Siitä on aika kauan kun ton oon viimeks nähny, mutta erinomainen leffa se kuiteskin on. Melko samantyylinen kuin Laputa - Castle of the wind, joten sopinee kaikille Studio Ghiblin tuotannoksista pitäville. Jos pystytte ton jostain löytämään, kannattaa ehdottomasti kattoo.
onks kukaan tsekkaillu batlaboreja...? itse olen tainnu yhden leffan nähdä ja digailin, ajattelin kysyy enemmän tietäviltä että onko nuo uudemmat leffat katsomisen/ostamisen arvoisia..?
ja toinen kysymys, onko excalibur dubattu jo englanniksi/tullaanko sitä koskaan julkaisemaan..?
ja vielä yksi kysymys... onko cyber citystä tehty jatko-osia niiden kolmen osan lisäksi...?
ja viel yks.. =) tietääkö kukaan mitään sarjaa/leffaa missä olis rendattua mechi kolistelua tranceformers tyyliin... ?
Jos cyber cityllä tarkotat siis Cyber City Oedo 808, niin siihen ei tietääkseni oo olemassa jatko-osia, mutta periaatteessa kyseiseen maailmaan on olemassa muitakin sarjoja, kuten AD Police ja sit oli viel joku muukin, mut en nyt muista sen nimee.
Mecha sarjoja nyt on aika runsaasti mutta kantsii nyt ainaski kattoo Argento Soma, Gundam Wing, Neon Genesis Evangelion (klassikko :)), Bubblegum Crisis, Macross-sarjat/Robotech ja Vandread.
Tämäpä ei olekaan leffa vaan sarja, katsoin juuri n. viikon aikana, ja ponnahti heti henk.koht. listan kärkeen, nimittäin Now and Then, Here and There.
Ensimmäisen jakson perusteella on täynnä päällisenpuolisia animekliseitä, kuten rinnakkainen maailma, roboteilla huseeraavat pahikset, taivaisiin kohoava kaupunki yms, mutta siihen se sitten jääkin. Tiukan pasifistinen päähenkilö sysätään maailmaan, jossa mielipuolen, suuruudenhullun pelkuridiktaattorin (toisaalta aika klisee myös, toisaalta taas abt eniten itsessäni tunteita kuohauttanut animaatiohahmo ikuna) manipuloima ja johtama valtio (=em. lentävä kaupunki) pyrkii yhdistämään (=alistamaan) maailman.
<MINISPOIL>
Seuraa siis rumaa jälkeä - kylät ryövätään, väki tapetaan, naiset viedään raiskattaviksi ja valtion lapsia synnyttämään, nuoret pojat rekrytoidaan aivopesulla armeijaan.
</MINISPOIL>
Ihmiskunnan synkimmät hetket ja "saavutukset" eivät kovin usein ole animaation aiheena, ja sen kyllä tätä katsoessa huomasi, harvoin "viihde" näin pimeitä syövereitä pistää miettimään.