Kattelin että Saksaan Finnairilla oli about 800e eestaas ja SAS:n koneella reilu 500e.. Huh!
Hmm, heh, etpä taida athmos ihan älyttömästi reissailla... Finskillä on päässyt jo vuositolkulla 200-300 eurolla ympäri Eurooppaa, kunhan ottaa asioista selvää. SAS on ollut usein vieläkin halvempi. Ainoastaan business-luokan liput osuvat mainitsemaasi hintahaitariin. Esim. Finskillä Berliiniin noin 800 euroa business-luokassa. 250 euroa tarjoushinnoin ja noin 400 euroa, mikäli buukkaa matkansa lyhyellä varoitusajalla/ei vietä kohteessa aikaa yli viikonlopun. Mikäli viihtyy reissullaan yli lauantai-sunnuntai-yön, on lippu huomattavasti halvempi kuin lippu joka buukataan esim. välille ma-pe.
Itse lennän yrityslipuilla (en siis business-luokassa, vaan economyssä) viikottain reittejä: Helsinki-Berliini ja Helsinki-Amsterdam-Glasgow. KLM:llä reissut maksavat n. 330 euroa. Yksitysihenkilönä hinnat olisivat alemmat.
Ryanairin pelinavaus Suomeen on kauan odotettu ja toivottu. Ainoana miinuspuolena on, että varmaan jatkossakin joutuu lentämään Tukholman kautta. Suomen matkustajamäärät kun eivät alkuunkaan riittäne kannattavan liiketoiminnan ylläpitämiseen muualle. Kävihän täällä jo BUZZ yrittämässä ilman sen suurempaa menestystä (anekdootti: nykyään Buzz on osa Ryanairia). 600 markkaa Lontooseen ja takaisin ei ollut Suomalaisille riittävän halpa, vaan firma poistui vähin äänin markkinoilta.
Toisin kun täällä on väitetty Ryanin hinnoittelu ei perustu yrityslippujen kalliisiin hintoihin, vaan siihen että palvelu on karsittu minimiinsä. Lennoilla ei saa ruokaa (kuka sitä edes kaipaa?), eikä koneisiin myydä erillisiä paikkoja=vähemmän kustannuksia, kun ei tarvitse hankkia kalliita tietojärjestelmiä. Toki kannattaa muistaa, että Ryanin mainostamat punnan/muutaman euron liput ovat hinnat-alkaen lippuja, joiden saamiseen tarvitaan melkoisen kummallinen matkasuunnitelma (lentää pitää kaikkien sesonkien ulkopuolella). Lisäksi Ryanair käyttää kenttiä, jotka ovat usein hieman syrjässä itse kohdekaupungista.
Halvemmat lennot ovat ilman muuta hyvä asia, mutta yhtä lieveilmiötä en toivo: loppuun asti kiristyvää hintakilpailua. Se kun saattaisi karsia yritysten kulurakenteesta myös huoltotoimenpiteet... ;)