Piratismikeskustelu (ex Don't download)

401 posts, 21 pages, 60,338 views

Avatar
#381 • • jUSSi Guest
heh, hieman "hölmö" otos IMO. Opiskelijat onkin sitä rikasta porukkaa, jolla on varaa ostella levyjä. Haluaisin nähdä tutkimuksen, jonka otoksena olisi keskivertoihminen, ei opiskelija, jolla on ilmaiset megapiuhat ja yleensä rahasta pulaa. Hauska kuitenkin huomata, että konkreettinen albumi on paljon arvostetumpi kuin waretettu levy :)

edit: musta tuntuu, että musiikin waretus on tullut jäädäkseen, joten levylafkojen pitäisi keksiä keinot tehdä musiikin ostamisesta houkuttelevampaa, vaikka hintoja laskemalla tai panostamalla verkkokauppaan. Yleensä teollisuudet kehittyvät ja paikalleen jääneet yrityksen kuihtuvat pois ja musiikkiteollisuus on sellainen dinosaurus, jonka olisi aika liikahtaa, edes johonkin suuntaan.
Avatar
#382 • • espoo_rumpshaker Guest
http://www.economist.com/displaystory.cfm?story_id=3329169

...
Much will depend on whether the majors choose to address a problem that is just as important as piracy: these days they rarely develop new artists into long-lasting acts, relying instead on short-term hits promoted in mainstream media. That has turned off many potential buyers of new music. In future, using the internet, the industry will be able to appeal directly to customers, bypassing radio, television and big retailers, all of which tend to prefer promoting safe, formulaic acts. That could give the majors the confidence to back innovative, edgy music. But much smaller independent labels and artist-management firms can do the same, offering them a way to challenge the big firms head on.
...



...
Even in the physical world, the big firms are struggling to maintain their traditional market. Supermarkets have become important outlets, but the likes of Wal-Mart stock only a narrow range of CDs, choosing to shift shelf-space away from music in favour of higher-margin DVDs and videogames. That is a symptom of another headache for all music firms: they face ever more intense competition from other kinds of entertainment, especially among the young.
...



...
According to an internal study done by one of the majors, between two-thirds and three-quarters of the drop in sales in America had nothing to do with internet piracy. No-one knows how much weight to assign to each of the other explanations: rising physical CD piracy, shrinking retail space, competition from other media, and the quality of the music itself. But creativity doubtless plays an important part.
...

Avatar
#384 • • Krii Guest
Hmm, no, itse olen warettanut kahden vuoden aikana yli tuhat biisiä koneelle.
Silti yritän ostaa mahdollisimman paljon myös "oikeita" levyjä.
Tykkään myös paljon tavallisista levyistä, kannet on kivoja jne ja tietysti eteenkin suomalaisten artistien levyjä on kiva ostella.

Harmi jos jotkut levy-yhtiöt ovat menneet konkkaan, vaikka en noita tiennytkään.
Avatar
#385 • • akir0 Guest

Netistä lataaminen ohitti cd:n Britanniassa

Vuosi 2004 oli Britanniassa lopullinen läpimurtovuosi internetistä ladattavalle musiikille. Vuoden lopussa verkosta laillisesti ladattavien kappaleiden määrä ohitti ensi kertaa levykaupasta ostettujen cd-sinkkujen määrän.



http://www.iltalehti.fi/2005/01/17/2534447_uu.shtml

Vahvistaa vaan mun käsitystäni siitä, että levy-yhtiöt lähti tähän mukaan liian myöhään. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan liian myöhään.
Avatar
#386 • • jUSSi Guest

Netistä lataaminen ohitti cd:n Britanniassa

Vuosi 2004 oli Britanniassa lopullinen läpimurtovuosi internetistä ladattavalle musiikille. Vuoden lopussa verkosta laillisesti ladattavien kappaleiden määrä ohitti ensi kertaa levykaupasta ostettujen cd-sinkkujen määrän.



http://www.iltalehti.fi/2005/01/17/2534447_uu.shtml

Vahvistaa vaan mun käsitystäni siitä, että levy-yhtiöt lähti tähän mukaan liian myöhään. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan liian myöhään.



"Suomessa alalla toimii vasta yksi yritys, joten brittilukemista jäädään kauas."

Öö, eikös foryourears ja symptom ole nettilevykauppoja?
Avatar
#387 • • espoo_rumpshaker Guest
I'm just reading an excellent book by Tim Renner ("Kinder, der Tod ist gar nicht so schlimm"), previously the man had been running Motor Music for some ten years (then a subdivision of PolyGram), sadly so far it hasn't been translated into any other languages than German, but the first chapter kicks off with a nice little ditty of how the entire PolyGram management had one of their firm meetings, got fucking drunk and Nicholas Negroponte of MIT Media Lab fame over the next morning to hold a speech about the future of music technologies.

This was in the mid to early 90ies, and while I suspected that most of the management did not grasp Negropontes vision at the time (which was P2P, MP3, and the consequences it might have on music distribution), in fact they actually pretty much ignored the entire lecture, and after Negroponte left the then-CEO of PolyGram officially apologized for Negroponte.

I doubt this book'll ever get translated anyhow, but it certainly has done a nice job confirming my opinion that according to the concepts of free trade, all RIAA members are akin to what a tumor does in a humans body. The sooner these labels die off, the better.
Avatar
#388 • • R24 Guest
IMO suurin syy miksei levy-yhtiöt halua lähteä digitaaliseen jakeluun on se että tällä hetkellä rahat saadaan albumi myynneistä eikä sinkuista. Iso osa albumi myynneistä tulee yhden hitin artisteilta joiden levyillä on maks. 2 "oikeaa" biisiä, tavallinen kuluttaja ostaa koko albumin vain kuunnellakseen niitä kahta biisiä. Jos sen yhden hitin lataaminen olisi yhtä helppoa kuin levyn osto niin levy-yhtiöiden tulot putoaisi todella rajusti.

Mutta ei mene kauan kun jokaisessa 100euron puhelimessa on giga muistia ja kazaa sekä langaton yhteys jolla musiikin saa kuulumaan mankasta, sterkoista yms. Silloin jos levy-yhtiöt keksivät tavan pitää levymyynnit edes murto-osassa nykyisestä niin nostan hattua.

Toki joulumyynti tulee pitämään pintansa vielä pitkään kun cd on helpompi kääriä pakettiin kuin nippu 11010011:llaa.
Avatar
#389 • • markedman Guest

Öö, eikös foryourears ja symptom ole nettilevykauppoja?



Kyllä, tai siis tarkemmin Foryourears.com on nettilevykauppa ja Symptom Records on vinyylilafkamme, jonka julkaisuita tietty myymme myös digitaalisesti kaupassamme. Samaan ryppääseen kuuluu vielä Metrotraks, joka taas on puhtaasti digitaalisiin julkaisuihin keskittynyt nettilabeli.

Sikäli ei ihmetytä yhtään, että meitä ei mainittu Iltalehdessä, koska ko. lehden journalistinen taustatyö on tunnetusti mitä on :) Asia olisi selvinnyt niinkin helposti kuin vaikka soittamalla Teostoon ja kysäisemällä mitä nettilevykauppoja Suomessa on. Helsingin Sanomat sentään mainitsi meidät omassa digimusa-artikkelissaan viime vuoden puolella, vaikka keskitymmekin täysin elektroniseen "marginaalimusiikkiin".

-markku

--
Out now: DJ Sam - 00500 Upgrade EP on Metrotraks!
Avatar
#390 • • . Guest
saattaa olla tyhmä kysymys mut onks mitään merkkejä siitä et nettikaupas
alettais käyttää surkean mp3:sen sijaan/rinnalla jotain oikeeta formaattia?
uskon et monelle kriittiselle musiikinkuluttajalle tää on yks kompastuskiviä.
sen lisäks et monet haluaa vinyylin/cd:n tms. fyysisen tuotteen niin myöskin
äänenlaadulla on merkitystä. mitä järkeä on ostaa vitun kallit 5.1hifi systeemit
jos nettikauppaan siirtymisen jälkeen iso osa julkaistavista äänitteistä on jo
ostettaessa äänenlaadultaan täyttä kuraa. minä en ainakaan maksais
yhdestäkään mp3:sesta senttiäkään enkä oo ikinä imuroinu netistä yhtään
äänitettä.
Avatar
#391 • • markedman Guest

saattaa olla tyhmä kysymys mut onks mitään merkkejä siitä et nettikaupas alettais käyttää surkean mp3:sen sijaan/rinnalla jotain oikeeta formaattia?



Vanhaan aiheeseen vastausta. Kyllähän jotkut myyvät jopa ihan WAVeina kamaa, FLACcia on myös näkynyt jonkun verran, ja eiköhän ajan myötä kun keskimääräiset koti-nettiyhteydet paranee ja kovalevyt ei maksa enää mitään niin tohon suuntaan olla menossa. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että tärkeintä on laitetuki eri formaateille, varsinkin tällä hetkellä kun kannettavat digisoittimet, digi-dj laitteet, MP3+muita pakattuja formaatteja tukevat CD-soittimet sun muut yleistyvät vauhdilla. Edelleenkään suurin osa musiikin ostajista ei roiku koko ajan tietokoneella ja kuuntele musiikkiaan koneen kovalevyltä, ja silloinkin pitää osata FLAC-decoderit sun muut asentaa koneeseensa. MP3-formaatin hyviä puolia on sen yleismaailmallisuus, soi missä tahansa tänä päivänä. Tällä viittaan siihen, että digimusiikkikaupalla yritetään kuitenkin hakea ostajia sieltä keskivertotyypistäkin - ostamisen pitäisi olla helppoa, downloadaamisen nopeaa ja ennenkaikkea kuuntelemisen onnistua ilman kikkailua.

Pakatuissa formaateissakin on eroja, kuten myös MP3:sissa. Foryourears.com:issa me käytämme LAMEa pakkaajana --alt-preset extreme -asetuksilla, joka tuottaa erittäin timmiä MP3:sta. Keskimäärin 256k VBR, mutta pomppaa tarvittaessa paljon korkeammallekin bitratessa. Varmaan joku pystyy tuonkin erottamaan audio-CD:stä A/B-vertailulla, mutta silloin miettisin että kuunnellaanko siinä enää biisiä vai jotain yksittäistä taajuusaluetta? :)

Kyllä nykyisissäkin MP3/MP4-kaupoissa on siis eroja äänenlaadussa, esim. iTunesin 128k AAC palvelee hyvin sitä laajaa massaa jotka kuuntelevat ostamaansa musiikkia enimmäkseen jollain nappikuulokkeilla, itse en parin kokeiluoston jälkeen ko. laadusta oikein lämmennyt. Meidän 256k VBR toivottavasti taas palvelee suurinta osaa elektronisen musan kuuntelijoista, jotka välittää äänenlaadusta pirusti enemmän.

edit: ja miksei sitten muita formaatteja rinnalla? Ainakin meidän kohdalla kyse on käytännön mahdollisuuksista. Esim kolmen vaihtoehtoisen formaatin tarjoaminen olisi kolminkertainen työ per biisi ja moninkertainen tilantarve. Lossless-formaatit kuten FLAC kun vievät vähän pirusti tilaa, joten yhden keskiverto 6min biisin tilantarve olisi äkkiä 50+ megaa palvelimilla. Kovalevy on lähes ilmaista, mutta varmuuskopiointi ei valitettavasti ole.

markku/foryourears.com
Avatar
#393 • • akir0 Guest

OECD: nettipiratismi ei syynä musiikkimyynnin laskuun

Arvostettu kansainvälinen talousjärjestö OECD on julkaissut tutkimuksen maailman musiikkikaupasta, ja järjestön mielestä internetin piratismi ja tiedostojako-ohjelmat eivät ole pääasiallinen syy laskevaan cd-kauppaan. Suurimmat syyt ovat tutkimuksen mukaan muualla, esimerkiksi kilpailevien viihdelähteiden määrän kasvussa



http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24194&tyyppi=1
Avatar
#394 • • R24 Guest

Applen Itunes Music Storella menee jo niin hyvin, että sen latausluvut ovat samoissa luokissa kuin suosituilla P2P-piraattiohjelmistoilla ja -sivuilla...

Aikaisemmin on pidetty mahdottomana, että maksullinen musiikkipalvelu voisi haastaa ilmaiset piraattikeinot. Maksullisen palvelun etuja ovat hyvä omatunto, tietoturva ja varma lopputulos.



Mä en ihmettele yhtään iTunesin suosiota. Kun kerran pääsee visanvingutuksen makuun, niin siihen jää koukkuun. iTunesin nopeus ja käyttöliittymä pesee 100-0 kaikki p2p softat.

Ihmiset haluavat helppoutta ja ovat aina valmiita maksamaan siitä.
Avatar
#395 • • sonni Guest

Ihmiset haluavat helppoutta ja ovat aina valmiita maksamaan siitä.


mutta onneksi on vielä hemmoja, jotka osaavat arvostaa haasteellisuutta \o/
Avatar
#396 • • Welt Guest
Piratismi on iso niitti kapitalistiselle viihdeteollisuudelle, josta välillisesti tai välittömästi on kaikki kaupallisesti levitettävä marginaalimusiikkikin osa.

Hyvin on tiedossa se, että muusikot saavat musiikistaan prosentuaalisesti minimaaliset korvaukset, ja se ei Suomen kokoisessa maassa tuo kovin monille muusikoille leipää ( kuten on täällä jo todettukin). Musiikki on muunnettu bisnekseksi, kun se puhtaimmillaan on osa sosiaalista kulttuuria: ts. kaikissa kulttuureissa on ollut musiikki keskeisessä roolissa - kulttuurien kehittyessä kaikki taidot ovat eriytyneet, ja muusikoista on tullut oma ammattialansa, lanttipalkalla elävistä trubaduureista levyjä ja keikkoja tekeviin muusikoihin.

Sitten on levy-yhtiöt, jotka tekevät rahaa investoimalla musiikintuotantoon ja sen levittämisellä. Marginaalisimmat levy-yhtiöt tuskin mitään suuria voittoja tavoittelevatkaan, ja jos joku vinyylilafka menee nurin, niin jos tärkeintä on musiikin saataville saattaminen, ja muusikoille asiallisen korvauksen antaminen, niin siihen varmasti löytyy muitakin väyliä.

Isoimmat levy-yhtiöt ansaitsevatkin saada vastarintaa osakseen, ja kapitalistisen voittoajattelun sylkeä naamalleen. P2p -kuviot ovat kasvaneet niin isoiksi, että ne antavat haasteen isoimmillekin levy-yhtiöille, että jokin mättää ja jotakin täytyy muuttaa. Onko se muutos kehittyneemmät kopiosuojat - ei varmasti. Onko se cd-levyjen hinnanalennus - ja samantien!
Mutta ehkä pamppujen kannataisi kelata vähän syvemmältäkin ongelmaa- kapitalistinen ajattelu on edennyt pisteeseen, jossa ei ajatella moraalisia tasoja - jos isot yhtiöt rikkovat ihmisoikeuksia ympäri maailman, käyttävät ihmisiä hyväkseen, harrastavat halpaa manipulaatiota ja kusettavat artistejaan, niin eikö ole naurettavaa ja tekopyhää esittää jotain näkemyksiä piratismin moraalittomuudesta!

Pienten levy-yhtiöiden kanssa on tietysti eri asia, niissä luodaan jotain uutta ja taiteellisesti tasokasta. Sillä tasolla kuitenkin uskon, että oikeat musadiggarit ymmärtävät artistin ja levy-yhtiön tason paremmin. Siellä on inhimillisempi vuorovaikutus asianomaisten välillä. Toivoakseni p2p-meininki saisi ihmiset tutustumaan ja löytämään uusiin juttuihin ja laajentamaan musatottumuksiaan.

Ihan www webbiin kannattaisi artistien laittaa hyvät, helposti löydettävät biisinäytteet; se on kuitenkin rasittava aina levykaupassa kuunnella jotain levyä jos soittimia on varattu vaan yksi, ja lisäksi jos levyä ei löydä Suomesta, on se ikävä sijoittaa isot rahat johonkin, jonka laadusta ei ole takeita.

Minusta p2p-ohjelmien kanssa on ehkä turha lähteä tappelemaan, vaan kehittää niitä eteenpäin niin että artistit ja musiikin tuotantotahot saisivat tarvittvat korvaukset - silloin ei ole väliä vaikka rahantekoon pyrkivistä lafkoista iso osa menisi nurin, se on vaan infrastruktuurien muutosta.

Ja vielä, minä en pidä vinyylistä, eikä sen yltiöpäinen prässääminen ole ekologisestikaan kovin fiksua. Mp3 on ekologisesti kevein vaihtoehto...
Avatar
#397 • • Boneless one Guest

Ja vielä, minä en pidä vinyylistä, eikä sen yltiöpäinen prässääminen ole ekologisestikaan kovin fiksua. Mp3 on ekologisesti kevein vaihtoehto...



Mielestäni maapallolla on suurempiakin ekologisia huolenaiheita kuin maatumaton vinyylilevy, vaikka sekin puoli asiasta on ihan totta. Kuluuhan niihin mp3 tikkuihin ja tietokoneisiinkin energiaa ja raaka-aineita jos sille linjalle lähdetään. Toisaalta ei sen asian puiminen täälläkaan pienessä pyörivässä piirissä miksikään muutu.

Vuonna 1 ja 2 ei puolestaan ollut olemassa mp3:sia, enkä olisi tässä kirjoittamassa tätäkään paskantärkeää ja yhdentekevää kommenttia, kun en olisi ikinä löytänyt konemusiikkia tai mitään muutakaan musiikkia ilman vinyylejä. Eri asia nykypennuille kun kaikki on (tai pitäisi olla) saatavilla nenän edestä parilla klikkauksella. Jos ei ole niin voi voi ja kyynel.
Ennen piti vähän nähdä vaivaa jos halusi hankkia jotain tallenteita. Samalla oppi kunnioittamaan sitä vaivalla haettua/tilattua esim. vinyyliä joka oli jotain ainutkertaista ja jota oikein odotettiin.
Nyt on vaan loputon musiikkivirta (tai sanotaanko että "upottava suo") tuolla jossain, johon kaikki tuntuu haluavan sukeltaa sisään. Mulle nyt on sinänsä ihan yksi hailea mitkä lafkat kaatuu tai ei kaadu, koska en seuraa niitä kuitenkaan. Vanhassa vinyylikatalogissa on vielä ihan tarpeeksi keräämistä loppuiäksi ja se jos mikä on ekologisesti ns. "ystävällistä" ;)
Vilpittömästi onnea niille, jotka jaksaa puskea omaa pientä vinyylibisnestään vastoinkäymisistä huolimatta eteenpäin nykyajassa. Se vaatii kanttia.

Mä en puolestaan pidä mp3:sista (enkä sitäpaitsi CD levyistäkään) koska ne on täysin persoonattomia ja sieluttomia formaatteja. Mulle ne on vaan hätäformaatti ja korvike jollekin todelliselle. Anteeksi nyt vaan, että olen niistä tätä mieltä.
Avatar
#399 • • jUSSi Guest

http://www.iltalehti.fi/2005/09/13/kuluttaja/200509123487887_ku.shtml

Hysterialassa tapahtuu jalleen!

Voiko Suomi ihan oikeasti olla nain hysteerinen?



Voi, suomessa ei ole olemassa kuin teollsuuden lobbausjärjestöt. Kun vastavoimia ei ole, saavat nämä eturyhmät paljon aikaa omien mielipiteittensä esilletuomiseen. Suomessa luotetaan liikaa siihen, että kansanedustaja tietää näistä asioista (tai yleensä mistään).

Nykyisessä muodossa uusi tekijänoikeuslaki aiheuttaa mm. sen, että musiikin sijaan ostamme oikeuden käyttää tiettyä formaattia. Ja sitäkin oikeutta on rajoitettu erittäin rankasti.
Avatar
#400 • • Taedium Guest

Suomessa luotetaan liikaa

Suomi on yksi turvallisimmista maista, ja toimivimmista, ja edistyksellisimmista, ja koulutetuimmista... Ja hysteerisimmista, kontrolloiduista ja alistetuista.

Kaikella on plussat ja miinukset. Suomi vaan on jo pitkan aikaa ollut Orwellin painajainen.

Toimii se maa kylla. Aina kun suihkusta ei tuu lamminta vetta, tulee koti-ikava, mutta aina kun lukee suomalaisia uutislehtia, ei tule.