Halpalennot

40 posts, 2 pages, 6,347 views

Avatar
#21 • • Nudie Guest




Kattelin että Saksaan Finnairilla oli about 800e eestaas ja SAS:n koneella reilu 500e.. Huh!



Hmm, heh, etpä taida athmos ihan älyttömästi reissailla... Finskillä on päässyt jo vuositolkulla 200-300 eurolla ympäri Eurooppaa, kunhan ottaa asioista selvää. SAS on ollut usein vieläkin halvempi. Ainoastaan business-luokan liput osuvat mainitsemaasi hintahaitariin. Esim. Finskillä Berliiniin noin 800 euroa business-luokassa. 250 euroa tarjoushinnoin ja noin 400 euroa, mikäli buukkaa matkansa lyhyellä varoitusajalla/ei vietä kohteessa aikaa yli viikonlopun. Mikäli viihtyy reissullaan yli lauantai-sunnuntai-yön, on lippu huomattavasti halvempi kuin lippu joka buukataan esim. välille ma-pe.

Itse lennän yrityslipuilla (en siis business-luokassa, vaan economyssä) viikottain reittejä: Helsinki-Berliini ja Helsinki-Amsterdam-Glasgow. KLM:llä reissut maksavat n. 330 euroa. Yksitysihenkilönä hinnat olisivat alemmat.

Ryanairin pelinavaus Suomeen on kauan odotettu ja toivottu. Ainoana miinuspuolena on, että varmaan jatkossakin joutuu lentämään Tukholman kautta. Suomen matkustajamäärät kun eivät alkuunkaan riittäne kannattavan liiketoiminnan ylläpitämiseen muualle. Kävihän täällä jo BUZZ yrittämässä ilman sen suurempaa menestystä (anekdootti: nykyään Buzz on osa Ryanairia). 600 markkaa Lontooseen ja takaisin ei ollut Suomalaisille riittävän halpa, vaan firma poistui vähin äänin markkinoilta.

Toisin kun täällä on väitetty Ryanin hinnoittelu ei perustu yrityslippujen kalliisiin hintoihin, vaan siihen että palvelu on karsittu minimiinsä. Lennoilla ei saa ruokaa (kuka sitä edes kaipaa?), eikä koneisiin myydä erillisiä paikkoja=vähemmän kustannuksia, kun ei tarvitse hankkia kalliita tietojärjestelmiä. Toki kannattaa muistaa, että Ryanin mainostamat punnan/muutaman euron liput ovat hinnat-alkaen lippuja, joiden saamiseen tarvitaan melkoisen kummallinen matkasuunnitelma (lentää pitää kaikkien sesonkien ulkopuolella). Lisäksi Ryanair käyttää kenttiä, jotka ovat usein hieman syrjässä itse kohdekaupungista.

Halvemmat lennot ovat ilman muuta hyvä asia, mutta yhtä lieveilmiötä en toivo: loppuun asti kiristyvää hintakilpailua. Se kun saattaisi karsia yritysten kulurakenteesta myös huoltotoimenpiteet... ;)
Avatar
#22 • • athmos Guest




Hmm, heh, etpä taida athmos ihan älyttömästi reissailla...




No ei ole tullu lentämällä matkustettua piiiitkään aikaan.. Noista hinnoista/lennoista kiinnostuin kun kuulin ekan kerran ryanairin uutisen ja silloin ei vaan silmään sattunut noita finskin ja sassin tarjouslentoja.
Avatar
#24 • • Zapa Guest


Kävihän täällä jo BUZZ yrittämässä ilman sen suurempaa menestystä (anekdootti: nykyään Buzz on osa Ryanairia). 600 markkaa Lontooseen ja takaisin ei ollut Suomalaisille riittävän halpa, vaan firma poistui vähin äänin markkinoilta.



itse käytin Buzzin lentoja paljon tuolloin ja todella sääli että lopettivat. Buzzin lähtö johtui myös siitä tosiseikasta, että Helsingin syrjäisen sijainnin takia kone oli "liian" kauan ilmassa yhtä päätä. Siis pointtina noilla halpalentoyhtiöillä on monesti se, että koneen järkevä käyttö edellyttää sitä, että lennetään mahd lyhyitä reittejä, ie. mahdollisimman paljon uusia matkustajia kyytiin pysäkeiltä.
Avatar
#25 • • Edited ville Guest


Siis pointtina noilla halpalentoyhtiöillä on monesti se, että koneen järkevä käyttö edellyttää sitä, että lennetään mahd lyhyitä reittejä, ie. mahdollisimman paljon uusia matkustajia kyytiin pysäkeiltä.



Matkan pituuden lisäksi on erittäin tärkeää, että kone ei joudu seisomaan kentällä tyhjänä. Toisin sanoen, esim ryanair käyttää tampere-tukholma konetta myös kahdella muulla reitillä.
Pitkästä matkasta saa kuitenkin vähän rahaa, kun taas tyhjänä olevasta koneesta ei saa mitään.
Avatar
#26 • • SamL Guest
Finnairin lennot ovat hinnoiltaan kovia kilpailun puuttumisen takia. Esimerkkinä Finnairi myi viime vuonna (en muista tarkkaa ajankohtaa) Helsinki - Bangkok - Helsinki 900e. Samaan koneeseen Hampuri -Hel - bkk -hel - hampuri 500e. Lipun ostamisen ehtona oli, että koneeseen on hypättävä Hampurista eli et voi ostaa lippua helsingistä ja hypätä täältä koneeseen. Tämähän johtuu Euroopan hintakilpailusta.

Lufthansa on halpa yhtiö ja Finnairin on tarjottava Saksan maalla aika halpaa lippua saadakseen matkustajia Bangokin reitille.

Muutama vuosi sitten jengi osteskeli Tallinna - helsinki - Bangok ja sama takaisin lippuja ja hyppäsi koneeseen vasta stadissa. Finnairilla herättiin kun ihmeteltiin miksi Tallinnan kone on myyty täyteen mutta matkustajia ei ole..
Avatar
#27 • • Nudie Guest


Finnairin lennot ovat hinnoiltaan kovia kilpailun puuttumisen takia.



Totta. Kilpailu puuttuu, koska väkeä on Suomessa vähän ja suurin osa lennoista on yrityslentoja. Yrityksiä ei lentolipun hinta juuri kiinnosta, koska kulu on verovähennyskelpoinen ja ei muutenkaan tunnu rahakirstussa.

Suomalaiset yksityishenkilöt suosivat edelleen tuulipukumatkailua Kanarialle... Sinne perkeleen Torremolinokseen on päästävä vuosi vuoden jälkeen juomaan suomalaista kaljaa ja syömään lihapullia Grönin Eikan laulaessa taustalla...

City hopping-tyyliset matkat (esim. viikonloppu Pariisissa tai Lontoossa jne.) eivät tunnu suomalaisia innostavan. Lomalennot ovatkin sitten kohtuullisen halpoja, koska koneet ovat aina täynnä.
Avatar
#28 • • phear Guest
No voi vitun perse ! (eikös olekin mukava aloitus?)

Maksoin juuri eilen lentoni 1.4. hel-frankfurt 185,- (meno funnairilla)

Tuo Hahn on lähempänä Koblenzia, johon olen menossa, joten olisin säästänyt Ryanilla melkoisen tukun rahaa...

shitshitshitshit.

Mitäköhän tuo Nulltarif meinaa ? "Bologna(Forli) Nulltariff
Göteborg Nulltariff
Pescara Nulltariff
Glasgow (PIK) Nulltariff
Bournemouth Nulltariff
London (STN) Nulltarif "

Jos se tosiaankin meinaa sitä, että pääsee pelkkien lentokenttämaksujen hinnalla (ihan sama minne) , niin arvatkaapa missä minä vietän viikonloppuni tänä keväänä. Tuleekin näemmä pitkiä viikonloppuja (to-ma) tosin.

Pääseeköhän takaisinkin samoilla hinnoilla, vai jääkö jumiin pescaraan (whereever the hell that is) ?
Avatar
#29 • • Edited athmos Guest
Nulltarif = nollataksa (noin niinku suoraan suomennettuna)

Tarkoittanee että ei tartte maksaa kuin lentokenttävero noissa kohteissa :)

Halvalla pääsee siis :)
Avatar
#30 • • phear Guest


Nulltarif = nollataksa (noin niinku suoraan suomennettuna)

Tarkoittanee että ei tartte maksaa kuin lentokenttävero noissa kohteissa :)



Onkohan tässä sitten joku juju, että noissa Ryanin käyttämissä kentissä (joita ei kai juuri muut käytä) on jotkut hirmuverot ?
Avatar
#31 • • athmos Guest




Onkohan tässä sitten joku juju, että noissa Ryanin käyttämissä kentissä (joita ei kai juuri muut käytä) on jotkut hirmuverot ?




Katselin pikaisesti että Tukholmasta Frankfurttiin päin verot ois 16.5e ja Frankfurtista takas Tukholmaan 7e.

Ryanairin sivustolla lennonvarauksen toisessa vaiheessa näkyy mikä on vero :)
Avatar
#32 • • yana Guest




Totta. Kilpailu puuttuu, koska väkeä on Suomessa vähän ja suurin osa lennoista on yrityslentoja. Yrityksiä ei lentolipun hinta juuri kiinnosta, koska kulu on verovähennyskelpoinen ja ei muutenkaan tunnu rahakirstussa.



kyllä se on aina tuntunut kiinnostavan aika paljonkin. matkaa ei vaan peruta/siirrellä korkean hinnan takia jos on tarkoitus olla jossain palaverissa just 09:00 paikassa X maassa Y.
Avatar
#33 • • zanta Guest


Nythän on tullut kaksi kotimaista kilpailevaa lentoyhtiötä.
Air Finland http://www.airfinland.fi/
Flying Finn airways http://www.flyfi.net/
ensin mainittu keskittyy ns. lomalentoihin mutta lennon voi varata ja ostaa kuka vain eikä näin ollen vaadi hotelleja sun muita matkanjärjestäjä säätöjä...

toinen alkaa lentämään ensiksi Rovaniemi-Helsinki-Rovaniemi väliä reittilentoina (lippujen hinnaksi on lupailtu n. junalipun hintaa)
kyseinen yhtiö aikoo avata myös Oulu-Helsinki-Oulu reitin samalla periaatteella.



Noniin.. Kolmas uusi yhtiö on hakenut toimilupaa.. Aikoo lentää Helsingistä, Turusta & Tampereeltä 50 paikkaisella koneilla Pohjois-Suomeen.
Flying Finn aloittanee viikon kuluessa lennot Helsingistä Rovaniemelle ja Kittilään molemmat alkaen 55e. 15.5 aloittavat lennot Helsingistä Lontooseen.
Avatar
#34 • • Edited athmos Guest




Noniin.. Kolmas uusi yhtiö on hakenut toimilupaa.. Aikoo lentää Helsingistä, Turusta & Tampereeltä 50 paikkaisella koneilla Pohjois-Suomeen.
Flying Finn aloittanee viikon kuluessa lennot Helsingistä Rovaniemelle ja Kittilään molemmat alkaen 55e. 15.5 aloittavat lennot Helsingistä Lontooseen.




Toi 55e on vissiin yhteen suuntaan?

Kilpailun kannalta näistä halpalento -firmoista on siis hyötyä. Kohta on varaa lennellä finnairilla ja saa kaupan päälle hyvän palvelunkin :)


edit: väärä tieto
des

Posts: 118

#35 • • des
miten pääsisi amsterdamiin halvalla? esim tukholman kautta? lufthansassa ei näy heti hintoja vaan se näkyy vasta varauksen yhteydessä.
Avatar
#36 • • RA Guest
Air Finland saa pidettyä lipun hinnat alhaalla sillä, että niillä on lentotunteihin perustuva vuokrasopimus niiden koneesta. Kone on vuokrattu Finnairilta... ;) Maksavat tosin törkeen korkeeta parkkimaksua ilmailulaitokselle. Tossahan tuo kone seisoo ikkunan alla. Ikinä siellä ei minkään näköstä toimintaa näy...

Muutaman kuukauden kun olen vielä Finnairilla töissä, niin saan henkilöstölippujen osto-oikeuden ja pääsen reissaamaan tuon pelkän lentokenttäveron hinnalla. Lällällää. :p
Avatar
#37 • • Taedium Guest


Muutaman kuukauden kun olen vielä Finnairilla töissä, niin saan henkilöstölippujen osto-oikeuden ja pääsen reissaamaan tuon pelkän lentokenttäveron hinnalla. Lällällää. :p

No huomenna illalla lähtis lento Enklantiin ja sieltä sitten Saksanmaalle. Kaksi lentoa siis yhteensä ja kaksi matkustajaa.

Lasketaas noi hinnat ilman henkilöstölippujen osto-oikeutta:

Irlanti-Englanti 0,02e / hlö +verot
Englanti-Saksa 0,02e / hlö +verot

=0,08e (no veroineen hinta on kahdelle 89,37e, eli alle viiskymppiä/nuppi.)

Nooh... ehkä mä maltan olla vaihtamatta duunia 0,08e:n takia vielä toistaiseksi.
Avatar
#38 • • Edited RA Guest


No huomenna illalla lähtis lento Enklantiin ja sieltä sitten Saksanmaalle. Kaksi lentoa siis yhteensä ja kaksi matkustajaa.

Lasketaas noi hinnat ilman henkilöstölippujen osto-oikeutta:

Irlanti-Englanti 0,02e / hlö +verot
Englanti-Saksa 0,02e / hlö +verot

=0,08e (no veroineen hinta on kahdelle 89,37e, eli alle viiskymppiä/nuppi.)

Nooh... ehkä mä maltan olla vaihtamatta duunia 0,08e:n takia vielä toistaiseksi.



Äläs nyt. Meni taas hyvä elvistely piloille. ;)

Niin siis millä lentäen noin halvaksi tulee? Itse kun en ole kauhean aktiivisesti lippujen hintoja seuraillut.

Edit: Oli ihan pakko tarkistaa henkilöstö asiain käsikirjasta, niin se onkin näköjään vyöhykemaksu mikä siitä jää maksettavaksi ja se määräytyy lentokenttäveron perusteella. (jos tuo nyt ketään kiinnostaa)
Avatar
#39 • • Taedium Guest


Niin siis millä lentäen noin halvaksi tulee?

Ryönälennoilla.

Ja lennot on muistaakseni 21.45 ja 11.??. (Liput ja laput himassa, ku huomenna vasta lento.) Eli kyl vähä joudutaan Englannin päässä venailee jatkoa. Jos oltaisiin otettu ke-aamun lento, olisi hinnat olleet siinä 60e+verot täältä Englantiin. Mut ei tarvis venailla kentällä yli kymmentä tuntia. (Tai no me kyl mennää haahuilee kaupungille kumminkin.) Torstaina varattii lennot.
Avatar
#40 • • zanta Guest


Air Finland saa pidettyä lipun hinnat alhaalla sillä, että niillä on lentotunteihin perustuva vuokrasopimus niiden koneesta.



No nytkun on pari kk seurannut hintoja niin Air Finland ei kyllä mikään halpisyhtiö oo... melko kalliita lentoja yleensä...

Flying Finn lentelee kaiketi melko täysillä koneilla kohteina Rovaniemi, Oulu, Tukholma(Arlanda), Lontoo (Stansted), Kuopio(tulossa) ja hinnatkaan ei huimaa päätä.
Kahvi ja sämpylä maksaa ekstraa mutta kuuleman mukaan näillä on oikea iso tuore sämpylä kahvin kera 3e joten tuskin tuntuu.
Finnairin räkä kumisämpylöistä nyt ei kukaan viitsisi edes maksaa ;)

Itse käytän kyllä toistaiseksi Finnairia (koneissa on tilaa paremmin ja Standby on 68e)