Ulostulot

9 posts, 1 page, 1,967 views

Avatar
#1 • • Peter Skogberg Guest
Mitä eroa on RCA-ulostuloilla ja balansoiduilla XLR-uslostuloja, ja miksi XLR:iä sanotaan aina paremmiksi? Vaikuttaako se jotenkin ääneen?
Avatar
#2 • • Ricke Guest
Itse liitintyyppi (xlr/rca) ei periaatteessa kerro onko signaali balansoitu, tai balansoimaton. Toki normaalisti käytetään XLR:ää kuljettamaan balansoitua ja RCA:ta balansoimatonta signaalia.

Normaalissa balansoimattomassa linjassa kulkee signaali ja maataso, balansoidussa taas kulkee näiden lisäksi vastakkaisvaiheinen signaali. Tällä ratkaisulla saadaa aikaan yksikertainen häiriönpoisto. Kaikki mahdolliset ulkopuoliset häiriöt tallentuvat molempiin signaalijohtimiin saman vaiheisina ja, koska itse signaali on vastakkaisvaiheinen, häiriöt saadaan esille summaamalla nämä signaalit.

Toteutustapoja tälle on varmasti monia, mutta yksi helpoimmista on kääntää molemmat signaalit samanvaiheisiksi ja summata ne, jolloin häiriöt summaantuvat nollaksi ja tuloksema on alkuperäinen signaali vahvistettuna kolmella desibelillä.

Mitä tulee ihan mekaaniseen kestävyyteen ja kiinnitykseen, niin XLR-liitin on luotettavampi.
Avatar
#3 • • Ryvon DJ Guest
RCA:t pitäis kieltää lailla.
Avatar
#4 • • MikkiHiiri Guest


RCA:t pitäis kieltää lailla.



Ja autoonki pitäis laittaa XLR:t?
Avatar
#5 • • Ricke Guest


RCA:t pitäis kieltää lailla.



Aina ei oo mahdollista, tai järkevää käyttää XLR:ää!

Kyllä hyviäkin RCA-liittimiä löytyy esim. Neutrikilta. Ite oon tehny paljon rca-johtoja 8mm mikkikaapelista, eikä noita pahemmin oo hajonnu.
Avatar
#6 • • Ryvon DJ Guest
Lähinnä ne RCA-sisäänmenot on järjestään aina missä tahansa alle 2000 euron laitteessa shaissea, eli niitä halpaliittimiä jotka parin kytkennän jälkeen alkaa rutisemaan ja mykistää kanavia, ja pahimmassa tapauksessa irtoavat kokonaan ja uppoavat sinne laitteen sisälle.
Ainoastaan jonkun Neutrikin tai muun laatuvalmistajan liitinpellin/levyn kummaltakin puolelta ruuvattavat liittimet on käyttökelposia.
Tekniikan pitää olla LUJAA ja kestävää. Mä en tässä viitti ees alkaa kiehumaan VIELÄKIN huonommista kuulokkeitten plugi-sisäänmenoista, jotka kauko-idän laitteissa menee suunnilleen ekasta kerrasta sisään :)
Avatar
#7 • • 029 Guest
joohei.. tän mäkin haluisin tietää... et mistä vitusta toi XLR kirjainyhdistelmä muuten tulee :D
Avatar
#8 • • bulk Guest


joohei.. tän mäkin haluisin tietää... et mistä vitusta toi XLR kirjainyhdistelmä muuten tulee :D



Tulee muistaakseni sanoista Cannon X Latch Rearrange .

Eli Cannon X oli alkuperäinen liitin, johon Cannon lisäsi latch-pinnin ja järjesti pinnit uusiksi. Tämän takia XLR:ää kutsutaan myös virheellisesti "cannon" -liittimeksi, vaikka se onkin vain valmistajan nimi.
Avatar
#9 • • Salza Guest


joohei.. tän mäkin haluisin tietää... et mistä vitusta toi XLR kirjainyhdistelmä muuten tulee :D



Mistä muuten DFG tulee? Näppäimistön kolmesta perättäisestä kirjaimesta? :D