Reality-tv sarjat?

41 posts, 3 pages, 9,265 views

#1 • • Saskia Guest
--

Mitäs kaikkia niitä nyt onkaan?

Ainakin:

The Bachelor (Unelmien poikamies)
The Cheaters (Rysän päältä)
Expedition Robinson
The Osbournes
Popstars
Saari
The Survivors (Selviytyjät)
Suuri Seikkailu
Temptation Island (Viettelysten saari)
The Villa (Sinkut aurinkorannalla)
*valitse haluamasi paikka* Uncovered (Vetelehtijät)

Kasvattakaa listaa jos muistatte noita lisää! Mitkä on teidän suosikit, mistä ette pidä?

Yleisesti jenkki- ja brittisarja on olleet paremmin tehtyjä mitä suomalaiset.

(mulla ei näköjään oo elämää;))

--
#2 • • Trent Guest
The Bachelor -> ikinä nähnykkään

The Cheaters -> todella arsesta, vaikuttaa tekemällä tehdyltä

Expedition Robinson -> ikinä nähnykkään

The Osbournes -> hemmetin hyvä, kun isäntä on aina niin pihalla :D

Popstars -> ikinä nähnykkään

Saari -> arsesta

The Survivors (Selviytyjät) -> ihan jees

Suuri Seikkailu -> arsesta

Temptation Island (Viettelysten saari) -> aika hyvä, tämähän tyydyttää ihmisten tirkistelyn tarpeen, niinkuin itseasiassa kaikki muutkin tosi-tv ohjelmat. Onhan se kiva tirkistellä, kun ei itse välttämättä tarvitse ryhytä/joutua moiseen :)

The Villa (Sinkut aurinkorannalla) -> arsesta
#3 • • Taedium Guest
Näistä mä tykkään:

Series 7: The Contenders - Marathon
Battle Royale

Noi on aiheeseen liittyviä leffoja, mutta muuten ei oikee noi nappaa. Tietty tohon sun listaan voi lisätä kaikkii "siistei" sarjoja kans:

Cops
Highway Patrol
Rescue 911 - Ja Will on kyllä niin loistava kaveri, että aina yks Kirkki yhen jenkkisonnan juontaa!
#4 • • Sampson Guest
Puuttuu ainakin Shokkihoitoa ja Pelkokerroin ;) Molemmat ihan kivaa ok viihdettä. Pelkokerrointa oon katsonut vähän useammin ja shokkihoito on jäänyt niihin pariin ekaan kertaan kun on sarja jäänyt vähän toistamaan itseään...
#5 • • Pooh Guest
Toi cheaters on oikeesti niiiiin paha.. Hi, i'm Tony Grand and this is the cheaters.. sit sil jenkki aksentilla, se on niiin paha...

The Osbournes, joo mä jaksan kans aina nauraa ozzylle, se on vaan niiin hyvä ku se ei ikinä tajuu mistään mitään..

survivors on sika jees, odottelen et alkais uudet jaksot, mun mielestä niitä on tullu jo joku 5 joista kolme on nyt näytetty suomessa.

vetelehtijät on jees, kehuinkin sitä jo tos aiemmas topikissa.

popstars, sitä ku kattoo ni voi olla just silleen pää tyynyn alla ja aarghh mua nolottaa noitten puolesta, ja voi ei, tehääks nykyisin näin uusia "popyhtyeitä"..

Viettelysten saari, joo tätä ei voi käsittää.. ei uppoo, ihmetyttää et miksi ne parit menee sinne aluksi ja sit ne itkee ku toinen on pettäny.. outoa..

saari oli joo ihan paska

suuri seikkailu menettelee..
#6 • • Tapi T Guest
Saskian listasta ainoa katsomisen arvoinen on Survivors, muu on lähinnä sontaa.
#7 • • mayah Guest

Puuttuu ainakin Shokkihoitoa ja Pelkokerroin ;)

Mahdetaanko näitä lukea ihan reality-sarjoihin? Kun ei niissä seurailla sellasta jokapäiväistä elämää (ihan niinku noissa muissa sitten kaikki olisikin jokapäiväistä ja todellista :011: )

Ei sen puoleen, hyviä sarjoja ovat, pelkokerroin varsinkin, shokkihoitoa en uskalla edes yksin katsoa :012:
#8 • • Fusione Guest
Meitsin lemppariaihe :D

"Reality TV" on jälleen kerran aihe mitä suomalaiset tuottajat ovat innolla lähteneet kopioimaan mutta huonosti kuten saattoi odottaa. Saari oli mun mielestä huonoin esimerkki tästä ja Suuri Seikkailu tulee hyvin perässä.

"Reality"-sarjojahan on tehty vaikka kuinka pitkään ja näytetty suomessakin, (kuten Cops, MTV Real World) mutta ei niitä aikaisemmin jaoteltu siihen kategoriaan. Vasta kun Survivorin ensimmäisestä osasta tuli muutama vuosi sitten jenkkien kaikkien aikojen katsotuin kesäsarja (viimesellä jaksolla 68milj katsojaa) alettiin puhua tosi-tv:stä ja kaikki ryntäsivät apajille.

Hyvänä esimerkkeinä huonoista kopioista voi mainita Temptation Islandin. Hyvin tuotettua ja suunniteltua ohjelmaahan he tekevät mutta ei.... Toinen hyvä huono esimerkki on Suuri Seikkailu. Ohjelmaidaeahan on kopioitu suoraan Surviviorista. Muutama avainelementti on muutettu varmaankin etteivät joutuisi oikeudessa siitä taistelemaan. Suuri Seikkailu on huonosti tuotettua, suunniteltua, juonnettua, kuvattua.... Kaiken kukkuraksi katsojat äänestävät tekstiviesteillä "kapteenin" joka sitten valitsee itselleen uuden joukkueen jättäen yhden kilpailija ulos, eli toisinsanoen äänestää yhden pois valitsemalla muut mukaan. Siellä suomalaiset sitten juoksevat suolla ympyrää pelastusliiveissä ja kamerakypärät päässä ja Taru Valkeapää nyyhkyttää hävinneiden kanssa. Kilpailut Suuressa Seikkailussa on kaiken kukkuraksi niin huonosti televisioon sopivia että oikein ketuttaa. Yrittäppä seurata jotain maastosuunnistus, soutu, suojuoksu -yhdistelmäkilpailua (joka on kuvattu kolmella kameralla) ja arvailla kuka johtaa ja missä mennään. Vosiin dissata Suurta Seikkailua vaikka koko päivän mutta antaa olla...

Cheaters --> Ainoa ilo tuossa on katsoa niitä 18-vuotiaita "white thrash" jenkkejä itkemässä kun niiden uusi aviomies pettää vaikka itse ovat raskaaana... tuotanto on aika kaapelikanava-tasoa. Katson jos kanava osuu kohdalleen.

Expedition Robinson --> Ruotsalainen versio Survivor -formaatista. Ei siis kopio vaan ihan sama sarja mutta eri nimellä. Ihan hyvin tehtyä ainakin kun vertaa budjetteja Survivorin kanssa, mutta premminkin sitä ois voinu miettiä. Paljon pikkumokia kuten selkeän "juonen" puuttuminen, huonosti toteutetut "fiilisely kohtaukset" kuten tribal council joka on kuvattu täysin päivän valossa ilman mitään dramatisointia (eli on tylsä). Muutenkin asioita joita Survivorissa on kehitetty paremmaksi ainakin kolmen ensimmäisen kauden aikana olisi voinut kehittää myös Robinsonissa. Katson kuitenkin.

The Osbournes --> Loistava! Mun mielestä tuore ja hyvin tehty formaatti, varsinkin kun saa kiroilla telkkarissa ;) Katson.

Popstars --> Jos ottaa huomioon että tää on suomalainen tuotanto niin ihan ok. En katso.

Saari --> Tää on oikeasti surkein esimerkki siitä miten televisiokanavat näyttää mitä tahansa sontaa kunhan se on tosi-tv:tä.. Joku tuottajista sanoi: "Muissa vastaavissa sarjoissa seurataan kun kilpailijat syö ja kalastaa mutta saaressa kilpailijoilla annetaan paljon tekemistä eli kiinnostavuus säilyy"... sormiväreillä maalaaminen ja "luovuustehtävät" kiinnostavat varmaankin niitä kolme ihmistä jotka saarta katsoivat. En katsonut.

The Villa, Ibiza yms. Uncovered --> Mun mielestä nää menee samaan kategoriaan. Laitetaan rumia englantilaisia saarelle ja juotetaan ne känniin jonka jälkeen on mukava seurata miehet riehuu ilman housuja, naiset ilman paitaa, kaikki oksentaa ja ketään ei onnistanut. Katson jos osun kohdalle.

Fear Factor --> Ihan jees yllätys vaikka mua ärsyttääkin kamerakypärät. Tää ei ehkä mene ihan Reality -kategoriaan mutta kuitenkin. Katson.

Survivor --> Ehdoton kuningas! Hyvin tuotettua, suunniteltua, kuvattua ja ennen kaikkea dramatisoitua.... Maisemat ja paikat on hyviä, ainoa huono puoli on että suomessa Survivoria näyttää MTV3 joka ei näytä saavan mitään aikaiseksi seuraavien osien suhteen. Survivor Marquesas oli jossain vaiheessa suunniteltu esitettäväksi keväällä ja Survivor Thailandista ne ei varmaan maikakrilla ole kuullukkaan. Ensimmäiset kolme kautta ja kaikki extrat löytyy DVD:ltä, Marquesasin tilasin jenkeistä joltain tyypiltä ja Thailandin tilaan kun se jenkeissä ensin loppuu. En jaksa enempää kehua, muuten luulette että olen joku fanittaja ;)
#9 • • Edited Timce Guest
Ei tarvitse REALITY-tv ohjelmia kun katsoo Sörnäisissä kämpän ikkunasta.
#10 • • Zapa Guest

--

The Cheaters (Rysän päältä)

--

tää on hyvä, exercise your right to be informed :001:
#11 • • Saskia Guest
--

Originally posted by FM
Survivor --> Ehdoton kuningas! Hyvin tuotettua, suunniteltua, kuvattua ja ennen kaikkea dramatisoitua....

Aivan. Jenkit osaa tehdä draamaa. Myös mainitsemasi pointit suuresta seikkailusta pitävät paikkansa, mä en tajua miten maikkari voi tuottaa niin huonosti tehtyä ohjelmaa!

--
#12 • • Fusione Guest

--

Aivan. Jenkit osaa tehdä draamaa. Myös mainitsemasi pointit suuresta seikkailusta pitävät paikkansa, mä en tajua miten maikkari voi tuottaa niin huonosti tehtyä ohjelmaa!

--

Suurin erohan ruotsalaisessa Robinsonissa ja Survivorissa onkin juuri tuo jälkituotanto. Survivor seuraa selkeää "juonta" ja kaikki tapahtumat on hiottu näyttämään hyviltä ja loogisilta. Tribal Council ja skabavoitot on oikeasti tehty hyvin toisin kuin Robinsonissa.
#13 • • Mimako Guest

Expedition Robinson --> Ruotsalainen versio Survivor -formaatista.

Ollaanpa tarkat ja todetaanpa, että Survivor on jenkkiversio Robinsonin tekijöiden alun perin kehittelemästä formaatista. Ruotsin pirut ehtivät siis taas ensin.
#14 • • Taedium Guest

Ei tarvitse REALITY-tv ohjelmia kun katsoo Sörnäisissä kämpän ikkunasta.

LOL! :001: Been there, done that...
#15 • • Fusione Guest

Ollaanpa tarkat ja todetaanpa, että Survivor on jenkkiversio Robinsonin tekijöiden alun perin kehittelemästä formaatista. Ruotsin pirut ehtivät siis taas ensin.

Ollaanpa vielä tarkempia:
Alkuperäinen Survivor on jenkki Survivor. Mark Burnett eli Survivorin vastaava tuottaja on kehittänyt nykyisen formaatin ostettuaan oikeudet Englantilaiselta Charlie Parsonsilta. Kaikki tähän formaattiin perustuvat TV-sarjat, kuten englantilainen Survivor, ruotsalainen Robinson, australialainen Survivor jne. ovat ostaneet oikeudet formaattiin Castaway Televisionsilta.

Gilligans Island eli se ruotsalainen alkuperäinen vastaava sarja on ollut ideana/pohjana nykyiseen formaattiin mutta ei ole sama kuin Survivor.
#16 • • Sari* Guest

Toinen hyvä huono esimerkki on Suuri Seikkailu. Ohjelmaidaeahan on kopioitu suoraan Surviviorista. Muutama avainelementti on muutettu varmaankin etteivät joutuisi oikeudessa siitä taistelemaan. Suuri Seikkailu on huonosti tuotettua, suunniteltua, juonnettua, kuvattua.... Kaiken kukkuraksi katsojat äänestävät tekstiviesteillä "kapteenin" joka sitten valitsee itselleen uuden joukkueen jättäen yhden kilpailija ulos, eli toisinsanoen äänestää yhden pois valitsemalla muut mukaan. Siellä suomalaiset sitten juoksevat suolla ympyrää pelastusliiveissä ja kamerakypärät päässä ja Taru Valkeapää nyyhkyttää hävinneiden kanssa. Kilpailut Suuressa Seikkailussa on kaiken kukkuraksi niin huonosti televisioon sopivia että oikein ketuttaa. Yrittäppä seurata jotain maastosuunnistus, soutu, suojuoksu -yhdistelmäkilpailua (joka on kuvattu kolmella kameralla) ja arvailla kuka johtaa ja missä mennään. Vosiin dissata Suurta Seikkailua vaikka koko päivän mutta antaa olla...

tää on niiin hyvin sanottu!!!!!!

:001: :001: :001:

suomalaiset on niin suolesta, kyllä tämä todistaa sen.
#17 • • mayah Guest

Ollaanpa vielä tarkempia:
Alkuperäinen Survivor on jenkki Survivor. Mark Burnett eli Survivorin vastaava tuottaja on kehittänyt nykyisen formaatin ostettuaan oikeudet Englantilaiselta Charlie Parsonsilta. Kaikki tähän formaattiin perustuvat TV-sarjat, kuten englantilainen Survivor, ruotsalainen Robinson, australialainen Survivor jne. ovat ostaneet oikeudet formaattiin Castaway Televisionsilta.

Gilligans Island eli se ruotsalainen alkuperäinen vastaava sarja on ollut ideana/pohjana nykyiseen formaattiin mutta ei ole sama kuin Survivor.

Mutta kuinkas muistelen, että Robinsonia (tai jotain vastaavaa ruotsalaista selvitytymis-ohjelmaa) tuli ruotsin telkusta jo aikoja ennen amerikan survivorin syntyä???

En tietenkään lähde väittelemään kaltaisesi Reality-Tv-Gurun kanssa, mutta näin muistaisin asian olleen.. :003:
#18 • • miikkaL Guest
Arvostelenpas kouluasteikolla:

The Bachelor (Unelmien poikamies) - 7+
The Cheaters (Rysän päältä) - 8
The Osbournes - 10-
Popstars - 8 1/2
Saari - 4
The Survivors (Selviytyjät) - 10
Suuri Seikkailu - 7 1/2
Temptation Island (Viettelysten saari) + TI2 - 9 1/2
The Villa (Sinkut aurinkorannalla) - 8
Vetelehtijät - 9
#19 • • Fusione Guest

Mutta kuinkas muistelen, että Robinsonia (tai jotain vastaavaa ruotsalaista selvitytymis-ohjelmaa) tuli ruotsin telkusta jo aikoja ennen amerikan survivorin syntyä???

En tietenkään lähde väittelemään kaltaisesi Reality-Tv-Gurun kanssa, mutta näin muistaisin asian olleen.. :003:

Tarkoitat varmaankin juuri tuota Gilligans Islandia kuten tuossa selvennin..?
#20 • • kilobitti Guest

Rescue 911 - Ja Will on kyllä niin loistava kaveri, että aina yks Kirkki yhen jenkkisonnan juontaa!

Hauska yksityiskohta em. sarjasta: W. Shatner aloittaa useimmat
kohtaukset, ainakin merkkittävät, aina kulissien taka-osasta.
Ts. Wili seisoo kaukana, ja kävelee rauhallisesti lähemmäs
kameraa (poliisi-autojen välistä) kunnes pääsee kameran äären
sanomaan: "join us again, on rescue, nine-one-one". Huvittavaksi
homma menee etenkin, kun äijä on kävellyt saman pätkän
jo 7 kertaa aiemmin saman jakson aikana (voi vaan kuvitella ko
äijää juoksee joka oton välissä hätäsesti takasin).

Tai sit mä oon ainoo jonka mielestä se on hassua. Ehkä mä oon
vaan outo ja...outo.

-kb