Piratismikeskustelu (ex Don't download)

401 posts, 21 pages, 60,312 views

Avatar
#361 • • jUSSi Guest

Vielä kun saataisiin mahdollisuus, jolla voisi Suomessa ansaitut palkkatulot verotuttaa Virossa niin olisin valmis siirtymään kirjoille etelänaapuriin..



Niin, ja vielä kun saataisiin verot pois niin mä tienaisin ihan sikana!
Avatar
#362 • • phanatic Guest


Vielä kun saataisiin mahdollisuus, jolla voisi Suomessa ansaitut palkkatulot verotuttaa Virossa niin olisin valmis siirtymään kirjoille etelänaapuriin.



Joo muakin ahdistaa maksaa muiden ihmisten koulutusta, terveydenhuoltoa, sossurahoja, kirjastokäyntejä, julkista liikennettä, tieverkkoa ja vaikka mitä MUN RAHOILLA! NE ON MUN!
Avatar
#367 • • espoo_rumpshaker Guest
cheers - btw wasn't this once a discussion?

why isn't anybody that argued for the whole mp3s => piracy concept here to disagree?
Avatar
#368 • • akir0 Guest
Sinänsä kummallista, että jo vuosi mennyt(tämän threadin perustamisesta), eikä vieläkään ole oikeastaan kovinkaan suurta räjähdystä äänitteiden webbimyynnissä tapahtunut (iTunesia lukuunottamatta).

Musiikin p2p Warettaminen on varmaan tämänkin vuoden aikana varmasti lisääntynyt huikeasti, joten tämä mielestäni vain vahvistaa sitä uskoa, että levy-yhtiöillä ei ole haluakaan siirtyä digitaaliseen kauppaan.
Avatar
#369 • • miikkaL Guest

Sinänsä kummallista, että jo vuosi mennyt(tämän threadin perustamisesta), eikä vieläkään ole oikeastaan kovinkaan suurta räjähdystä äänitteiden webbimyynnissä tapahtunut (iTunesia lukuunottamatta).

Musiikin p2p Warettaminen on varmaan tämänkin vuoden aikana varmasti lisääntynyt huikeasti, joten tämä mielestäni vain vahvistaa sitä uskoa, että levy-yhtiöillä ei ole haluakaan siirtyä digitaaliseen kauppaan.



ITunesiin en ole jaksanut missään vaiheessa kovin tarkasti tutustua, mutta käsittääkseni noita biisejä pitää soittaa jollain omalla ohjelmalla? Jos näin on, missä viipyy nettikauppa joka myy esim 192kbps mp3sia ilman mitään rajoituksia? Muistaakseni tällaista ei ole tullut vastaan.
Avatar
#370 • • jUSSi Guest

Sinänsä kummallista, että jo vuosi mennyt(tämän threadin perustamisesta), eikä vieläkään ole oikeastaan kovinkaan suurta räjähdystä äänitteiden webbimyynnissä tapahtunut (iTunesia lukuunottamatta).



Yksikään teknisesti toimiva hittituote iTunesia lukuunottamatta ei ole lyönyt itseään läpi ja uskoisin myös kaikkeen netistä ladattuun isketyn piratismileiman karkoittavan osan kakaroista joiden vanhemmat ovat tämän suhteen hysteerisiä.

Musiikin p2p Warettaminen on varmaan tämänkin vuoden aikana varmasti lisääntynyt huikeasti, joten tämä mielestäni vain vahvistaa sitä uskoa, että ...



tänä vuonna waretus on kääntynyt laskuun! (en tarjoa lähteitä kun ei niitä tuossa ylempänäkään tarjottu ;) )

levy-yhtiöillä ei ole haluakaan siirtyä digitaaliseen kauppaan.



Levy-yhtiöt eivät ole edes yrittäneet keksiä ratkaisua digitaalisen kaupan ongelmiin. Rahat annetaan mieluummin lakimiehille, jotka ajavat takaa yksittäisten mp3-tiedostojen lataajia (näin kärjistetysti sanoen).

Levy-yhtiöt eivät halua digitaaliseen kauppaan mukaan, koska se pudottaa jakelusta ja muista kaupan väliportaista tuottoisia bisneksiä. Rahan nyhtäminen olisi paljon vaikeampaa. Ja edelleen tahdon tarttua cd:n hintaan jossa on suht' runsaasti ilmaa. Vähän sama juttu kuin sähkön myynnissä, kerran korkealle saatua hintaa ei tuoda vapaasta tahdosta takaisin alas.

missä viipyy nettikauppa joka myy esim 192kbps mp3sia ilman mitään rajoituksia? Muistaakseni tällaista ei ole tullut vastaan.



ongelmat ovat jälleenlevityksessä ja sen kohtuullisessa vaikeuttamisessa. Kasettien aikakaudella (ja cd:nkin) kopiointi vaati viitseliäisyyttä ja useamman kappaleen monistaminen oli aikaavievää touhua. Nyt tätä ongelmaa ei ole, vaan napin painalluksella jaat fieln 1000 "parhaalle" kaverillesi.

Tämä on ainoa ongelma mihin tarvittaisiin koko musiikkiteollisuuden kattava ratkaisu, jotta digitaalinen kauppa saataisiin vauhtiin. Ongelman ydin on siinä, että kehitettävä tekniikka ei saisi estää musiikin omaa käyttöä mitenkään, eli cd:n kopiointisuojausten kaltaiset paskaviritelmät, jotka toimivat missä sattuu milloin sattuu, ovat poissa laskuista.

Vesileimat ja jäljitettävyys olisivat varteenotettava vaihtoehto. Jokaiseen ostettuun kappaleeseen upotetaan yksilöllinen, omistajan yksilöivä, tunniste, jota ei voisi poistaa kovni helpoin toimenpitein vaikuttamatta esim. äänenlaatuun. Tällöin jakeluun päätyneet kappaleet voitaisiin jäljittää vuotajaan.
Avatar
#371 • • akir0 Guest


Levy-yhtiöt eivät halua digitaaliseen kauppaan mukaan, koska se pudottaa jakelusta ja muista kaupan väliportaista tuottoisia bisneksiä. Rahan nyhtäminen olisi paljon vaikeampaa. Ja edelleen tahdon tarttua cd:n hintaan jossa on suht' runsaasti ilmaa. Vähän sama juttu kuin sähkön myynnissä, kerran korkealle saatua hintaa ei tuoda vapaasta tahdosta takaisin alas.



Uskon eniten tähän teoriaan, eli ei haluta luopua niistä väliportaista, joissa tuottoja voidaan lisätä. Toki kyseessä on myös iso asennemuutos, johon ei näemmä olla valmiita, ennenkuin (jo nyt) on liian myöhäistä.


Tämä on ainoa ongelma mihin tarvittaisiin koko musiikkiteollisuuden kattava ratkaisu, jotta digitaalinen kauppa saataisiin vauhtiin. Ongelman ydin on siinä, että kehitettävä tekniikka ei saisi estää musiikin omaa käyttöä mitenkään, eli cd:n kopiointisuojausten kaltaiset paskaviritelmät, jotka toimivat missä sattuu milloin sattuu, ovat poissa laskuista.



Hyvää DRM-tekniikkaa on kyllä olemassa jo jonkinverran, suurinpana ongelmana taitaa olla se, että jokahelvetin levittäjä haluaa kehittää oman tekniikkansa, joka toimii tietysti vain heidän omilla ohjelmillaa, ja joista mahdollisesti vieläpä veloitetaan joku transaktiomaksu.

Toivottavasti joku tekniikka nyt sit yleistyis vähän paremmin. Valitettavasti yleispätevää tekniikkaa, joka toimisi kaikkialla on helvetin vaikea tehdä. MS tarjoaa muistaakseni omaansa, joka sallii musiikin kopioimisen esim. mp3-soittimiin tietyn monta kertaa jne jne. Tässä toki ongelmana se, että toimii vain MS hyväksytyissä käyttöjärjestelmissä.

Lisäksi DRM-tekniikatkin ovat aina murrettavissa, kuten iTunesinkin kohdalla on huomattu.


Vesileimat ja jäljitettävyys olisivat varteenotettava vaihtoehto. Jokaiseen ostettuun kappaleeseen upotetaan yksilöllinen, omistajan yksilöivä, tunniste, jota ei voisi poistaa kovni helpoin toimenpitein vaikuttamatta esim. äänenlaatuun. Tällöin jakeluun päätyneet kappaleet voitaisiin jäljittää vuotajaan.



Veikkaan, että tätä ei laki hyväksyisi, poljettais kuluttajan oikeuksia mielestäni aika julmalla tavalla. Prosessoreistahan tuo seurantamahdollisuus otettiin pois taannoin.
Avatar
#372 • • espoo_rumpshaker Guest


Levy-yhtiöt eivät halua digitaaliseen kauppaan mukaan, koska se pudottaa jakelusta ja muista kaupan väliportaista tuottoisia bisneksiä. Rahan nyhtäminen olisi paljon vaikeampaa. Ja edelleen tahdon tarttua cd:n hintaan jossa on suht' runsaasti ilmaa. Vähän sama juttu kuin sähkön myynnissä, kerran korkealle saatua hintaa ei tuoda vapaasta tahdosta takaisin alas.



Uskon eniten tähän teoriaan, eli ei haluta luopua niistä väliportaista, joissa tuottoja voidaan lisätä. Toki kyseessä on myös iso asennemuutos, johon ei näemmä olla valmiita, ennenkuin (jo nyt) on liian myöhäistä.



Basically that's it, but there's another point about the 'net; it makes distribution of music so much easier for artists that they have no need to sign with any RIAA member, thus do not need to go through countless pigeonholes and bottlenecks within the labels bureaucracy, focus groups, fit in with the dominant political climate, etc.

This is a real problem because if anyone can release music, they will, and this fragments the market, market fragmentation means not being able to anticipate (or in the case of the RIAA, create) trends and satsifying demand in a timely fashion. This hurts single sales most of all, which have most typically been used for the "slash'n'burn" approach to producing music.

Coincidentally, the first major piracy campaign "Home Taping is killing Music" came shortly after all sorts of weird little microscenes had mushroomed up in different parts of the world, that survived and perpetuated themselves by making 50 copies of a "release" on tape and selling it at the right stores.

In Germany this was done extensively at least in the years 79-83, mostly by the then-burgeoning punk/electronic/industrial scene, e.g. http://www.punk-disco.com/Kassetten%20Sampler.htm .

Prior to the the advent of home-recordable media and MTV, record companies pretty much fully controlled the marketing and distribution of records and were free to exploit all sorts of phenomena I'll summarize under the term "positive effect" (they're hinted at in the article I last posted, i.e. "once enough people buy something others will follow").

This period in time should long have been over, but through concerted disinformation efforts, lobbies the size of Texas and never-ending funds the dying process can be drawn out indefinitely.

(BTW, I know of a lot of electronica/techno labels that are keen on joining Warp with their bleep service ( http://www.warprecords.com/bleep/ ), which actually promises a more profitable model for artists and uses flac for lossless compression.)
Avatar
#373 • • TommyT Guest
Ihan pikainen kysymys:

Onko kukaan / mikään taho vieläkään todella selvittänyt, kuinka tekijänoikeuslaki ja Teosto suhtautuvat netistä rahaa vastaan ladatun so. tekijänoikeusmaksut huomioiden ostetun mp3:sen soittamiseen keikalla itsepoltetulta cd:ltä?

Hui kuinka pitkä lause.. :D

-TommyT-

edit: Tiedän, että tästä on ollut täälläkin juttua aikaisemmin, mutta en löytänyt 15 minuutin tonkimisella oikeastaan mitään.
Avatar
#374 • • mekaanikko Guest
Ei se kuules noin mene. Teosto/Gramex vaativat äänitteen tallentamisesta medialle aina mekanisoimismaksun jos artisti on näiden tai niiden ulkomaisten sisarjärjestöjen asiakas. Artisti ei voi tehdä sopimusta jolla tällainen oikeus annettaisiin Teoston/Gramexin ohi vaikka haluaisi, sen estää asiakassopimus. Eli netistä täysin laillisestikin ostettujen biisien polttaminen CD:lle vaatisi periaatteessa mekanisoimismaksun maksamista. Gramex itse asiassa tarjoaa DJ:lle könttäsummadiiliä (linkki) tuohon tarkoitukseen mutta Teosto ei, joten toiminta pysyy de facto liki mahdottomana hoitaa luvallisesti millään järkevällä työ- ja rahamäärällä.

Nyt tietysti täytyy muistaa, että tässä on vain Teoston/Gramexin kanta asiaan. Ennakkopäätöstä aiheesta ei ole joten ei ole tietoa, mikä tekijänoikeusjärjestöjen on juridinen asema vaatia näitä korvauksia. Olisi mielenkiintoista katsoa, miten Korkein oikeus aiheesta nostetun kanteen ratkaisisi.
Avatar
#375 • • ville e Guest

Ennakkopäätöstä aiheesta ei ole joten ei ole tietoa, mikä tekijänoikeusjärjestöjen on juridinen asema vaatia näitä korvauksia. Olisi mielenkiintoista katsoa, miten Korkein oikeus aiheesta nostetun kanteen ratkaisisi.



Nää on mielenkiintoisia juttuja. Mitenköhän mahtaisi lain ja säädöksen kirjain vaikuttaa silloin jos kykenisin osoittamaan, että verkkokaupasta ostamani musiikkitiedosto tallennetaan suoraan sille medialle, josta se julkisesti esitetään. Tällöinhän ei ns. mekanisoimista synny, joten ei ole myöskään maksuperustetta. Ellei sitten musiikin siirtoa verkkokaupasta minulle lasketa kopioimiseksi - mikä taas olisi käsitteellisesti aika outo juttu. :)

Tuo gramexin "kopiointi dj-toiminnassa"-tariffi lienee alkujaan tarkoitettu vähän perinteisempiin tapauksiin.
Avatar
#379 • • Digital Beat Guest

http://www.kensei-news.com/bizdev/publish/factoids_us/article_23374.shtml

Mielenkiintoinen artikkeli, kannattaa lukea.



mutta, mitä hyötyä loppujen lopuksi noista viivakoodeista on?
Mun levyjen levittäjä vaatimalla vaati mua ostamaan viivakoodit kahteen mun viimeisimpään albumiin. Kuulemma niitä tarvii kun mun albumit on joidenkin levyputiikkien listoilla. Blah. No, näkee niiden avulla ainakin levymyynnin. Artikkelin mukaan "SHIPMENTS" = "SALES" eli miten paljon tavara liikkuu niin sitä enemmän on myyntiä.

ainahan sitä voi kysyä joltain musalakimiesgurulta:
http://www.mosesavalon.com/mdish.htm

taksa tosin vaan $180 :scared:
Avatar
#380 • • Ath Guest
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3995885.stm

Music piracy 'does hit CD sales'

The students' spending habits fell when they could download albums
Record sales in the US have fallen because of people using the internet to download albums, a study suggests.

The report, for the country's National Bureau of Economic Research, studied the habits of 412 students.

It said the US music industry lost one fifth of a sale for each album downloaded from the internet.

The study contradicts a previous report, conducted in 2002, which said swapping songs online had no negative effect on music sales.

That report, by Harvard and North Carolina universities, said high levels of file-swapping had an effect that was "indistinguishable from zero". Other research quoted by the IFPI global music industry body has estimated some 15% of users who download music illegally go on to spend more on music. But the IFPI added that for every one person who uses file-sharing networks to sample music, a further two will cut back on their purchasing, or stop buying music altogether.

Downloaded albums

The report, Piracy on the High Cs, was compiled by University of Pennsylvania professors Rafael Rob and Joel Waldfogel.

The Red Hot Chili Peppers' albums were highly valued by the students
It asked the students about the albums they bought and those they downloaded without paying.

The students obtained 1,209 albums when downloading was available.

They purchased 617, while a further 592 were downloaded.

But if downloading was not available, the 617 albums would still be purchased, along with a further 154 which would have been downloaded.

It also said each student's spending on music declined from $126 to $100 when downloading was taken into account.

The report asked the students to put a value on the music they had bought or downloaded over time.

Nearly a third of the sample who had albums by the Red Hot Chili Peppers said it grew more valuable to them as time went on.

But over 80% of Britney Spears album owners said they had grown tired of her records.

Albums bought legitimately were valued more than downloaded music, the study said.