mikä on 'belt drive' levysoitin?

12 posts, 1 page, 3,707 views

Avatar
#1 • • ilkka Guest
pitäis ostaa uudet ja ensinmäiset levarit, haluisin vaan tietää että mitä eroo tolla 'belt drive' levysoittimella ja 'direct drive' levysoittimella on?? kumman kannattais ostaa alux??
olen saanut semmosen käsityksen että toi 'belt drive' olis jotenkin huonompi,ja ainakin tuntuu olevan halvempi??
Avatar
#2 • • D.Dekker Guest
Belt Drive(hihnaveto) levareissa on hihna levylautasen ja moottorin välillä. Direct drive levareissa on sellanen mangneetti siellä ja sitten se moottori siellä tekee jotai ja blaa blaa...joka tapauksess suoravetosissa(direct drive) siinä moottorin ja lautasen välillä ei ole mitään fyysistä kontaktia. joku fiksu voi selittää tarkemmin tän :rolleyes:

Hihnalevarit on ominaisuuksiltaan huonompia. Niiden moottorit on yleensä heikompia; levylautanen ei pyöri tarpeeks tasasesti, kiihtyy liian hitaasti jne. Eli dj-levareita hankkiessa kandee mun mielestä ehdottomasti unohtaa hihnavedot kokonaan.
Caro²

Posts: 5,301

#3 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Aah... Audiotekkiä..!

Belt drive: Hihnavetoinen soitin. Moottori pyörittää hihnaa, ja hihna levylautasta (melkosen samalla tavalla kuin fillarissa ketjut). Yleisesti hihna pyörittää itseasiassa keskitappia jonka päällä levylautanen lepää.

Direct drive: Suoravetoinen, magneettivetoinen. Sähkövirta pyörittää levylautasessa kiinni olevaa magneettia.

***

Hihnavetoisessa soittimessa kaikki epämääräiset nykimiset ja hidastelut levylautasesta välittyy suoraan moottorille turhina ja rasittavina voimina (moottori joutuu vääntämään vastaan kun hidastetaan, ja vastaavasti "hidastamaan" kun levylautasta nopeutetaan). Sanomattakin selvää että moinen kuluttaa moottoria.
Hihnavetoisessa soittimessa myöskin kuluu hihnat (ylläri-pylläri), sekä moottori pyörivistä osista johtuen.

Suoravetoisessa ei ole minkäänlaista pyörivää koneistoa. Ainoastaan sähkövirta joka pyörittää magneettia. Ainoa liikkuva osa suoravetoisessa on itse asiassa keskitappi joka ei mitenkään liity pyörityskoneistoon (toisin kuin hihnavetoisessa).

EDIT: Itseasiassa se miten levylautanen pyörii riippuu aivan siitä kuinka hyvin levysoitin on tehty. Kaikkein kalleimmat mallit ovat lähes poikkeuksetta hihnavetoisia soittimia (joissa on muuten vielä suora äänivarsi...). Nyt siis puhutaan pitkälti yli 6000e soittimista :D

Kalliit hifilevarit ovat kyllä S-varrella. Hihnalla tai magneetilla, molemmilla saadaan ihan yhtä hyviä huojunta-arvoja.
Avatar
#4 • • kytkönen Guest
kantsii ostaa ihan kiltisti vaan technics 1210:t ekoiks levareiks/levariks. se kestää ja on hyvä.
Avatar
#5 • • Ezzy Guest


kantsii ostaa ihan kiltisti vaan technics 1210:t ekoiks levareiks/levariks.



Paskapuhetta. Turhaa sijoittaa heti mersuun, jos ei edes tiedä vielä osaako ees ajaa/kiinnostaako. IMHO

Edukkailla suoravetoisilla voi testailla ihan tarpeeksi. Itse ostin ekoiksi levareiksi halvimmat mahdolliset beltit (Stageline, hinta ~130e/kpl) ja oon niilla soitellut nyt vajaan vuoden ja ei ne kyllä ole niin paskat mitä haukutaan, kunhan tottuu. Tietenkin jos aiot keikkaa heittää ja himassa soitella, niin olis parasta, jos himassa olisi mahdollisimman samanlaiset kuin keikoilla(teknarit ~99%).

Mutta tästä on varmaan jo n+1 topiccia, joten ei siitä sen enempää.
Avatar
#6 • • D.Dekker Guest
Pakko vielä laittaa et vaikkei oliskaan ihan 100% varma innostuksestaan, ni tenkarit on silti hyvä vaihtoehto koska ne saa 99.9% todennäköisuudellä myytyä pois todella hyvään hintaan. Jostai huonommista saattaa olla vaikeampi päästä eroon...

Luulisin...korjatkaa jos puhun paskaa :)
Avatar
#7 • • anton Guest

Ezzy: Paskapuhetta. Turhaa sijoittaa heti mersuun, jos ei edes tiedä vielä osaako ees ajaa/kiinnostaako. IMHO



WÄÄRIN! Huono laitteisto tappaa mielenkiinnon heti alkuunsa. Sitä paitsi mersun saa helpommin myytyä jos homma ei sitten natsaakkaan, se substituutti jää vain pyörimään nurkkiin Q ei sitä kukaan halua! Kunnon laiteet alusta alkaen vaan.
Avatar
#8 • • Quu Guest
ja paskoilla levareilla on vitun vaikea välillä soittaa
Caro²

Posts: 5,301

#9 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Jeps.. yksinkertaista matematiikkaa:

Teknarit: 1100euroa
Muut: 600euroa

Jälleenmyyntiarvo kuukauden kuluttua:

Teknarit: 700-800euroa
Muut: 300euroa

Jälleenmyyntiarvo vuoden kuluttua:

Teknarit: 650-750euroa
Muut: ..liekö enää ehjänä..?

Sitten jos laskeskelee tuon kuukauden jälkeen mitä jää käteen, niin ainakin hyvä mieli että on varmasti ollu parhaat vehkeet alla..

Toisaalta.. en kyllä varmaan myis soittimia siltikään pois.. pääsis ainakin ilmasiks bileisiin jos lainaa joka kerta soittimia sinne :D
Avatar
#10 • • anton Guest

pääsis ainakin ilmasiks bileisiin jos lainaa joka kerta soittimia sinne :D



Mun matematiikan perusteella sulla ei sit ole ½-vuoden jälkeen enään mitään mitä lainata. Vaikka lainaisit rautakankea! :)
Avatar
#11 • • Pete Input Guest




Mun matematiikan perusteella sulla ei sit ole ½-vuoden jälkeen enään mitään mitä lainata. Vaikka lainaisit rautakankea! :)



Tuon matematiikan minäkin osaan!:p
Avatar
#12 • • krispi Guest
ainakin omassa hihnavetoisessani kiihtyvyys on erittäin hyvää luokkaa, eikä "huojuntaa" eli nopeuden vaihtelua esiinny ollenkaan. Toisaalta maksoin soittimestani vanhoissa markoissa taannoin jotain 3500mk, loistosointinen värkki :)

lähinnä vinyylifriikkinä kotikuunteluun tuo, levyjen pyörittelyyn ovat sitten ihan toiset soittimet.