Mistä huonekaluja?

75 posts, 4 pages, 29,744 views

#21 • • vaavu Guest
Olen tässä viime aikoina muutenkin haaveillut aika paljon siitä minkälaiseksi ensimmäisen oman asunnon sisustaisi. Haaveena olisi, että asunnon pääsisi remppaamaan omaan makuun sopivaksi, vähintään nyt ainakin laittamaan pintaremontin ja keittiökalusteet.

Itse tällä hetkellä havittelen eri sävyihin laitettuja huoneita, niin että jokainen huone olisi omanlaisensa ja -värisensä. Kaikissa huoneissa valkoinen pohjaväri (joka on mut todellinen lemppari), mutta sen lisäksi jokaiseen huoneeseen joku oma juju. Esimerkiksi niin että yhteen huoneeseen voimakkaita punaisen sävyjä ja valkoista, yhteen huoneeseen vaaleata beessiä ja luonnonmukaisia haaleita sävyjä ja valkoista, ja yhteen reilusti murrettuja värejä, syvempää ruskeaa ja valkoista. Tällä hetkellä asunto noudattelee hyvinkin tarkkaan tuota ensimmäistä teemaa, vielä puuttuvat ne monet huoneet joita voisi sisustaa. (:

Todennäköistä kuitenkin on, että osa asuntolainasta pitää suoraan varata remonttiin ja sisustukseen, sen verran tärkeää se on että koti näyttää omanlaiseltaan ja siellä viihtyy. Kotona kuitenkin viettää sen verran paljon aikaa, että olisi ihan turhaa itsensä kidutusta asua sellaisen ympäröimänä josta ei itse pidä. Mikään ei ole suurempi kauhistus kuin sukulaisten tyrkyttämät huonekalut ja pelkästään niillä kotiaan sisustavat, imho... (Tietysti kaikki kivat huonekalut otetaan vastaan, jos joku sellaisia sattuu tyrkyttämään!)
#22 • • NoStatus Guest
Huonekalut pitää tehdä itse.
Helpottaa kun on tilat ja pajat koululla. :)
Työtähän se tietysti teettää, mutta
saa ainakin juuri sellaisia huonekaluja kuin haluaa.
Mulla ei oo kämpässä kuin sänky ja iso peilivaatekaappi
kaupasta ostettuja.

- kokkiveitsi (sellainen iso ja painava, leikkaa todella upeasti)

Ihan uteliaisuudesta, paljonko maksoit Ikean kokkiveitsestä,
ja oletko vielä kertaakaan joutunut teroittamaan sitä?
Ostin nimittäin juuri itse vanhaan fiskarsiini kyllästyttyäni "lähes oikean"
kokkiveitsen, Victorinoxin, joka maksoi reilu 30 euroa.
Se on kyllä tosi hyvä, sopivan painava, pysyy märkänäkin hyvin
kädessä ja on tosi terävä.
Hyvän veitsenhän pystyy teroittamaan, halpaa veistä ei saa enää
todella teräväksi kerran tylsyttyään.
Tosi pro-veitsethän maksaa sitten jo jotain 60-70 euroa...
#23 • • ville Guest

Ihan uteliaisuudesta, paljonko maksoit Ikean kokkiveitsestä,
ja oletko vielä kertaakaan joutunut teroittamaan sitä?

Ikean kokkiveitsi maksoi muistaakseni n 100 mk. Ensimmäinen teroitus tuli tehtyä varmaan n 6 kk jälkeen vanhempien sähkökäyttöisellä veitsenteroittajalla. Veitsi kaipaa kevyttä pintateroituksta kerran kahdessa kuukaudessa.

Veitsen käyttö on jokapäiväistä ja säilytys huonoa (laatikossa jossa on paljon metalliesineitä).

Hintaansa nähden veitsi on erinomainen. Paino ja ergonomia ovat täysin vastaavia kuin monissa huomattavasti kalliimmissa veitsissä. Terän laatu ei ole aivan yhtä korkea kuin kalliimmilla veitsillä, mutta hyvän teroittajan ansioista tämä ei ole kovin suuri haitta.

Seuraava veitsi tulee varmasti olemaan vielä parempi ja kalliimpi, mutta uskon että nykyinen tulee kestämään hyvänä kakkosveitsenä vielä vuosia.
#24 • • Edited jUSSi Guest

Esimerkiksi sohvat ja kirjahyllyt ovat aika arveluttavaa tavaraa ikeassa, ne ovat usein jo kaupassa aika kamalan näköisiä, saati sitten vuoden käytön jälkeen. Yleensäkin kyllä tuotteen laadun näkee jo kaupassa kun katsoo materiaaleja ja rakennetta, viimeistään sitten kun katsoo niitä koottavia palasia. (:

No, tähän mun täytyy sanoa eriävä mielipide. Meillä on sekä kirjahylly että sohva ikeasta ja molemmat ovat kestäneet yli 4 vuotta loistavasti.

Näissä tee-se-itse kirjahyllyissä se kokoamisen suorittaminen on hyvin tärkeää ja sitä liimaa pitää laittaa sinne levyjen väliin, ei se ole mikään vitsi. Ja ovatpa hyllyt kestäneet mun yli 800 vinyyliäkin helposti :)

Sitten sohva, kyseessä on siis 2 hlön vuodesohva, joka painaa yli 300 kg. Se on tukeva ja on säilyttänyt muotonsa sekä istuttavuutensa. Ulosvedettävä sänky toimiii edelleen moitteettomasti ja on nopea tehdä. Ainoan miinuspuolen minkä keksin on kangaspäällystys, joka on ruvennut osoittamaan kulumisen merkkejä nyt 4 vuoden käytön jälkeen. Edes koiramme ei ole saanut sohvaa rikki.

Joten kyllä sieltä Ikeasta saa myös hyviä sohvia ja krijahyllyjä. Ikean edullisuus perustuu suuriin tilausmääriin, ei sekundatavaraan (vaikka sitäkin siellä on). Voi sitä Askosta tai Iskustakin sekundaa saada, jos ei katso mitä ostaa ;)

[edit: siis olenhan mä asunut mestoilla jo 4 vuotta enkä vain kolmea... täytyy opetella laskemaan]
#25 • • Tapi T Guest
On olemassa veitsiä, on olemassa kokkiveitsiä.... On myös olemassa The Veitsi. Paras.

Sitten sohva, kyseessä on siis 2 hlön vuodesohva, joka painaa yli 300 kg.

Öööh...? Siinä sun sohvassas on ilmeisesti runko valmistettu umpiteräksestä ja lisätty lyijyä vähän sinne sun tänne?

- puinen leikkuupölkky (täyttä umpipuuta ja painaa kuin synti)

Suosittelen! Itselläni ollut samanlainen kovassa käytössä useamman vuoden. Puu on leikkuulautojen ainoa oikea materiaali. Lauta kannattaa ennen ekoja käyttökertoja sivellä pellavaöljyllä.

Itse olen tulevan kotini ajatellut sisustaa tyylillä "klassinen mutta moderni", siis tavaroita jotka kestävät aikaa ja muuttavat ilmettään pienillä kikoilla. Olen myös tehnyt eräänlaisen periaatepäätöksen siitä, että Ikeasta en hanki mitään...

Monet ihmettelevät kalliita(=laadukkaita) huonekaluja. Tässä tarina;
Erään kaverini vanhemmat laittoivat joku aika sitten koko kotinsa sisutuksen uusiksi. About kaikki muu vaihdettiin, paitsi Artekin 70-luvulla ostettu sohva. Sohva on seurannut heitä about 30 vuotta ja on edelleen hyvässä kunnossa ja sopii uuteen kotiin kuin valettu. Samaa sohvaa taitaa saada kaupasta vieläkin.
#26 • • jUSSi Guest

Öööh...? Siinä sun sohvassas on ilmeisesti runko valmistettu umpiteräksestä ja lisätty lyijyä vähän sinne sun tänne?

No ehkä 300 kg oli hieman liian suuri arvio, mutta kun sohva ei nouse ilmaan kahdem miehen voimin niin sen pitää painaa yli 200kg. Sohvaa saadaan liikuteltua minun ja eukkoni toimesta vain vetämällä... Ja kyllä runko on rautaa ja ulosvedettävän sängyn koneisto ja tukipuut tuovat lisäpainoa aika rutkasti.
#27 • • Edited Tres Guest

Aina ei pidä paikkaansa se että kannattaa ostaa vain parasta laatua hinnasta tinkimättä. Tämä pitää paikkansa erityisesti niiden tuotteiden kohdalla jotka ovat trendeille altteimpia. Jos haluan tämän hetken hittivaatteen, menen Onlyyn tai H&M:iin ja ostan halpaa. Laatukin on paska, mutta ainakin tiedän sen että jo puolen vuoden päästä ei vaatetta enää muodinkaan puolesta välttämättä tulisi niin pidettyä. (Toisaalta välillä kyllä varsinkin henkan ja maukan laatu on niin ala-arvoista etteivät ne kestä edes paria ensimmäistä käyttökertaa, sen takia olen ruvennut välttelemään koko ketjua.)

Toki näin on, jos aikoo raijata huonekalut suoraan kaatopaikalle
uudelleensisustettaessa. Vaatteistahan saa rättejä ja mummolle
matonkuteita, mutta itse mietin myös käytettyjen huonekalujen
mahdollista jatkosijoitusmahdollisuutta jo hankintavaiheessa.
Rahaa käytetyistä huonekauluistaan ei ehkä saa juurikaan,
mutta itse pyrin välttämään tietoisesti sen tyyppistä kertakäyttö-
kulttuuria, jossa jopa huonekalut heitetään muutaman (lue: alle
kymmenen vuoden
) käytön jälkeen yksinkertaisesti menemään.
Itse suosinkin sisustuksessa kokopuurakenteisia ja yksinkertaisia
kalusteita, joiden voin luottaa kestävän kymmeniä vuosia -
vastaavasti vaatepuolella suosin lähinnä Carharttia ja muita
kestämään tehtyjä vaatteita. Henkasta ja Maukasta en ole
koskaan löytänyt mitään laatukriteerini täyttävää.

Jo pelkästään materiaalivaatimukseni (kokopuuta ja luonnon-
kuituja) karsivat suurimman osan esim. Ikean metalli-/vaneri-/
tekonahka-/polyesteri-/jne. -kalusteista (Sotkan ja Iskun
valikoimista puhumattakaan - nuo liikkeet onkin nähdäkseni
tarkoitettu heille, joiden mielestä tuulipuku on käytännöllinen
ja tyylikäs asuste tilanteeseen kuin tilanteeseen).
#28 • • jUSSi Guest

Ikean metalli-/vaneri-/
tekonahka-/polyesteri-/jne. -kalusteista (Sotkan ja Iskun
valikoimista puhumattakaan - nuo liikkeet onkin nähdäkseni
tarkoitettu heille, joiden mielestä tuulipuku on käytännöllinen
ja tyylikäs asuste tilanteeseen kuin tilanteeseen).

:005: sanotsä et moon joku tuulipukupelle?
#29 • • vaavu Guest

Rahaa käytetyistä huonekauluistaan ei ehkä saa juurikaan,
mutta itse pyrin välttämään tietoisesti sen tyyppistä kertakäyttö-
kulttuuria, jossa jopa huonekalut heitetään muutaman (lue: alle kymmenen vuoden) käytön jälkeen yksinkertaisesti menemään.

Tämä onkin kyllä ongelma (siis huonekalujen jatkosijoitus). Tällä hetkellä kuitenkin muuteltavuus on tärkeämpi arvo kuin pitkäkestoisuus, mutta ehkä tilanne sitten muuttuu kun muuttaa omaan kotiin. Nyt kun tietää että asunto tulee vaihtumaan parin vuoden sisällä useaan kertaan, on oikeastaan melkoinen välttämättömyys että huonekaluista voi päästä eroon halutessaan. Monia huonekaluja voi myös myydä johonkin nimelliseen hintaan, vaikka ne eivät olisikaan mitään luxuslaatua alunperinkään (näkisitpä vain minkälaista tavaraa täällä teekkareiden nyysseissä myydään).

Yksi ihan hyvä keino sekä tavaroiden hankintaan että kierrättämiseen on kädentaitojen käyttäminen. Itse olen käyttänyt tätä keinoa lähinnä vaatepuolella, mutta huonekaluissa olisi enemmänkin halua tehdä niin. Jotain pientä on jo tullutkin tehtyä, esim. ruokapöytä on itse maalattu ja ruokapöydän tuolit verhoiltu uudella kankaalla, mutta olisi kiva osata ihan oikeastikin jotain. Samastakin huonekalusta voisi silloin vuosien mittaan modifioida erilaisia ilmeitä kulloisenkin mielialan mukaan.

Jo pelkästään materiaalivaatimukseni (kokopuuta ja luonnonkuituja) karsivat suurimman osan esim. Ikean metalli-/vaneri-/tekonahka-/polyesteri-/jne. -kalusteista

Mun omaan suosikkilistaan kuuluisi ehdottomasti myös lasi ja metalli. Ja mitä noihin tekstiileihin tulee, parhaat laatukankaat saadaan hyvin usein sekoittamalla luonnonkuituihin jotakin sopivia tekokuituja, jolloin hyödynnetään parhaat puolet kummistakin. Tosin ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla polyesteri-termillä...
#30 • • Taedium Guest

materiaalivaatimukseni (kokopuuta ja luonnon-
kuituja)

Itse pidän askeettisuudesta. Puu ja metalli ovat loistavia valintoja. Valkoinen, mahdollisimman sileä kiviseinä on hienoin seinistä. Yksinkertaiset kalusteet. Ei hörhellyksiä.

Skidinä meillä oli himassa pirttikalusteet. Kun joskus oman kämpän saan, ellen vuokralla asu ainiaan, niin sinne tulee pirttipenkit ja -pöytä.

Jotku muovipuhallettavat sohvat yms. on hienoja, kunhan ovat riittävän yksinkertaisen näköisiä. Itse en niitä ostaisi, ilmaiseksi otan kyllä vastaan.

Yksinkertainen koristelu on hienoa. Itselläni on juuri tulossa seinälle kolmas koriste. Metrin korkuinen, metallinen, punainen "A"-kirjain. Kaksi muuta koristetta on pari Gigerin taulua. (Julisteita kehystettynä - metallipokat.)
#31 • • Edited SAMi Guest

:005: sanotsä et moon joku tuulipukupelle?

liittyy jengiin..

iteltäni löytyy ikean tv/stereo-taso,tietokonepöytä, ruokapöytä ja cd-torni.eka oma kämppä, niin nopee kompromissi oli ostaa kerral koko setti ikeasta.no, ehkä sitte jatkossa jotain parempaa ja kestävämpää.soffan tilalla on 50mk arvonen lepotuoli kierrätyskeskuksesta ja sänky on oma vanha vanhempien luota.
#32 • • Edited kilobitti Guest

Jos ostat Ikeasta kahden vuoden välein 200e sängyn, niin tuleeko se halvemmaksi, kuin ostaa mukava ja hyvä sänky kerran 1000e hintaan?

Ikea - 1 vuosi. 200e - 3 vuosi 200e ... 9 vuosi 200e - Yhteensä 2000e
Hyvä - 1 vuosi 1000e - 3 vuosi 0e ... 9 vuosi 0e - Yhteensä 1000e

Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa.

Kyllä, olen samaa mieltä, etenkin kun jälleenmyyntiarvokin on
halvoissa jutuissa tuntematon käsite. Esim. teknisissä laitteissa
saa harvoin halvalla kovin hyvää.

Asia ei kuitenkaan ole ihan yhtä yksinkertainen.

Pilk-nuz-filter off.
Mennään ikeaan 1000en kanssa. Suluissa se mikä jäi yli.
1. 200 (800)
2. 200 (800*1.1)-200=680
3. 200 (=548)
4. 200 (=402,8)
5. 200 (=243,08)
6. 200 (=67,388)
7. 200 (=-125)

10% vuosituoton huomioonottaen "HYVÄ" tulee halvemmaksi
vasta vuonna 7. Koska yksinkertaistin rankasti, inflaatio ja hyvän
sängyn jälleenmyyntiarvo jäi huomiotta.

Kuitenkin, esim. opiskelija saa aika paljon enemmän
valinnanvaraa kun koko omaisuus ei ole sidottu huonekaluihin.
Harva opiskelija myöskään asuu koko opiskeluaikaansa
yhdessä asunnossa, joten tarpeetkin muuttuu matkalla - koskee
etenkin sinkkuja jotka saattavat pariutua (mutta se on jo toinen
tarina). Ja kuinka monella on varaa heittää 1000 sänkyyn.

Btw, yksi suosikkipaidoistani on hm:stä, ostin sen keväällä '99 ja
se on käytössä edelleenkin...Kyllä sieltä laadukkaampaakin
tavaraa löytyy. Myös yksi loggin villapusero oli hyvin
säännöllisessä käytössä n. 2-3 vuotta, ennenkuin kyynärpää
rrepesi..

-kb

ps. meidän sohva löytyi ylläri ylläri Sotkasta, vaikka periaattessa
inhoan ko. ketjua.
#33 • • Tapi T Guest

ps. meidän sohva löytyi ylläri ylläri Sotkasta, vaikka periaattessa
inhoan ko. ketjua.

Sama täällä! Niin huonoin TV-mainoksi itseään mainostava ketju ei voi myydä kovin hyvää tavaraa.
:rolleyes:
#34 • • Edited kilobitti Guest

Sama täällä! Niin huonoin TV-mainoksi itseään mainostava ketju ei voi myydä kovin hyvää tavaraa.

Kelattiin että pitäis yrittää jostain sotkalta saada pari VHS:sää
niitten mainoksia kautta aikojen...vois pitää sotkamarathon-bileet
kunnon camp-hengessä. Mieti sitä fiilistä, kun ollaan katsottu
n. 100 sotkamainosta putkeen..:002:

-kb
#35 • • Taedium Guest

Kuitenkin, esim. opiskelija saa aika paljon enemmän
valinnanvaraa kun koko omaisuus ei ole sidottu huonekaluihin.

Totta tuokin. Silti kannattaa opiskelijanakin vähän miettiä tulevaisuutta. Joitain asioita ei kannata hukata. Niinkuin esmes keittiökoneet, joita ostelee. Siis sauvasekoittimet ja leivänpaahtimet ja kahvinkeittimet. Joku mikro on aina mikro, mutta hyvä kahvinkeitin, jolla saa oikeasti hyvänmakuista kahvia maksaa jo niin paljon, että ei viitti joka vuosi ostaa uutta. (Nimim. Jauhan itse papuni) Toisena on se, että parikymppisenä kun nukkuu vaahtomuovipatjalla suoraan lattialla on ehkä silloin ok, mutta sitten neljäkymmisenä harmittaa, miksei parikymppisenä voinu nukkuu oikeella sängyllä.

Btw, yksi suosikkipaidoistani on hm:stä, ostin sen keväällä '99 ja
se on käytössä edelleenkin...Kyllä sieltä laadukkaampaakin
tavaraa löytyy.

L.O.G.G. - Ei muuta. Itselläni on muutama musta t-paita sieltä. Kestäneet hyvin. Yksi LOGGin neule, joka on edelleen ... ei ku mä hukkasin sen (alkoholilla ei osuutta asiaan) ... mutta siis on tod.näk. ehjä missä ikinä lieneekään ja sitten yksi beige kangastakki, jota mä oon aika surutta käyttäny, kun se vuosien varrella on varatakiksi jäänyt, niin ei se prkl mene rikki edes. Pakko kai ehjänä pois heittää. Kun eivät irkut edes tiedä mitä on kierrätys.

Kelattiin että pitäis yrittää jostain sotkalta saada pari VHS:sää
niitten mainoksia kautta aikojen...

Kandee soittaa. Joskus soitettii Keskolle ja kysyttii K-Kauppojen mainoksia ja saatiin noin tunnin kestoinen VHS kasetti...

Sanottiin, että koututyötä varten kun mainontaa opiskellaan.
#36 • • mekaanikko Guest
Itselläni on tanskalaisen Innovationin futon joka aikanaan maksoi (runko + patja) n. 1 000 e verran (silloin tietysti vielä markoissa). Voin lämpimästi suositella, yksi parhaista koskaan tekemistäni hankinnoista. Ennen wanhaan ainakin Vepsäläinen edusti noita Suomessa, en tiedä onko enää.

Veitsistä sen verran että vaikka en todellakaan noista paljon mitään tiedä niin olen ollut tosi tyytyväinen Tokyokanista pari vuotta sitten hankkimaani hiiliteräksiseen japanilaiseen veitseen, maksoi n. 40 e aikanaan ja on ollut joka pennin arvoinen.
#37 • • catt Guest

En kuunaan
vaihtaisi futonia mihinkään Hästensin tai Unikulman
muka-ergonomiseen jousihässäkkään.

Futon for life!

25 vuoden takuulla on syynsä...ei hästensistä ihan heti suostu luopumaan ;)
¡ Previous post about a year ago !
#38 • • Ville2 Guest

Ton tyyppinen mainonta saattaa olla harkittuakin. Saavat houkuteltua liikkeeseen sellaiset asiakkaat jotka eivät halua maksaa merkistä tai statuksesta centtiäkään. Vrt. esim. Tasokalusteessa Jensen sijauspatja 1300 e. Sotkasta sais tuolla rahalla koko kämpän täyteen Gardemeister tuoleja! Aiii, Jiihaa! Tin din din din tin din din din ...
#39 • • Quu Guest
Olen muuten jo pidemmän aikaa etsiskellyt tälläistä pesäsohvaa. En kuitenkaan omista tällä hetkellä 2000? ylimääräistä, joten onko kukaan nähnyt missään edullisempaa versiota?
#40 • • Remotion Guest
toi on oikeesti siisti toi HT-collectionin pesä ja ei tod ylihintainen.
Laatu maksaa aina paljon tai liian paljon. Itsekin oisin ostanut ehkä tollasen jos sit ois vielä kämpästä sen jälkeen jäljellä yli 5 neliöö lattiaa :excellent: toisaalta nyt se tila menee kohta pöydälle ja mitä tekee pöydällä. ei yleensä mitään... :right: :scared:

mietit et se on videotykin hinta mut video tykissä ei voi köllöttää 5 parhaimman näköisen eukon keskellä. ;)