Tuottamisen tulevaisuus - hardware-sämpläys

119 posts, 6 pages, 33,530 views

Avatar
#61 • • Edited Sniff Guest

Suurin osa logicin käyttäjistä ei väsää "jumps jumps" musaa (vielä useimmiten piraattiversiolla)

-ReQ-



nyt mennään hitusen jo aiheen vierestä, mutta uskaltaisin väittää että suurin osa tällä sivustolla vierailevista logic-käyttäjistä tekee juurikin sitä jumps jumps-musaa. coma, cm ja kimik nyt kai ainakin käyttää logicia?

uskaltaisin vieläpä lisätä että (ainakin pc-käyttäjien) osalta piraattikopioiden osuus kokonaismäärästä on aikast sama logicilla ja cubasella. tästä en lähde antamaan tässä esimerkkejä;)
ja pc-puolellahan nämä numerot voivat tulevaisuudessa kaunistua ainoastaan cubasen osalta, ellei jengi sitten intoudu ostelemaan vanhoja ja tukemattomia versioita logicista (mitä epäilen).

rupes oikeestaan kiinnostamaan tilastot aiheesta... pitäsköhän tehä polli?

logic/cubase/pro-tools/sonar/reason/fruity
ware/ostettu
mihin käyttöön pääasiassa (audio/midi, pelkää softaa, pelkkää hardista vai kumpaakin jne.)
musagenrejä ei välttämättä kandee lähtee erittelemään, ehkä korkeintaan "täysin elektroninen/muu/kumpikin". muuten tullee liikaa vaihtoehtoja.

joo kyllä toi polli pitää tehdä...

mitäs muuta halutaan kartoittaa?

ehdotuksia odotellessa...


edit:typoi
Avatar
#62 • • R24 Guest
Polli kehiin!

Logic 5.5 PC versioita alkaa saamaan varmaan aika halvalla joistain poistomyynneistä puolenvuoden sisään. Se on kuitenkin niin järeä paketti että jos sillä ei saa kaikkea aikaiseksi niin vika on käyttäjässä.

<vinkki>
Mekaanikko taitaa ainakin käyttää ainoastaan legal/freeware softaa joten tossa on oiva sekvensseri paketti tiedossa, halvalla.
</vinkki>
Avatar
#63 • • pakana Guest
...mua kiinnostas musantekijöiden tarkotus... siis miks niitä vempeleitä hankkii? Darudeksi Daruden paikalle vai omaksi huviksi?

<vinkki>
jos ei o rautaa, logicin hyvät puolet ei ehkä pääse ihan oikeuksiinsa. Cubasis, Orion Platinum tai Massiva nazailis paremmin vst-freewaren kanssa
<vinkki>
Avatar
#64 • • Sniff Guest
@pakana

true, kiinnostais kyllä minuu också, mutta mennee vähän tän aiheen ulkopuolelle... pitänee tehdä mjuusik-puolelle (tai tänne) toinen kysely tai topikki jossa voisi sitten laajemmin miettiä tekemisen motiiveja, etiikkaa ym.
se, mikä ainakin mua on estänyt vielä toistaiseksi alottamasta moista topikkia on se, etten millään osaa päättää mihin sen lykkäis. se kun kuuluis tonne musiikkipuolelle, mutta vastaajat ois täällä :confused:
pitää varmaan heittää juuroo...

tähän (väline)polliin vois tietty laittaa kohdan harraste/ammattikäyttö... fm voi sitten kiristää ammatikseen tekeviä warez-käyttäjii ilmiannoilla niin saadaan platinumille lisätuloi :003:
(väsyttää... ei saa lyödä)

mutsiis lisättäköön kohta harraste/ammattikäyttö kyssärilistaan... muita?
Avatar
#65 • • Tuppu_ Guest
Mulla on ainakin sellanen periaate, että jos hommilla rupee rahaa tulemaan, niin ei ainakaan käytetä mitään warea. ;)
Avatar
#66 • • whuf. Guest


Mulla on ainakin sellanen periaate, että jos hommilla rupee rahaa tulemaan, niin ei ainakaan käytetä mitään warea. ;)



Paitsi HARDWarea! :D
Avatar
#67 • • DeaconX Guest




Joo ja mä törmäsin yhteen äijään joka ei halua koskea mihinkään softiin vaan tekee A500:lla ja parilla kiipparilla biisejä.. sitten vielä ihmettelee miksei kellekään levy-yhtiölle kelpaa ne..



Heh heh... fiilisjuttuja CM! Mä väännän A1200:lla ja 'parilla kiipparilla', ihan hyvin ne on tuntuneet kelpaavan vähän sinne sun tänne.
¡ Previous post a couple of years ago !
Avatar
#68 • • whuf. Guest
Piti nyt kaivaa tämäkin topikki unholasta ja kirjoittaa jotain mietteitä siitä kuinka kaupallisuus on pilannut loistavan sampleriyhtiön nimeltä E-MU. Siis ei pysty tajuaan miksi julkasivat softasamplerin jonka mukana tulee emu10k-piirin ympärille rakennettu huippuäänikortti jonka mahtavia ominaisuuksia ei kunnolla käytetä.

Koko samplerihässäkkä laskee pitchauksia, sample interpolointeja ja z-plane filttereitä pelkästään tietokoneen prossulla. Joko tuo vie aivan törkeesti tehoja koneelta tai sitten äänenlaadusta on tingitty. Hommanhan olisi voinut toteuttaa niin että käyttää valmiiksi kortilla olevaa synapiiriä samplejen käsittelyyn, efektiprossun olisi valjastanut z-plane filttereihin ja loput ominaisuudet eli lähinnä käytettävyys, hostiin kytkeminen ym olis tehty samoin kuten nyt.

Mitä etuja siitä olis ollut? Parempi yleinen soundi, parempi toimivuus, cpu:ta rasittamaton toiminta. Huonoja puolia? "Vain" 64 polya, ei niitä ylimääräsiä efektejä joita 10k nyt pyörittää.

Okei ja heti perään sitten se fakta että jos ton olis tehnyt kuten mä olisin halunnut olis systeemi rajottunut toimimaan 48khz taajuudella ja "vain" 64bit tarkkuudella. Ei olis siis pystynyt lataileen niitä nykyään niin trendikkäitä 96khz sampleja ja hostikin olis kyykytetty oleen aina tossa 48khz:ssa. Mikseivät olis siis tehneet uutta vastaavaa prosaria joka toimis esim tolla 96khz:lla? Tai vaikka useampi joita vois niputtaa monta kortille(lisää polya). Jos on taitoo tehdä tommonen systeemi niin miks pitää jarrutella. Kerranhan ne jo teki ton tapasen hässäkän joka ei menestynyt koska olivat liian aikasin liikkeellä liian suuren systeemin ja liika isojen odotusten kanssa(tosin se painottu moniraitanauhotukseen ja miksaukseen eikä synatoimintoihin). Jätkät ei vaan osaa lukee markkinoita tai sit mennään vaan sokeesti muiden perässä. Vielä ennen olivat rohkeasti tekemässä uutta ja hyödyllistä tekniikkaa(mm. loi periaatteessa koko sampleri käsitteen), nyt on kaikki hyvät äijät tainnu saada kenkää tai siirtyny eläkkeelle ja Creative(E-MU:n nykynen omistaja) tekee sitä samaa mitä on aina tehnyt. Paskoja kortteja tyhmille kuluttajille. Paljon vaan massii mainontaan ja hypeen(ja asioiden vääristelyyn) niin kyllä ne ostaa.

Totaalisena vastakohtana TC joka on mennyt rohkeasti omia polkujaan ja käyttänyt omaa osaamistaan hyvin. Esimerkkinä hyvät plugarit pc/mac:eille ja Yamahan miksereille ym ym sekä jo omaks käsitteekseen muodostunut Poco! alias Powercore.

Mut onks se sit vaan oikeesti niin ettei hyvän tekeminen kannata? Jengi ei kuitenkaan tajua noista asioista mitään ja kattoo vaan et vooou 192khz muuntimet.. voi jeeees haluu tommosen. Se varmaan parantaa mun latenssii 1millisekasta puoleen millisekkaan.. sehä on niinku puolet parempi.



Ainii. Ja Tupulle jos satut lukeen.. tulin huomanneeks ton sun kompressointi äänenpaskomis jutun Creativen Vienna softassa. Sehän johtui siis siitä että toi versio softasta(2.0 tms jota en yleensä käytä) teki jostain syystä sampleen volume envelopen jonka decay oli äärimmäisen lyhyt ja sustaini n. 80%:ssa. Ihmekkös jos kuulosti hieman hiljasemmalta ja bassottomammalta kun just sitä ennen forgessa :happyroll:
Näin niitä ihme mielikuvia syntyy.
Avatar
#69 • • gerry Guest
Hih... Kiitti ku vähän valaisit siitä emun sampleritsydeemistä... Nimittäin olen itsekin sitä joskus harkinnut. Ja syystä et se (muka) laskee efektit omil piireil jolloin tietokoneen prosessorille jäisi laskentatehoa muille toiminoille enemmän. Siihen näyttää saavan myös ulkoisen (firewire) kovalevyn joten voisin esim. kovalevyn kytkeä emuun missä on samplekirjasto (voiko enää näppärämppää samplerikorttia/ratkaisua olla?).

Mut näköjään tuo tsydeemi ei toimikaan niin kuten olen ajatellu... Olisihan se ollutkin jo turhaa luksusta....


Mutjuu... Silloin ku Creativen merkki ilmestyi Emun tuotteisiin Emun laatu laski ku lehmän häntä....
Avatar
#70 • • Jusu Guest

Siihen näyttää saavan myös ulkoisen (firewire) kovalevyn joten voisin esim. kovalevyn kytkeä emuun missä on samplekirjasto (voiko enää näppärämppää samplerikorttia/ratkaisua olla?).



Kortillahan on siis vaan firewire-portti. Saat samalla tavalla samplekirjaston minkä tahansa softasamplerin kylkeen tyrkkäämällä koneeseen fw/usb2-kovalevyn. Jos kommenttisi oli sarkasmia, niin tää postaus on sieltä turhemmasta päästä ;)
Avatar
#71 • • R24 Guest



Joo ja mä törmäsin yhteen äijään joka ei halua koskea mihinkään softiin vaan tekee A500:lla ja parilla kiipparilla biisejä.. sitten vielä ihmettelee miksei kellekään levy-yhtiölle kelpaa ne..



[url:http://sukkula.com/macmavis/]Mac Mavis[/url] on pärjäillyt aika hyvin ilman tietokonetta. Uusin levy on tehty MPC-3000 sekulla ja nipulla synia, pidemmät audioraidat hoitaa vanha 8-raita kelamankka.

Mavis on julkaissut jo 2 kokopitkää ja ekan 12" teknosinkun jo keväällä -95. Eli eiköhän se ole vääntäjästä kiinni tarviiiko softaa tai ei.

Dj Shadowta ei tarvitsisi edes mainita, kaveri tekee levarilla ja MPC:llä parempaa musiikkia kuin 99.9% softamuusikoista.
Avatar
#72 • • MikkiHiiri Guest
Heh. Hauska lukea vanhoja omia juttuja. Tuli vielä tuosta quotesta mieleen, että se tyyppi käytti muistaakseni pelkkiä general midi-soundeja tyyliin 50e casio (siltä ne ainakin kuullosti). On "hieman" eri asia, jos se kiippari on vaikka sämpleri. Pelkällä sämplerillä voi tehdä kaiken, jos näkee (aivan vitusti) vaivaa ja jos osaa.

Lisättäköön vielä, että useasti on niin, että mitä paremmat vehkeet/softat, sen nopeammin tekee musaa. Paskoilla vehkeillä menee viikkoja siinä, missä voi mennä pari tuntia hyvillä. Lopputulos on suurimmaksi osaksi tekijästä kiinni, ei vehkeistä.

Mut onks se sit vaan oikeesti niin ettei hyvän tekeminen kannata? Jengi ei kuitenkaan tajua noista asioista mitään ja kattoo vaan et vooou 192khz muuntimet.. voi jeeees haluu tommosen. Se varmaan parantaa mun latenssii 1millisekasta puoleen millisekkaan.. sehä on niinku puolet parempi.



Huvittaa muutenkin 192kHz muuntimet. Sellaisia kunnollisia ei taida saada urheiluautoa halvemmalla. Alkaa tulee fysiikan lait vastaan jo noilla taajuuksilla.
Avatar
#73 • • gerry Guest

Siihen näyttää saavan myös ulkoisen (firewire) kovalevyn joten voisin esim. kovalevyn kytkeä emuun missä on samplekirjasto (voiko enää näppärämppää samplerikorttia/ratkaisua olla?).



Kortillahan on siis vaan firewire-portti. Saat samalla tavalla samplekirjaston minkä tahansa softasamplerin kylkeen tyrkkäämällä koneeseen fw/usb2-kovalevyn. Jos kommenttisi oli sarkasmia, niin tää postaus on sieltä turhemmasta päästä ;)




En kirjoita tänne sarkasmia.... Sitä varten on mikseri.net :D No eih...

Niijuu... saa sen koviksen mihin tahansa sampleriin... Tosin odotin emun kortilta sellaista "kompaktia kokonaisuutta".

Kuten et samplerin voi esim. vstna tai audio unittina avata jossakin sekkarissa. Sen jälkeen voit sampleriin lätkäsitä sampleja jotka se lukee suoraan kovalevyltä äänikorttiin jossa äänikortin omat piirit hoitavat laskennan sekä efektoinnin... Eli mikään osa-alue ei rasittaisi tietokoneen prosessoria eikä veisi mitään resursseja koneelta.

Ulkoisen kovalevyn käyttö tavallisessa softasamplerissa vie hiukan laskentatehoa sekä muistia... Mut sen muistinkin saa indegroitua äänikorttiin. Mut näin jatetaan sillä se emun paska ei toimi näköjään toivotulla tavalla.... Narinaa olen kuullu monelta foorumilta sekä käyttäjältä.
Avatar
#74 • • the Atonalizer Guest


Huvittaa muutenkin 192kHz muuntimet. Sellaisia kunnollisia ei taida saada urheiluautoa halvemmalla. Alkaa tulee fysiikan lait vastaan jo noilla taajuuksilla.



En ton kortin sampleripuolesta tiedä (ei mitään järkee hommaa kun on kontakt), mut itse kortti on mielestäni ihan jhyvä. Ne konvertterit ainakin 1212m-mallissa (ja vissiin 1818m:ssä myös) on samat kun digidesign 001, et ilmeisesti ne ei ihan paskat ole kuitenkaan. Jonkun testin (en muista mikä saitti oli, ask google) mukaan ne taajuuskäyrämittaukset jne. oli ihan kohdalaan. Ihme dissausta pelkästään Creativen takia, kuinka moni teistä on oikeasti testannut tota korttia? Sitäpaitsi Creative toimittaa ainakin omien kokemusteni perusteella toimivat ajurit (mikä ei ole itsestäänselvyys useimmissa consumer-tason korteissa esim. m-audio quattro), ei niistä hienoista osista ole paljon hyötyä jos kortti ei pelitä.

Itse omistan juuri tuon kortin, mut ei ole tarvetta todistella itselleni et en hukannut rahojani, koska tuskin ne muut 200e:n kortit on huomattavasti parempia. Joskin se effuprossu on aika turha (48 khz, aika bullshit fx algoritmit), mut toimii sellaseen "8 säröö putkeen"-tyyppiseen sekoiluun vallan mainoisti. Ei tarttee tuhlaa prossutehoi johonkin toisarvoiseen "maustenoiseen".

Loppupeleissä toi kortti kuulostaa omiin semi-n00b-korviini, behringer truth:ieni kautta ihan hintansa arvoiselta.
Avatar
#75 • • whuf. Guest


En ton kort...



Ymmärsit nyt väärin. Kukaan ei dissannut korttia vaan yleisesti ottaen tota linjaa mitä se firma on alkanut vetään. Eli että jätetään tuotteet periaatteessa puolitiehen. Huomaa selkeesti että menoa johtaa markkinointiosasto eikä ne jätkät jotka musanteosta jotain tajuaa. Ja tarviiko kukaan oikeasti 192khz muuntimia? Noi vois pelkäks markkinointikikaks laskee.
Supportti vanhoille tuotteillekkin lopetetaan heti kun uutta laitetta aletaan puskeen pihalle. Eihän niille mitään kandee tehä kun niistä on jo saatu rahat.

Asio ajuritkin on tulleet Creativen kortteihin ainoastaan sen takia että vittuuntuneet asiakkaat on ite alkaneet vääntään niitä, jonka takia firman on ollut pakko tehdä jotain ettei porukka kaivele enempää niitten koodeja ja arkkitehtuuria niistä korteista pihalle. Olihan se aikamoinen kasvojen menetyskin isolle yritykselle kun eivät olleet ite saaneet kunnon ajureita kasaan ja sit joku dude tekee semmoset ilmaseks jakoon.



Eli pähkinänkuoressa siis loistavia aineksia joista tehdään paskoja pipareita.

nimim. kahden ton firman äänikortin + samplerin omistaja.
Avatar
#76 • • uniko1 Guest

se tyyppi käytti muistaakseni pelkkiä general midi-soundeja tyyliin 50e casio (siltä ne ainakin kuullosti). On "hieman" eri asia, jos se kiippari on vaikka sämpleri. Pelkällä sämplerillä voi tehdä kaiken, jos näkee (aivan vitusti) vaivaa ja jos osaa.

Lisättäköön vielä, että useasti on niin, että mitä paremmat vehkeet/softat, sen nopeammin tekee musaa. Paskoilla vehkeillä menee viikkoja siinä, missä voi mennä pari tuntia hyvillä. Lopputulos on suurimmaksi osaksi tekijästä kiinni, ei vehkeistä.



Tyylit on monet, haluaisin ainakin uskoa että musiikin tekeminen on lähinnä kiinni päästä ja ideoista, ei laitteistosta tai softasta. Käsittääkseni maailmassa on tehty ihan hyviä biisejä suurinpiirtein siitä asti, kun ihminen on oppinut hakkaamaan rytmejä puupalikoilla. Enkä millään haluaisi uskoa, että konemusiikissa tilanne olisi jotenkin toinen, vaikka useassa genressä onkin aina valloillaan jotkut standardit, joita pystytään tuottamaan just jollain laitteella tai softalla - itse en ole jaksanut oikein koskaan rynniä jonkun laitteen tai tuottamistrikin perässä, jotta vois tehdä "just oikeet acid-linet" jotka on taas muodissa about puoli vuotta.

Jotkut tekee träkkinsä luuppaamalla pari baria ja latomalla siisteimmät synansa ja rumpusämplensä kehiin, ja kokeilemalla vähän kaikkea ja tunkemalla kasan plugareita perään saadakseen homman kuulostamaan mielenkiintoiselta. Tässä tapauksessa laitteiden ja softien paremmuudella ehkä onkin jotain väliä, kun soundit ovat suoraan mehevät ja muokkausvaraa löytyy. Itse kuulun siihen osastoon, joka ainakin yrittää "säveltää" tai rakentaa biisit ideoista, vaikka paljon konemusiikkia teenkin. Joten mulle ei ole hirveästi väliä miltä ekat versiot biiseistä kuulostavat, saatan hyvinkin latoa ideoita raidoille jollain XP-60:n muovisilla pianosoundeilla joihin sitten myöhemmin etsin järkevät korvaavat soundit. Softasynia tulee nykyään käytettyä jonkin verran, plugareita ei juuri ollenkaan tekovaiheessa. Onhan hyvästä laitteistosta toki apua tällasella tyylilläkin, kun ei tartte sitten miksausvaiheessa suurinpiirtein seisoa päällään jotta biisistä saisi hyvän kuuloisenkin.

Mutta noin yleensäottaen en voi allekirjoittaa sitä, että laitteiston tai waren määrällä olisi hirveesti tekemistä sen kanssa saanko biisejä aikaan. Sen pari kertaa mitä on ollut ilo olla messissä tekemässä rokimpaa kamaa, ainoat laitteet mitä on suurinpiirtein käytetty on ollut paskat perusbändikamat ja mikserin EQ:t + yksi reverbi. Ja ihan ookoo biisejä lopputuloksena.

--

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen vielä, oon nyt ekan viestin kirjoittamisen jälkeen yrittänyt hirveästi kokeilla softasämplereitä, lähinnä Kontaktia ja Logic7:n EXS24:sta. Eli oikeasti aika hyviä softia. Mutta edelleen jokin mättää mun kohdalla, vaikka periaatteessa kaiken pitäisi olla vitun hienoa noilla softilla, niin en ilmeisesti vaan osaa. Vaikka softan käyttäminen on helvetin paljon helpompaa kun sämplekirjasto makaa kovalevyllä, niin edelleen saan samoista jutuista loppujen lopuksi paremman kuuloiset hardware-sämplereillä. Juuri viikonloppuna taas yritin yhtä sämplevetoista biisiä rakentaa EXS24:lla, turhauduin täysin ja siirryin takaisin Akain S5000:n. Hirvee vaiva, mutta parempi lopputulos omasta mielestä - eli edelleen mulla on päässä vikaa tämän asian suhteen.
Avatar
#77 • • gerry Guest



Lisättäköön vielä, että useasti on niin, että mitä paremmat vehkeet/softat, sen nopeammin tekee musaa. Paskoilla vehkeillä menee viikkoja siinä, missä voi mennä pari tuntia hyvillä. Lopputulos on suurimmaksi osaksi tekijästä kiinni, ei vehkeistä.




Allekirjoitan tuon täysin... Tykkään itekki ku saa ekan version biisistä tehtyä suht nopeasti joka on pienttä hiomista vaille valmis. Ehkä ennen vielä jaksoi jotakin biisiä vääntää 4kk eikä se ollut silloinkaan valmis... Vituttaa moinen sillä sen seurauksena "pöytälaatikko" kansio kasvaa entisestään.

Mitä nopeammin sekä helpommin saa biisin runkon tehtyä sen nopeammin näkee tuleeko siitä biisistä ihan paska jolloin sen kehitys kannattaa lopettaa vai tuleeko siitä hyvä jolloin katotaan vielä hetki... :P

Myin tuos taannoin paaaljon hardista pois (ja lisää on myynnis) sillä alkoi vituttamaan kaikennäköiset "mididroperror, ääntä ei kuulu" ongelmat. Jatkuva säätämistä jatkuvasti... argh...

Nykyään väännän kaiken logicilla... Kätevä ku kaikki asetukset on suoraan yhes projektis eikä tarvii välittää mistään ulkoisista midihässäköistä...

Tietysti onhan se "studio" vähän orpon näköinen ku siellä on vaan yks kiippari, kone sekä pöntöt mutta nykyään softat taipuvat melkein mihin vaan eikä saundikaan kauheasti eroa hardiksesta (vertaus. powercore virusplugari sekä efektit).
Avatar
#78 • • whuf. Guest


Lopputulos on suurimmaksi osaksi tekijästä kiinni, ei vehkeistä.


Noin sanoo ne joilla on pienet vehkeet.. :hah:

No ei.. Mut totuushan on se että jokin asia vaan kuulostaa paremmalta kun toinen. Eli sinänsä toikin väite on välillä täyttä skeidaa, ei tosin aina. Joissakin tapauksissa niistä skillsseistä on apua enemmän kun hyvästä raudasta.. mut aina ei.

Olen aika pitkälti samaa mieltä Unikon kanssa.. mut silti tosi vaikee aihe, kun mitään suoraa vastausta ei ole.
Ja menee kai vähän ohi alkuperäsen aiheenkin.


Hmm, enkä laskis dsp-kortilla pyörivää vehjettä softasynaks. Siinä on hardis ja softasynamainen käyttis.
Avatar
#79 • • 1005 Guest

Paskoja kortteja tyhmille kuluttajille. Paljon vaan massii mainontaan ja hypeen(ja asioiden vääristelyyn) niin kyllä ne ostaa..



ihan noin hieman offtopikkinia, mikä muu valmistaja tarjoaa hinta/laatusuhteeltaan yhtä hyvän kortin kuin 1820m tai 1220m?

eikä tuo emulator x ole lukittu kortin tekniikkaan, vaan kortti on lähinnä kopiosuojauksena.. vähän kuin proteus x:ssä 0404-kortti. siksi se ei juuri hyödynnäkään kortin tehoja.
Avatar
#80 • • Juuso Guest
Samplereista kun on puhe niin on pakko kysyä, että onko jollain kokemuksia tuosta Rolandin uudesta mallista mv-8000? Katsoin Rolandin sivuilta esittelyvideoita ja vaikutti todella hienolta...