Yo-kirjoitukset 2003 Kevät

77 posts, 4 pages, 20,963 views

#1 • • Ben Matlock Guest
Kirjoitukset senkun lähenee.Kuinka moni aikoo osallistua? Mitäs kirjoitatte ja mitkä ovat tavoitteet?
Nyt viime hetken vinkit experteiltä olisi myös tervetulleita:)
#2 • • Daniel Braun Guest
Jep. Ikävä kyllä lähenee... Maanantaina siis äidinkielellä aloitan. Lukuloma on menny lomaillessa. En oo vielä yhtäkään kirjaa avannut. Tuossa pinossa olis reaalia varten odottamassa psykank-, historian-, filosofian- sekä varalta fysiikankirjat. Eli lukemista olis nyt ihan "riittävästi" Mutta, ei sitä jaksa. Turha ottaa stressiä.

Kirjoitan Englannin A tasoisena, matskan ja reaalin. Ja tietenkin tuo äidinkieli. Tavoitteet eivät korkealla ole. Äikästä vähintään M olis tavoitteena, muuten saa tulla mitä tahansa.

Mulla on arvostus tohon YO-tutkintoon niin alhaalla kun olla ja voi. Mutta, kaksoitutkintona se menee. Olen siis ollu kaupan- ja hallinnonalan opiskelija samalla...

Veikkaisin että n. 40 000 ihmistä osallistuu kirjoituksiin tänävuonna :D :D
#3 • • Encoder Guest
Minäkin kirjoitan. 6 ainetta, 7 koetta: äikkä, reaali (fy+ke), b-ruotsi, äikkä, matikka (pitkä), a-englanti ja c-saksa.
Imo eipä tässä vaiheessa enää pahemmin kannata lukea. Ne asiat joko osaa tai ei.
#4 • • ipe Guest
Tässähän tuntee itsensä taasen hieman vanhaksi: kirjoitin 1993 joten 10-vuotisjuhlat tars pitää! :001:

Anyway, aina kannattaa poimia muutama tärppi aihe vielä viime metreillä. Hissaa, mantsaa, uskontoa tai jotain reaali juttuja kuitenkin + ainakin muutamat fysiikan ja kemian perus laskut.

Kannatta opetella siis muutama juttu läpikotaisin ulkoa ihan varuiks. Esimerkkejä: vuorisaarna, kaikki merkitykset ja yleensä siihen liittyvät asiat. Maantiedossa on aina hyvä tärppi mannertenliikunta teoria ja siihen liittyvä vulkaaninen toiminta. Jotain historian tärppejä voi tietty kans hakea. Kaikkea ei voi osata mutta tuurillakin voi pärjätä.

Tärkeää on että ei panikoi vaikka aluks tuntuis että ei tuu mitään. Reaalissa kannattaa AINA lukea huolellisesti KAIKKI kysymykset myös niistä aineista joihin ei ole edes lukenut. Sieltä voi löytyä jotain yllättävän helppoja kysymyksiä.

Onnea kaikille kirjoittajille!
#5 • • Tapi T Guest

JTuossa pinossa olis reaalia varten odottamassa psykank-, historian-, filosofian- sekä varalta fysiikankirjat.

IMO turhan iso pala purtavaksi. Valitse mielummin kaksi vahvaa ainetta ja mahdollisesta kolmannesta aineesta otat irtopisteet himaan.
#6 • • olliS Guest

IMO turhan iso pala purtavaksi. Valitse mielummin kaksi vahvaa ainetta ja mahdollisesta kolmannesta aineesta otat irtopisteet himaan.

Pelkkä fyssa riittää :D
#7 • • Encoder Guest
Mitenkäs teillä muuten meni lukuloma? Tuliko luettua?
Itse en sitten tietenkään jaksanut lukea kaikkea mahdollista, kuten etukäteen ajattelin. Matematiikkaan käytin aikaa varmaan kaksi kertaa niin paljon kuin kaikkiin muihin aineisiin yhteensä :rolleyes:
#8 • • Mr. Sinner Guest
Ite kirjotin englannin pitkänä ja ruotsin keskipitkänä jo syksyllä. Tuli L ja E. Nyt sit olis enää äikkä, reaali ja matikka. Noista on tavotteena kolme E:tä.
#9 • • dixoff Guest

Lukuloma on menny lomaillessa. En oo vielä yhtäkään kirjaa avannut.

Silloin, kun yo-skabat olivat itselläni ajankohtaiset, en jaksanut lukulomalla lukea oikeastaan paljon mitään kun ajattelin, että johan niitä asioita on melkein kolme vuotta lukiossa käyty läpi. Hyvin ne kirjoitukset kesyyntyivät silti.
#10 • • Charly Guest
ois noi itsellänikin nyt edessä. ruotsissa ja englannissa riittäis että pääsisin läpi. noitten kuuntelut kuitenkin meni melko hyvin, että tuskin niitten kanssa on huolta. muuten tavoitteet olis sit äidinkielen, matikan (pitkä) ja reaalin (fysiikka+filosofia) kohdalla vähän korkeammalla. ainoat aineet mitä oon nyt jaksanut lukea on lähinnä matikka ja filosofia. :(

onnea vaan kaikille kirjoituksiin.
#11 • • Ben Matlock Guest

Mitenkäs teillä muuten meni lukuloma? Tuliko luettua?

Omasta mielestäni en lukenut paljoa mutta kun vertaa joihinkin kavereihin niin mä olen täys pinko.Aloitin jo jouluna kertailemaan historiaa ja ruotsia.Mulle sopii lukeminen pitkällä aikavälillä.En jaksa kerralla paljoa.
Mä kirjoitan äikän,keskipitkän ruotsin,reaalin(historiaa ja psykaa),ja pitkän matikan vapaaehtoisena.Matikka just tuottaa eniten vaikeuksia.Englannin hoidin pois alta jo syksyllä.

Ja kun kirjoitukset on ohi niin sitten aletaan lukemaan pääsykokeisiin.Kevät pilalla:(
#12 • • Daniel Braun Guest

Tiedän... Psyka ja historia on ne kaksi mitä painotan... Filosofiaa ja fysiikkaa vain kertaa.

Kaikki puhuvat että "lukulomalla en lukenut paljoakaan" :confused: Mä en tosiaankaan oo lukenu vielä ollenkaan! Kasasin tuossa eilen realin kirjat pinoon, aika korkea pino tuli... Mitenköhän niistä selviän? :rolleyes: Onhan tässä aikaa...
#13 • • Aulis_G Guest
Enpä minäkään ole jaksanut stressiä YO-kokeista vetää. 4 päivää viikossa duunia ja viikko madeiralla :) Reaalissa kirjoitan historian&yhteiskuntaopin ja ehkä jotain fysiikan laskuja jos on helppoja. Enkku uusintaan (tavoite E) mutta ruotsin Magna riittää loistavasti. Pitkä matikka on valinnaisena/vapaaehtoisena/inserttähänparastermi joten siitä en ainakaan stressiä revi. Äidinkielestä kovimmat tavoitteet, vähintänä E. Kauppakorkean tentti kiinnostaa enemmän. Olen varmaan forumin parhaiten valmistautunut abiturientti, olen lukenut jopa 80s historiaa :D
#14 • • Figure Guest
Enkun ja äikän kirjoitin jo syksyllä. Enkusta tuli C (tavoitteena E) ja äikästä tuli B (tavoitteena C). Yritin ruotsia myös syksyllä, mut I- rapsahti.
Nyt keväällä kirjoitan enkun, äikän, ruotsin (uudestaan) ja reaalin (ekaa kertaa).
Ruotsista on aikamoiset paineet päällä, kun läpimeno riippuu siitä, kuinka helppo aineenaihe tulee.
Reaaliin olen lukenut n. 100s filosofiaa. Pitäis nyt alkaa lukemaan historiaa. 4 päivää aikaa, pari-kolme kurssia on pakko ehtiä.
#15 • • Daniel Braun Guest
Huomenna joo olis äikkä edessä... Pitäisköhän tehdä sen etee jotakin :)

Reaalia varten oon nyt lukenu psykologiaa jonkin verran. Psykan kertauskirjaa sekä kurssien kirjoja hiukkasen. Pari päivää aikaa ja kiire tulee... Mutta ei stressiä. :p
#16 • • Edited master bator Guest
Joopajoo... Äidinkieli, a-englanti, b-ruotsi ja pitkä matikka olis nyt edessä... En ole tietenkään jaksanut lukea yhtään. Tavoitteena vaan päästä läpi, vaikka kaikista tulis a, niin olen tyytyväinen :D Vasta viime aikoina olen tajunnut, että lukioon meneminen oli ISO virhe, kun olisi voinut heti peruskoulun jälkeen lähteä opiskelemaan esim. audiovisuaalista alaa ja kohta voisi olla ammatti.... Kolme vuotta mennyt hukkaan ja täytyy vielä syksyllä käydä muutama kurssi, että saa kurssikertymän täyteen:(
#17 • • Tapi T Guest
Mä oon kyllä huolissani suomalaisesta nuorisosta, jos kerran YO-kokeisiin ei valmistauduta kunnolla. Tuossa iässä minä olin vastuuni ymmärtävä nuori ja luin ihan perkeleesti!
:005:
#18 • • Daniel Braun Guest
no, nyt on eka koe tehty... Reilut neljä tuntia kirjoitin... Ihan mukavia aiheita, mutta puuttui se huippuaihe. Itse kirjoitun suomi-rapin tilasta :D
#19 • • Aulis_G Guest

no, nyt on eka koe tehty... Reilut neljä tuntia kirjoitin... Ihan mukavia aiheita, mutta puuttui se huippuaihe. Itse kirjoitun suomi-rapin tilasta :D

Perhana, mä kirjotin melkeen viis tuntia, en oo sit ikinä kirjottanu niin kauaa. Aihevalikoimasta en löytäny itelle yhtään joka ois heti natsannu, mutta siitä Arvo Salon runosta koitin jotain väsäillä.

TAPPAKAA KAUNOKIRJOITUKSEN KEKSIJÄ(T) JA VAATIJAT! :mad: :mad: :mad:
#20 • • Ben Matlock Guest

Kirjoitin itse samasta aiheesta.Juttu lähti liikkeelle jostain sugarhill gangista ja Grandmaster flashista.En tiedä kyllä miten flash liittyy räppiin mutta tuskin tietää YTL:kään.Toivottasti en historioinut liikaa.
M pitäis ainakin saada.Pilkku ja yhteenkirjoitussäännöt oli kyllä pahasti hukassa mikä kyllä laskee pisteitä.