Auttaako mielenosoitukset

35 posts, 2 pages, 6,540 views

#21 • • Edited holle Guest
Pistänpä tähän yhden näkökulman lisää. Mielenosoitukseen osallistuminen on vain 1 tapa poistaa avuttomuuttaan tilannetta kohtaan. Jotain haluttaisi tehdä, mutta mitään muuta ei voi.
Plattarin sulkemista en ymmärtänyt ollenkaan. Varsin Busshmainen teko: Keskustelut on keskusteltu ja yhteydet poikki. Olisiko Jokenkin pitänyt sulkea streetti viikoksi protestina sodalle?Eikö juuri tällaisessa tilanteessa olisi plattaria tarvittu paikaksi, jossa ihmiset purkavat tuntojaan, pahaa oloaan?? Oikea tapa, olisi ollut laittaa foorumien pääsivulle oma osasta sodasta keskustelulle.
#22 • • master bator Guest
Kerrankin xybo puhuu asiaa, olen 100% samaa mieltä hänen kanssaan.
#23 • • Edited ---[-]--- Guest

Mun mielestä toi oli taas ihan über-tyylikäs veto ylläpidolta. Propsit FM:lle!

Todellakin. Kerrankin järkevää toimintaa FM:ltä:D :D :D

Medialla on mahdollisuus tehdä selviä kannanottoja. Yllätys oli varmasti melkoinen, mutta se antoi kuitenkin enemmän ajattelun aihetta, kuin turha jokapäiväinen lässytys.

...mut FM:lt vois kyl kysyy et miks Kuilu on bannattu?:confused:
#24 • • ---[-]--- Guest
Mut itse asiaan.

Ei ainakaan näytä siltä, että mielenosoitukset paljoa auttaisivat. Niin paljon niitä on järjestetty ympäri maailmaa. Kai sillä jokin sanoma on, mutta valtiopäämiehet vain ovat niin paljon tavallisten erkkien yläpuolella, että konkreettista vaikutusta on vaikea nähdä. Tarvitaan tekoja! Yksittäinen henkilö vain ei kovin paljon pysty vaikuttaa. Valtioiden tulisi tarttua toimiin....
#25 • • Funkatronik Guest

http://www.johtoaani.com/files/pics/03.jpg

Hyvä meininkihän tuolla tosiaan oli, vaikka ihmiset lähtivät kotiin n. 15 minuuttia sen jälkeen kun lähetystöjen eteen oltiin saavuttu, oli kai liian kylmä pitkä-aikaiseen möykkäämiseen.

Perjantain Ilta-Sanomissa oli kyllä parempia kuvia, esim allekirjoittanut polttamassa USA:n lippua. :D

Mutta täytyy kyllä myöntää että niiden järjestäjien huutamat iskulauseet olivat kyllä aika huonoja, joku "one, two, three, four, we don't want your fucking war" oli paitsi mielikuvitukseton mutta myös väärällä kielellä.
#26 • • JussiS Guest

En tiedä onko mielenosoituksista viimekädessä mitään apua, mutta ne antavat ilman muuta ajatuksen aihetta mielenosoituksen kohteen oleville. Vai mitä itse valtiomiehinä ajattelisitte, jos yht'äkkiä miljoonat ihmiset ympäri maailmaa kokoontuisivat ilmaisemaan teidän vastaisia mielipiteitä?

Itse en usko mielenosoitusten vaikuttavan USA:n politiikkaan, mutta toivoisin mielenosoitusten näyttävän eduskunnalle, että Suomessa vastustetaan sotaa, ja että Suomi ottaisi sen takia jyrkemmän kannan USA:n aloittamaa sotaa kohtaa.
#27 • • Edited Anonymous Guest

Medialla on mahdollisuus tehdä selviä kannanottoja. Yllätys oli varmasti melkoinen, mutta se antoi kuitenkin enemmän ajattelun aihetta, kuin turha jokapäiväinen lässytys.

Ehkä ideana (mielipiteen osoittaminen) plattarin sulkeminen oli hyvä, mutta itse hyöty siinä oli mun mielestä olematon. Sama kuin kaikki Suomen mediat eli lehdet, radiot ja TV lähetykset oltais lakkautettu päiväksi juuri silloin kuin Irakiin hyökättiin. Siinä sitten oltais tietämättömiä maailman menoista ja siitä mitä tapahtuu Irakissa.

Mun mielestä joku muu organisaatio kuin mediat olisivat olleet hyvä kohteita sulkea päiväksi, mutta kaikki jonka kautta tieto kulkee eteenpäin tällaisen kriisin aikana on mielestäni huono kohde sulkea vain kannanoton vuoksi.
#28 • • Felis Guest

Sama kuin kaikki Suomen mediat eli lehdet, radiot ja TV lähetykset oltais lakkautettu päiväksi juuri silloin kuin Irakiin hyökättiin. Siinä sitten oltais tietämättömiä maailman menoista ja siitä mitä tapahtuu Irakissa.

Ehkä plattari nyt ei kuitenkaan ole ihan verrattavissa sanomalehtiin tai tv-kanaviin tiedon levityksessä.

Anyway, mä olen kiinnostunut näkemään mitä tapahtuu, kun mielenosoitukset eivät saa minkäänlaista vastakaikua päättäjiltä. Niitä on pidetty nyt parin kuukauden aikana lähes joka päivä jossain maailman kolkassa, mutta siinä vaiheessa kun muutosta ei näy, lapsiperheet lähtevät kotiin ja jäljelle jäävät vain turhautuneimmat ja radikaaleimmat. Johan noita levottomuuksia on esiintynyt siellä täällä...
#29 • • OSC8 Guest

Mun mielestä joku muu organisaatio kuin mediat olisivat olleet hyvä kohteita sulkea päiväksi, mutta kaikki jonka kautta tieto kulkee eteenpäin tällaisen kriisin aikana on mielestäni huono kohde sulkea vain kannanoton vuoksi.

Minun mielestäni tämä oli FM:ltä erittäin hieno mielenilmaisu sotaa vastaan.

Ehkä se oli sitä myös siksi, että paatuneimmatkin nettiaddiktit (kuten minä :rolleyes: :p ) huomaavat että sota koskettaa aina meitä kaikkia. Vaikka sitä käytäisiinkin tuhansien kilometrien päässä...
#30 • • pakana Guest
Jep, plattarin sulkeminen oli tässä tilanteessa ihan korrektisti tehty.

Ehkä se oli sitä myös siksi, että paatuneimmatkin nettiaddiktit (kuten minä ) huomaavat että sota koskettaa aina meitä kaikkia. Vaikka sitä käytäisiinkin tuhansien kilometrien päässä...

Nimenomaan. Thumbs up, FM.
#31 • • Tapi T Guest

Plattarin sulkemista en ymmärtänyt ollenkaan. Varsin Busshmainen teko: Keskustelut on keskusteltu ja yhteydet poikki. Olisiko Jokenkin pitänyt sulkea streetti viikoksi protestina sodalle?

Kuten jo Tres tossa ylenpänä sanoi, niin tälläisellä tempauksella saadaan huomiota ja mahdollisesti joku asioista tietämätönkin ajattelemaan asiaa.

Tuolla tempauksella Platinumin ylläpito ilmaisi kantansa sotaan hyvin selkeästi ja näkyvästi, mikä on mielestäni aina parempi kuin pelkkä hiljaa oleminen.

Perjantain Ilta-Sanomissa oli kyllä parempia kuvia, esim allekirjoittanut polttamassa USA:n lippua.

Lauantaina oli paikalla ainoastaan surkeita amatööreja ja ensikertalaisia, koska USA:n lippua ei saatu edes syttymään.
:D
Ante

#32 • • Ante
"Onko mielenosoituksista oikeasti hyötyä? Meinaan vaan, että luuletteko USA:n hallituksen lopettavan sodan vain sen takia, että koko maailman rauhanaktivistit tekevät marsseja ja osoittavat mieltään?"

Mielenosoitusta en hahmota hyötyajattelulla niin että a) kun osoitan mieltäni niin b) tapahtuu niin kuin haluan. Mielenosoittajia kun oli lauantainakin ~20000, ja varmasti tuosta joukosta löytyi syitä mielenosoitukselle laidasta laitaan kattavan teeman ollessa jotakuinkin sodanvastainen.

Minusta mielenosoitus on kuitenkin vain mielenosoitus, joukko epäkohdan tavalla tai toisella tajunneita ihmisiä, jotka haluavat muutosta. Huolimatta siitä, että ihmiskunta on saanut kehittyä 5000-10000 vuotta asioita silti hoidetaan asein. Samalla tavalla mielenosoitus on yhtä alkukantainen ja yhtä pätevä rauhanomainen ja näyttävä tapa kertoa, että jotain on pielessä.

"Esimerkiksi en ymmärrä sitä, miksi plattari suljettiin päiväksi."

Minusta tällainen veto forumin ylläpitäjältä oli loistavaa toimintaa. Tulkitsen viestin näin: "ottakaas päänne pois virtuaalipuskasta edes päiväksi ja miettikääpä ihan pikkuisen maailmaa Platinumin ulkopuolella". Välillä minusta täälläkin käytävä debatti on sen luokan paskanjauhantaa, että kirjoittajien täytyy olla todella etuoikeutetussa asemassa. Eivätkä he edes tajua sitä :)

Taasen Yhdysvaltalaisten tuotteiden boikotointi on minusta aika kummallinen ratkaisu. Maailman talous kun ei enää toimi niin, että A valmistaa ja B ostaa tuotteen. Onko yhdysvaltalainen tuote a) yhdysvaltalaisen omistamien tuotantovälineiden tulosta vai b) yhdysvaltain kansalaisen tekemä?

Oli melko sykähdyttävää lukea Tresin kommentti hiljaisesta mielenosoituksesta. Olin näet itse ajatellut/haaveillut aivan samaa. Mikään ei näyttäisi kammottavammalta ja epätodellisemmalta kuin tuhansittain ihmisiä seisomassa aivan hiljaa. (tjeu: Hitchcock "Linnut")

Olin lauantaina marssimassa kavereitteni kanssa. Hyvältä se tuntui!
#33 • • Taedium Guest

eilen olin mukana kävelemässä
Kiasmalta kohti Yhdysvaltojen suurlähetystöä.

En itse osallistu niin ketjukirjeisiin, kuin mielenosoituksiinkaan. En edes vappumarssiin. Lähetin ketjukirjeen eteenpäin, jossa haluttiin USA:n vetäytymistä. Osallistuin Ballsbridgessä hetkeksi mielenosoitukseen. Ensimmäistä kertaa elämässäni. Kuumeisena ja keuhkoni ulos yskien.

Kuvittelinko
vaikuttavani Bushin mielipiteeseen? En, mutta toivon vaikuttavani
lähimmäisteni mielipiteeseen siinä määrin, että he edes
hetkeksi kyseenalaistaisivat tämän rikoksen.

Nimenomaan tältä kannalta itse lähdin. USA käveli jo YK:n yli, että ei varmaan tavallinen taatelintallaaja enää vaikuta. Mutta tämän maan mielipiteeseen ja jos monissa maissa on samaan aikaan mielenosoitus, voi jo monen maan mielipiteisiin vaikuttaa.

Lähinnä pikku puroista syntyy joki päätelmänä. Kun saadaan mielenosoitukseen tuhansia ihmisiä niin se maa näkee, ettei kaikki ole hyvin. Ja kun saadaan mukaan useita maita näkee ne kaikki maat, sekä muut valtiot, että hei - noin monen maan kansalaiset eivät pidä asiasta.

hiljainen 7000 ihmisen joukko ilman iskulauseita
ja kliseisiä iskulause-kylttejä olisi ollut voimakkaampi kannanotto
rauhan puolesta.

Aivan. Hiljaisuus tuo uuden elementin: Ei tietoa. Se, ettei tiedä aivan tarkkaan mitä ne ajattelevat luo uuden uhkakuvan. Jos on tieto vain ja ainoastaan siitä, että he eivät pidä USA:n sotatoimista.
#34 • • holle Guest

Kuten jo Tres tossa ylenpänä sanoi, niin tälläisellä tempauksella saadaan huomiota ja mahdollisesti joku asioista tietämätönkin ajattelemaan asiaa.

Tuolla tempauksella Platinumin ylläpito ilmaisi kantansa sotaan hyvin selkeästi ja näkyvästi, mikä on mielestäni aina parempi kuin pelkkä hiljaa oleminen.

Tiedän, mitä ajat takaa, mutta:suljetaan keskustelupalsta, että saadaan ihmiset pohtimaan sotaa. Toisin sanoen: suljetaan keskustelupalsta, että saadaan keskustelua aikaiseksi... haiskahtaa paradoksilta.
#35 • • Tres Guest

Tiedän, mitä ajat takaa, mutta:suljetaan keskustelupalsta, että saadaan ihmiset pohtimaan sotaa. Toisin sanoen: suljetaan keskustelupalsta, että saadaan keskustelua aikaiseksi... haiskahtaa paradoksilta.

Kritiikkisi osuisi kohdalleen, jos sulku olisi ollut lopullinen.
Keskusteluhan ei kuollut yhden päivän kiinnioloon, vaan
päin vastoin jo pelkkä sulkeminen näyttää herättäneen
keskustelua.

Näillä perusteilla oma kritiikkisi on paradoksaalista ;)