Terratec EWX 24/96: MIDI-ongelma

7 posts, 1 page, 1,527 views

Avatar
#1 • • Muu Guest
... Eli ongelmana on se, ettei data enää kulje sekvensseristä (Logic Audio 4.8) tai muustakaan ohjelmasta (Orion Pro, Buzz) midi-portin kautta ulos Virukseen. Äänikorttina siis Terratecin EWX 24/96 ja käyttiksenä Windows 2000 (SP3).

Yritetty jo seuraavanlaisia toimenpiteitä:

- äänikortti ja kaapelit varmasti kunnolla kiinnitetty? [kyllä]
- ehjä midipiuha? [kokeiltu varmasti toimivalla piuhalla]
- midipiuha oikein päin? [kamasutrakaan ei auttanut]
- vika synassa? [ei ole, hyvin soi toisen synan avulla]
- ajurit kunnossa? [testattu sekä uusilla että vanhemmilla]
- sekkarin asetukset? [sekkarin kannalta MIDI toimii]

Itse epäilen, että jokin asennettu softa on voinut kenties rikkoa jotakin tai sitten asetuksissa jokin mättää. Näillä samoilla asetuksilla on kuitenkin homma toiminut ennen, joten vähän ihmetyttää... MIDI-puoli on siis ollut kokonaan koskematta joitakin kuukausia synan puuttuessa, joten en osaa sanoa milloin se on lakannut toimimasta.

Tietysti äänikortista on voinut rikkoutua pelkkä midipuoli, mutta se vaikuttaa epätodennäköiseltä kun kortti muuten toimii mainiosti. En löytänyt täältä plattarilta tai netistäkään ratkaisua pulmaan, mutta ehkä jollain on vastaavanlaisia kokemuksia?

Ei viitsisi kokeilla winkkarin uudelleenasennusta ennen kuin kaikki muut keinot on käytetty. :)
Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
Mulla on kyseinen kortti mutta ei ole ollut mitään ongelmia..
Sulla alkaa olee vaihtoehdot vähissä :)
Luultavasti uudelleenasennus korjais ton.
Sitte tietysti se paskin mahdollisuus eli että se MIDI on palanu EWX:stä.
Ei tarvita kuin annos paskaa säkää esim kytkettäessä piuhoja kiinni.
Lähinnä kuitenkin on riski rikkoa tietokoneeseen piuhoilla kytketty
laite kuin itse tietokoneen osa (maadoittamassa tietokoneen
rungossa on 110V jännite, josta useat laitteet ei tykkää:))
Avatar
#3 • • Tuppu_ Guest


maadoittamassa tietokoneen rungossa on 110V jännite, josta useat laitteet ei tykkää:)



Nyt meni hieman ohi! :D

Siis tietokoneen maa 110V potentiaalissa? Periaatteessa aika mielenkiintoisesti valittu maa-potentiaali! Eihän siihen parane koskea, kun voi kuolla!

Ymmärsinköhän mä nyt ihan oikeen tota, vai kirjotiks sää ton kännissä? :D

BTW, mun sb livestä paukahti midi in-liitäntä siitä etulevystä joskus. Takaliitäntä toimi kuitenkin ihan hyvin. Voi siis olla mahdollista, että se kortin midi-interface on naksahtanu. :rolleyes:
Avatar
#4 • • Edited MikkiHiiri Guest


Nyt meni hieman ohi! :D

Siis tietokoneen maa 110V potentiaalissa? Periaatteessa aika mielenkiintoisesti valittu maa-potentiaali! Eihän siihen parane koskea, kun voi kuolla!



Ei siinä kummosia virtoja kulje eli ei siihen kuole mut tuntuu
hitonmoinen kutina jos sen saa näpeille =)
110V (muistaakseni se oli 110V) tulee virtalähteen
häiriönpoistokonkista, jotka on kytketty runkoon (yllätysyllätys;))
Ja jos ei ole maadoitusta, jännitteet ilmeisesti pääsee esim RCA:n
maapiuhoja pitkin stereolaitteistoon. Tämä kuuluu
helvetin kovana maahurinana piuhojen liittämisvaiheessa ja
kutinana näpeissä jos sattu olee sormi maapiuhan ja stereolaitteiston
maadotuksen välissä :)
Avatar
#5 • • bulk Guest
Muuten ihan jees, mutta midi on optoerotettu molemmista päistä, joten kytkentäsäpsyjä ei pitäis tapahtua ollenkaan...
Avatar
#6 • • Edited MikkiHiiri Guest


Muuten ihan jees, mutta midi on optoerotettu molemmista päistä, joten kytkentäsäpsyjä ei pitäis tapahtua ollenkaan...



Totapas en tiennykään. Mulla muuten meni joskus koneen oma
joystick/MIDI-portti kokonaan pimeeks. En koskaan saanu selville
mikä siihen tuli enkä saanu asiaa korjattua.. myös yks COM-portti
on kerran kanssa mennyt pimeeks.
Avatar
#7 • • Edited bulk Guest
Lainaus Janne Peltolan kirjasta "Digitaalisen äänen tuottaminen, s.19 (Gummerus, Jyväskylä 1995)" liittyen MiDi-standardiin:

Midi in: Saapuva miditieto. Liitäntä on eristetty sähköisesti optoeristimellä. Eristimen nousu- ja laskuajat alle 2 mikrosekuntia. Liitännässä käytetään virtasilmukkaa, jolloin virran kulkiessa tila on looginen nolla. Väärinpäisen jännitteen esto suojadiodin avulla.

Midi Thru: Midi-in -liitäntään saapuva tieto heijastetaan muuttumattomana tähän porttiin.

Midi out: Laitteen itsensä lähettämä tieto. Liitäntä on eristetty sähköisesti optoerottimella.

Siirtonopeus on 31.25 kilobaudia (1% tarkkuudella), tiedonsiirtotapa asynkroninen, yksi aloitus- ja lopetusbitti.