todista, että regeneration (mitä toi on suomeksi?) ei ole mahdollista tulevaisuudessa.

Todista, että meidän persoonaa ei voida tulevaisuudessa lataamaan aivoista ja asettamaan uuteen kehoon.

Todista, ettei...

Sitten voin uskoa, että 100% kuolee elämässä, aina.

Tähänastiset tapaukset kyllä näyttää siltä, että elämästä ei todennäköisesti selviä hengissä, mutta minä en sitä pidä absoluuttisena totuutena.

Ainoa lähellä absoluuttista totuutta omasta mielestäni on: "Tämä on ainoa absoluuttinen totuus." - Mutta ei toikaan ole ihan varma.
#46 • • taro Guest
Arvasin että näinhän tässä käy... :D
Ja tietty nyt eletään, mutta tarkointinkin tarkastella asiaa myös tulevaisuuden kannalta.

Mutta olemalla ikuinen skeptikko, en usko ikuisuuteen enkä iänkaikkiseen elämään. Kaikella on loppu. Ja se tulee joskus, väistämättä.
Näin minä.
#47 • • Dani Cior Guest

Jep. Sinat sakasin.

Todista minulle, että esmes kuolemattomuuden mahdollistavaa rokotetta ei tulla keksimään.

Todista, että regeneration (mitä toi on suomeksi?) ei ole mahdollista tulevaisuudessa.

Tähänastiset tapaukset kyllä näyttää siltä, että elämästä ei todennäköisesti selviä hengissä, mutta minä en sitä pidä absoluuttisena totuutena.

Ainoa lähellä absoluuttista totuutta omasta mielestäni on: "Tämä on ainoa absoluuttinen totuus." - Mutta ei toikaan ole ihan varma.

Kaikki kuolee, jopa maailmankaikkeus, näin sanoo kokemus maailmasta. Kaikki on katoavaista oivalsi Buddha katsoessaan ympärilleen.

Pitäisi olla rokote happea vastaan ja ääretön energia solujen regenerointiin. Happi tuhoaa soluja, kuten muut vapaat radikaalit, liikaa vapaata energiaa solujen pommittamiseen. Pitäisi myöskin osata suojautua säteilyltä tai neutraloida sen aiheuttamaa tuhoa. Solujen kopioituessa ei saisi syntyä virheitä. Mikrobitkin kehittyy ja paljon nopeammin kuin ihmiset; ne on ollut olemassa 3-4 miljardia vuotta ja on natiiveja tällä maapallolla. Tuma voidaan olettaa mikrobiksi, joka fuusioitui muun solun kanssa ja loi toimivan yhteistyön, en olisi yllättynyt jos mitokondrio olisi tehnyt saman asian eksyttyään vahingossa soluun. Monisoluiset eläimet kuten ihmiset ovat geneettisesti sukua mikrobeille, kuten kaikelle muulle maapallolla esiintyvälle elämälle. Jossain vaiheessa elämän ylläpito menee liian kalliiksi ja elämästä luopuminen on kannattavampaa. Juuri siksi ihmiset lisääntyvät, ja meillä on niin valtava geneettisesti koodattu tarve seksiin. Vanhenemisen virheiden korjaaminen on vaikeampaa ja lajin kannalta kalliimpaa kuin uuden yksilön lisääminen populaatioon.

Biologia ja elämä ovat opportunistisia.
#48 • • ---[-]--- Guest
....SARS saapui Tkuun....:rolleyes:
#49 • • Taedium Guest

Kaikki kuolee, jopa maailmankaikkeus, näin sanoo kokemus maailmasta.

Sen perusteella, että "ei se koskaan ennenkään" ei voida sanoa _varmaksi_ mitään.

No mun pointti ei ollutkaan siinä, että voiko kuolemattomuuden saavuttaa. (Jatkoa varten, jottei nyt tarvi sit tästä vääntää: en usko, että koskaan tullaan sitä mahdollistamaan.) Vaan kysymys oli siitä, että kaikesta epäilystä ja järkisyistä huolimatta niin kauan kun yksikin ihminen on elossa, emme voi 100% varmuudella näin väittää.

"Ei se tota ennen oo tehny!" sano mustalainen ku hevonen kuoli.

Kaikki on katoavaista

Jep. Tempus fugit.

Pitäisi olla rokote happea vastaan [...]

Juu-u. Niin pitäisi olla aika paljon kaikkea. Ja vielä tuossa jää varmasti tuhat ja yksi asiaa huomaamatta.

Silti, me emme voi sitä absoluuttiseksi totuudeksi väittää, vaikkä lähes 100% tiedämme, ettei se ole mahdollista. (Olkoon se prosentti vaikka sitten 99.999....%)
#50 • • MySki Guest
Niin, nyt tuo sars on mahdollisesti saapunut Suomeenkin. Ennen en juurikaan välittänyt koko taudista, sehän riehuu jossain siellä kaukana maapallon toisella puolen, mutta nyt alkoi hieman jännittämään. En haluaisi kuolla vielä, enkä varsinkaan keuhkokuumeeseen. Pitänee kaivautua maan alle ja kyhjöttää siellä niin kauan että tohtorit keksii sarssiin vasta-aineet. Jejee!
#51 • • Dani Cior Guest

Sen perusteella, että "ei se koskaan ennenkään" ei voida sanoa _varmaksi_ mitään.

No mun pointti ei ollutkaan siinä, että voiko kuolemattomuuden saavuttaa. (Jatkoa varten, jottei nyt tarvi sit tästä vääntää: en usko, että koskaan tullaan sitä mahdollistamaan.) Vaan kysymys oli siitä, että kaikesta epäilystä ja järkisyistä huolimatta niin kauan kun yksikin ihminen on elossa, emme voi 100% varmuudella näin väittää.

Silti, me emme voi sitä absoluuttiseksi totuudeksi väittää, vaikkä lähes 100% tiedämme, ettei se ole mahdollista. (Olkoon se prosentti vaikka sitten 99.999....%)

Toki, toki, mut absoluuttinen totuus ei ikinä kuulu tieteelliseen ajatteluun. Se on uskonnollisen ajattelun kulmakivi, jossa totuuden uskotaan annetun ylhäältä joltakin kaikkitietävältä entiteetiltä, joka todellakin tietää ne vastaukset, ja päättää luovuttaa ne meille ihmispoloisille, kunhan palvotaan sitä riittävän nöyrästi.
#52 • • Edited Salla Guest
olinpas sitten kuitenkin vähän huojentuneempi tästä sars asiasta kun aloin kelaileen, että Kiina ja sen ympäristössä sijaitsevat maat on pahasti ylikansoitettuja ja että tää on sitten vaan luonnon oma tapa niin sanotusti tehdä luonnollisia poistoja, eli vähentää populaatiota. Mutta jotenkin huolestuttavaa onkin nyt se, että WHO mikä on se big boss tässä asiassa, eli tiedon jakaja yms. niin nyt hekin ovat ällistyneet siitä miten korkea kuolleisuus tässä onkin kyseessä :( ja että olikos se nyt 20-60 vuotiailla on suurin riski kuolla? jotenkin noin se meni..

hUh. Mutt niinku Taedium tuolla on listannut, on vielä toooooosi paljon avoimia kysymyksiä, mihin pitäis saada vastauksia niinkuin onko esim oireettomia taudinkantajia ja muita tämän suuntaisia kysymyksiä. Kun näihin tiedetään vastaukset niin ollaankin sitten jo voiton puolella, TAI häviön riippuen siitä millaisia vastaukset on...

Asiaa todellakin huonontaa se fakta mitä kiinalaiset on itsekin sanoneet, että sitten voi olla piru irti jos sars leviää köyhille maaseuduille, missä ei ole läheskään riittävät resurssit asian kohtaamiseen. Pessimisti vois tässä vaiheessa kelailla, että Kiina on ihan Venäjän vieressä ja me Venäjän kyljessä kiinni and so on... ohhoh.
No Venäjä on kuulemma "ottanut ohjat käsiinsä" siltä osin että ilmaliikennettä Kiinaan ollaan rajoittamassa mahdollisimman pitkälle. Mutta Venäjällähän asiat hoituvat aina perin venäläiseen tyyliin, mikä ei myöskään lupaa hyvää.

Tauti siis leviää maailmaan horizontaalisella tasolla, on kai sitten vaihtoehtoina joko kaivautua maan alle tai lentää kuuhun kun(/jos) tilanne tästä äityy vielä :003:

edit: hUi, nyt sitä saa jo Turusta :015:
#53 • • anton Guest
Ennen wanhaan warehouse-bileissä kaikilla oli Sars-naamari! :015:
#54 • • Taedium Guest
Ohhoh... kuulin uutisia tänä aamuna radiosta. Nettiin lisäinfoa hakemaan...

http://www.unknowncountry.com/news/?id=2649

Mä oon ollu ihan väärässä. Mulla kun on ollu käsitys että avaruudesta tulleiden palasten seasta on löydetty hiilivety-yhdisteiden fossiileita, jotka voivat (ehkä, luultavasti) olla jopa elollista alkuperää. Ehkä. Tosta nyt on ollu niin ristiriitasia juttuja ku ne julkas jostan komeetasta pari vuotta sitten "fakta"tiedon, että viruksia löyty jään seasta. Ja sit, et ei ollukkaa... ja sit ne taas oli viruksia. Sitten taas ei...

Mut nythän ne on sen keksineet. Avaruusoliot on varmasti SARSin alkuperäisiä kantajia.

Hassu yhteensattuma, että ensimmäinen "oikea todiste" maapallon ulkopuolisesta elämästä sattuisi olemaan hyvin lähellä ihan meilläkin tavattua virusta... Ja kuinka ollakkaan, sattuu sopimaan maapallon (osittain-) älykkäimpään otukseen...

Toi juttu oli aamu-uutisissa ihan tosiuutisena ja ne sano, että maapallolle sataa joka päivä useita tonneja bakteereita ja mikrobeja avaruudesta. Kumma, että mä en oo aikasemmin moista kuullut. Kylhän sitä roinaa tulee koko ajan, vaan aika vähän tuolta on elollista satanu.
#55 • • Mrrshan Guest

Ja näin ajattellen, ihmisten kuolleisuus elämässä on 100%, syistä väliä. Vai väittääkö joku ettei tule kuolemaan...? :D
sitähän minäkin.

Useimmat kyllä haluavat elää useamman vuosikymmenen ennen sitä. Jos ei kiinnosta niin ei ole pakko.
#56 • • nuclearfish Guest
Kokeilin selvittää mun työantajalle sekä ruotsin lehtorille miks en ollu näkyvissä viikkoon: ''luulin että oli sars ja päätin eristää itseni''
#57 • • olliS Guest

Kokeilin selvittää mun työantajalle sekä ruotsin lehtorille miks en ollu näkyvissä viikkoon: ''luulin että oli sars ja päätin eristää itseni''

[very ot]
... ja vielä kun bussit suistu raiteilta ja ratikoista puhkesi kumi niin eihän siitä mitään tullut. Ja aamulla kun katsoi peiliin, eikä nähnyt mitään, niin sitä luuli, että oli jo koulussa.. :o
[/very ot]
#58 • • phanatic Guest
Sars. En tajua miten lehdet jaksavat revitellä otsikoita ja ihmiset hysterisoida mokomasta pöpöstä. Joka päivä malariaan kuolee enemmän ihmisiä kuin sarsiin on kuollut koskaan, ja näistä kuolemista suurin osa voitaisiin estää jos joku haluaisi lääkitä köyhiä. Salamaniskuun/auto-onnettomuuteen/flunssaan/tylsyyteen kuoleminen on Suomessa todennäköisempää kuin sarsiin.