Huh, enpä huomannut tätä aikaisemmin, pitäisi varmaan lukea
enemmän ajatuksella näit posteja :rolleyes:
On aika kovaa läppää ja nyt haluaisinkin kuulla perusteita sille,
miksi osa musiikista kuuluisi vain jollekkin
ennaltamäärittelemättömälle joukolle?
Uh, huomasin vasta nytten ilmaisseeni itseäni hölmösti. Oikeammin olisi pitänyt kirjoittaa:
"Enkä muutenkaan näe mikä itseisarvo sillä on, että kaikki saavat kuulla kaiken tietyn genren musiikin."
Se mitä haluan sanoa on se, että kaikkea musiikkia ei kuitenkaan pysty kuulemaan ja kuullustakin musiikista vain pieni osa jää mieleen. En tarkoita, että tietyn musiikin pitäisi olla vain pienen porukan etuoikeus vaan annan artisteille ja levy-yhtiöille vapauden profiloitua ja valintojensa mukaan suunnata resurssejaan markkinoidakseen itseään tiety(i)lle kohderyhm(i/ä)lle ja vastaavasti ostajille annan vapauden tehdä itsenäisiä ostopäätöksiä.
Itse en ainakaan osaa edes haikailla sellaisen musiikin perään, joka on jostain syystä jäänyt kuulematta ;). Samalla tavalla olen päättänyt, että en kuluta merkittävästi aikaa uusien julkaisujen tarkkailuun vaan annan artistien ja levy-yhtiöiden niin halutessaan tuoda tämän tiedon itseni saataville.
Ymmärrän kuitenkin että jollekin muulle tiedon metsästys uusista julkaisuista tuottaa hyvää mieltä enkä ole oikeutta tähän kieltämässä.
Musiikki ei toki kuulu ihmisen perustarpeisiin, siinä olet oikeassa, mutta kuinka voisimme taata, että jokaisella halukkaalla olisi mahdollisuus saada edes tietoa kaikesta siitä musiikista jota ilmestyy? Koska musiikin osto on henkilökohtainen valintatilanne, niin tietoa ei saisi pantata.
Jokaisella halukkaalla on mahdollisuus altistua artistien ja levy-yhtiöiden tekemälle markkinoinnille, tämä on ainoa keino taata mahdollisuus jokaiselle tutustua mahdollisimman isoon osaan julkaistavasta musiikista. En usko että on edes teoriassa mahdollista taata jokaiselle halukkaalle keinoa saada tietoa kaikesta julkaistavasta musiikista.
Koen että levy-yhtiöllä ja artistilla on oikeus valita kohderyhmänsä ja tapansa markkinoida itseään. Jos artisti/levy-yhtiö päättää sivuuttaa jonkin tietyn potentiaalisen kohderyhmän/asiakkaan jostain syystä, on tämä menetys artistille tai levy-yhtiölle.