retro: amiga

41 posts, 3 pages, 7,869 views

Avatar
#21 • • Ryvon DJ Guest


demoskenehän on jo aikansa elänyt, nykypäivänä maikkarin mainoksetkin on paljon messevimpiä.



Saattaa olla, että ilman demoskeneä koko tietokonegrafiikka- & animaatiokulttuuri ei olisi siinä missä se nyt on.
On helppo tehdä mitä vaan järjettömiä juttuja nykyajan supertietokoneilla ja vektorigrafiikkahärveleillä, jos on jo valmiit parametrit mitä muutella liukusäädintä käyttämällä, mutta jonkun on nekin arvot sinne täytynyt aikanaan laskea ja keksiä.
Demoilussa on nimenomaan kyse rajallisten resurssien 110%:sta käytöstä, ja vielä niin, että se näyttää vaivattomalta & helpolta. Demoilussa on sekin minimalismin hyve, että pyritään säästeliäisyyteen koska resurssit ovat aina rajalliset. Nykyäänhän on se asenne että "täyteen vain kaikkea ja niin helvetisti, onhan tätä rautaa millä pyörittää", ikäänkuin resurssien tuhlaileva käyttö olisi itsetarkoitus.
Avatar
#22 • • ipe Guest




tänäpäivä kovaa matskuu olisi myös NUCLEAR WAR.

ahh maailmansotaa, hävittäjää propagandaa, nukea ja gandhi :004:



Word! Toiseks paras Amiga-peli ikinä! Heti Pinball Fantasiesin jälkeen!
Avatar
#23 • • athmos Guest




Word! Toiseks paras Amiga-peli ikinä! Heti Pinball Fantasiesin jälkeen!



Pinball Fantasies kyllä ruletti silloin joskus kun Amigan omistin.
Sehän on ex. The Silents -groupin poikien tekele :cool:
Avatar
#24 • • akir0 Guest




Pinball Fantasies kyllä ruletti silloin joskus kun Amigan omistin.
Sehän on ex. The Silents -groupin poikien tekele :cool:



Ja very much off-topic. Samat pojat ovat väsänneet nyky-hitti-pelin nimeltä Battlefield 1942.
Avatar
#25 • • yana Guest



Nykyäänhän on se asenne että "täyteen vain kaikkea ja niin helvetisti, onhan tätä rautaa millä pyörittää", ikäänkuin resurssien tuhlaileva käyttö olisi itsetarkoitus.



nykyään? juu onhan se nykyäänkin, mutta noinhan se on ollu jo kymmenen vuotta...
Avatar
#26 • • Ryvon DJ Guest
Niin, mun aikakäsityksessä "nykyään" on viimeiset 13 vuotta, eli viattomuus musiikissa, tietokonekulttuurissa ja melkein missä vain menetettiin vuonna -90 :)
Avatar
#27 • • vartio Guest




Pinball Fantasies kyllä ruletti silloin joskus kun Amigan omistin.
Sehän on ex. The Silents -groupin poikien tekele :cool:



sillon pinball fantasies + muu sarja ruletti tosiaankin, nykyäänhän
äimistelee tuota käsittämätöntä pallorutiinia joka ei perustu mihinkään lakeihin. ehkä se äänimaailma ja monipuolisuus teki tuosta niiiiin hienon.

netissä abandonwaren alla on pyörinyt tuo slam tilt, minkä pitäisi olla amigan paras flipperipeli. toimii winuaessa, en tosin ole päässyt vielä koeajamaan.
Avatar
#28 • • vartio Guest


Niin, mun aikakäsityksessä "nykyään" on viimeiset 13 vuotta, eli viattomuus musiikissa, tietokonekulttuurissa ja melkein missä vain menetettiin vuonna -90 :)



huuhaa, vanhojen skeneilijöiden tilitystä.

onhan se varmaan niinkin, että elitistiseen demo/bbs-skeneilyyn panostettu aika ei näy nykypäivänä missään muodossa. pistäkää cvseen että olitte kovia jätkiä sillon kun meillä oli skene.

:p
Avatar
#29 • • vartio Guest




Saattaa olla, että ilman demoskeneä koko tietokonegrafiikka- & animaatiokulttuuri ei olisi siinä missä se nyt on.



järjetön väite. eli kaikki nykyaikainen graafinen suunnittelu ja animaatio olisi peräisin demoskenestä. taidehistorian kehitys ja luonnollinen jatkumo on siis ihan joku kupla?

häröillä chippimusiikeilla varustettuja videoita pomppivista laatikoista tuskin pidetään nykyaikaisen audiovisuaalisen mediakulttuurin perustana. mitkään opit eivät edes tunnista noita käsitteitä vaan kaikki taustatieto on jo hieman konkreettisemmasta materiaalista peräisin - ei mistään vuosikymmenen muotiilmiöstä.
Avatar
#30 • • Edited Ryvon DJ Guest
En tarkoittanut tuossa lauseessa varsinaisesti teknistä häröilyä, vaan tätä ihmis"raakamateriaalia" jolle on Suomessa ollut otolliset kasvualustat. Taatusti erittäin moni alle kolmekymppinen suomalainen programmeri melkein alalla kuin alalla on aloittanut joko Vicillä, Kuusnelosella, Amigalla tai PC:llä ensimmäiset vääntönsä joskus muinoin lapsuudessaan.
Kyse on nimenomaan koodauksen AJATUKSEN omaksumisesta, tietynlaisen systemaattisen ajattelutavan sisäistämisestä, joka ei välttämättä ole sidottu johonkin tiettyyn koodauskieleen, tyyliin tai oppiin. Samoin kyse on uudenlaisen visuaalisuuden ja sen rakenteiden käsityskyvyn omaksumisesta jo hyvin varhaisella iällä.
Avatar
#31 • • Ryvon DJ Guest


huuhaa, vanhojen skeneilijöiden tilitystä.



Tunnustan syyllisyyteni nostalgiaan, ei pelkästään tässä Amiga-asiassa, vaan kaikessa elämässäni. Hauskinta on, että tässä viimeiset pari vuotta olen tuntenut haikeutta 90-luvun alun, laman ja KOVAN teknon perään! Vaikka ne vuodet eivät muuten meikäläiselle muuta hyvää antaneet kuin musiikin totaalisen löytämisen, ja elämää suuremman intohimon siihen. En taida olla koskaan tyytyväinen nykyhetkeen, huokailen menneisyyttä ja kaipaan jo palavasti tulevaisuuteen.

Nykyisyys on vain epätäydellinen tulevaisuus. :D

Tuntuu että itselleni jokainen vuosikymmen on vuoronperään perusluonteeltaan joko v-mäinen, tai sitten erittäin miellyttävä ajanjakso elämässä. 70-luku sucked deep ass, 80-luku oli aivan luxusta, 90-luku oli enimmäkseen paskan nielemistä, ja nyt käynnissä oleva 2000-luku on jälleen osoittautunut herkulliseksi ateriaksi.

onhan se varmaan niinkin, että elitistiseen demo/bbs-skeneilyyn panostettu aika ei näy nykypäivänä missään muodossa.



Lohduttaudun sillä ajatuksella, että suurin osa elämän aikana tehdyistä asioista on turhia, eikä niillä ei ole mitään merkitystä tulevaisuuden tai elämän kannalta. Kunhan harrastus tai passio tuottaa itselleen silloin, SILLÄ HETKELLÄ tyydystystä, on se täydellistä ja olennaista. Niinkuin vaikka Amiga-kulttuuri.
Se, jääkö siitä edes jälkipolville mitään todisteita, on samantekevää.
Avatar
#32 • • Ana-- Guest




haa, meidän kovin hitti oli JAPANI by kANiStERi. assembly amiga intro sija #3, myöhemmin maineen veroisesti diskattiin. amoksella kun ei saanut pistettyä kaikki kuvia yhteen tiedostoon
:D

edit: ylläolevasta saitista haettua dokumenttiä

Amiga intro competition (assembly 96)

1207 points prod: Pure by Sonik Clique
653 points prod: So What? by Royal
553 points prod: Japani by Kanisteri DISQUALIFIED!!!!!!!



Eikse syy ollu se et se ei ees ollu mikään kunnon intro vaan pelkkä kahden iffin animaatio häröllä musiikilla? imho tollaset huu-
moripläjäykset imee vaan turhaan ääniä väsyneeltä yleisöltä niin,
että teknisesti paremmat jää varjoon =(

Hauska se kyl oli =)
Avatar
#33 • • vartio Guest


En tarkoittanut tuossa lauseessa varsinaisesti teknistä häröilyä, vaan tätä ihmis"raakamateriaalia" jolle on Suomessa ollut otolliset kasvualustat. Taatusti erittäin moni alle kolmekymppinen suomalainen programmeri melkein alalla kuin alalla on aloittanut joko Vicillä, Kuusnelosella, Amigalla tai PC:llä ensimmäiset vääntönsä joskus muinoin lapsuudessaan.
Kyse on nimenomaan koodauksen AJATUKSEN omaksumisesta, tietynlaisen systemaattisen ajattelutavan sisäistämisestä, joka ei välttämättä ole sidottu johonkin tiettyyn koodauskieleen, tyyliin tai oppiin. Samoin kyse on uudenlaisen visuaalisuuden ja sen rakenteiden käsityskyvyn omaksumisesta jo hyvin varhaisella iällä.



ainoa missä koodauksen AJATUS näkyy on sitten tietokonepelit. mediassa esiintyvä visuaalinen ilmaisu on peräisin oikeasta maailmasta, eli imitoidaan koneellisesti jo olemassa olevia elementtejä. jos jotakin halutaan osoittaa sormella, niin kohdistakaa se kasari-MTVhen mistä suurimmat muutokset ja vaikutteet ovat tulleet.

hitto, nykypeleihin on varmasti vaikuttaneet enemmän kolikkopelit kuin amigademolaatikot.
Avatar
#34 • • Edited Ryvon DJ Guest
Ennenhän kolikkoautomaatit olivat nimenomaan edelläkävijöitä tekniikassa, joiden pelejä pyrittiin epätoivoisesti kääntämään kotikoneille. Eipä ole pitkäkään aika siitä kun jotkut VTT:n valkotakkiset miehet napsivat aina uusimmista kolikkopeleistä prossuja valtion tutkittavaksi.
Kumma että viittaat juuri kolmoseen visuaalisuuden "esitaistelijana". Mun mielestä se kanava on AINA ollut kökköisyyden ja nimenomaan halvan jenkkityylisen kaapelikanavan ulkoasun omaava, ensimmäisistä päivistään lähtien. Sana "tacky" tulee mieleen aina kolmosesta, se on osa sen imagoa. Sitä tarkoitat varmasti kasarilla, mutta en ole ihan varma oliko se silloin Amigan aikoihin NIIN suuri vaikuttaja...?

Otetaan esimerkiksi skrollitekstit: (tämän voivat oikeat demohistorioitsijat ja gurut oikaista jos olen väärässä) Käsittääkseni ensimmäiset liikkuvat tekstit nimenomaan kotikoneissa (reunalta reunalle) näkivät päivänvalon C64:n kräkkien demoissa. OK, sitä ennen TV:ssä on ollut jo vuosikymmeniä vieritettävää tekstiä, mutta saivatko Kuusnelos demonvääntäjät idean teksteihin juuri niistä? Ei välttämättä. Huomattiin vain että OLI MAHDOLLISTA tehdä vieritettävää tekstiä kotikonstein. Karkealla resoluutiolla tosin, mutta kuitenkin.
Ja SITTEN: vuosien aikana mitä hämärimmät efektit ja taitot tulivat demojen scrolliteksteissä arkipäiväiseksi, että voisi jopa väittää että myöhemmin televisiomaailma omaksui vastaavasti siltä puolelta ideoita.
Tai vektorigrafiikalla tehdyt mallinnukset, milloin niitä on Kolmoskanavalla muinoin näkynyt?

Nämä ovat jälleen näitä muna & kana-kysymyksiä, joihin oikeaa vastausta ei luultavasti ole.
Avatar
#35 • • akir0 Guest




Joo luxusta noi vuodet.
Eiks Red Sector puuhastellut 90-luvullakin (ja ilmeisesti vieläkin) konemusan ja jopa levyjenjulkaisun parissa?



http://www.trsi.cc/recordz/about.asp

Trsi records on tätä nykyä kyllä kuollut käsittääkseni. Viimeisin juttelu on plattarillakin tutun Mufflerin levy.
Avatar
#36 • • vartio Guest



Kumma että viittaat juuri kolmoseen visuaalisuuden "esitaistelijana". Mun mielestä se kanava on AINA ollut kökköisyyden ja nimenomaan halvan jenkkityylisen kaapelikanavan ulkoasun omaava, ensimmäisistä päivistään lähtien. Sana "tacky" tulee mieleen aina kolmosesta, se on osa sen imagoa. Sitä tarkoitat varmasti kasarilla, mutta en ole ihan varma oliko se silloin Amigan aikoihin NIIN suuri vaikuttaja...?

..

Tai vektorigrafiikalla tehdyt mallinnukset, milloin niitä on Kolmoskanavalla muinoin näkynyt?



joo maikkarin netissä. enköhän meinannut musicTVtä,
eli noi pähkäilyt tässä tapauksessa on pelkkäää tuubaa.

ja skrollejahan on ollut niin kauan kun on ollut tarve
esittää lopputekstejä tv- ja elokuvatuotannossa.
Avatar
#37 • • Ryvon DJ Guest
No niin, osoittaa vaan miten paljon välitä Music Televisionista :) En edes muistanut että sellanen kanava on olemassa...

Music TV vaikutti joskus alkuaikoina muutaman vuoden ajan, mutta enemmänkin elokuvien visuaalisuuteen kuin tietokonemaailmaan. Music TV:ltä ei ole tullut enää 15 vuoteen mitään merkittävää videotaiteen saralla.
Avatar
#38 • • akir0 Guest
löytypä loistokas kuva topicciin liittyen

Sco1.gif
Avatar
#39 • • deetsay Guest



Uijuih STATE OF THE ART hehee tää oli niiiiin kovaa matskuu sillon.. On aikasta "rave" vielä tänäkin päivänä! :D



Heh, tässä tapauksessa MTV oli ainakin valitettavasti asialla ennen Amiga-sceneä :-)

http://people.cc.jyu.fi/~deetsay/Felix.mpeg
(Felix - Don't you want me)

Toi jäkkää vähän ennen puoliväliä mutta siitä selviää helposti kun kelaa sen kohdan yli.

Tanssitytöissä ja musiikissa ja yleisilmeessä tossa on hmm... tiettyjä yhtäläisyyksiä... Mut SOTA on kyllä tärkeä demo joka on oikeesti saanut lukemattomia paatuneita demoscene-syntsafunkin ystäviä kokemaan kääntymyksen ja kuuntelemaan kunnon TEKNOA :-)
Avatar
#40 • • Edited OSC8 Guest


Tanssitytöissä ja musiikissa ja yleisilmeessä tossa on hmm... tiettyjä yhtäläisyyksiä... Mut SOTA on kyllä tärkeä demo joka on oikeesti saanut lukemattomia paatuneita demoscene-syntsafunkin ystäviä kokemaan kääntymyksen ja kuuntelemaan kunnon TEKNOA :-)



Heh juu tuosta huomasi jo silloin aikanaan että mistä vaikutteet on otettu. Ne "pomppivat" tyypit SOTA:ssa oli jostain prodigyn videosta napattu ja esim. se cowboyhattuinen ääriviivahahmo oli muistaakseni jostain london boys tms. poppipätkästä.

KLF... Se oli sitä sen ajan "teknoa" :003: :D



edit: loistava pätkä muuten tuo Felix (siitä onkin aikaa kun tuon on viimeksi nähnyt), propsit siitä :)