Huono homma on tietysti tämä et jotkut hyvät vinyylilafkat menee nurin. Ehkä tulevaisuuden bileissä nuoret muutenkin soittelee sit pelkältään joltain mp3-dekeiltä tai vastaavilta joka on sillon paljon ajanmukasempi kun vinyyli :):) Tässä mielessä oon samoilla linjoilla kun xybo, et ehkä voi olla ihan hyväkin homma että tulee tällänen aika, jolloin jotkin tietyt lafkat joutuvat hieman miettimään et mitä ulos pistävät. Todella harmi silti että monta asiallista firmaa putoo ja joutuu kärsimään juuri tän takia. :(
Mielestäni ylläolevassa kommentissa on nyt mennyt kaksi asiaa sekaisin, kysynnän ja tarjonnan lain ohjaama vapaiden markkinoiden toiminta ja liiketoimintaa haittaavat/estävät tekijät. Käytän esimerkkinä tekstissäni Bonzaita, joka itselleni on topicissa mainituista kuolleista lafkoista tunnetuin (eritoten vanhempi tuotanto (Cherrymoon Trax, Franky Jones jne.) on tuttua), uskoakseni samat jutut pätevät myös muiden labeleiden kohdalla.
Ongelma ei ole suinkaan se, etteikö esim. Bonzain julkaisemalle musiikille olisi ollut kysyntää (kukaan ei olisi halunnut kuulla ko. soundia) ja ettäkö soundi olisi ollut huonosti tuotettua. Ymmärtääkseni monet Bonzain artistit ovat vetäneet keikoilleen enemmän yleisöä kuin koskaan vaikka bile-/klubitarjonta on ollut jatkuvassa kasvussa (= kilpailu yleisöstä kovempaa).
Ilmeistä on, että Bonzai on myös onnistunut promotoimaan artistejaan, sillä jopa itselleni ovat monet Bonzain artistit tuttuja (Esim. Marco V ja Push) vaikka en seuraa "kiksusceneä" kuin satunnaisesti.
En usko, että Bonzailla homma kaatui puutteelliseen jakeluunkaan. Voisin kuvitella, että esim. Street Beatista pystyy ostamaan/Street Beatin kautta saa tilattua useimmat Bonzain uudemmat (viimeisen kahden vuoden sisään julkaistut) julkaisut.
Jos kysyntää musiikille on, promootio ilmeisen toimivaa ja jakelukin on kunnossa on nähdäkseni kaikki perusedellytykset menestyksekkäälle toiminnalle olemassa. Voisinkin väittää, että ainoa syy Bonzain kaatumiselle on ollut laiton jakelu, joka on Internetin, P2P-verkkojen ja MP3-formaatin ansiosta tehokkaampaa kuin koskaan.
Laittoman jakelun aiheuttamaa haittaa levy-yhtiölle ei pidä sotkea normaaliin markkinoiden toimintaan, jossa kuluttajan mielipide ("Tää levy on hyvä, tän mä haluun" tai "Tää levy ei oo hyvä, en osta ikuna") karsii huonot toimijat markkinoilta. Huonolla toimijalla en tarkoita sitä, että musiikki itsessään olisi huonoa, vaan myös sitä että sitä on markkinoitu väärälle kohdeyleisölle. Huonoja lafkoja on ollut aina ja ne tulevat aina karsiutumaan markkinoiden normaalin toiminnan seurauksena, poikkeuksellista tämänhetkisessä tilanteessa on se että myös hyviä lafkoja menee nurin.
En tahtois puolustella itse piratismia, vaan mun mielestä me eletään nyt sellasta aikaa kun asiat on erittäin kovan muutoksen alla. Tätä tilaa vois siis mun mielestä katsoa myös siltä kannalta että ehkä tästä voi aikanaan syntyä jotain hyvääkin musiikin harrastajille. Ehkäpä tää mp3-buumi saattaakin parantaa musan tasoo yleisesti ja jättää jäljelle vaan ne fiiliksellä biisejä hiovat musantekijät? Tai sitten ei ja laatu vaan huonontuu kokoajan kun kukaan ei jaksa tehdä musaa kun ei saa ees ruokaa pöytään jos yrittää muusikonammattia. Aika varmaan sit näyttää :confused: :confused: .
En näkisi nykyistä tilannetta millään tapaa musiikin laatua parantavana, sillä nykyinen tilanne johtaa helposti siihen, että marginaalisemman musiikin kanssa puuhastelevat lafkat menevät nurin niiden ollessa herkempiä myynnin heilahteluille (varsinkin jos myynnin heilahtelut ovat niinkin rajuja kuin -50% vuoden aikana) eikä niillä ole yhtä tehokkaita keinoja puuttua piratismiin kuin isoilla toimijoilla.
Jos oletetaan, että tietty osa potentiaalisista asiakkaista hankkii musiikkinsa "laittomilta markkinoilta" (ts. tietty prosentuaalinen osuus liikkeellä olevasta musiikista on piraattitavaraa) tulee marginaalisemman musiikin julkaisemisesta kannattamatonta ja levy-yhtiöt satsaavat vain ns. "varmoihin hitteihin", joiden myynnin voidaan olettaa ylittävän kustannukset. Mielestäni tämänlainen diversiteetin katoaminen ei ole musiikillisen innovaation ja laadun kannalta toivottavaa.