Uudet Technics mallit MK5 ja MK5G

42 posts, 3 pages, 7,850 views

Caro²

Posts: 5,301

#21 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Ei silti.. vaikka nuo on todella tyylikkäät, niin sanon edelleen, ettei mikään levysoitin ole lähellekään niin kaunis kuin Technics Sl-1200 LTD. Siitä ei vaan mennä ohitse!
Avatar
#22 • • Quu Guest
Reiv-on Dj puhuu asiaa.
Caro²

Posts: 5,301

#23 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2



Painoa vois lisätä muutamalla kilolla, elimoina loputkin rungon aiheuttamat resonoinnit jne...



Eikait se massa sitä resonointia ihan noin vaan kadota.. Eiköhän teknarin rakennetta pitäs muuttaa pikkusen enemmän kelluvaksi jos niitä (muttenkin jo olemattomia) resonointeja halutaan vaimentaa?

Teknarin huojunta- ja jyrinä-arvot ovat kyllä erittäin korkealuokkaista tasoa.. Ihmettelen vaan että minkälaista soitinta käytät vinyylien kuunteluun sitten?
Avatar
#24 • • jUSSi Guest


S:n muotoinen äänivarsi on teknarin heikoin lenkki.

Tosiaan: olisipa uudessa Teknarissa helposti vaihdettava äänivarsihässäkkä, että saisi jonkun tasokkaan suoravartisen siihen... nythän se ei helposti onnistu ilman modifikointia (?).

Samoin ne KIINTEÄT JOHDOT h**vettiin sieltä.
Balansoidut XLR-liittimet tilalle, samoin erilliset plugi & RCA-liittimet, ja kaipa sinne sisään voisi pikkuhiljaa laittaa LAADUKKAAN sisäisen RIAA-korjaimen ja siihen korkearesoluutioisen A/D-muuntimen, josta saisi suoraan digitaalisignaalia ulos... but now I'm only dreaming of course :009:

Virtajohdon pitäisi myös olla irrotettava, tottakai.
Reverse-kytkin presettinä olis myös nannaa, pitchiä vois vähän vielä sorvata tukevammaks ja tarkemmaks...

Tollasista ominaisuuksista mä olisin valmis maksamaankin, mutta niinkuin kaikissa japanilaisissa vehkeissä, noissakin parannukset taitavat olla vain kosmeettisia ja loppupeleissä melko olemattomia.

Teknari on nykyiselläänkin melko tankki, mutta EI TARPEEKSI tankki :p
Painoa vois lisätä muutamalla kilolla, elimoina loputkin rungon aiheuttamat resonoinnit jne... Pitäisi saada jotain wanhaa legendaarista Studerin kaltaista "ikuisuuslaatua" Teknariin, niin sitten puhuttaisiin melko täydellisestä soittimesta!



hyviä pointteja, mutta vehkeet käyttötarkoituksen mukaan? Minä en ole ikinä huomannut ym. puutteiden kanssa ongelmia bileissä ollessani (no joo, noi kiinteät johdot vois kyllä heivata helvettiin). Nuo kuulostavat kyllä lähinnä hifistin ongelmilta.
Avatar
#25 • • Edited Ryvon DJ Guest
Saattavat kuulostaa hifistin vaatimuksilta, mutta monet mainitsemistani ominaisuuksista ovat perusteltuja, kuten:

Digitaali-output: moni varmaan haluaisi samplata nykyään levynsä mahdollisimman korkealaatuisena.
Esim. Boss SP-505:ssä on S/PDIF defaulttina, ja jos Teknarissa nyt olisi samanlainen liitäntä (ja siihen vaikka tietynlainen gain-säätö), saisi sampleista parempia. Tai levarin digilähdön voisi ottaa mahdollisen DJ-mikserin digi-inputtiin jne...

XLR out: tänäpäivänä soundimiehiä ja suunnittelijoita varmaan ketuttaa pystyttää hemmetin kallista top-level soundia klubiin, kun tärkein lenkki äänentoiston alussa, eli levarin johdot eivät välttämättä anna parasta soundia!
Balansoidut liitännät takaisivat (toistaiseksi) parhaimman analogisignaalin mahdollisuuden, näin se klubiin panostettu soundi pääsisi oikeuksiinsa ilman häiriöitä.

Suora äänivarsi: selvästi kuultavia muutoksia havaitsee soundissa jo muuttamalla äänivarren korkeutta, voi vain kuvitella miten paljon paremmalta kunnon suora äänivarsi kuulostaisi verrattuna Teknarin nykyiseen onttoon tikkuun verrattuna.
Jos Teknarin voisi ostaa ilman äänivartta ja siihen saisi helposti asennettua oman valintansa, se olisi jo jotain.

Ja Carolle: kuuntelen toistaiseksi Teknarilla, kyllä.

Jos sitä painoa ja muita mahdollisia sisäisiä vaimennuksia olisi nykyistä enemmän, niin resonointia saattaisi olla vähemmän...
Kelluva rakenne saattaisi vähentää haitallisia arvoja, kyllä.
Eihän Teknarin runkoa tarvitse kuin vähän napauttaa niin kuuluu soundissa.
Levysoitinta ei koskaan tietenkään täysin vaimentavaksi saa äänirasiateknologian herkkyydestä johtuen.

Teknarikin on jo niin vanha, ajalta jolloin DJ:t olivat se pakollinen paha musiikkielämässä, joten siksi heille ei tarvinnut valmistaa mitään liian kallista tai panostaa soittimien laatuun.
Ratkaisuksi kelpasi hieman sen ajan hi-fi komponentteja parempi levari. Siksi se pitäisi päivittää tämän päivän vaatimustasolle.
Eihän tämän päivän Cadillac Eldoradokaan ole samanlainen kuin vuoden -60 malli, tekniikka on parantunut.
Avatar
#26 • • espoo_rumpshaker Guest



Just an idea, why won't they do a switch between +/- 4% and +/- 8% pitches. The 4% pitch would extremely accurate and +/- 8% would enough to fit quite different bpm's together. IMO dj should play records in that way that you don't need extremely large pitch to mix. Tempo can altered/raised with other, much smoother techniques. Turntablism is a a whole differnet thing then.



well, I like the pdx-2000 solution for this, i.e. one "ultra-pitch" that sets the scale of the main pitch, so for accuracy one can put the ultra-pitch near 0 and for insane mixing near xx...

in my experience, the pitches of technics aren't that terribly accurate anyway, or at least it seems like I need to correct my mixes every now and then when having two tracks running at the same time for longer periods (i.e. x minutes) of time.

as for wether a dj should or should not play records using large pitch argument, I dunno - whole schools of music have developed through playing records or parts of tracks at the "wrong speed", for instance jungle...
Avatar
#27 • • Peter Skogberg Guest
Technics ei laatua Ryvon??? Mielestäni Technics on hyvä tuollaisenaan, koska Technicsin kuuluu olla tuollainen. Jos haluat tätydet ominaisuudet, vaihdttavat äänivarret, pitchiä, Digital Outin ym... OSTA NUMARK TTX-1 TAI STANTON STR8-100! En tajua miksi ihmiset kammoavat noita...
Caro²

Posts: 5,301

#28 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Originally posted by Ryvon DJ
Saattavat kuulostaa hifistin vaatimuksilta



ihanko totta :D

Itselläni on (myös?) hirveä hinku ostaa aina parasta, ja laadukkainta, mutta olen kyllä jotenkin "oppinut" tekemään kompromissejä miettien käyttökohdetta. En väitä etteikö mainitsemasi asiat olisi todellakin erittäin hyvä asia, mutta ei pidä vaatia liikoja kun tietää missä niitä käytetään :D



Digitaali-output: moni varmaan haluaisi samplata nykyään levynsä mahdollisimman korkealaatuisena.



tätä olen osittain kironnut ettei esm miksereissä ole digitaalisia sisääntuloja. Mutta kukapa enää erottaa digiä analogisesta kun Pa pauhaa riittävän kovaa? Tulee ne raksumiset digilähdönkin kautta...


XLR out: tänäpäivänä soundimiehiä ja suunnittelijoita varmaan ketuttaa pystyttää hemmetin kallista top-level soundia klubiin, kun tärkein lenkki äänentoiston alussa, eli levarin johdot eivät välttämättä anna parasta soundia!



Kyllä ne rca kaapelit antaa soundiltaan ihan yhtähyvän laadun (olettaen etteivät ne ole ampulankaa), ero XLR:ään on siinä etteä se on nerokkaalla tavalla häiriösuojattu.. tai pikemminkin xlr-kaapelia käytettäess häiriöt voidaan suodattaa pois.

Toinen mikä tähän liiittyy, on se että XLR:ää käytetään yleisesti silloin kun kaapelien pituudet alkaa olla sitä luokkaa että pyhän hengen vaikutuskin on jo kuultavissa.
En ole vielä kertaakaan kuullut tapauksesta missä 50cm matkalta tulisi kuultavia häiriöitä ääneen (varmasti on tapahtunut, mutta silloin on takuulla kyseessä onnettomien yhteensattumien summa).



Suora äänivarsi: selvästi kuultavia muutoksia havaitsee soundissa jo muuttamalla äänivarren korkeutta, voi vain kuvitella miten paljon paremmalta kunnon suora äänivarsi kuulostaisi verrattuna Teknarin nykyiseen onttoon tikkuun verrattuna.



Tämäkin on aivan miten varren tekee. S-Varrella saa aivan yhtähyviä äänenlaadullisia tuloksia kuin suorallakin varrella. Toiset varret vaan sopii toisiin soittimiin paremmin.

<välihuomautus>
Kaikki varret ovat rakenteeltaan onttoja tikkuja, ja erittäin kevyitä
</välihuomautus>


Jos Teknarin voisi ostaa ilman äänivartta ja siihen saisi helposti asennettua oman valintansa, se olisi jo jotain.



Se olisi kyllä ihan hyvä vaihtoehto sekin. Voisi mennä kuitenkin hetki aikaa ja rahaa että löytää sopivan varren joka käy raskaampaan dj käyttöön yhtä hyvin kuin teknarin oma varsi (viitaten juuri varren massaan ja muihin tarpeellisiin (itselleni tuntemattomiin äänenlaatuun vaikuttaviin) arvoihin).


.. mikä tulee sitten siihen rungon koputteluun, niin ei sen tarvi olla haitta, sitä voi käyttää hyödyksi.


EDIT:

Mainitsemasi asiat olisivat kyllä esm. kotikäytössä erittäin hyvä lisä. Mutta kun sitä tosissaan miettii, niin kuinka moni nykypäivän dj tietää tekniikasta niin paljon että tosissaan tietää mistä on hyötyä ja mistä ei.

Olen miettinyt monesti minkätakia ei käytetä balanssoituja kaapeleita nykyajan hifilaitteissa. Rca on todella huono vaihtoehto varsinkin hifikäyttöön. Silti "räkäsemmässä" Pa käytössä (missä toki liittimien pitää kestää) käytetään moisia ratkaisuja. toinen mikä myös pistää ihmettelemään on kaiuttimien liitokset. Speak-on liittimellä saisi takuulla varmemman liitännän vahvistimesta kaiuttimeen kuin nykyisillä (luistavilla) naparuuveilla (harva niitä kumminkaan ruuvimeisselillä/pihdeillä junttaa kiinni).
Avatar
#29 • • Edited Ryvon DJ Guest

Originally posted by Caro²

tätä olen osittain kironnut ettei esm miksereissä ole digitaalisia sisääntuloja. Mutta kukapa enää erottaa digiä analogisesta kun Pa pauhaa riittävän kovaa? Tulee ne raksumiset digilähdönkin kautta...



Tulee, ja itseasiassa samplatessa jo 44.1kHz:llä ne raksut oikein korostuvat. Kun sitten kuuntelee sampleja levyistä, niin yllättyy mitä kaikkea ei kuule "normaalisti".
Digitaalisuuden armottomuus olisi kieltämättä ongelma samplatessa, mutta ongelmat on tehty ratkaistavaksi :D



Kyllä ne rca kaapelit antaa soundiltaan ihan yhtähyvän laadun (olettaen etteivät ne ole ampulankaa), ero XLR:ään on siinä etteä se on nerokkaalla tavalla häiriösuojattu.. ...



Kyllä kaikki tietävät Teknarin rakastettavat liian pitkät johdot, laatuahan ne ovat ;)
Olisi edes kunnon liittimet joihin voisi ostaa omat johtonsa...

Suurimmassa osassa klubeista (festivaalitilaisuuksista nyt puhumattakaan!) on varmaan nykyään niin paljon voimavirtakaapeleita, kymmeniä sähkö- ja audiojohtoja sikin sokin ristiin rastiin, sen lisäksi kännyköitä ja muita radiosignaaleja antavia häiriötekijöitä, että on ihme ettei häiriöitä kuulu tänä päivänä enempää.
Ei se matka levarista mikseriin pitkä ole, mutta...no joo.



Kaikki varret ovat rakenteeltaan onttoja tikkuja, ja erittäin kevyitä



Mutta toiset ovat selvästi paremmin tehtyjä kuin toiset :)


Voisi mennä kuitenkin hetki aikaa ja rahaa että löytää sopivan varren joka käy raskaampaan dj käyttöön yhtä hyvin kuin teknarin oma varsi



Sehän on se elämän suola koota itselleen mieluisinta kokoonpanoa, puhutaan sitten autoista, levyistä tai levysoittimesta.
En usko että paremmissa äänivarsissa tulisi suoranaisia kestävyysongelmia edes DJ-käytössä, äänirasiat & neulat ovat kyllä tiukempi paikka.

DJ:n keikkakäytössä ei tietenkään ole järkeä käyttää 500 euron rasiaa joka syö 200 euron neuloja, DJ on silloin hyvin pian köyhä DJ kun neuloja menee vähän väliä paskaksi.
Mutta esim. sitä "maailman parasta" miksaustaan tehdessä olisi mukava käyttää jotain huippurasiaa. Ongelma vain on että sellaisten rasioiden neuloja ei kärsi pahemmin pudotella kun ne eivät kestä normaalia DJ-käyttöä pitemmän päälle (siis edes normaalia, raaputusta ja Mills-tyylistä miksausta ei voi edes ajatella).


Silti "räkäsemmässä" Pa käytössä (missä toki liittimien pitää kestää) käytetään moisia ratkaisuja. toinen mikä myös pistää ihmettelemään on kaiuttimien liitokset. Speak-on liittimellä saisi takuulla varmemman liitännän vahvistimesta kaiuttimeen



Totta, Speakonit vaan enemmän kehiin.
Varmasti tuo "räkäinen" PA kaikkialla on ollut suurin jarru soundin paranemiseen. Kun sieltä kaapeista tulee niin helvetin kovaa ja rumaa ääntä, niin varmasti on ajateltu pelkän RCA:n siihen käyttöön riittävän.

Pitäisi kyllä joskus päästä kuuntelemaan jotain TÄYDELLISEN hyvää klubisoundia että menisi sanattomaksi.
Hyväkin klubisoundi voi kuulua ERITTÄIN kovaa, ja tuntua silti rasittamattomalta, erottelevalta, tarkalta ja miellyttävältä.
Caro²

Posts: 5,301

#30 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Pitäisi kyllä joskus päästä kuuntelemaan jotain TÄYDELLISEN hyvää klubisoundia että menisi sanattomaksi.
Hyväkin klubisoundi voi kuulua ERITTÄIN kovaa, ja tuntua silti rasittamattomalta, erottelevalta, tarkalta ja miellyttävältä.



Näin on.. Valitettavan harva vaan tuntuu keskittyvän vaan siihen matalientaajuuksien toistoon.. Kuuntelisivat välillä niitä yläpäitä siinä "Vidu mitkä bassot"-tokaisujen välissä..
Avatar
#31 • • Peter Skogberg Guest
En muutenkaan ymmärrä tuota bassojen hehkutusta, mielestäni enemmän diskanttipitoinen musiikki kuulostaa mukavammalta...

Muuten, onko mitään uutta Technics MK5-rintamalla?
Avatar
#32 • • JussiS Guest


Pitäisi kyllä joskus päästä kuuntelemaan jotain TÄYDELLISEN hyvää klubisoundia että menisi sanattomaksi.
Hyväkin klubisoundi voi kuulua ERITTÄIN kovaa, ja tuntua silti rasittamattomalta, erottelevalta, tarkalta ja miellyttävältä.



Missäköhän Suomessa mahtaa olla muuten paras äänentoisto? Tarkoitan siis kiinteästi asennettua, Haban D&B-soundi on muuten varmaankin aika ylivoimainen.

Turussa Säätämöllä on ainakin älyttömän helmi saundi.
Avatar
#33 • • Palm3 Guest
Hesassa Kerma on aika kova sana tolla rintamalla.
Avatar
#34 • • Edited Quu Guest
Kun tarkoitin suoraa äänivartta, niin tarkoitin että se ei pompi.

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa mikä äänivarsi takaa parhaan soundin, kun vinyylin äänenlaatu on yleisesti perseestä.

Tuntuu välillä että noiden biisien masterointi vinyylille on ylivoimaista hommaa kun paskoja painoksia löytyy jokaisen levylaukusta.

Onhan se nyt niin selvää että cd kuulostaa miljuuna kertaa paremmalta kuin vinyyli.

Mä epäilen hyvin vahvasti ettei kukaan oikeasti huomaa eroa, jos systeemeissä on erinäköinen rca, joka poistaa häiriötätuottavia canada-signaaleja.

Onhan jo äänirasioiden äänenlaaduissa jumalattomia eroja.

Ei se kermakuorrutus tee paskasta yhtään miellyttävämpää.
Avatar
#35 • • Ryvon DJ Guest
Sattumoisin en oo ostanu CD:itä vuosikausiin, ja niistä vähäisistäkin pitäisi päästä eroon:p

Eihän CD-soittimetkaan ole kaikki hyviä.
100 euron laatikko kuulostaa selvästi huonommalta kuin 10000 euron pyöritin varustettuna hyvällä erillisellä digitaalimuuntimella. Liian halpa CD-soitin rasittaa kuulon ja korvan nopeammin kuin halpa vinyylisoitin, lisäksi kaikki CD-levytkään eivät ole äänenlaadullisesti hyviä.

Ton "uuden" Teknarin updeittaukset on juuri tota esteettistä kusetusta mistä puhut.
Huonoja levyjen prässäyksiä taitaa (tänäkin päivänä) tulla enää jenkeistä, parhaimmat vinyylit kuulostavat hyvällä systeemillä aivan yhtä hyviltä kuin CD:t.
Avatar
#36 • • Edited kilobitti Guest



Liian halpa CD-soitin rasittaa kuulon ja korvan nopeammin kuin halpa vinyylisoitin, lisäksi kaikki CD-levytkään eivät ole äänenlaadullisesti hyviä.



En nyt oikein tajunnut miten halpa cd-soitin rasittaa kuuloa
enempi kuin kalliimpi?

Esim. oma kannettava, 6 v vanha, halvin mahd. sony discman
pelittää kunnon luureista ihan pätevästi, eikä rasita korvia sen
enempääkuin muut cd-soittimeni vaikka soundi ei paras
mahdollinen olekkaan. Jos ääni käy korville, luulisin että vika on
enemmänkin kuulokkeissa, kaiuttimissa, äänenpaineessa tai eq:n
säädöissä.

Vai tarkoitatko että cd:t rasittaa, koska niissä on diskantit:D?

-kb
Avatar
#37 • • Edited Quu Guest


Sattumoisin en oo ostanu CD:itä vuosikausiin, ja niistä vähäisistäkin pitäisi päästä eroon:p



Juu en mää sitä tarkottanutkaan. Itse pyöritän myös vinyyliä.

Tarkoitan vaan, että cdssä on aina parempi äänenlaatu kuin vinyylissä, sillä masterointiongelmia ei ole, levyssä olevat pölyhiukkaset eivät kuulu rasahduksina jne.


Jos ääni käy korville, luulisin että vika on
enemmänkin kuulokkeissa, kaiuttimissa, äänenpaineessa tai eq:n
säädöissä.



Tottis.

Äänentoisto on loppujenlopuksi se joka äänenlaadun takaa.

plurrr
Avatar
#38 • • Quu Guest
Ainiin ja vielä....

Kyllähän noita paskoja cd-levyjäkin on olemassa.

Muistan alkuaikojen halvat cd-r levyt. Äänenlaatu oli aika hektistä.:eek:
Caro²

Posts: 5,301

#39 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Originally posted by Peter Skogberg
En muutenkaan ymmärrä tuota bassojen hehkutusta, mielestäni enemmän diskanttipitoinen musiikki kuulostaa mukavammalta...



Sama juttu :D Väännän melkein aina diskanttia +3dB -> +6dB lisää.. Biitin erottuminen on kiva juttu.. Suttunen soundi sapettaa suunnattomasti (4S:n kirous) :D


Originally posted by Quu
Mä epäilen hyvin vahvasti ettei kukaan oikeasti huomaa eroa, jos systeemeissä on erinäköinen rca, joka poistaa häiriötätuottavia canada-signaaleja.



Ei puhuta enää Rca:sta. vaan balanssoidusta kaapelista
Pikainen selvitys niille jotka ihmettelee:

rca:ssa menee kaksi karvaa 'signaali' ja 'maa'
balanssoidussa menee kolme 'signaali', 'vaihekäännetty signaali' ja 'maa'.
Kun balanssoituun kaapeliin tulee häiriö, niin se tulee siis molempiin signaalikarvoihin. vastaanottavassa päässä 'vaihekäännetty signaali' käännetään takaisin oikeaan vaiheeseen jolloin häiriöt (jotka nyt ovat vastakkaisessa vaiheessa) kumoaa toisensa. nerokasta.

Eron huomaa takuuvarmasti jos kaapelit saavat jostain häiriötä.


Onhan jo äänirasioiden äänenlaaduissa jumalattomia eroja.



Kuulemma.
Suurimman eron luulisi olevan diskanttien ja bassojen suhteessa ja niiden terävässä toistamisessa (plus shuren väitetyty s:n suhahtamiset (itse en o moiseen kiinnittäny huomiota vielä, harvemmin kyseisiin rasioihin törmään)).
Avatar
#40 • • Boot Guest
Hmm...

Noista xlr-johdoista: Pirun hyvä idea mutta toistaiseksi ei markkinoilla taida olla dj-miksereitä joissa olisi balansoidut tulot. Ehkä nekin jossain vaiheessa yleistyvät.

Ja sitten digitaali tuloista ja lähdöistä: Nykyisellään vehkeet ovat melko idioottivarmoja. Pienet laite rikot saa keikalla korjattua teipillä ja nippusiteillä (jopa kolvilla jos sattui mukaan).
Jos mukaan heitetään kasa digitaalitekniikkaa muuttuu kokonaisuus epäluotettavammksi. Kuinka monella on esim. live keikalla mennyt jokin pieleen jonkin fiksun digi vehkeen sanottua sopimuksen irti?