Ajatuksesi levy-yhtiöitten pudottamisesta pois välistä on mielenkiintoinen, mutta rohkenen epäillä systeemin toimivuutta laajemmin toteutettuna. Jos levy-yhtiöitä ei olisi, muusikon harteille jäisi kaikki duuni; levyn valmistusprosessi monine vaiheineen, markkinointi, jakelu, kaikki suhdetoiminta sun muu sälä. Ja kaikki nuo asiat maksaisivat todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin nykysysteemissä, koska keskittämisestä saadut kustannussäästöt katoasivat levy- yhtiöiden mukana pois. Ja miten tuon kaiken jälkeen jää enää aikaan kaikkein tärkeimpään, eli sen musiikin tekemiseen?
tekis mieli sanoo että ne joilla kutsumus on tarpeeks kova tekee sitä musaa vaikka kävis duunissa samalla.
mua ei haittais yhtään että tyypit jotka tekee yhden remiksin kuussa putois kyydistä, kaikkea muuta. (kuulostaa varmaan aika totalitääriseltä mutta kyllähän toisaalta käsitteeseen ammattilainen on perinteisesti aika vahvasti liitetty työnteko.)
nykysysteemi jossa kaikki tää kertakäyttöpurkkaskeida syö maata pitkän linjan 'tuotekehitystä' tekevien artistien jalkojen alta vaan pitää yksinkertasesti tappaa.
malli jossa artisti ikäänkuin omasta pussistaan joutus maksamaan managerit, mainosmiehet, silikonit ynnä muut vois kaikessa 'survival-of-the-fittest'-hengessään tehdä tähdenlentojen varassa elämisen niin riskaapeliks ettei sitä kannatas juuri yrittää.
kyl ne jyvät erottuu akanoista ku vähän ravistaa.
toinen utopia vois olla biisin mainonna kieltäminen muulla kuin säveltäjän nimellä ja naamalla, 'osta uus max martin-platta, featuring britney spears ja js16! kansis tissit!'.
tai jos tekijänoikeuskorvauksii sais todella vaan tekijät, gramexit ja vastaavat vois pysyy about entisellään.
eli jos haluis myydä britneyllä nii sen pitäs soida eetterissä koko ajan, mikä vaatis massive mainoskampanjan joka vaatis rahaa muualta josta seuraa yhtälö joka ei koskaan toteudu.
nojoo... helppohan se on sanoo että pitäs tehä se paskansuoltaminen taloudellisesti kannattamattomaks nii johan olis. oikke hyvästi.
se vaatis tän nykyisen tekijänoikeusmallin ja tallenteeseen sidotun myyntisysteemin kuolemaa, ja siihenhän isot pelurit ei oo valmiita.
riittää kun kattoo kuinka paljon paaluu käytetään jatkuvasti esim. digitaalisten kopiosuojamenetelmien kehittämiseen.
ei se 'ongelma' tekniikalla ratkee, kyllähän se nyt sonyllakin tiedetään. niitä pelottaa.