Hyvä midi-keyboard?

10 posts, 1 page, 6,456 views

Avatar
#1 • • scream Guest
En searchilla ihan hakemaani löytänyt joten pannaanpa kysyen subjectin mukaisesti seuraavaa:

Olen tehnyt musiikkia vuosia takaperin jos jonkinlaisella trackerilla ja pääosin FT2:lla. Innostus kuoli joksikin aikaa, mutta nyt olisi tarkoitus "palata" ja tehdä se samantien MIDI-puolelle.
Olen ahminut tämän foorumin sisältöä tässä jo jonkin aikaa ja softasynilla varmaankin liikenteeseen lähden. Cakewalkin Sonar on tod.näk. "yleissofta" jolla on tarkoitus ohjata kokoonpanoa ja siihen varmaankin VST pluggareita sitten pulttaan kiinni tarpeen mukaan.
Suurinta epävarmuutta aiheuttaa keyboardin hankkiminen...Olen tässä silmäillyt Edirolin PCR-50 keyboardia, http://www.edirol.com/products/info/pcr50.html, ja fiilis on se, että tuo voisi olla laite jolla alkuun hyvin pääsee. Etsin keyboardia joka olisi sen verran laadukas, etti sitä tarvitsisi alkaa "päivittämään" parin kuukauden kuluttua jos joku ominaisuus alkaa ottaa vastaan tai koskettimisto on muovisen oloinen. Ostaakko siis pelkkä koskettimisto tyyliin Edirol vai ostaakko joku käytetty syna jossa on laadukkaat koskettimet? Kommentoikaa vapaasti tämän postauksen sisältöä ja pistäkää ehdotuksia tuon keyboardin suhteen. Hintaa koskettimille ei saisi tulla 350 Euroa enempää.
Kiitän jo etukäteen vastauksista. :)

-S.
Avatar
#2 • • tempest Guest
hyvä kiippari vaikuttais olevan ku on potikoita ja fadereitaki noin paljo, mut mulle kyllä ei ehkä henk.koht toi 49 kosketinta riittäis :)
Avatar
#3 • • pakana Guest
Tarkista toi:

http://www.midiman.com/products/m-audio/radium.php

...pahoin pelkään et hammer action, poly aftertouch sun muu ylellisyys on ulkona tosta hintahaarukasta. Oikeesti miellyttävät kiipparit liikkuu tuhansissa euroissa - eli tähtää hyvään kompromissiin. Mun Evolution 249C on plastiikkia (jotain 250 eetä), samoin saman hintaluokan Rolandit. Edirol on luultavasti vielä plastisempi.

VST-käytössä tuut haluumaan tallennusmahdollisuuden knobikonfiguraatioille, eli että saat yhtä nappia painamalla vaihdettua nuppien lähettämät midinumerot softasynaa vastaaviksi. Tää nyt kyllä johtuu siitä et jengi ei osaa koodaa tai sit ne ei tajuu mitn :mad:

En tiedä Sonarista, mut voisin kuvitella et mixeriä ois kiva käytellä noilla kiipparin liuilla.
Avatar
#4 • • pakana Guest
"hyvä kiippari vaikuttais olevan ku on potikoita ja fadereitaki noin paljo, mut mulle kyllä ei ehkä henk.koht toi 49 kosketinta riittäis "

Joo tota kannattaa kans miettiä, mun tyttöystävä (pianoa 14 vuotta takana) ei osaa iekä suostu soittamaan 49 koskettimella mitn... sanoo et ei mahdu kädet liikkumaan.

Mut käytännössä ei oo mua haitannu, mieti mitä musaa haluut tehdä, loppujen lopuks aika harva konemusabiisi on kakskätisesti soitettu. Ja oktaavi-alaa kaikissa midikiippareissa on enemmän ku mitä synien soundi kestää, sen ku painaa plussaa tai miinusta.

350 eellä sais kyllä varmaan jonku synan, missä on paremmat koskettimet, mut jos nuppien lähettämää CCtä ei voi vaihtaa niin puolet huvista jää veke - hiiri + mukapyörivät pixelinupit on lapsellinen yhdistelmä, ainakin reaaliaikaseen soitteluun.
Avatar
#5 • • scream Guest
Tuo radiumhan vaikuttaa aika mielenkiintoiselta tuttavuudelta. Miten on, pakana, millaisen keyboardin itse laittaisit jos hintaluokka olisi vaikka alle 500 Euroa eli jos nostetaan hieman tuota hintarajaa. Tarkoitushan on siis se, että nyt ostettavalla laitteella tulee toimeen pitempäänkin. Turha se on ostaa koskettimia kerran vuodessa. Haussa siis keyboard jossa 4 tai 5 oktaavia ja kaikki välttämätön nuppi ja liuku mukana. Hintaluokka on tosin sen verran alhainen, että hirveästi ominaisuuksia tuskin mukan saa, mutta itse koskettimisto tässä onkin se tärkein IMHO.
Eli eli...keskustelu jatkukoon.
Avatar
#7 • • pakana Guest
Mul on siis saman valmistajan 249C, erona dynamic vs. velocity sensitive koskettimet. Jos on vähänkään paremmat ni tuut varmasti pärjäämään.

Rotary controllers kuulostaa kans lupaavalta, eli nupit pyörii kokonaan ympäri, eikä nupin fyysisen asennon pitäis siis vaikuttaa esim. synaa vaihdettaessa. En sit tiedä miten toimii käytännössä. Controller snapshot on just se toiminto, mitä mä kaipailen, eli saat konfiguraation tallennettua näppäimen painalluksella. Noi nupit, vaikka ei mitään kauniita ookkaan, on jämäkkää tekoa ja sijotettu riittävän kauas toisistaan.

Mod wheel, pb ja "data slider" on kuvasta päätellen samaa tekoa ku munkin mallissa, ja toimii hyvin. Mod wheel on jousittamaton, eli ei palaudu nolla-asentoon mikä on IMO hyvä juttu.

Laitteen runko näyttäis kans samalta... mikä ei oo välttämättä plussaa, koska se kehikko on enimmäkseen tyhjää täynnä. Eli suomeks pitää vähän turhan kovaa meteliä, jos annat koskettimille kovempaa kyytiä.
Avatar
#8 • • scream Guest
Tuo 361C Evolutionin hintakaan ei ole paha. Pitänee käydä näppäilemässä. Mitä mieltä olette muusikot sitten softapuolesta eli Cakewalkin Sonar vs. Qubase vs. ?
Olen tässä vaiheessa hankkimassa Sonaria "yleissoftaksi", koska en ole siitä moitteita missään nähnyt ja kehuja tuntuu keräävän kovastikkin. Musiikkityyli mitä teen on muuten trance, drum 'n base ja näitä lähinnä olevia eri alatyylejä. Hieman funkkiakin joskus menee sekaan. Rummut on intohimo number uno. :)
Reasonia olen mietiskellyt softaksi alunperin, mutta kannattaako siirtyä suoraan "kovempiin" softiin eli viestin alussa mainittuihin?
Kommenttia.


-S.
Avatar
#9 • • pakana Guest
Toi sekkarikysymys on keppi murkkupesään...

Eli makuasia. Steinbergin Cubase, E-Magicin (nykyisin Macintoshin omistuksessa) Logic tai Cakewalkin Sonar, kaikilla saa aikaseks stygeä, kyse on lähinnä siitä mikä itteään miellyttää eniten, ja mhin tottuu. Kaikissa on kuitenkin snadisti erilainen toimintalogiikka, mutta pääominaisuudet suurinpiirtein samat. Tänkin foorumin makuuhuonemuusikot on vaan yllättävän softauskollisia, ja ylistää tietyn valmistajan softaa aivan naurettavuuksiin ja asti ja jaksaa aina olla bashaamassa muita.

Sonar käyttää DXi-formaattia plugareilleen (synat+efektit), eli tarviit aina DXi-Vst wrapperisoftan kun haluut käyttää pelkkää VST-standardia tukevia plugareita. Kaikki softasynat ei toimi moitteettomasti ton wrapperin kanssa, mut toisaalta suurin osa softasynista on saatavilla sekä DXi-että VST-versioina. Logic Audio Platinumin VST-plugaripuoli on IMO vähän hankalakäyttönen, mut raudan kanssa vehtaamiseen se on ehkä enemmän tarkotettukin. Steinberg lanseeras VST-jutun eli luonnollisesti ne toimii Cubasessa erinomaisesti. Cubase VST/32 5-versio on hyväks todettu, en tiedä josko sitä sais jostain alelaareista, niin kuin PC-alustan hylännyttä Logiciakin.

Steinbergin uusin sekkariylpeys Cubase SX maksaa hunajaa, mut on todella hyvä softa. SL-versio maksaa vähemmän, mut on "hankala löytää" ;)

Jos oot rehellisesti ostamassa sekkaria, ni tutustu ensin kaikkiin, demot löytyy valmistajien sivuilta. Yks edullisempi VST-host/sekkari on Orion, mikä tuntuu olevan kohtuu suosittu muualla maailmassa. Cubasis, eli Steinbergin VST/32seen pohjautuva halvempi, riisuttu sekkari tukee sekin nykyään 24/96 nauhotusta. Psycleä joku kehu tälläkin foorumilla. Cakewalkin Fruityloopsia en voi rehellisesti suositella, ellei sitten oo Music Match/E-Jay- tasosta "ämteeveestä tuttu"-softaa hakemassa.

Ilmasiakin vaihtoehtoja löytyy, eli omituinen, liveorientoitunut ranskalainen Plogue tai cubase-kloonin oloinen Muzys, mut se nyt ei ainakaan ole ilo silmälle. Ja ton Evolutionin mukana mä sain ainakin jonkun E-Magicin (Logicin) puffiversion, sunkin kiipparin softakylkiäisenä luultavasti tulee jonkinlainen ilmaissekkari.

Siitä vaan surffaamaan, verkko tietää kaiken.
Avatar
#10 • • scream Guest
Sellainen kyssäri vielä kaikille koskien MIDI-koskettimia, että mitkä ovat ne koskettimilta vaatimanne ominaisuudet joita ilman ette tulis toimeen tai jotka vähintään hyvässä keyboardissa on.
Pistäkää listaa ja myös itse laitteita näkyviin niin saan lisää matskua ko. aiheesta kerättyä.